کد خبر 446737
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱

با توجه به خبرهای منتشر شده از آغاز ‌سال ٩٤ این هفتمین سرقت مسلحانه‌ای است که در ٤ و ماه و نیم گذشته در بانک‌ها و موسسات مالی مشهد رخ داد و رسانه‌ای شد.

به گزارش مشرق، موسسات مالی و اعتباری هم در فهرست سرقت سارقان مسلح مشهد قرار گرفتند. موسسه مالی و اعتباری افضل توس درحالی در مشهد هدف سرقت قرار گرفت که کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد به دنبال عاملان آخرین سرقت مسلحانه تحقیقات ویژه‌ای را آغاز کرده‌اند. با توجه به خبرهای منتشر شده از آغاز ‌سال ٩٤ این هفتمین سرقت مسلحانه‌ای است که در ٤ و ماه و نیم گذشته در بانک‌ها و موسسات مالی مشهد رخ داد و رسانه‌ای شد.

سرقت از موسسه مالی اعتباری افضل توس
روز گذشته وقتی که کارمندان موسسه مالی و اعتباری افضل توس به ساعات پایانی کارشان نزدیک می‌شدند سارقان نقاب‌دار سناریوی سرقتی مسلحانه را به اجرا گذاشتند. ساعت ١١: ١٣ دقیقه هفتم فروردین‌ماه ٢ پسر جوان که سوار بر یک موتورسیکلت آپاچی قرمز رنگ بودند به یکی از شعبه‌های این موسسه مالی در خیابان صبا منطقه سیدی مشهد وارد شده و با تهدید اسلحه جنگی سناریوی سرقتی میلیونی را اجرایی کردند. این درحالی بود که یکی از آنها وارد ساختمان شده و دیگری در پیاده‌رو اطراف، محل سرقت را تحت کنترل خود درآورده بود. یکی از دزدان مسلح درحالی‌که رعب و وحشت زیادی در میان مشتریان و کارمندان به‌پا کرده بودند، اسلحه‌اش را به طرف کارمندان و مشتریان گرفت و درخواست پول کرد. این مرد تبهکار در کوتاه‌ترین زمان و با تهدید، پول‌های متصدی باجه این موسسه را به جیب زده و با همدستش متواری شدند.

پس از سرقت مسلحانه، کارمندان بانک بلافاصله پلیس را در جریان قرار دادند و به ردیابی سارقان مسلح پرداختند.

تجسس‌های پلیسی نشان می‌داد سارقان که سوار بر موتور بودند جلوی بانک توقف کردند و یکی از آنها وارد بانک شده است. کارمندان بانک در برابر دزدی خشن که با اسلحه‌ای جنگی آنها را تهدید می‌کرد، قرار گرفته بودند و همین موضوع کافی بود تا قبل از انجام هر واکنشی سارق نقابدار ٨‌میلیون و ١٠٣‌هزار تومان را به جیب زده و فرار کند. با بررسی دوربین‌های مداربسته بانک و خیابان‌های اطراف ماموران به سرنخ‌های طلایی دست پیدا کردند.

سرهنگ حجت نیکمرام، فرمانده انتظامی مشهد در رابطه با این سرقت مسلحانه به «شهروند» گفت: «با توجه به سرنخ‌های به دست آمده تحقیقات تکمیلی پلیس برای دستگیری این سارق حرفه‌ای در دستور کار کارآگاهان قرار دارد.»

سرقت‌های مسلحانه در مشهد
هفتمین سرقت مسلحانه از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در مشهد طی ١٣٢ روز اخیر، باز هم به وقوع پیوست. این درحالی است که این آمار، سرقت‌های مسلحانه از طلا فروشی‌ها را شامل نمی‌شود. اولین سرقت مسلحانه از بانک طی‌سال جاری در مشهد، ٢٤ فروردین ماه کلید خورد. در این سناریوی سرقت مسلحانه سارقی با استفاده از یک اسلحه کلت کمری مبلغ یک‌میلیارد و ٣٧٣‌میلیون ریال از بانک مسکن شعبه المهدی واقع در منطقه سیدی مشهد سرقت کرده و با موتورسیکلت از صحنه گریخت. گویا هنگام وقوع این سرقت مسلحانه به‌رغم فعال بودن دوربین‌های بانک، آژیر خطر به صدا در نیامده و این شعبه بانکی که در منطقه‌ای خلوت قرار دارد نگهبان هم نداشته است. همین خلأ یکی از عوامل اصلی طرح‌ریزی سرقت‌های مسلحانه توسط سارقان است.

همچنین ٣ سرقت مسلحانه از بانک‌های تجارت، ملت و صادرات نیز در اردیبهشت و تیر ماه‌ سال جاری به فهرست سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها اضافه شد که طی آنها ٣ مورد سرقت مسلحانه از بانک‌های ملت شعبه کوهسنگی، مسکن شعبه المهدی منطقه سیدی و بانک تجارت در شهرک غرب مشهد در روزهای ٢٠ اردیبهشت، ٢٢ اردیبهشت و ٢٠ تیرماه انجام شد و در مجموع یک‌میلیارد و ٩٢٣‌میلیون ریال به سرقت رفت. ١١ اردیبهشت‌ماه نیز مرد ۴۰ساله‌ای با استفاده از یک کلت قلابی و قمه به یکی از شعبه‌های موسسه مالی و اعتباری عسگریه در مشهد دستبرد زد. دقیقا ٣ روز بعد یعنی چهاردهم تیرماه هم ٢ جوان موتورسوار به موسسه مالی و اعتباری فرشتگان واقع در بلوار معلم مشهد رفتند و با تهدید اسلحه قلابی، مبلغ یک‌میلیون و ۷۴۹‌هزار تومان را به سرقت بردند.

سرقت‌های جداگانه یا  سریالی؟
 سرقت‌های مسلحانه از بانک‌های مشهد درحالی روی میز پلیس قرار گرفته است که عاملان بعضی از این پرونده‌ها شناسایی و دستگیر شدند، اما تعدد و تکرار این نوع سرقت از بانک‌های دولتی و موسسات مالی خصوصی مشهد زنگ خطری جدی برای مسئولان است. با این حال چند روز پیش سردار بهمن امیری مقدم فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی در رابطه با این سرقت‌های سریالی واکنش نشان داد و گفت: «سرقت از بانک‌ها و طلا فروشی‌ها سریالی نیست، متاسفانه به دلیل مشکلات مالی بعضی از افراد به سرقت روی آورده‌اند. سارقان افراد مختلفی هستند که به دلایل مختلف زندانی شده‌اند و دوباره پس از آزادی سرقت‌های دیگری انجام می‌دهند، اگر اشتغال ایجاد شود شخص به جای سرقت به دنبال کار می‌رود. در رابطه با سرقت طلافروشی و بانک‌ها خبرهای خوشی در راه است. برای بانک‌ها بسته‌های پیشگیری را ارایه داده‌ایم و باید براساس آن اقدام کنند در غیراین صورت براساس حکم دادستان مرکز استان، مسئولان بانک تحت پیگرد قرار می‌گیرند. بانک‌هایی که پلمب شده بودند تعهداتی داده و با عمل به آنها رفع پلمب شده‌اند اما دستور پلمب بانکی که اخیرا مورد سرقت قرار گرفته بود، صادر شد. تا این ایرادات رفع نشود دستور رفع پلمب صادر نمی‌شود، در صورت وقوع سرقت مدیر و مسئول حراست به دلیل عدم توجه به نکات لازم تحت پیگرد قرار می‌گیرند.»

منبع: روزنامه شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مرد نگهبان ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سیستم ضد سرقت مسلحانه صد در صد هرگونه سرقت مسلحانه از بانکها و طلافروشیها را غیر ممکن میکنه ولی بانکها که میگن اصلا برامون مهم نیست ازمون سرقت بشه، طلافروشیها و صاحبین دیگر مشاغل حساس هم میگن ایشالا که سارق مسلح سراغ ما نمیاد یا اینکه در این همه سال که کار کردیم مگه کسی از ما سرقت مسلحانه کرده مردم ایران مردم ایشالا و ماشالا هستند و تا وقتی این نوع تفکر حاکمه همین رویه ادامه خواهد داشت
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    نیرو انتظامی انقد از خودشون تعریف میکنند و تو فیلما ادای حرفه ایها رو در میارن پس کجان؟
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    وقتی در یک منطقه مظاهر سرمایه داری داد می زند و فاصله افراد جامعه از لحاظ درآمد زیاد می شود توقع دارید چه اتفاقی بیفتد؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    نه برادر اینها بیمار هستند وگرنه برای امرار معاش نیازی به پولهای میلیاردی نیست!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    اگر مثل رابین هود پول دزدی را بین مردم توزیع کنند کاری خوب است چون باعث کاهش شکاف طبقاتی میشود. الان این سودها غیر شرعی است و رباخواری محسوب میشود. چون درصد سود با درصد تورم هماهنگ نیست.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    این اقدامات باید در بخشهای لوکس که مالیات و عوارض نمیدهند و ضد و بند بیشتر است بیشتر توسعه یابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس