انتشارات عماد فردا نخستین چاپ خود از کتاب «حماسه تپه برهانی» را با ویرایش و طرح جلد تازه منتشر کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، حمید‌رضا جعفری، مدیر روابط عمومی انتشارات عماد فردا گفت: کتاب «حماسه تپه برهانی» نوشته «سید حمیدرضا طالقانی» برای نخستین بار از سوی انتشارات عماد فردا روانه بازار نشر شد.

وی با بیان این‌که «حماسه‌ تپه برهانی» از سال 1373 بیش از 30 بار از سوی ناشران مختلف به چاپ رسیده بود، افزود: این کتاب در چاپ نخست انتشارات عماد فردا، با ویرایش و طرح جلد تازه و  در 248 صفحه منتشر شده است.

خاطره‌های تپه‌ای به نام «برهانی» نوشته «سید حمیدرضا طالقانی» در سال 1365 در نخستین مسابقه بزرگ فرهنگی هنری جبهه و جنگ که توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد، رتبه نخست را در بخش خاطره‌نویسی کسب کرد. این کتاب از سوی ناشرانی چون «مجد اسلام» در سال 1392 و «ستارگان درخشان» در سال 1390 هم نخستین چاپ خود را تجربه کرده بود.

مخاطب در این اثر با خاطرات منحصر به فرد از حماسه عظیم تپه برهانی با روایت رزمنده جانباز «سیدحمید رضا طالقانی» آشنا می‌شود این حماسه در عملیات «والفجر 2» در تابستان سال 1362 اتفاق افتاده، که تپه برهانی، بریده‌ای از آن حماسه عظیم است.

مرداد سال 1362، گروهان میثم از گردان امام حسین (ع)، از لشکر 14 تپه سوم از تنگه دربندیخان عراق را فتح کردند و در محاصره نیروهای عراقی گرفتار شدند و پس از 2 روز مقاومت، سرانجام با شهادت نیروهای گروهان، تپه مجدداً به تصرف نیروهای عراقی در آمد، اما «حماسه تپه برهانی» این حادثه عاشورا گونه را با جزئیاتش، در سینه تاریخ، ثبت، ضبط و جاودانه کرد و صفحه زرینی بر صحیفه ایستادگی و مبارزات ملت ایران افزود.

نویسنده این کتاب گفته است: کسی که تپه برهانی را مطالعه کرده، قطعاً تائید می‌کند که زنده ماندن، با قواعد عادی و طبیعی جور در نمی‌آید. چطور ممکن است آدمی که هم از ناحیه مچ پا زخمی شده و هم رگ شریانی دست راست‌اش قطع شده، خود را از یک پرتگاه پایین بیندازد و پانزده روز را در یک بیشه، بدون غذا و صرفاً با آشامیدن آب نهر و خوردن برگ‌های درخت مو، درحالی که زخم‌هایش چرکین شده و حتی کرم افتاده است، سر کند و زنده بماند؟! لذا من مشاهداتم را فقط از باب امتثال تکلیف نوشتم و جداً معتقد بودم و هستم که از شهادت در راه خدا محروم شدم تا عاشورایی را که روی تپه سوم تنگه دربندیخان عراق آفریده شد، روایت کنم، گرچه به آخر آن امیدوارم.

این کتاب سوم خرداد سال 1373 نیز در نخستین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، رتبه اول خاطره را به خود اختصاص داد و تندیس زرین برترین کتاب دفاع مقدس را از دست رئیس جمهوری دریافت کرد. همچنین سال 1379، در ارزیابی جشنواره «ادب پایداری» که تمامی آثار ادبی در طول بیست سال، از آغاز دفاع مقدس تا سال 1379، با حضور نخبگان ادبی کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، گوی سبقت را از صدها کتابی که در طول این بیست سال نگارش شده بود، ربود و به عنوان «برترین کتاب خاطره در سطح الف جشنواره ادب پایداری» معرفی شد و خالق این اثر جاودانه، دیپلم افتخار و تندیس زرین برترین نویسنده کتاب خاطره، در بیست سال ادبیات داستانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس