اواسط دهه 2000 بود که آذربایجان به عامل کلیدی غرب برای منزوی کردن ایران تبدیل شد، اما روابط میان دو کشور اخیراً بسیار بهبود یافته است و آذربایجان محتاطانه آغوش به سوی ایران گشوده است.

گروه بین‌الملل مشرق- آذربایجان به عنوان کشوری مهم و دارای منابع غنی انرژی و موقعیت ژئواستراتژیک در همسایگی ایران، می‌توانست نقش مهمی در سیاست‌های ضدایرانی و ضدروسی واشنگتن ایفا کند، اما این کشور اکنون رفته‌رفته به دوستی نزدیک برای تهران تبدیل می‌شود که سیاست‌های پوتین در مقابله با فشارهای غرب را می‌ستاید.

اندیشکده "بنیاد آمریکای نوین" طی مطلبی با عنوان "فراتر از لابی‌گری: ساختن سیاست آمریکا در قبال آذربایجان" در خصوص گرایش مقطعی آذربایجان به آمریکا و سپس آغوش باز کردن این کشور به روی ایران می‌نویسد: عناوین خبری چون "چگونه آذربایجان و لابی‌گرهایش کنگره را دور می‌زنند" یا "فشار نامأنوس لابی آمریکا در داخل آذربایجان" و یا "چگونگی ایجاد لابی مخفیانه توسط آذربایجان"، معرف آذربایجان و تلاش‌های مخفیانه اخیر آن در جهت لابی‌گری در آمریکاست، تا بدین طریق مسیر توجهات از کارنامه تأسف‌بار حقوق بشری این کشور آسیایی منحرف گردد. این تلاش‌ها شامل سفر لابی‌گرهای سطح بالای واشنگتن‌نشین به آذربایجان به عنوان اعضای کنگره بود؛ مضاف بر این‌که، مشابه همین سفر از سوی قانون‌گذاران دولتی آمریکا شکل گرفت و هدف آنها تهیه و تصویب قطعنامه‌هایی به نفع آذربایجان در "مجالس ایالتی" سرتاسر آمریکا بود.

چرخش آذربایجان از آمریکا به ایران
فراتر از لابی‌گری: ساختن سیاست آمریکا در قبال آذربایجان

مقالاتی که درباره این سفرها به آذربایجان و باکو پایتخت آن نوشته می‌شوند، اغلب جذاب و قانع‌کننده هستند. در این‌ مقالات، بنا به مصلحت‌اندیشی، شهر باکو مملو از جشن‌های اعیانی و هتل‌های 5 ستاره و لابی‌گرهای قدرتمند و پرنفوذ توصیف می‌شود. آنها توضیح ساده و شفافی برای حمایت مستمر آمریکا از رژیم خودکامه‌ای ارائه می‌دهند که روزنامه‌نگاران را دستگیر و آزادی بیان و تشکلات اجتماعی را به شدت محدود کرده است؛ آشکارا در انتخابات تقلب می‌کند، و شالوده آن از فساد اعضایش شکل گرفته است.

اما این توضیحات درباره این‌که لابی‌گری و سیاست آمریکا چگونه کار می‌کند و یا اینکه چرا یک رژیم غیردموکراتیک مثل آذربایجان (که به شدت منزوی است) از حمایت آمریکا برخوردار است، کافی نیست. لابی‌گری به خودی خود مشکل ما نیست. بحث ما بر سر این است که چگونه ورود به موضوعات عمیق‌تر، از گمانه‌های ناکارامد و قدیمی غرب در مورد ارزش استراتژیک آذربایجان نشات می‌گیرد.

مقالات نوشته شده درباره لابی‌گری‌های بی حد و حصر آذربایجان، برخی از پیش‌فرض‌های ما در مورد فرایند سیاسی تحت حاکمیت پول در آمریکا را تأیید می‌کند. آذربایجان از آن‌جایی که فاصله جغرافیایی زیادی با آمریکا دارد، پس از فروپاشی شوروی سابق به وجود آمده، و چندان در جامعه آمریکا شناخته شده نیست- ویژگی‌هایی دارد که می‌توان آن را به عنوان یک دیکتاتوری غنی از نفت و خواهان نفوذ در خارج از مرزهای خود، معرفی کرد. البته این گزارش‌ها، رگه‌هایی از واقعیت هم دارد.

قانون‌گذاران ایالتی که لوایحی به نفع آذربایجان را تصویب می‌کنند (لوایحی که دارای قدرت قانونی در آمریکا نیستند اما به عنوان تبلیغات برون مرزی از آنها استفاده می‌شود)، پس از اینکه از نزد میزبان خوش‌خدمت خود بازمی‌گردند، کاملا می‌توان دریافت که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به همین شکل، آن دسته از اعضای کنگره که نظر به حمایت و ایجاد رابطه نزدیک با لابی‌گرهای آذربایجان دارند، بیشتر راغب هستند از رژیم آذربایجان حمایت کنند و آن را دموکرات‌تر از آنچه که هست نشان دهند.

اما منوط کردن سیاست خارجی آمریکا به لابی‌گری آذربایجان، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که اگرچه لابی‌گرها مهم و اغلب قدرتمند هستند، اما در سیاست خارجی آمریکا تعیین‌کننده نیستند و در جامعه بزرگ سیاسی واشنگتن هم توان مستقل عمل کردن را ندارند. بهترین ابزار برای هر لابی‌گر، شبکه روابط وی در بدنه دولت آن کشور است. قانونی در بین لابی‌گران وجود دارد که این روابط را -بالاخص بخاطر یک مشتری خارجی- به خطر نمی‌اندازند.

چرخش آذربایجان از آمریکا به ایران
لابی‌گران، روابط خود با بدنه دولت را به خاطر یک مشتری خارجی به خطر نمی‌اندازند

گروه "پودستا" که یک شرکت شناخته‌شده لابی‌گری است و روابط بسیار حسنه‌ای با کاخ سفید و کلینتون‌ها دارد، ماهیانه بین 50 هزار تا 75 هزار دلار از آذربایجان دریافت می‌کند. برای این شرکت، به خطر انداختن روابطش به خاطر یک مشتری متوسط (طبق استانداردهای واشنگتن)، احمقانه است.

پذیرش رابطه با آذربایجان از سوی یک چنین شرکت معتبری، نشان این است که آذربایجان به رغم سیاستهای سرکوبگرانه‌ و نگرانی‌هایی که در برخی از مقامات آمریکایی ایجاد کرده، همچنان جایگاه نسبتا خوبی در واشنگتن دارد.

حال جدا از بحث لابی‌گرها، چه چیزی توجیه‌کننده سیاست‌های دوستانه آمریکا نسبت به آذربایجان است؟ پاسخ، ساده است: انرژی. آذربایجان در جایگاه (حدودا) 23 در تولید نفت و در رتبه (حدودا) 33 در تولید گاز در جهان قرار دارد. این کشور، با در اختیار داشتن کرانه غربی دریای خزر، منبع غنی هیدروکربن بازارهای اروپاست. اما قابل توجه‌تر اینکه نقش آذربایجان به عنوان جایگزین احتمالی روسیه برای تأمین نفت و گاز اقتصاد بزرگ اروپا را نمی‌توان نادیده گرفت. در حال حاضر انرژی اروپا تقریباً در انحصار محض روسیه است.

اواسط دهه 2000 بود که آذربایجان به رغم مخالفت روسیه، به عنوان یک کشور اوراسیایی از مرداب خواب‌آلودگی خود برخاست و به یک کشور نفتی محوری در استراتژی غرب و در مسیر تنوع بخشی به ذخایر انرژی اروپا تبدیل شد. به آسانی هم به عامل کلیدی غرب برای منزوی کردن ایران تبدیل شد. این کشور کاملا سکولار، سالهای متمادی با حکومت انقلابی ایران بر سر افراط‌گرایی مذهبی و مرزهای خزر جدل داشت و با پیش کشیدن موضوع تعلق آذربایجان‌های [شرقی و غربی] ایران به خود، منجر به جنجال بر سر هویت و تمامیت ارضی این مناطق شده بود. به این ترتیب دولت باکو تبدیل به یک بازیگر مشتاق برای اجرای استراتژی غرب در قبال ایران شد. در این مسیر، حتی با اسرائیل متحد شد و تبدیل به پایگاه جاسوسی‌های غرب در منطقه گردید.

حال با در نظر گرفتن این داستان که آذربایجان کانال غیر روسی انرژی برای اروپا، دوست (دارای اکثریت مسلمان) اسرائیل، شریکی در مبارزه با تروریسم، و خاکریز ممانعت از نفوذ ایران در کشورهای دیگر است نفوذی که اغلب، خیال‌بافی‌های خود سیاستمداران غربی است- دیگر هیچ لابی‌گری برای عقد قرارداد با چنین کشوری درنگ نمی‌کند.

چرخش آذربایجان از آمریکا به ایران
با توجه به تصویری که از آذربایجان در آمریکا ارائه شده بود
هیچ لابی‌گری برای عقد قرارداد با این کشوری درنگ نمی‌کرد

اما اکنون واقعیت در آذربایجان تغییر یافته است و سیاستگذاران، تحلیلگران، و لابی‌گران غربی نیاز به توجه به این موضوع دارند. امروز، نسبت دادن روابط خوب آمریکا و آذربایجان به تلاش‌های لابی‌گران خیلی معقول‌تر است. چرا که بین اولویت‌های غرب و حمایت آمریکا از آذربایجان فاصله قابل توجهی وجود دارد. آن هم حالا که جنبه‌های مهم همگرایی آذربایجان با اهداف غرب دچار مشکل است.

آذربایجان، دیگر آن کشور جوان نفتی دهه 2000 نیست. گرچه در سال 2010 به اوج تولید خود رسید، اما حالا با توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت به نازلترین سطح، تولید نفت آن با یک رکورد ثابت روبرو شده است. و با وجود آن که تولید میدان گاز "شاه دنیز دوم" توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کرده است، باز هم این کشور، توان جبران رکود تولید نفت و سقوط قیمت آن را نخواهد داشت. آذربایجان چیزی بیشتر از یک بازیگر کوچک در میان منابع انرژی مورد نیاز اروپا نخواهد بود.

از سوی دیگر، آذربایجان به عنوان یک پایگاه امنیتی علیه ایران و روسیه، هیچ‌گاه شکل واقعی به خود نگرفت. در حالی که تحلیلگران معتقدند اکنون با توجه به رویکرد روسیه نسبت به اوکراین، آذربایجان از حیث ایدئولوژیک به غرب نزدیکتر خواهد شد، اما به علت حساسیت‌های خود این کشور در مورد اشغال [تاریخی] اراضی‌اش توسط ارمنستان، روال قضیه، معکوس شده است. این کشور، اعتراضات مردمی "یورومیدان" (که در اوکراین موجب سقوط دولت "ویکتور یانوکویچ" شد) را به عنوان تهدید بزرگ‌تری علیه خود تلقی کرد. آذربایجان که از "انقلاب رنگی" مردم اوکراین (که حاصل اعتراضات و نافرمانی مدنی مردم علیه یک دولت فاسد، تعدی‌گر، و غیر دموکراتیک بود) هراسان شده بود، شروع به سرکوب داخلی علیه فعالان حقوق بشر، سازمان‌های مدنی، و آخرین بقایای رسانه‌های مستقل کرد.

در اواخر سال 2014، "رامیز مهدیف" دلال توزیع قدرت در حکومت آذربایجان- کتابچه‌ای 60 صفحه‌ای در مورد تمایل غرب به ایجاد انقلاب در آذربایجان را منتشر ساخت که نشان از تغییر رویکرد آذربایجان به رویکردی ضدغربی داشت. آذربایجان، روز به روز در حال نزدیک شدن به روسیه بوده و گواه آن عقد توافقات اقتصادی و نظامی با این کشور است. این در حالی است که همین کشور، پیوستن کریمه به روسیه را تلویحاً و به صورت نرم مورد انتقاد قرار می‌دهد. "الهام علی‌یف" رئیس‌جمهور آذربایجان- حتی "ولادیمیر پوتین" را به خاطر ایستادگی در مقابل فشار غرب مورد تحسین قرار داده است.

روابط بین آذربایجان و ایران نیز اخیرا بسیار بهبود یافته است. حالا دیگر آذربایجان به دور از تنش‌های چندین سال قبل، محتاطانه آغوش به سوی ایران گشوده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران- در نوامبر 2014 برای اولین بار از آذربایجان دیدار به عمل آورد. دو طرف، در آن دیدار، توافقات سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی امضا کردند. آذربایجان حتی ایران را شریک استراتژیک خود علیه "نفرت غرب" از اسلام خواند. طی یک سال اخیر، فوجی از روحانیون ایرانی که در سال‌های 2011 تا 2012 از آذربایجان اخراج شده بودند، به مساجد این کشور بازگشته‌اند. حکومت آذربایجان ضمن سرکوب جامعه سنی، توجه روزافزونی به اکثریت شیعه خود دارد که می‌تواند پالس مثبتی برای دوستی با ایران باشد.

چرخش آذربایجان از آمریکا به ایران
دیدار حسن روحانی با "الهام علی‌اف" رئیس‌جمهور آذربایجان

عوامل آذربایجان در آمریکا و اروپا در تلاش برای پیاده کردن سیاست خود بر اساس گمانه‌های قدیمی‌شان هستند. تغییر امروز رویکرد آذربایجان، زاییده عملکرد اشتباه سیاست‌گذاران غربی و آمریکایی بوده و لابی‌گران، توان درک این تغییرات وارونه اخیر را نداشته‌اند. حتی اگر لابی‌گران، آگاهانه حقیقت را وارونه جلوه دهند، باز هم پیروز میدان خواهند بود، چرا که در جهت جریان آب شنا و از تفکرات غالب در جامعه دفاع می‌کنند. وقتی سخن از آذربایجان به میان می‌آید، قانون مهم این است که "به دنبال پول برو." اما این بار، اگر پول را تا رسیدن به لابی‌گران دنبال کنید، بیش از آن‌که سر از کارشان دربیاورید، سردرگم می‌شوید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    تنها راه حل مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان (آران) اینه که مثل صد سال قبل و قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان دوباره زیر چتر ایران برگردند و به مام میهن ملحق بشن تا اختلافاتشون حل بشه . اگر شیعیان منطقه آران کوتاهی کنن بزودی ممکنه شر داعش از منطقه قفقاز دامنشون بگیره .
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بهتره از آذربايجان فاصله بگيريم چون اين زنبور عسل نمي دهد كه هيچ فقط بلد است نيش بزند. رفتار سال 2000 و ماقبل آن مي بايست معيار تصميم گيري ما باشد و نه يك رفتار دو ساله. اگر هم قرار بر تقويت است كه بايد از آنها چك سفيد امضا گرفت.
  • اهوازی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    دولت باکو باید نام جعلی آذربایجان را از آنجا بردارد و نام تاریخی و واقعی جمهری اران و نخچوان و تالش و قره باغ را زنده کند.دولت باکو اخیرا با موج اسلام خواهی از یک سو و انتقادت حقوق بشری مواجه شده است و احساسات شونیستی پس از فروپاشی شوروی در شمال ارس در حال فرونشستن است.دولت باکو قره باغ را از دست داده و در درون کشور و بخصوص در تالش حال و روز خوبی ندارد.
  • سهیل بشردوست ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    بجای رابطه با جمهوری آذربایجان باید روابط رو با ارمنستان گسترش بدیم و جای روسیه رو در ارمنستان پر کنیم، شرافت ارامنه خیلی بیشتر از اینهاست و البته در ارامنستان بدلیل کم توسعه یافتگی زمینه های سرمایه گذاری بسیار زیاده
  • عبدالله ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    جناب ناشناس ، منطقه آران را از تو خمره . . . درآوردی ؟ آذربایجان نه آران!
  • گمنام ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 1
    ما بعد از فروپاشی شوروی تعلل کردیم . باید تمامی قفقاز به خاک ایران برگرده . همینطور ترکمنستان. ما در کتابامون نام گنجه بخارا . سمرقند ایراوان و ... رو میشنویم . خجالتمون میاد باید برگردند به ایران . هم وطنامون در کشور های دیگه در زیر یوق صهیونیست جهانی هستند .
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    شیعه های اذربایجان که 12امامی اند و پیرو امام زمان باید زیر چتر حمایت ایران عزیز قرار گیرند..حکومت کثیف ارمنستان ظلم زیادی باین شیعیان اذری روا داشته..
  • ایرانی ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ارمنستان و شرافت!!؟؟!!میدونی تمامی مساجد قره باغ توسط ارمنی ها به خوک دونی تبدیل شده اند؟!؟
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    نصفه ارمنستان و گرجستان اذریند میدونستی؟!؟ قره باغ هم با کمک ایران برمیگرده به اذزبایجان..وتو اهوازیی یا ارمنی؟
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    جناب عبد عبدالله منطقه آذربایجان در حال حاضر در داخل خاک ایرانه و اون منطقه که الان دولت باکو قرار داره در گذشته همون منطقه آران هستش . حالا میدونید چرا شوروی اسم اون منطقه بعد از جدایی از ایران اسمش گذاشت آذربایجان ؟ که با سو استفاده از همین قضیه آذربایجان ایران هم جدا کنن بچسبونن به شوروی !
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    حرف شما درسته ولی در کشور به اصطلاح جمهوری آذربایجان هم منافع زیادی داریم .
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    چیزی که الان جمهوری آران نیاز داره یک انقلاب اسلامی مثل ایرانه که ملت شیعه از سلطه آمریکا و صهیونیست ها و پانترک ها آزاد بشن .
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اصلا چرا ما بعد فروپاشی شوروی حاضر شدیم جمهوری آذربایجان با این اسم جعلی و غصبی که تبعات امنیتی زیادی برامون داره به رسمیت بشناسیم ؟
  • محمد از کرمانشاه ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    با حرف آقای بشردوست موافق نیستم ، مردم آران نیای ایرانی دارند و از ما هستند نباید به برادر و خواهر های خودمون پشت کنیم هر چند دولت اونها با ما نباشه، حساب مردم از دولت جداست.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ناشناس ۱۵:۳۶ قره باغ و باکو و نخجوان و ایروان همگی باید برگرده به ایران . آذربایجان خارج از ایران معنا نداره !
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ملت ارمنستان و آذربایجان مشکلی با هم ندارن اگر حکومت هاشون بذارن . ما نه از ارمنی های مقیم ایران بدی دیدیم نه آذری های خودمون .
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    نگران نباش اهلیش میکنیم
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اران ، شروان، نخجوان و لنکران باید به ایران برگردند
  • سهیل بشردوست ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    روسیه فقط بخاطر روس تبار بودن شبه جزیره کریمه اون رو به خاکش الحاق کرد، ما سرزمین هایی که قانوناً با فروپاشی شوروی و لغو قرارداد ترکمنچای متعلق بماست برای بازگردوندنشون تلاش نمی کنیم؛ هنوز خبر پرواز پهباد جاسوسی اسرائیل از نحجوان فراموش نشده، اگر روسیه بجای ما بود با همین دلیل آذربایجان رو به خاکش اضافه می کرد
  • پارسا ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اول کشور خودمونو حفظ کنیم لازم نکرده ارانو یا اذربایجانوبرگردونیم.درسته که میگن ایران دریای خزرو بخشیده به همین اقایون؟تازه تو این وضعیت بهتره روابطمونو با ه‍مسایگان بهبود ببخشیم و ازشون استفاده کنیم .و نذاریم امریکا و غرب شیطنت کنند.
  • پارسا ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    ایا این شایعه که ایران از سهم خودش در دریای خزر گذشته و به این اقایون بخشیده درسته؟ اگه درسته چه انتظاری داری شما که اذر بایجان به ایران برگرده زهی خیال باطل .خدا کنه دیگه بیشتر از اینا ......
  • اهوازی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    جناب ناشناس 15:36 چرا آمار کذب میدهید؟اگر نصف ارمنستان آذری یا ترک هستند پس چرا در برابر قره باغ با دولت بادکوبه اشغالی همدست نمیشوند؟در گرجستان هم همینطور؟پان ترکهای ... صفت همواره میگویند آذربایجان میان ایران و روسیه تقسیم شده است.کجا گفته اند که مثلا گرجستان یا ارمنستان آذربایجان را اشغال کردند؟درباره سرزمینهای ارس هم که کاملا روشن است تالش ها و تات ها و ارمن ها و لزگی ها و... درصد بالایی از جمهوری جعلی و اشغال شده آذربایجان را تشکیل میدهند.اینجانب هم ایرانی و شیعه 12 امامی ولایتمدار هستم اما به ارمن ها بسیار بیشتر از پانترک ها و کمونیست ها و عثمانی گراها اعتماد دارم.نژاد ارمن و زبانه ارمن و فرهنگ ارمن و سرزمین ارمن ایرانیست.آنها مسیحیت شرقی هستند و هیچگاه با صلیبیون و مسیحیت غربی و اروپایی علیه ایران و مسلمین همدست نشدند.گرجی ها همینطور.تاریخ جنگهای صلیبی را بخوانید.
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    آره بر خواهند گشت با این وضع اقتصادی!
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اساس این کشور را صهیونیست ها با نام گذاشتن اذربایجان گذاشتند به جای اینکه اران باشد یعنی سرزمین بالای رود ارس ، این کشور پناهگاه همجنس گراهاست و انواع فستیوال ها و جشنواره های موسیقی مستهجن غربی در ان برگزار می شود ، مساجد را به بهانه هایی مثل بزرگ تر کردن پارک !!! تخریب می کنند ، فریب مقاله های انحرافی و هدفمند را نخوریم ، اذربایجان شاید طی سال های اتی که امریکا اخرین نفس های خود را می کشد و ما حضورمان و به خصوص حضور نظامیمان را دریای مازندران گسترش دهیم و ارمنستان را همه جانبه زیر حمایت بگیریم به سمت ما یا روسیه متمایل شود .
  • شهر مرزی ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    چرخش ج.آ به سمت ایران و....!از اون تحلیلهای آبکی یود.خبر ندارید از تحولات این همسایه شمالی،چرا تحلیلهای به درد نخور میزارید؟
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    مثل قلدرها صحبت میکنید،خدا نکنه قدرت به دست امثال شماها بیفته که اگه بیفته دنیارو به لجن میکشین
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    ظاهرا برخی دوستان از روی احساسات قومی و زبانی مثبت و منفی میدن . بهتره واقع بین باشیم عزیزان . چه چیزی از این بهتر که کل آذری ها در کنار هم و جزیی از ایران باشن و به این جدایی صد ساله پایان داده بشه ؟
  • فرهاد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    این بنیاد آمریکای نوین چرت و پرت نوشته است. محض اطلاع عرض کنم که چندین شبکه تجزیه طلب و پانترک در خاک جمهوری به اصطلاح آذربایجان فعالیت میکنند و برنامه های تلویزیونی هم پخش کرده و مستقیما توسط ترکیه و اسرائیل حمایت مالی میشوند. همینطور ارتش اسرائیل دارای چندین پایگاه در خاک این کشور است که از آن جهت جاسوسی ضد ایران استفاده میکند. ضمن اینکه در کتابهای درسی اینها، ایران را به عنوان بزرگترین دشمن خود معرفی کرده و نصف ایران از جمله استانهای مانند مازندران، گیلان، گلستان، تهران، همدان، کردستان و ... هم جز آذربایجان بزرگ خیالی ثبت کرده اند! همچنین سعی بر این دارند که شعرا و بزرگان ایرانی را هم به اسم خود کرده و از آنها برای اهداف خود سو استفاده کنند. در چنین حالی فهم این موضوع که چگونه آذربایجان به سمت ایران چرخش داشته، کمی سخت، بلکه ناممکن است. یادمان نرود در جریان جنگ قره باغ رییس جمهور به اصطلاح جمهوری آذربایجان که از فرار سربازانش در مقابل ارمنیها عصبانی بود، در همان زمان جنگ با ارمنستان، ایران را به عنوان بزرگترین دشمن معرفی کرد، درحالیکه که ایران کمکهای بشردوستانه زیادی به این کشور میکرد. بهترین راه توسعه مناسبات با ارمنستان در مقابل آذربایجان است. ارمنیها تاکنون کوچکترین عملی ضد منافع ما انجام نداده اند و اگر به این کشور سفر کنید متوجه میشوید که چه قدر به ایرانیها احترام میگذارند و مایل به توسعه همکاری هستند.
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    بشین تا برگردند پس اگه اینطوره روزی نصف جهان مال ایران بوده اونا هم برگردند؟؟!! ما کی میخواهیم به نظر مردمان دیگه هم اهمیت بدیم واقعیت اینه که مردم کشور اذربایجان اززندگی بدون حاشیشون راضی هستند
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    اهوازی بروتاریخو بخون همین ارمنستان به شمال غربی ایران وارومیه حمله کرد ونسل کشی براه انداخت درضمن باچه استدلالی میگید اذربایجان مال ایرانه!!؟؟
  • کوروش کبیر ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    ماباید به تمامیت ارزی هرکشوری احترام بذاریم ماهم روزی ازخلافت عربها شده بودیم پس باید باز برگردیم زیر پرچم اونا؟؟!! واقعیت اینه که مردم اذربایجان درکشورخودشون خوشحالند ما همون غیرت به خرج بدیم با هموطنان ترک داخل عادلانه رفتارکنیم بقیه پیشکش
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    دوستانی که میگن ازارمنیا مشکلی ندیدیم ، نسل کشی قره باغو دیگه همه میدونند!!!
  • سوسان ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    وقتی عرضه نداری نظرات همه رو بچاپی پس یک بار برای همیشه بخش نظرات رو ببند مثل بی بی سی فارسی
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    جالبه که نسل کشی عثمانی هارو در آذربایجان فراموش ردید و حرف از نسل کشی ارمنی ها در ایران میزنید !
  • ایران سربلند ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    آذرباییجان عرضه نداره از خودش در برابرارمنستان مقاومت بکنه؛تا الان هم به کمک امریکا روپا بودش؛البته بی عرضگی رییس جمهورشون؛وگرنه مردمش شیعه وباغیرتن. باید بشه جز ایران چون واس ماس.کل خاورمیانه وقفقاز وپاکستان وافغانستان هم واس ماس؛ که دولت قاجار(ترک ها)به باد فنا داد. درود بر ایران
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    تمامیت ارزی ؟ تاریخ صد ساله قرارداد ترکمانچای تموم شده و الان ارمنستان و آذربایجان قانونا جز ایران باید باشن .
  • سید ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    بدون تعصب میگم که: خود بزرگ بینی و تعصب باعث زوال عقل میشه ٬ از هر نوع تعصبی. متاسفانه در زمان پهلوی ها یه ماجرای یکسان سازی قومی پیش آوردن که متاسفانه باعث بوجود امدن تحرکات قومیتی و برخی گفتگوها در اقوام مختلف میشه. ترکها کردها فارسها همگی این مملکتو ساختن و کسی به تنهایی صاحب این مملکت نیست. فارس برا خودش فرهنگی‌داره کرد هم برا خودش. مهم زندگی کنار همه. اگه خیلی متعصب باشیم وضعیتمون میشه ترکیه. ببینید به چه روزی افتاده با پان ترکیسم راه انداختنش! کردها رو زده کردن. تو ایران تنها عامل همبستگی مفهوم امت اسلامی بودنه
  • سید ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    نام آران مثل نام منطقه قره داغ (ارسباران)در آذربایجان شرقی هست. حالا ارسباران از آذربایجان جداست؟ یه چیزی از دودمان پهلوی شنیدین و دارین هی تکرارش میکنین. دوباره به مام میهن برگشتنشون عالیه ولی با این لفظ کلامی که شما دارین از خودتون دورشون میکنین. طرف خودشو آذربایجانی میدونه شما کاسه داغتر از آش میشین!
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    دوست عزیز از یک مسلمان ایرانی همیشه انتظارمیره که عدالتو رعایت کنه وسخن حق برزبان جاری کنه اگه حکومت قاجارومثال میزنی حکومت مقتدر صفوی (ترک) روهم مثال بزن که باعث اوجگیری دوباره ایران و گسترش اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی شد وهمچنین جنگ بااعثمانی شدرو هم بزن یا حکومت نادرشاه افشارترک رو هم مثال بزن که چه ابهتی به ایران بخشید !!! درایران باشی وانقدرنژاد پرست باشی درسال2015 واقعا جای شگفتی داره برو خودتو اصلاح کن
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    سید مهم نیست طرف خودش چی میدونه چون اون چیزی که میدونه بخاطر القا و جنگ روانیه وگرنه اسناد تاریخی هستن که در اولویت هستن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس