خیلی‌ها می‌پرسند چرا نام حقیقت با حمایت فرانسه بر سینمای ما سایه انداخته است. «حقیقتی» که ظاهرا در فرانسه فقط یک سینمادار است. اما حالا خیلی ها اعتقاد دارند نمی شود نقش او در پیوند فرهنگ فرانسه برای مسیردهی به سینمای ایران را ندید. مسیردهی غریبی که ته آن حتی شاید به خیابانی نزدیک ژان بارت برسد.

گروه فرهنگی مشرق- خیلی وقت است که خیلی‌ها به دلسوزی بیش از اندازه فرهنگ و هنر فرانسه برای فرهنگ و هنر ایران  شک دارند. خیلی وقت است که خیلی ها برایشان سوال ایجاد شده‌است که فرانسه چطور و تا چه اندازه در فرهنگ و خصوصا ادبیات ما رسوخ کرده‌ است. رسوخی که شاید در دهه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری بوده‌ است.

فرهنگ فرانسوی از اچ آی وی خطرناکتر است

خیلی وقت است که خیلی‌ها نگرانند چطور یک نویسنده و مترجم فرانسه بلد وقتی میرود سفارت و بیرون می‌ آید پشت بندش طرح یک جشنواره شکل می‌ گیرد. یک برنامه ادبی و هنری که ظاهرا در جهت اعتلای فرهنگ و هنر ماست اما وقتی ته ماجرا را در بیاورید می‌بینید یا برای منحرف کردن ادبیات بومی ماست یا حتی ادبیات رسمیمان. شک دارند به حضور یک نویسنده و مترجم کنار دست فابیوس به عنوان مترجم یا هر عنوان دیگری.

فرهنگ فرانسوی از اچ آی وی خطرناکتر است
حضور یک نویسنده و مترجم ایرانی کنار فابیوس به عنوان مترجم

خیلی وقت است که خیلی‌ ها شک دارند به دخالت فرانسه در ادبیات و هنر ما. در داستان ما. در هنرهای تجسمی ما. حتی در سینمای ما. سینمایی که "کن" قبله آمالش شده است.

خیلی وقت است که خیلی‌ها حتی اعتقاد دارند فرانسه برای سینمای ما هم برنامه دارد. حتی گاهی بعضی‌ها با تعجب می‌ پرسند:  واقعا رییس سازمان سینمایی سال‌ها در فرانسه بوده است؟ نکند نسخه سینمایی او را فرانسوی ها برای ما میپیچند؟ نکند سازمان سینمایی دانسته و نادانسته دارد طرح‌ های سینمای فرانسه را در سینمای ما پیاده می‌ کند؟

خیلی وقت است که خیلی‌ها می پرسند چرا نام حقیقت با حمایت فرانسه بر سینمای ما سایه انداخته است. حقیقتی که ظاهرا در فرانسه فقط یک سینمادار است. اما حالا بعضی از آن خیلی ها اعتقاد دارند، دیگر نمی شود نقش او در پیوند فرهنگ فرانسه برای مسیردهی به سینمای ایران را ندید. مسیردهی غریبی که ته آن حتی شاید به خیابانی نزدیک ژان بارت برسد.

 خیلی وقت است که خیلی ها سوال دارند چرا هنگامه پناهی که در جشنواره فیلم برلین آنگلا مرکل  لحظه‌ای رهایش نمی‌کرد تا این اندازه مورد حمایت فرانسه و سارکوزی بود. سارکوزی ای که پیش پایش بارها و بارها بلند می شد و عرض ادب می‌کرد . پیش پای زنی که  صندلی خالی جعفر پناهی در جشنواره برلین را برایش خالی نگاه داشت و مدیر تولید و حامی پشت پرده گذشته بود و بانی اکران تاکسی در فرانسه .
حالا دیگر خیلی‌ وقت است که خیلی‌ها شک دارند به کن. به جشنواره و به فرانسه. به زنی که سوار ماشین شش در خانم مرکل می شود.
خیلی وقت است که خیلی ها میپرسند چرا فرانسه باید تمام هزینه ساخت یک فیلم سینمایی و شاید چند برابرش را به یک کارگردان ایرانی بدهد و بعد همان فیلم از سوی ایران به عنوان نماینده در اسکار معرفی شود.

خیلی وقت است که خیلی ها شک دارند به اینکه فرانسوی ها عاشق چشم و ابروی هنرمندها و نویسنده های ایرانی باشند. خیلی ها حتی گمان می کنند نه تنها عاشق هنرمندهای ما نیستند که حتی از نخبه ها و نویسنده ها و هنرمندهایمان هراس دارند. هنرمندهایی که هنوز فرانسوی نشده‌اند. هنرمندهایی که هنوز مسیر سفارت را بلد نیستند.

خیلی وقت است که خیلی‌ ها به سفارت فرانسه و مهره‌ های فرانسوی سفارت و خودی‌ هایی که عاشق فرانسه‌ اند مشکوکند. اما خیلی‌ های دیگر می‌ گویند همه اینها توهم توطئه است.  خیلی‌ ها اعتقاد دارند : لابد کاشیگر چون ترجمه فرانسه بلد بوده و مترجم دیگری هم دم دست نبوده ، رفته و نشسته کنار دست فابیوس. لابد حقیقت توانمند است و پناهی ثروتمند.
خیلی وقت است که خیلی‌ ها اعتقاد دارند نشان شوالیه اصلا سیاسی نیست و بی هیچ سیاسی کاری فقط به هنرمندان نخبه اعطا می شود. خیلی وقت است که خیلی‌ ها اعتقاد دارند حتی حسین علیزاده هم اشتباه کرده که نشان شوالیه را نگرفته.

فرهنگ فرانسوی از اچ آی وی خطرناکتر است

خیلی وقت است که خیلی‌ ها معتقدند صادق هدایت همینطوری و اتفاقی فرانسه خوانده و فرانسه رفته و با آنها مراوداتی برقرار کرده و بعد همانجا هم مرده و دفن شده است. حالا هم اتفاقی یک کتابش در دانشگاه‌های فرانسه تدریس می‌شود.
خیلی وقت است که خیلی‌ ها می‌ گویند رییس سازمان سینمایی تصادفی سر از ژان بارت درآورده و تصادفی تر خانه فرهنگی نزدیک آنجا بوده که معاونش هم رفقایی آنجا داشته و دید و بازدیدی و سلام و علیکی. اصلا رییس سازمان سینمایی اتفاقی هرکاری می‌کند شبیه کارها و اقدامات و سیاست‌های فرانسه می‌شود.


فرهنگ فرانسوی از اچ آی وی خطرناکتر است

حالا مدتهاست که همه گمان می‌ کنند همه اینها توهم توطئه است. شاید باشد. شاید هم نه.  شاید کاشیگر و هدایت و حقیقت و پناهی و خیلی‌های دیگر اتفاقی یک جایی از سرنوشتشان به فرانسه گره خورده باشد. شاید فابیوس فقط باید به خاطر خون‌های آلوده و وارد کردن ایدز به ایران منفور ایرانی‌ ها باشد. شاید هم نه. شاید به خاطر منحرف کردن ادبیات و هنر ایران از مسیر درست آن باید بیشتر منفور شود.

حالا خیلی وقت است که خیلی‌ها یادشان رفته فرهنگ و هنر فاسدی که روح جامعه را بیمار می‌کند از ایدزی که جسم افراد را به نابودی می‌کشاند خطرناک‌تر است. فرهنگ و هنر ناسالمی که می‌تواند از فرانسه یا هرجای دیگری در لباس یک نجات دهنده بیاید و روح هنر و ادبیات ما را تهی کند. شاید هم اصلا دسته دوم راست بگویند و همه اینها توهم توطئه باشد. ممکن است؟

* کیوان امجدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • سحاب ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 2
    سلام علیکم دوستان این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید پاسخ قرآنی به یک شبهه رایج هست
  • رضا ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 0
    این همه فرانسه بدی داشته و ما نمی دونستیم ؟ حال چرا همه رو این موقع دارید رو می کنید ؟! جل الخالق
  • ايراني ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 0
    درود بر فرهنگ ازاديخواه فرانسه . هزاران درورد ....
  • ایرانی اصیل ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    تو ایرانی هستی که به فرهنگ .... فرانسه درود میفرستی؟؟!! اون اسم ایرانی رو از رو خودت برادر مشرق سانسور نکن
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    آفرین به رویکرد فرهنگی مشرق
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    2 0
    درود بر فرانسه مهد آزادی و تمدن
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    احسنت بر مشرق به نکات خیلی خوبی اشاره کردید! امان از غفلت مسئولان!!!!!!!!!!!1
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    احسنت احسنت ما باید نزاریم این فرهنگهای منحفط وارد کشورمون بشه باید دیوار آهنین بکشیم به دور اعتقادات و افکار اصیل و انقلابی مون ... این در حقیقت جهادی مقدس است به امید ظفر و پیروزی
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    داغ نکن عزیزم همه چی درست میشه فقط آروم باش خودتو کنترل کن از یک تا 100 بشمر من درکت می کنم
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    مهد تمدن؟؟؟
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 1
    ان شاالله ایدز نگیری ولی اگه نگیری نمیفهمی چقدر به کشور و مردممون خیانت کرده این فابیوس راستی میدونستید تا پارسال هر زنی که تو فرانسه شلوار میپوشیده باید حبس و جریمه پرداخت میکرده قانونی که دویست سال پیش نوشته شده بودبود که خانم ها حق ندارند شلوار بپوشند مهد ازادی بیان شیطان
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    بیشتر شبیه یک متن سخنرانیه تا یک نقد فرهنگی در کل خوندنش هیچ اطلاعات خاصی به مخاطب نمیده فقط متوجه میشویم نویسنده از فرانسویها زیاد خوشش نمیاد
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    هر چی بیشتر مردم رو محدود کنیم حریص تر می شن چه برای آشنایی با فرهنگ های مختلف چه از نظر اعتقادی، ما نمی تونیم به این دلیل که کشورهای غربی با ایدئولوژی ما مخالف هستن یه حصار بکشیم دور خودمون می تونیم باهاشون تعامل داشته باشیم تا جاییکه منافع ملی ما اجازه می ده، قطع ارتباط با دنیا راه حل حفظ دین نیست
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    هر چی بیشتر مردم رو محدود کنیم حریص تر می شن چه برای آشنایی با فرهنگ های مختلف چه از نظر اعتقادی، ما نمی تونیم به این دلیل که کشورهای غربی با ایدئولوژی ما مخالف هستن یه حصار بکشیم دور خودمون می تونیم باهاشون تعامل داشته باشیم تا جاییکه منافع ملی ما اجازه می ده، قطع ارتباط با دنیا راه حل حفظ دین نیست
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 1
    متن خوب و قابل تاملی بود قطعا دشمنان ما می خوان از راه فرهنگی ایران رو نابود کنن اما کاش به این نکته هم اشاره می کردین که چرا ما نمی تونیم فرهنگمون رو به دیگر کشورها صادر کنیم؟ چرا ما دیگه امثال سعدی و حافظ نداریم و خیلی چراهایی از این دست، بهتر نیست ما رو فرهنگ خودمون کار کنیم تا بشینیم و نگران باشیم که فلان کشور می خواد چیکار کنه یا چیکار کرده
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 1
    زکی مهد تمدن فرانسه خیلی خندیدم چقدر خوبه آدم وطن دوست باشه نه غرب وحشی پرست
  • محمد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 1
    اتفاقا ما دنبال این هستیم که بتوان با جامعه غرب ارتباط داشت نمونش فرستادن پیام رهبری به جوانان اروپا وآمریکا بود اما اونها هستن که دارن دور خودشان حصار میکشن مادنبال رابطه صادقانه هستیم ولی اونها هستن که از اسلام یک چهره تروریستی نشان میدن اونها هستن که توی فرانسه کشتارهای ساختگی راه میندازن وبه پیامبر صل الله توهین میکنن .درسته باید رابطه داشت اما اگررابطه درست باشه وبدون تخریب چهره اسلام مردم اروپا هستن که مجذوب دین میشن و دین پیشرفت میکنه .مانگران این هستیم که همون فرهنگی که چشم عقل بین مردم غرب را بسطه چشم جامعه و جوان های ما راهم ببنده .وگرنه اگر رابطه بدون غرض ورزی باشه که قطعا اسلام برتری پیدا میکنه
  • بی نام ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 1
    دوست گرامی آیا تا به حال در مورد تاریخ و فرهنگ فرانسه مطالعاتی کردید که آنجا را مهد آزادی و تمدن میدانید به شما دوست عزیز توصیه میکنم تارخ فرانسه و کارهایی را که فرانسویها در قبال کشورهای آفریقایی و آسیایی انجام داده اند و نقش فرانسه در حمایت از جنایات اسرائیل و عدم اجازه تحقیق در مورد هولوکاست را مطالعه فرمایید.
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    فرانسه خیلی خیلی بیشتر از اون چیزی که شما فکر می کنید "بدی" داشته و دارد. به عنوان کسی که سالها با فرانسوی ها زندگی کرده ام به شما می گویم که فرانسوی ها جز خودشان و فرهنگشان و اعتقاداتشان هیچ چیز دیگه ای روی زمین را به رسمیت نمی شناسند و قبول ندارند. فقط وقتی در فرهنگشان در اعتقاداتشان در دیدگاهشان و در رفتارهایشان ذوب شوید و غرق شوید شما را می پذیرند و لا غیر....
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    مرگ بر فرانسه.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    مشرق جان. برادران حزب اللهی باید کاری کرد. به نظر شما چه کاری باید کرد؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بچسبین به آلمان، فرانسه خره
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    نویسنده ی مقاله در توهم توطئه است.ولی روابط فرهنگی و علمی ایران با فرانسه یک دلیل تاریخی دارد و آن این است که بدلیل ضربه هایی که ایران از روسیه و انگلیس خورده بود حاکمان قاجار بعدها و پهلوی به غلط تصور می کردند که فرانسه برای روابط سیاسی و فرهنگی و...دوست و متحد خوبی است حال آنکه فرانسوی ها به عهد و پیمان پایبند نبوده و صرفا منافع خود را در رقابت با انگلیس و روسیه جستجو می کردند این شد که روابط با فرانسه گرم گرفت و موجی از دانشجویان و هنرمندان و نویسندگان برای تحصیل علم و هنر به فرانسه رفتند و فرانسه به غلط کعبه علم و هنر ایران شد درحالی که ایران خود سرزمین علم و هنر است و نیازی ندارد و در مقابل کلی کارشناس در زمینه های مختلف از فرانسه به ایران آمد بطوری که اغلب واژه های غربی از زبان فرانسه وارد فارسی شد و تاثیر بسیاری در فرهنگ ایرانی گذاشت این تاثیرات اگرچه امروزه تعدیل شده ولی همچنان وجود دارد
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    فرهنگ فرانسه یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان بوده و هست، و تأثیرش روی فرهنگ ما از این جهت هست. هیچ توطئه‌ای در کار نیست. نویسنده مشخص هست که هیچ آشنایی حتی به صورت سطحی با فرهنگ و هنر و ادبیات نداره که راجع به جشنواره‌ی کن، و سینمای فرانسه و ادبیات فرانسه اینجوری میگه.
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    ازاديخواه بودند که حقمان را از اردیف نمی خوردند!
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    بیش باد
  • 888 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    عقل که نباشه تن در عذابه
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    از دیوارشون بالا بریم؟ می چسبه ها!!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 1
    فرانسه تنها کشور تو دنیا نیست که صاحب فرهنگ و هنر است اسپانیا و ایتالیا و سوئد و خیلی های دیگه هم هستند منتها ما چسبیدیم به فرانسه !
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    افرین محمد ایول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس