کد خبر 445438
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

آهنگساز و نوازنده آلبوم شبگرد کولی باد، با بیان آن که در دو دهه حضور در عرصه موسیقی عضو خانه موسیقی نیستم، گفت: به عنوان مشورت کننده در کنار این نهاد صنفی حضور دارم و خود را بزرگ ترین منتقد و حمایت کننده از خانه موسیقی می دانم.

به گزارش مشرق، سهراب پورناظری در نشست خبری رونمایی از آلبوم شبگرد کولی باد در تالار وحدت، با اشاره به این نکته که همه آگاه هستند که نهادهای صنفی و فعالیت آنها در کشور با چه آسیب ها، مخاطرات و فراز و فرودهایی رو به رو است افزود: این مساله در حوزه فرهنگ و مهجورترین شاخه آن یعنی موسیقی آشکارتر و واضح تر است.

وی ادامه داد: همواره دیده شده که فرهنگ، آسیب پذیرترین حوزه در بین فعالیت های کلان اجرایی کشور است و در میان تمامی شاخه های فرهنگی، حوزه موسیقی نخستین سیبل هدف این آسیب ها قرار دارد.

نوازنده آلبوم بر سماع تنبور، با اشاره به این نکته که خرد جمعی تاکید دارد که اگر مشکلی در هر حوزه ای از فرهنگ وجود دارد، صاحبنظران آن حوزه به بیان دیدگاه، پیشنهاد و انتقادهای خود بپردازند و مسوولان حامی آنها باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی اغلب منتقدان دوستان و مسوولانی هستند که خود در مناصب دولتی باید حامی فعالان این عرصه باشند.



** در حوزه موسیقی ادعایی ندارم

پورناظری درمورد آهنگ آرایش غلیظ که درباره فیلمی به همین نام با خوانندگی همایون شجریان تولید کرده بود گفت: در موسیقی هیچ ادعایی ندارم و خودم را تنها یک نوازنده تنبور و کمانچه می دانم، اما نمی پذیرم که همه می گویند این موسیقی یک اثر راک است.

وی ادامه داد: تمام سازهای قطعه آرایش غلیظ و موسیقی آن براساس سازها و دستگاه های ایرانی تولید شده است اما باز هم تاکید می کنم در زمینه ساخت موسیقی به ویژه موسیقی فیلم هیچ ادعایی ندارم.



** شبگرد کولی باد حاصل یک اتفاق است

پورناظری درباره آلبوم شبگرد کولی باد با اشاره به آنکه این اثر در شکل بداهه نوازی در مقام اصفهان و نوا تولید شده است یادآور شد: همواره به دنبال یک اتفاق در عرصه بداهه نوازی در ماهیت اثر موسیقایی بودم و فکر می کنم در این آلبوم آن اتفاقی که می بایست،افتاده است.

وی ادامه داد: در گام نخست معتقدم این آلبوم باید شنیده شود؛ اما از نظر شخصی باید بگویم که می تواند سرفصل یک اتفاق در عرصه بداهه نوازی تنبور باشد.

آهنگساز موسیقی فیلم آرایش غلیظ به کارگردانی حمید نعمت الله درباره جایگاه موسیقی اصیل و ملی در ایران گفت: تا زمانی که صدا و سیمای ما در نشان دادن سازهای موسیقی سیاست خاص خود را دنبال می کند باید گفت که این خود بزرگترین تهاجم فرهنگی است.

وی ادامه داد: امروزه مخاطبان ایرانی، سازهای غربی را بسیار بهتر از سازهای اصیل ایرانی می شناسند و این در حالی است که در کشورهای همسایه مانند افغانستان، هندوستان و پاکستان هنوز هم سازهای ایرانی نام ایرانی خود را دارند و برای مردم بسیار شناخته شده تر از سازهای غربی هستند.



** موسیقی سهراب پورناظری هنوز شنیده نشده

پورناظری در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که در برابر قضاوت و نظراتی که درباره موسیقی و شیوه کاری شما وجود دارد چه رویکردی دارید؟ گفت: هنوز موسیقی من شنیده نشیده است که بخواهد قضاوتی با خود به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: آلبوم جدیدم با همراهی همایون شجریان به نام خداوندگان اسرار در راه انتشار است و با انتشار آن آلبوم تازه موسیقی من به مرحله ای می رسد که آنگونه که باید و شاید در بین عموم شنیده شود و آن زمان است که دوست دارم نظر عموم منتقدان، کارشناسان و فعالان این عرصه در کنار مردم را درباره موسیقی خود بشنوم.



** موسیقی اصیل در مسیر فراموشی

در ادامه این نشست حسین خاتمی نماینده شرکت ایران گام به عنوان تهیه کننده و منتشر کننده آلبوم شبگرد کولی باد، تمرین های سهراب پورناظری را بسیار سنگین خواند و گفت: همین علاقه و عشق نوازنده و هنرمند، به من هم انرژی می دهد و براین اساس است که ادعا داریم تیراژ و میزان فروش برایمان ملاک نیست بلکه کیفیت اثر هنری است که می تواند شناسنامه هنر ایرانی و فعالیت ما باشد.

وی با انتقاد از رعایت نشدن قانون کپی رایت اظهار کرد: سایت هایی که به صورت رایگان آلبوم های موسیقی را در اختیار مردم قرار می دهند باعث شده اند تا فروش آلبوم در کشور در چند سال اخیر 30 درصد کاهش پیدا کند و همین عامل باعث تغییر شغل بسیاری از مغازه هایی شده که کار اصلی آنها عرضه محصولات فرهنگی و هنری بوده است.

خاتمی ادامه داد: در این میان هیچ حمایتی از بخش دولتی صورت نمی گیرد و شرکت های خصوصی هم رغبتی برای ادامه فعالیت در این عرصه ندارند که ادامه این مسیر می تواند به اشغال تمام و کمال بازار موسیقی کشور توسط موسیقی های بی ارزشی باشد که ثمره آنها نابودی موسیقی اصیل، سنتی و ملی ایرانی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس