شهید صیاد آنقدر ولایت پذیر بودند که در همان منطقه به سردار احمدی مقدم گفته بودند که عملیات باید فرمانده داشته باشد. پس شما فرمانده باش ما می رویم و عملیات می کنیم .

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، عملیات مرصاد یکی از غرور آفرین ترین عملیات هایی بود که رزمندگان اسلام در آن به خوبی از کیان انقلاب دفاع کردند و مرد و زن و پیر و جوان از نیروهای مردمی همگی در این عملیات نقش آفرینی کردند تا جایی شهرهای غربی و شمال غرب تا قرن ها در تاریخ جاودانه خواهند ماند.

برای بررسی چند و چون این عملیات پای گفت و گو با سردار غیاثی راد نشستیم که این روزها به نمایندگی از سردار سرلشکر مصطفی ایزدی ریاست هیئت رزمندگان غرب و شمال غرب و معاونت راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا به دیدار خانواده های شهدای غرب و شمال غرب و به ویژه عملیات مرصاد می رود.

سردار غیاثی راد در ابتدا اشاره ای به نقش منافقین و ارتباطقدیمی شان با بنی صدر می پردازد و می گوید:  عملیات مرصاد را منافقین از دیدگاه خودشان «فروغ جاویدان» نام گذاشته بودند و برنامه ای که برای خود نوشته بودند این بود که رجوی به صدام قول داده بود که سه روزه به تهران بیاید.

غیاثی می گوید:  رجوی به عنوان یک جاسوس منافق  با بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا همکاری می کرد و ارتباط تنگاتگی با بنی صدر داشت و در آن زمان صدام را به عنوان نماینده امریکا معرفی کرده بود. در خرداد سال 1360 اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی کرد و منافقین به خانه های تیمی رفتند و بنی صدر بر اساس بی لیاقتیش و خیانت هاش فرار کرد.

خیانت های بنی صدر برای شادی منافقین

 این سردار سپاه می گوید: بعضی ها مدعی هستند بنی صدر خیانت نکرده در حالی که با 4 تا سند می توان ثابت کرد که بنی صدر خیانت کرده است. یکی همکاری با CIA و داشتن کد LOR1 بود که بعد از افشای اسناد لانه جاسوسی امریکا که دانشجویان تسخیر کردند این کد  شناسایی شد.

دوم ماجرای طبس بود. در این ماجرا که زمینه ساز جنگ تحمیلی هم شد و هیمنه امریکا شکسته شد و حضرت امام آن را معجزه الهی خواند در این ماجرا هم بنی صدر خیانتش را آشکار کرد.

غیاثی می گوید: در این ماجرا خداوند طوفان شن را به کمک ملت ایران فرستاد آن هم در شرایطی که همه پیش بینی کرده بودند در آن ساعت طوفانی نخواهد آمد و وقتی هواپیماهای امریکایی نابود شدند شهید محمد منتظر قائم به همراه چند نفر از دوستانش رفتند تا اسناد امریکایی ها و ضد انقلاب هایی که همکاری کرده بودند را از لای هواپیماها شناسایی کنند و همین کار را هم کردند اما بنی صدر به نیروی هوایی دستور داد تا لاشه های هواپیما را با بمباران از بین  ببرد که در این حمله شهید منتظر قائم به شهادت رسید و این نشانی از خیانت بنی صدر بود چون اصلا نیازی به از بین رفتن لاشه ها نبود.

خیانت سوم بنی صدر در سندی بعد از 30 سال رونمایی شدکه همان خیانت بنی صدر در جریان آزاد سازی سوسنگرد در آذرماه 59 است که بنی صدر به لشکر 92 زرهی اهواز که فرمانده اش سرهنگ قاسمی بود دستور می دهد که تیپ مربوط به سوسنگرد شما نباید وارد عمل شود و ما به آن تیپ برای جاده ماهشهر نیاز داریم و این دستور را از طرف سرلشکر زهیر نژاد به سرهنگ قاسمی فرستاد و اگر قاسمی عمل نمی کرد که بعدا ولایتمدار شد و عمل کرد و باعث آزاد سازی سوسنگرد شد مشخص نبود که سرنوشت جنگ چه می شود.

 شهید چمران در ذیل نامه حضرت آقا به حضرت امام نوشته بود که من اعلام جرم می کنم و منظورش به دستور رئیس جمهور بود.

 خیانت چهارم بنی صدر شرکت او درکنفرانس صهیونیسیتی حیفا و دریافت مقاله و گرفتن مزد بودکه سند این هم در اسناد لانه جاسوسی به دست آمد که همگی نشان می داد بنی صدر از اول می خواست پیروزی را به کام لیبرال ها بنشاند و به همین دلیل مجلس وی را عزل کرد و بعد هم فرار کرد و از کشور خارج شد.

رجوی صدام را آقای من خطاب کرد

سردار غیاثی راد در خصوص شکل گیری عملیات مرصاد و حمله منافقین بعد از پذیرش قطعنامه می گوید: منافقینی که اینگونه با بنی صدر همکاری کرده بودند و روزی صدام را بدترین آدم می دانستند؛ به همان دشمن پناهنده شدند و جزء گروه استخبارات عراق قرار گرفتند و برای خوش خدمتی به صدام و کشورهای حامی صدام اعلام کردند که 3 روزه تهران را می گیرند و  در این خصوص رجوی برنامه ای را به صدام داد که در آن صدام را آقای من خطاب می کند و اجازه می خواهد تا با نیروهایش شبانه به اسلام آباد و کرمانشاه و در نهایت به تهران برسند.

ماجرای انتخاب فرمانده عملیات مرصاد
رژه منافقین در پادگان اشرف

غیاثی راد می گوید: منافقین به صدام گفته بودند که ایران قطعنامه را از موضع ضعف پذیرفته است چون نیرو ندارد و درخواست کرده بودند که با حمله به ایران 3 روزه دولت خودشان را در ایران بر پا کنند و نیروهای خود را فریفته بودند که هر کسی در این عملیات حضور یابد؛ در دولت رجوی ها در تهران مسئولیت های خاص خواهد گرفت. در این راستا صدام هم تانک برزیلی و ماشین های لازم را به منافقین داد و این ها رژه باشکوهی در پادگان اشرف برپا کردند و اعلام کردند قرار است تهران را فتح کنند و عملیات را آغاز کردند.  امام چون قطعنامه را پذیرفته بود، ایران در تکاپوی بازگشت اسرا بود و اصلا به جنگ فکر نمی کرد و دنبال تعیین کردن مرزها بود.

سردار غیاثی راد در خصوص شرایط آن روزهای ایران می گوید: ایران چون صلح را پذیرفته بود نیروها برگشته بودند و مرزها فقط تعدادی نگهبان داشت و منافقین آمدند منطقه غرب و کرمانشاه را به شدت بمباران کردند و تانک ها را به سمت اسلام آباد غرب به حرکت در آوردند و تا آمدن منافقین به اسلام آباد غرب هنوز کسی اطلاع نداشت چه خبر است. منافقین در اسلام آباد غرب پاسدار ها را اعدام کردند و مردم از آنجا متوجه شدند که چه خبر است ودر نتیجه آنهایی که اعزام به جبهه بودند و آنهایی که مردم عادی بودند از نامردی و خیانت و دروغگویی صدام در جریان صلح همگی مقاومت کردند .

حضور شهید صیاد و احمدی مقدم در مقابل منافقین

سردار غیاثی می گوید: منافقین به هر ترتیب تا اسلام آباد آمدند و رزمنده ها از سراسر کشور خودشان را به اسلام آباد غرب رساندند و از طرفی شهید صیاد شیرازی و سردار احمدی مقدم که آن موقع در منطقه بودند خودشان را به گردنه مرصاد رساندند و منافقین را متوقف کردند. شهید صیاد با ایجاد هلی برد از طریق برخی نیروهای بسیجی و با همکاری نیروهای هوایی و نیروی زمینی؛ منافقین را محاصره کردند و تومار منافقین به دست مردم  از بین رفت.

سردار غیاثی می گوید: تقدیر این بود که طومار منافقین به دست مردم ایران در هم پیچیده شود و پرونده شان با دادن 4 هزار نفر کشته و زخمی بسته شود. بعضی  از این منافقین قرص سیانور خوردند و خودشان را کشتند و اصلا اسیر نشدند و جایگاه شان در قعر جهنم است. مردم در عملیات مرصاد انگیزه پیدا کردند و دیدند صدام دروغ می گوید و لذا پیر و جوان و زن ومرد و اعزام مجدد و غیر اعزام همه علیه منافقین هجوم آوردند.

مرصاد یعنی کمین گاه ستمگران


سردار غیاثی درباره نامگذاری این عملیات  می گوید: بر اساس آیه شریفه «ان ربک لبالمرصاد»  که خداوند در کمین گاه ستمگران است این عملیات که خم خیانت و هم ستم به ملت ایران بود اسم از یک کلمه قرانی به نام مرصاد یعنی کمین گاه و آن هم کمین گاه ستمکران انتخاب شده است.

غیاثی گفت: شهید صیاد وقتی به این عملیات آمد فرمانده نیروی زمینی نبود اما با تکلیف الهی آمد و خداوند اراده کرده بود که مردم ایران بر منافقین پیروز شوند و همین طور هم شد و منافقین به دام ملت ایران افتادند. اگر ملت می خواست برای اینها دادگاه تشکیل بدهد و محاکمه کند اینقدر موفق نمی شدند که در این عملیات سران منافقین کشته شدند .

صیاد داوطلبانه به مرصاد آمد

شهید صیاد شیرازی به دلیل اخلاصی که در کارش داشت و به دلیل تبعیت از امام و عشق به انقلاب و اسلام داوطلبانه آمد و وارد عملیات شد و نقش موثری در عملیات داشت و پاسخش هم بعدها شهادتش بود.

شهید صیاد بنیان گذار راهیان نور بود


سردار غیاثی می گوید: من نزدیک 10 سال در خدمت ومحضر ایشان در ستاد کل بودم و شهید صیاد این 10 سال را مستند کرد که این خود نشانه الگو قرار گرفتن در سیستم اداری و انضباط نظامی بود. صیاد بعد از این عملیات معاونت بازرسی ستاد کل نیروی های مسلح شد و اقدامات موثری بعد از جنگ داشتند که در واقع چشم حضرت آقا و فرماندهی کل قوا در ستاد کل نیروهای مسلح بودند و بعد از آن به جانشینی ستاد کل نیروهای مسلح رسیدند و باز حمایت از رزمندگان و بسیجیان داشتند تا جایی که خیلی از بسییجی ها ایشان را اینگونه خطاب می کنند: «سپهبد بسیجی شهید صیاد شیرازی».

شهید صیاد امام زمان باور بود و رسانه ها به این خصوصیت شهید صیاد کم می پردازند. شهید صیاد یقین داشت که نظام ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا و ولی فقیه نائب امام زمان است و همیشه به ولی فقیه نایب الزمان می گفت و به همین دلیل خدمات زیادی در نیروهای مسلح داشت.

اولین کاروان راهیان نور بنیان گذارش شهید صیاد شیرازی بود که اول دانشجوها را فرستاد و بعد هم ما را احضار کرد که یک کاروان وزِه از نیروهای مسلح بفرستید که دستور العمل این کاروان را در 5 صفحه شخصا با دتسخط خودشان نوشتند که از ابدای برنامه تا پایانش به صورت لحظه به لحظه نوشته شده بود.

سردار غیاثی می گوید: شهید صیاد در مورد اهمیت و ضرافت کار راهیان نورگفتند به بردن دانشجویان مرد خیلی دقت کنید تا آثار دفاع مقدس را بشنانشد و اگر خانواده ها را به راهیان نور بردید دقت بیشتری کنید و اگر کاروانی بردید که کودک در آن حضور داشت، دقت خود را چندین برابر کنید. و شهید صیاد خودشان کاروان را مدیریت می کردند.

 سردار غیاثی می گوید: من جانشین کاروان راهیان نور به مدیریت شهید صیاد بودم و وقتی که برگشتیم قرار شد این تجربه خوب با شهید صیاد را در قالب کتابی به عنوان مدیریت راهیان نور بنویسیم.

صبحگاهی بدون شهید صیاد شیرازی

فردای روز برگشت به تهران، قرار بود در مراسم صبحگاه شهید صیاد  شیرازی حضور پیدا کند که صبح گاه با تاخیر شروع شد شهید صیاد نیامدندو بعد از آن ما رفتیم دفتر ایشان که کتاب را بنویسیم. آنجا بود که متوجه شدیم مسئول دفتر ایشان گریه می کنند و می گویند منافقین ایشان را ترور کردند.

غیاثی می گوید: شهید صیاد خدمات خوبی داشتند و چند روز قبل از شهادت درجه سرلشکر ی هم گرفته بود و خوشحال بودندکه مقام ولایت از ایشان راضی هستند و بعد هم شهید شدند و یک درجه هم به شهید دادند که ایشان سپهد شدند.

پیشنهاد فرماندهی مرصاد به احمدی مقدم

سردار غیاثی درباره نقش دیگر فرماندهان در موفقیت عملیات مرصاد می گوید: فرماندهان سپاه هر کدام از هر منطقه که بودند خودشان را به عملیات رسانند. شهید صیاد آنقدر ولایت پذیر بودند که در همان منطقه به سردار احمدی مقدم گفته بودند که عملیات باید فرمانده داشته باشد. پس شما فرمانده باش ما می رویم و عملیات می کنیم . این روحیه شهید صیاد عامل مهمی در وحدت سپاه و ارتش بود.

سرکشی به خانواده شهدای مرصاد

سردار غیاثی درباره فعالیت های هیئت رزمندگان غرب و شمال غرب می گوید: شهدای عملیات مرصاد در تمام شهرستان ها هستند و هیئت رزمندگان غرب و شمال غرب به فرماندهی سرلشکر ایزدی و با مدیریت سردار همت برادر بزرگ شهید همت تلاش می کند تا به خانواده های شهدا که بعضا حتی مسئولی سراغشان نرفته است سرکشی کنند.

*ماهنامه شهدای اسلام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس