روستای «دارساوین» از جمله مناطق عملیاتی مورد بازدید کاروان‌های راهیان نور شمال‌غرب است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «دارساوین» نام روستایی در 22 کیلومتری شهر سردشت (در جاده بانه – سردشت) در مرز استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی است.

این منطقه به خاطر موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی خود، محل بسیار مناسبی برای کمین عناصر ضد انقلاب بود.

در سال 1358 برای اولین بار پاکسازی این جاده به فرماندهی شهید چمران صورت گرفت. در همین سال، 52 نفر از پاسداران اصفهان که برای سرکوب ضد انقلاب به آذربایجان‌غربی رفته بودند؛ پس از پایان ماموریت در راه بازگشت از روستای «ربط» به سمت بانه، ناگهان گرفتار کمین ضدانقلاب در همین نقطه شدند و پس از یک نبرد طولانی و نا برابر تقریبا همگی آنها به شهادت رسیدند.

همین امر موجبات حضور شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی و سرلشکر پاسدار رحیم صفوی به نمایندگی از استان اصفهان را در مناطق شمالغرب فراهم کرد.

شهید صیاد شیرازی در دو بار (به همراه نیروهای سپاه و ارتش) اقدام به آزادسازی این جاده کرد. یک بار در مرداد سال 59، به همراه یک ستون نظامی و درگیری در هفت کمین دشمن و در مرتبه دوم در آذر سال60، طی 12 مرحله و 168 روز درگیری.

در نزدیکی همین روستا برادران «زین‌الدین» گرفتار کمین ضدانقلاب شدند و به شهادت رسیدند.

از تیرماه سال جاری زائران مناطق عملیاتی شمال غرب از مناطق عملیاتی و یادمان‌های حماسی استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی شامل پیرانشهر، سنندج،حاج عمران، بولحسن، دزلی و دوپازا،بانه، دالانی و مریوان بازدید می‌کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس