کد خبر 445895
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

ورود سياستمداران اروپايي به ايران بعد از توافق هسته اي در حالي است که موج هيئت هاي اقتصادي نيز از ايتاليا، اسپانيا، انگليس و فرانسه با عجله خاصي به سوي ايران سرازير شدند.

به گزارش مشرق، پس از آمدن قائم مقام صدر اعظم آلمان، حالا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، امروز و لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه فردا در تهران خواهند بود.

مطهرنيا: اروپا به دنبال استفاده از ظرفيت ايران براي تاثيرگذاري در نظم آينده جهان است

همين طور وزير خارجه ايتاليا، 13 مرداد و رئيس جمهور اتريش هم قرار است 16 شهريور به ايران بيايند. ورود سياستمداران اروپايي به ايران بعد از توافق هسته اي در حالي است که موج هيئت هاي اقتصادي نيز از ايتاليا، اسپانيا، انگليس و فرانسه با عجله خاصي به سوي ايران سرازير شدند.اما اين هيئت هاي سياسي و اقتصادي براي چه به ايران مي آيند و آمدن آنها در مقطع فعلي چه ظرفيت هايي براي ما ايجاد مي کند؟ براي اين منظور گفت و گويي با دکتر مطهرنيا، کارشناس مسائل سياسي داشتيم.

وي در ابتداي اين گفتگو با بيان اين که بعد از توافق اروپا، پيشتاز نزديک شدن به ايران است، گفت: «بايد با استفاده از مقوله اي که من اسم آن را قدرت هوشيارانه مي گذارم، علاوه بر کنترل افکار و رفتار اروپايي ها، محاسبات آنها را نسبت به کشورمان عوض کنيم.» مطهرنيا با اشاره به ادامه اختلاف ميان ايران و آمريکا حتي پس از توافق، گفت: اروپايي ها مي خواهند از ايران به عنوان پل اتصال به خليج فارس و منطقه خاورميانه استفاده کنند و به همين دليل ما بايد کاملاً هوشيار باشيم. وي از وضعيت موجود و اقبال کشورهاي اروپايي به ايران به «دايره فرصت ها» تعبيرو تأکيد کرد ايران بايد متناسب با اين زمين، بازي خاص خود را طراحي کند تا اين استفاده ايران از فرصت پساتحريم در آينده اثر خود را نشان دهد.

اهداف اروپا براي نزديک شدن به ايران چيست؟

اين کارشناس مسائل سياسي يکي از اهداف کشورهاي مطرح اروپايي براي نزديک شدن به ايران را استفاده از ظرفيت ايران براي اثرگذاري در نظم آينده جهان برشمرد و افزود: ايران نبايد تعجيل داشته باشد، در عين حال بايد قدر اين فرصت را بداند و در عين حال به اروپايي ها بقبولاند که به حقوق و منافع ملي ايران احترام بگذارند. همچنين مطهرنيا در خصوص نقش اروپايي ها در رفع اختلافات احتمالي در اجراي توافق هسته اي، اختلاف در برجام را قطعي دانست و گفت: اروپايي ها مي توانند در حل و فصل ديپلماتيک اين اختلافات کمک کنند. در نهايت از مطهرنيا درباره آينده اين رفت و آمدهاي ديپلماتيک به کشورمان سوال کردم که در پاسخ گفت: نه تنها بين اروپا و آمريکا رقابت شکل مي گيرد، بلکه بين خود اروپايي ها هم براي نزديک شدن به ايران اصطکاک ايجاد مي شود، در عين حال پس از فرانسوي ها و انگليسي ها بايد منتظر هيئت هاي اقتصادي آمريکايي ها هم باشيم.

منصوري: تداوم رفت و آمدهاي ديپلماتيک مهم است

اهميت رفت و آمدهاي سياسي و تأثير آن در تقويت اقتصاد داخلي مورد تأکيد يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي هم بود. منصوري آراني در گفتگو با خراسان با اشاره به اين که هيئت هاي اقتصادي و سياسي که اين روزها به ايران مي آيند در احزاب و ساختارهاي سياسي کشورشان داراي نفوذ هستند، گفت: اگر اين مراودات تداوم داشته باشد مي تواند روي اقتصاد داخلي و حتي اقتصاد مقاومتي اثرگذاري مثبتي داشته باشد، زيرا يکي از پايه هاي اقتصاد مقاومتي تقويت صادرات است.

جايگاه اتحاديه اروپا هنگام بروز اختلاف ميان ايران و 1+5 در اجراي برجام

همچنين دکتر سعيد خالوزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مطالعات اروپا در يادداشتي درسايت ديپلماسي ايراني به بررسي روابط ايران و اتحاديه اروپا پس از توافق هسته اي پرداخت و نوشت: «مي توان گفت اتحاديه اروپايي يکي از مهمترين برندگان توافقنامه وين است و اين امر حيثيت سياسي بين المللي اتحاديه اروپايي در سطح جهان را افزايش داد و نقطه مثبتي در چارچوب سياست خارجي و امنيتي مشترک اين اتحاديه است. احيانا اگر اختلافاتي بين ايران و آمريکا در مسير اجراي توافقنامه به وجود آيد اتحاديه اروپايي و خانم موگريني نقشي مهم و تعيين کننده در حل اختلافات و نزديکي ديدگاه ها خواهند داشت. ممکن است اجراي توافقنامه برجام نيز چندان ساده نباشد و تفاسير مختلفي از آن ارائه شود لکن هدف اصلي رسيدن به حل و فصل نهايي قضيه هسته اي ايران است و لذا کشورهاي گروه 1+5 تلاش خود را براي اجرايي شدن آن به عمل خواهند آورد و اتحاديه اروپايي نقش مهمي خواهد داشت. در توافق وين مي‌توان گفت همه بازيگران برنده هستند و يک کشور يا يک طرف را نمي‌توان برنده نهايي آن اعلام کرد. در اين ميان ديپلماسي و مذاکره نيز نقش برجسته اي داشته و مي تواند به عنوان يک راه حل ارزشمند در رويدادها و بحران هاي منطقه اي و بين المللي جايگاه جديدي را به دست آورد.»

بايد اروپا را به ايران وابسته کرد

در اين ميان برخي کارشناسان معتقدند که ايران به دليل موقعيت ممتاز خود در غرب آسيا، با برخورداري از جمعيت 80 ميليوني و نيز امنيت کامل در منطقه اي پرتنش، بازاري بسيار جذاب براي کشورهاي مختلف به خصوص اروپايي هايي است که مدت هاست به دليل تحريم ها نتوانسته اند با ايران مراودات تجاري داشته باشند و در اين باره مهم است نگاه به روابط اقتصادي با اروپا نگاه بلند مدت براي وابسته کردن بيشتر آن به بازار ايران باشد و نه صرفا واردات کالاهاي مصرفي از اروپا. تحليل گران معتقدند با اين روش مي توان علاوه بر روابط اقتصادي موثر بر رشد کشور، در دراز مدت نيز اين اطمينان را ايجاد کرد که اروپايي ها، به دليل بهانه هاي واهي به دنبال آمريکايي ها نروند.


منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس