این روزها تئاترهایی نظیر فصل شکار بادباک‌ها،‌ شنیدن، جیجک علیشاه، صندلی‌ها،‌ پینوکیا و چند نمایش دیگر یا در حال اجرا هستند و یا تا چند روز آینده اجرا خواهند شد تا مخاطبان این هنر بتوانند آنها را نظاره کنند.

گروه فرهنگی مشرق - این روزها تئاترها زیادی در شهر تهران درحال اجراست که مشتاقان به این هنر می‌توانند به تماشای آنها بنشینند.

فصل شکار بادبادک‌ها

فصل شکار بادبادک‌ها با کارگردانی جلال تهرانی و با بازی بهنوش طباطبایی کاری از مکتب تهران است که از 22 تیرماه ساعت 20:45 در سالن اصلی تئاتر شهر در حال اجرا است که رضا یزدانی، شبنم فرشادجو، مارال فرجاد، شیرین بینا، بهاره کیان افشار، میترا حجار، سینا حجازی، احسان دلاویز و نگار عابدی از دیگر چهره‌هایی  بودند که در مراسم اجرای ویژه هنرمندان آن حضور داشتند.

تمام تئاترهای شهر
این نمایش از روز دوشنبه 22 تیر ماه ساعت 20:45 با مدت زمان 100 دقیقه و قمیت بلیت 20 هزار تومان در تالار اصلی تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرده است.جلال تهرانی پیش از این گفته است که نگارش این متن حدود چهار سال طول کشیده و اجرای این اثر به صورت تک پرسوناژ یک تجربه جدید برای او محسوب می‌شود.

او همچنین درباره دلیل انتخاب سالن اصلی تئاترشهر برای این نمایش به استفاده از بادبادک و عمق و ارتفاع صحنه این سالن اشاره کرده است.

شنیدن

از چهارشنبه 24 تیر ماه هم نمایش « شنیدن » به نویسندگی و کارگردانی امیر رضا کوهستانی و بازی الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی، آیناز آذرهوش ساعت 20:30 ، به مدت زمان 60 دقیقه  و قیمت بلیت 15 هزار تومان در تالار چهارسو تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش امیررضا کوهستانی، دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید: محمدرضا حسین زاده، مدیر تکنیک و ویدئو: علی شیرخدایی، طراح صدا: انکیدو دارش، موسیقی: آنکیدو دارش ،کسرا پاشایی، طراح لباس: نگارنعمتی، طراح نور: صبا کسمایی، گروه کارگردانی: محمد خاکساری ، محمدرضا نجفی ، گلناز بشیری، عکس -نقاشی: بدون عنوان، از مجموعه ی دختران دانش آموز، اثر شهره مهران


تمام تئاترهای شهر
الهام کردا با بیان این مطلب درباره انگیزه های حضور خود در نمایش « شنیدن» توضیح داد: علاوه بر نمایشنامه بسیار قدرتمندانه ای که این اثر من را برای بازی ترغیب کرد، مشخصه دیگری نیز باعث شد که من در این نمایش با کمال علاقه و میل حضور پیدا کنم، این مشخصه قدرت امیررضا کوهستانی در نحوه کارگردانی و هدایت بازیگر است که او را در هنگام کارگردانی از تمام چیزهایی که قبلا با آن مواجه بوده، خالی می کند. گواینکه بازیگر این نمایش به هیچ عنوان نباید از بیرون، چیزی را همراه خود بیاورد.

 
وی ادامه داد: کار با امیر رضا کوهستانی با توجه به تجربه های قبلی بازی که در دیگر آثارش داشتم یک جور کندن از تجربه های قبلی یک بازیگر است. چنانکه من در فضایی قرار گرفتم که سرشار از تجربه های جدید است و برای اولین بار است که با آنها مواجه می شوم. من اصولا امیر رضا کوهستانی را فقط به عنوان یک کارگردان نمی شناسم . او هنرمندی است که ایدئولوژی جالب توجهی نسبت به جهان پیرامون خود دارد. دنیای ذهنی کوهستانی برای یک بازیگر هیچ گاه حاشیه عجیبی نداشته و ندارد. دنیای او یک دنیای انسانی است و بازیگر را به این نقطه رهنمون می کند که نباید به حواشی تئاتر فکر کند، بلکه این ذات تئاتر است که یک بازیگر و مخاطب باید با آن مواجه شود.



جیجک علیشاه

نمایش جیجک علیشاه با کارگردانی و نویسندگی رحمت امینی و با حضور بازیگرانی چون ابوالفضل حاجی علی خانی، پویان درزی، مسعود شاکرمی، احمد صمیمی، رضا عموزاد، فرامرزقلیچ خانی، پیمان کرامت، امیرکربلایی زاده، فرزین محدث و مسعود میرطاهری. ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.


تمام تئاترهای شهر
امینی در مورد این نمایش می‌گوید: وقتی متنی مانند جیجک علیشاه که عمری بیش از 90 سال را دارد برای تولید انتخاب می‌کنیم مسلم است که مخاطب نسبت به آن پرسش هایی را در ذهن خود مطرح می کند و سختی تولید این اثر زمانی بیشتر می شود که درمواجهه مخاطبان با این اثر، کارگردان و دیگر دست اندرکاران آن اثر نمایشی نتوانند پاسخگوی سوالات ذهنی آنان باشند.

نمایش کمدی «جیجک علیشاه» نوشته ذبیح بهروز و کار رحمت امینی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفته است.



صندلی‌ها


«صندلی‌ها» که با نویسندگی، طراحی و کارگردانی طلیعه طریقی از یکشنبه ۲۸ تیرماه در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته، اقتباسی از نمایشنامه اوژن یونسکو به همین نام و نمایش برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی دانشجویان بوده و در پنجمین جشنواره بابل، رومانی شرکت داشته است.

مهناز خطیبی، مهدی شاه‌پیری و محمد بحرانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. علاقه‌مندان به تماشای نمایش صندلی‌ها می‌توانند هر روز جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به خانه هنرمندان، سالن انتظامی مراجعه کنند.


تمام تئاترهای شهر
رامین کهن کارگردان جوان تئاتر عروسکی که چهارشنیه شب پیش مهمان این نمایش بود درباره اجرای «صندلی‌ها» گفت: من در جشنواره هم این نمایش را دیده بودم و همان موقع به نظرم خیلی خوب آمده بود. بازی بازیگران فوق‌العاده بود اما بیشترین عنصری که در نمایش قابل توجه بود، طراحی کارگردان در تناسب با چیدمان صحنه بود. شیوه اجرایی نمایش نکته‌ای است که به نظرم خودِ گروه به آن رسیده‌اند. ضمن این‌که از المانِ صندلی‌ها استفاده خیلی درستی شده، ولی تاکید می‌کنم بیشترین نکته‌ای که توجه‌ام را جلب کرد و دوست داشتم، طراحی و دراماتورژی نمایش بود.



پینوکیا

نمایش پینوکیا که از 15 مردادماه ساعت 21:15 در تالار استاد ناظرزاده به صحنه می‌رود، از جمعه 9 مردادماه، در سامانه فروش بلیت تیوال و گیشه نت آغاز شده است.

نمایش «پینوکیا» نوشته استفانو بننی نویسنده، شاعر و روزنامه نگار ایتالیایی است، که با الهام گرفتن از قصه «پینوکیو» در فضایی مدرن، نمایشنامه «پینوکیا» را به نگارش در آورده است. کارگردان این اثر شهره لرستانی است.

پرستو گلستانی، محمد صادق‎ملک (ملکی)، محمد نادری، بهروز پناهده، پوریا رحیمی سام و شهره سلطانی نقش آفرینان این نمایش هستند. همچنین سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده و طراح چهره‌پردازی به  گروه نمایشی «پینوکیا» پیوست.


تمام تئاترهای شهر
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:حمیدرضا نعیمی (دراماتورژ)، سعید حسنلو (طراح صحنه)، سمانه احمدی‌‌مطلق (طراح لباس)، حسین ضروری (آهنگساز)، الاهه بخشی (طراح حرکت)، محمد مساوات (طراح پوستر و بروشور)، حسین ایرجی (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، بهزاد اسحاقی و تارا حیدری (گروه کارگردانی)، رضا ملکی (عکاس) و پیمان یاحقی (مشاوره رسانه‌ای).

نمایش «پینوکیا» از 15 مردادماه، به مدت یک ماه در سالن ناظرزاده کرمانی به مدت 80 دقیقه به صحنه خواهد رفت.


پپرونی برای دیکتاتور

نمایش«پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی خسرو احمدی، سه‌شنبه ۱۳‌مردادماه، با حضور فرهاد اصلانی اجرای عمومی خود را آغاز می‌کند.
این نمایش سه‌شنبه، ساعت 19 با نواخته شدن زنگ توسط فرهاد اصلانی بازیگر تئاتر، سینما و تلوزیون، به طور رسمی اجرا‌های عمومی خود را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند.


تمام تئاترهای شهر

«پپرونی برای دیکتاتور»،بر اساس فیلم فرانسوى به نام «اسم» نوشته مشترک ماتیو دولاپرت و الکساندر دولاپتولیر و کارگردانی اکساندر دولاپتولیر است که توسط علی احمدی بازنویسی، طراحی و دراماتورژی شده است.

محسن کیایى، خسرو احمدى، ژاله صامتى، فریده سپاه‌منصور، سینا کرمى، شیوا ابراهیمى و پژمان جمشیدى بازیگران این نمایش‌اند. همچنین خسرو احمدی (تهیه‌کننده)، محمد قدس (مشاور تهیه و تولید)، امیر سرافرازیان (طراح صحنه)، سارا یحیایی و نسیم تقی پور (طراح لباس)، سجاد باقری (مدیر تولید و دستیار کارگردان)، یاس سنجری (منشی صحنه)، ماهان شهیدی‌زاده (مدیر صحنه)، نوشین جعفری (عکاس)، علیرضا حسینی و فرید حسینی (مدیر روابط عمومی و تبلیغات)، مهرانگیز قهرمانی (مشاور رسانه‌ای) و فرشید عسگری (متریال تبلیغات) دیگر عوامل اجرایی‌اند.



دو نمایش جدید در تماشاخانه‌های حوزه هنری

در راستای برگزاری نخستین رپرتوآر «ماه تئاتر استان‌ها» دو نمایش جدید از 12 مردادماه در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری به صحنه می‌روند.

نمایش‌ «خیر نبینی سعیده» به کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران و نمایش «آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید» به کارگردانی حسن سبحانی از استان هرمزگان از 12 مردادماه، به ترتیب در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری به صحنه می‌روند.

نمایش «خیر نبینی سعیده» نوشته‌ فرهاد نقدعلی و کار مهیار هزارجریبی، روایت بد اقبالی‌های فردی به نام خلیل است، که هر لحظه از زندگی‌اش به دلیل یک جابه‌جایی ساده در نقطه ابتدایی تولدش، با بدبیاری و کم شانسی روبه‌رو می‌شود.

این نمایش از 12 تا 16 مردادماه ساعت 18 در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین نمایش «آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید» نوشته‌ مرتضی ‌شاه‌کرم و کار حسن سبحان، داستان قاسم از بازماندگان جنگ را روایت می‌کند که خود را در دادگاهی محاکمه کرده و به عبارتی زندگی خود را مرور می‌کند.

از نمایش نیز از 12 تا 16 مردادماه ساعت 19 در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه خواهد رفت.

نخستین رپرتوآر «ماه تئاتر استان‌ها»، شامل اجرای هفت نمایش از تولیدات منتخب مراکز استانی حوزه هنری است که از پنجم تا 30 مردادماه در تماشاخانه‌های مهر و ماه برگزار می‌شود. این تماشاخانه‌ها در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.


کافه فرانسه

یش "كافه فرانسه" به كارگردانی مهران رنج بر با بازی حمید رضا نعیمی ،مهران رنج بر و ایدا اب پرور چهار شنبه با حضور فاطمه معتمد اریا افتتاح شد.
این نمایش بر اساس قصه‌ای از امیرحسین چهل تن به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر با حضور حمیدرضا نعیمی، آیدا آب پرور و مهران رنجبر بازیگران این نمایش هستند.
سایر دست اندرکاران نمایش کافه فرانسه میتوان به طراح صحنه و لباس( مهران رنجبر)، طراح نور( آیدا آب پرور)، مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: (آرش فصیح)، منشی صحنه: (روژان کردنژا)د، مدیر صحنه: (حافظ وقار کاشانی)، دستیار صحنه(: امیرحسین میرزایی)، اجرای دکور: (محمد حسین نفری آزاد)، عکس و تیزر: (رضا موسوی، سینا عدلی)، طراح پوستر و بروشور: (گروه مادوتا با الهام از بنکسی) و مدیر روابط عمومی: (مریم رودبارانی) اشاره کرد

پیوند خونی

دوشنبه عصر پنجم مرداد ماه خانه نمایش میزبان جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه بود؛ هنرمندان و خبرنگارانی که برای تماشای نمایش «پیوند خونی» در اداره تآتر گردهم آمده بودند.

کاظم هژیر آزاد، هومن عبداللهی فرزند زنده‌یاد مصطفی عبداللهی، فرشید صمدی‌پور و سیامک حلمی و برخی دیگر از یاران و همکاران مصطفی عبداللهی و همچنین جمعی از خانواده تآتر و رسانه و مطبوعات پس از سخنان فراهانی به تماشای «پیوند خونی» نشستند.


تمام تئاترهای شهر

«پیوند خونی» براساس متنی از آثول فوگارد و بازنویسی هنرکار روی صحنه می‌رود. این کارگردان متن فوگارد را با توجه به تحول زمانه و نیازهای دنیای امروز و تغییر روابط بشریت، بازنویسی کامل کرده است. نمایش «پیوند خونی» حکایت دو برادر در تلفیق نگاه این کارگردان و نویسنده نمایشنامه است.

جمشید صفری و مسعود مهرابی بازیگران این نمایش هستند و پارسا پولادوند نیز دستیاری کارگردان را به عهده دارد. طراحی صحنه این نمایش همچون اغلب آثار این کارگردان توسط خود هنرکار انجام شده است. نمایش «پیوند خونی» هر شب ساعت 19 در تالار نمایش اداره تآتر روی صحنه می‌رود.

سعادت لرزان مردمان تیره روز

نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» که از روز یکشنبه 4 مرداد ماه اجرای خود را در تئاتر باران آغاز کرد.
فهیمه امن‌زاده، پونه عبدالکریم‌زاده، فرزین صابونی، مریم باقری، ستاره اسکندری، مهدی سلطانی سروستانی و شهرام حقیقت‌دوست در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و منوچهر شجاع طراح صحنه و لباس، محسن علیخانی را همراهی می‌کنند.

این نمایش در نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی برای علیرضا نادری، جایزه اول کارگردانی برای محسن علیخانی، جایزه اول بازیگری زن برای ستاره اسکندری، جایزه دوم بازیگری مرد برای مهدی سلطانی و احمد مهرانفر و جایزه دوم طراحی صحنه برای منوچهر شجاع را دریافت کرد.

تمام تئاترهای شهر

سایر عوامل این نمایش عبارتند از؛ طراح صحنه و نور: منوچهر شجاع، طراح لباس: ستاره اسکندری، طراح گریم: سارا اسکندری، آهنگساز: امیر رجبی، طراح پوستر و بروشور: پیام صیادی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمد گودرزیانی، منشی و مدیر صحنه: روژین صدرزاده، مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی، عکاس: مهدی آشنا، دستیاران طراح صحنه : هادی بادپا ، سعید زارع.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس