کد خبر 445422
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹

دوره زمانی پنج روزه از سوی آل سعود بدین منظور است تا نیروهای القاعده یا عشایری که جدیداً در استان حضرموت با دریافت رشوه در کنار آل سعود قرار گرفته‌اند، فرصت و امکان انتقال به مناطق درگیر در عدن را از طریق زمینی یا دریایی داشته باشند.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» نوشت:

پس از 12 روز تجاوز آل سعود به یمن که در قالب یک پروژه از قبل برنامه‌ریزی شده در شهر و استان عدن در کنار بمباران‌های وحشیانه به تمامی استان‌های یمن صورت گرفت، پیشنهاد آتش‌بس یک طرفه عربستان که از ظهر (امروز)  قرار است اجرا شود، سؤال‌های جدیدی در مورد ماهیت این اقدام سعودی‌ها ایجاد کرد.

در رایزنی‌های نماینده دبیر کل سازمان ملل که در پادشاهی عمان با انصارالله و نمایندگان هادی منصور انجام گرفت، یک اصرار تردید برانگیز برای عقب‌نشینی نمادین از استان‌های عدن و تعز و لحج و مأرب به عنوان زمینه‌ اجرایی آتش‌بس در هفته پایانی ماه رمضان صورت گرفت که با  حمله حساب شده به عدن، دلیل آن آشکار شد. در واقع این اصرار بدین منظور بود تا مقدمات حمله نظامیان آل سعود، اماراتی، پاکستانی، سنگالی و سودانی در کنار نیروهای آموزش‌دیده هادی منصور و القاعده امکان یک پیروزی سریع در شهر عدن و فرودگاه آن را داشته باشند و حمله غیرعادی و سنگین هوایی به شهر عدن که گاه از 150مورد هم تجاوز می‌کند، به عنوان پوشش آتش نقش بازی کند. طی روزهای حمله به عدن و شهر‌های این استان و فعال شدن القاعده و نیروهای هادی منصور در استان‌های همجوار یک پوشش رسانه‌ای تلاش کرد پیروزی‌های بزرگ در عدن و فرودگاه این شهر را به تصویر بکشد، حال آنکه با همه اقدامات نظامی و تجهیزات پیشرفته و انتقال چند هزار نیروی نظامی جدید از طریق دریا به ساحل عدن، در چند محله شهر و بخشی از فرودگاه زمینگیر شده‌اند که باید برای کسب موفقیت جدی‌تر در این چند استان، فاز جدیدی از عملیات نظامی را به اجرا بگذارند، در عین حال تثبیت اشغال محله‌های شهر عدن یا گوشه فرودگاه این شهر نیازمند یک دوره زمانی برای نفس‌های جدید است تا ضمن بازسازی موقعیت نیروهای اشغال کننده، با دریافت کمک‌های جدید برای فاز عملیاتی بعد آماده شوند. به همین دلیل، آل سعود که تا به حال در دو مرحله با اعلام آتش‌بس انسانی مخالفت کرده و بدان پایبند نبوده است، این بار آتش‌بس یک طرفه را عنوان کرده و ممکن است این کار را تا حدودی در عدن اجرا کند ولی ادامه بمباران‌های وحشیانه در دیگر مناطق امری قطعی است. مضافاً اینکه ممکن است سعودی‌ها در عدن دست به کاهش عملیات نظامی بزنند ولی نیروهای القاعده و هادی منصور در استان‌های مجاور و شهر‌های استان عدن، عملیات‌های خود را متوقف نخواهند کرد. این دوره زمانی پنج روزه از سوی آل سعود بدین منظور است تا نیروهای القاعده یا عشایری که جدیداً در استان حضرموت با دریافت رشوه در کنار آل سعود قرار گرفته‌اند، فرصت و امکان انتقال به مناطق درگیر در عدن را از طریق زمینی یا دریایی داشته باشند. خصوصاً اینکه مقاومت ارتش یمن و انصارالله و کمیته‌های مردمی، شانس کامل کردن اشغال عدن و استان‌های جنوبی و در حاشیه باب‌المندب را از سوی آل‌سعود به حداقل می‌رساند و عقب راندن مقاومت مردم، نیازمند نیروهای تازه نفس و تجهیزات نظامی و برنامه جدید است. آتش‌بس پنج روزه نیاز آل‌سعود برای مرحله دوم تجاوز به عدن است که در کنار به شکست کشاندن این پروژه انصارالله و ارتش یمن باید هر چه فوری‌تر پاسخ‌های راهبردی خود را به عنوان اهرم بازدارنده علیه آل سعود اجرایی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس