کد خبر 445086
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

معاون وزیر کشور درباره حادثه سیل در کن و سولقان تهران نیز گفت: در کن و سولقان هم بارش 8 دقیقه ای باران جان 8 نفر را گرفت که یک نفر از آن ها از بومی های این منطقه و یک نفر دیگر تبعه چینی بوده است.

 به گزارش مشرق، 28 تیرماه در حالی که تعداد زیادی از هموطنان برای استفاده از تعطیلات عید فطر به تفرجگاه ها رفته بودند، سیل مخربی در برخی مناطق شکل گرفت و علاوه بر تخریب جاده ها، اماکن و روستاها، تعدادی از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند.

رسانه ها متولی اصلی این گونه حوادث را مدیریت بحران دانستند اما اسماعیل نجار که خود رییس سازمان مدیریت بحران است از عملکرد آن ها انتقاد دارد و می گوید که برخی رسانه ها اظهاراتش را نادرست جلوه داده اند.

از این رو به سراغ معاون وزیر کشور رفتیم تا آخرین گزارش از حادثه سیلاب را دریافت کرده و واقعیات را از زبان او بشنویم.

مشروح اظهارات اسماعیل نجار را در زیر بخوانید.

**گفتم اندازه بحران رعایت شود، نگفتم بزرگنمایی شده است

معاون وزیر کشور و رییس مدیریت بحران کشور ضمن عرض تسلیت مجدد به بازماندگان جان باختگان حادثه اخیر، از برخی رسانه ها به خاطر برداشت های اشتباه از سخنانش در تشریح بحران سیلاب انتقاد کرد.

نجار گفت: برداشت های غلطی از سخنان من در چند روز اخیر شده است؛ من با تشریح بحران گفتم باید اندازه و سطح بحران رعایت شود. کلمه بزرگ نمایی را به کارنبردم و نباید این دو کلمه را با هم خلط کنیم.

وی افزود: جان حتی یک نفرازهموطنان نیز برای ما عظیم است و نص صریح قرآن است که نجات جان یک انسان، نجات جان بشریت است بنابراین اهمیت موضوع برای ما بالاست. ما با تمام امکانات لازم و موجود در کوتاهترین زمان باید نیروها را برای نجات انسان ها بکار بگیریم.

رییس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: در حالی صدا و سیما به تفسیرها و تحلیل های خود از سخنان بنده ادامه می دهد که رییس کارگروه اطلاع رسانی بحران کشور خود صداو سیما است و به نظر می رسد ایراد اصلی به صدا و سیما وارد است چرا که باید به موقع اطلاعات را جمع آوری کرده و به اطلاع مردم می رساند.

نجار اضافه کرد: به صراحت گفتم نباید استان را در حادثه ای که در یک شهرستان اتفاق افتاده و همان شهرستان خود می تواند آن حادثه را مدیریت کند، درگیر کنیم چرا که ممکن است به فرض مثال حادثه دیگری همزمان در خود استان رخ داده باشد یا اتفاق بیفتد.

وی افزود: مهم آن است که اندازه حادثه را درست ببینیم و درست با آن برخورد کنیم، در وقوع حوادث آرامش را حفظ کنیم هم آرامش مسوولین و هم مردم . نباید مردم را دچار تشویش و نگرانی کرد این کار، منطقی واصولی است.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: ما به عنوان مدیریت بحران کشور موظف به هماهنگی های لازم در همه نقاط کشور هستیم اما انتظار داریم استانداران در استان، بخشداران در بخش و دهیاران در دهستان، خود حوادث را خود مدیریت کنند.

نجار خاطرنشان کرد: ما آموزش مستمر داریم و به طور دایم به شهروندان یادآوری می کنیم که اسکان در رودخانه ها را جدی بگیرند، البته رسانه های ملی و عمومی هم باید اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه داشته باشد و مردم هم باید به اخطاریه ها و اطلاعیه ها توجه کنند .

** هواشناسی در مقیاس خرد قادر به پیش بینی بحران نیست

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سازمان هواشناسی بارش و رگبار پراکنده و گرد وغبار را در روز حادثه اعلام کرده بود اما بحث سیلاب و طغیان رودخانه اعلام نشده بود. بنابراین با توجه به امکانات و ابزار موجود در کشور، سازمان هواشناسی در مقیاس خرد قادر به پیش بینی وضعیت بحرانی نیست.

نجار اظهارکرد: همان طور که شاهد بودیم سازمان هواشناسی، طوفان تهران را در سال گذشته هم نتوانست به موقع پیش بینی کند و باید برای این موضوع به تجهیزات کاملتری مجهز شود.

** بارش باران مشکل کم آبی را تا حدودی برطرف کرد

معاون وزیر کشور گفت: همزمان با بارش باران در 10 استان کشور، اوایل هفته گذشته، بسیاری ازمشکلات کمبود آب برطرف شد و با این بارش حجم آب به دبی 25 ساله رسید.

نجار با اظهار تاسف از این که حوادث بدی نیز در چند نقطه کشور از جمله روستای سیجان آسارا رخ داد، افزود: تا امروز آمار جان باختگان این حادثه 7 نفر، مجروحان 12 نفر و تعدادی هم مفقود شده اند.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی از افرادی که از سوی روستاییان به عنوان مفقود اعلام شده بودند، خوشبختانه پیدا شدند و جزو آمار مفقودی ها نبودند.

* حادثه سیجان چگونه رخ داد

رییس مدیریت بحران کشور با بیان این که روستای سیجان روستایی بکر و تفرجگاهی در منطقه آسارای کرج است، افزود: با جاری شدن سیل عظیمی در روستای سیجان ظرف مدت سه دقیقه، کل این روستا به زیر آب رفت و تخریب شد.

نجار ادامه داد: این اتفاق در ساعت ساعت 19 و 46 دقیقه در حالی به وقوع پیوست که ابتدا روستاییان شاهد بارش اندک باران داخل روستا بوده اند و باران در ارتفاعات از شدت بالایی برخوردار بوده است اما به ناگاه سیل عظیمی در مدت 7 دقیقه جاری می شود و روستا را در برمی گیرد.

وی اضافه کرد: این سیل با سر و صدایی عظیم به درون روستا جاری شده و تمام خانه ها، پل ها و حتی خانه های بستر رودها را با خود برده است.

نجار یادآور شد: در این حادثه همه واحدهای اجرایی امدادی از آمادگی لازم برخودار بودند و همواره نیز باید آماده باشند.

رییس مدیریت بحران کشور گفت: وقتی حادثه سیل در شهرستان سیجان اعلام شده، بلافاصله شهرستان تشکیل جلسه داده و برای مهار آن برنامه ریزی کرده و واحدهای امداد و نجات به سمت روستا اعزام شده است.

نجار خاطرنشان کرد: در کار امداد رسانی حادثه سیلاب سیجان، یک طرفه شدن جاده چالوس به سمت کرج به دلیل بازگشت مسافران که برای ایام تعطیلات عید فطر به سفر رفته بودند، کار را کمی دشوارتر کرده بود.

وی قطعی برق، تاریکی شب و بافت قدیمی و روستایی را از عمده دلایل خسارت بالای سیل در روستای سیجان اعلام کرد.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: امدادگر با حفظ منطق کار و شرایط جوی، قادر به امدادرسانی است و انتظاری بیهوده است که بدون در نظرداشتن حفظ جان آن ها توقع داشته باشیم، جان ما را نجات دهند .

نجار خاطرنشان کرد: با بازدیدی که ازمناطق بحران زده داشتم به یقین رسیدم که همه دستگاه های اجرایی به وظایف خود عمل کرده و کارشان را به درستی در امداد ونجات، رساندن آذوقه و وصل تاسیسات برق، گاز وآب به انجام رسانده اند.

وی اعلام کرد: هم اینک مسیر رودخانه های روستای سیجان از گل ولای و سنگ و چوب پاکسازی شده است.

** 8دقیقه بارش و جان باختن 8 نفر در کن و سولقان

معاون وزیر کشور درباره حادثه سیل در کن و سولقان تهران نیز گفت: در کن و سولقان هم بارش 8 دقیقه ای باران جان 8 نفر را گرفت که یک نفر از آن ها از بومی های این منطقه و یک نفر دیگر تبعه چینی بوده است.

نجار با بیان این که اسکان واقامت حتی برای لحظاتی کوتاه در قعر رودخانه ها به صلاح نیست، افزود: با وقوع سیل، عده زیادی از هموطنان در بستر رودخانه جان خود را از دست داده اند که همه عوامل اجرایی درگیر شده و کاوش ها همچنان ادامه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم .

** سیل سوادکوه دو مجروح داشت

رییس سازمان مدیریت بحران در ادامه این گفت و گو به بازدید خود از منطقه سوادکوه نیز اشاره کرد و گفت: در منطقه سواد کوه نیز شاهد مجروح شدن دو نفر از هموطنانمان بودیم.

نجار اعلام کرد: با بازدیدی که از این منطقه داشتیم به دلیل احداث پل غیراستاندارد در گذشته های دور، با بالارفتن حجم آب و وقوع سیلاب، آب منحرف شده به زیر ساختمان ها نفوذ کرده و بعضا دیواره ساحلی را شکسته و با خود برده است.

وی با بیان این که بیشترین تخریب ها در بستر رودخانه تخریب ها انجام شده است، ادامه داد: در این منطقه نیز 2 واحد مسکونی از یک ساختمان تخریب شده است. البته در چند نقطه دیگر این منطقه وضعیت مشابه ای با وقوع سیلاب ایجاد شده اما به ساختمان ها آسیبی نرسیده است.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: در این منطقه هم همه عوامل اجرایی برای مهار بحران درگیر بودند و به وظایف خود به خوبی عمل کرده اند.

* *گرفتار شدن 2 هزار خودرو میان کوه های پرور سمنان

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به حادثه سیلاب منطقه پرور سمنان،گفت: همزمان با بارش باران، وقوع سیلاب و نیز ریزش کوه در این منطقه، 2 هزار خودرو میان دو کوه که منطقه تفرجگاهی استان سمنان به شمار می آید، گرفتار می شوند که عوامل امداد ونجات از نیمه های همان شب خوشبختانه توانستند 600 خودرو را با سرنشین، سالم عبور دهند.

نجار ادامه داد: امدادگران به دلیل شدت سیل نتواستند مابقی خودروهای گرفتار در این منطقه تفرجگاهی را عبور دهند و با استقرار در روستاهای تبعه این منطقه تا ظهر روز بعد، به جستجو و کار خود ادامه دادند.

وی با بیان این که خوشبختانه حادثه این منطقه کشته نداشته است، اضافه کرد: میزان خسارت این سیلاب ها هنوز مشخص نشده است.

** تصرف رودخانه ها غیرقانونی است

رییس مدیریت بحران کشور تصرف بستر رودخانه ها را غیرقانونی دانست و گفت: به طور مرتب گفته می شود داخل رودخانه اتراق نکنید، متاسفانه بستر رودخانه ها توسط افراد تصرف شده است.

نجار افزود: تصرف رودخانه ها و بستر آن، مشکل دیروز و امروز نیست، اتفاقی است که در طول سالیان متمادی افتاده است و باید برای آن چاره اندیشی درستی صورت گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که در بستر رودخانه ها به محل های تفرجگاهی مراجعه می کنند، فکر می کنند که این محل ها امن است و تصور وقوع حادثه را ندارند؛ باید در این باره اطلاع رسانی صحیحی انجام شود.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: گفته می شود در قعر رودخانه نماز خواندن جایز نیست و یک لحظه ممکن است حادثه ای واقع شود، همان طور که شاهد بودیم در ظرف مدت 7 دقیقه سیلی جاری شد و در مدت 3 دقیقه روستا را با خود برد.

نجار متولی حفظ و حراست رودخانه ها و حریم آن را سازمان آب برشمرد و گفت: خرید و فروش و اخذ مجوز مالکیت در حریم رودخانه ها غیرممکن است.

**بخشی از خسارت سیلاب به مردم پرداخت می شود

رییس سازمان مدیریت بحران درباره چگونگی جبران خسارت های وارده نیز اظهار داشت: بخشی از خسارت ها توسط دستگاه اجرایی تامین اعتبار می شود. در صورت تامین اعتبار، طبق قانون کمک های بلاعوضی برای حادثه دیدگان به مبلغ پنج میلیون تومان شهری و 6 میلیون تومان روستایی پرداخت خواهد شد.

نجار ادامه داد: همچنین مبلغ 25 میلیون تومان وام کم بهره به بخش شهری و 15 میلیون تومان وام کم بهره به واحد روستایی پرداخت می شود.

وی هزینه کفن و دفن جان باختگان را 2 میلیون تومان اعلام کرد.

**تجسس ها ادامه دارد

معاون وزیر کشور با بیان این که تجسس ها در حریم رودخانه ها ادامه دارد، گفت: برآورد نهایی از خسارت ها صورت نگرفته است و با تکمیل این پرونده اعلام خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام آقای نجار باید به اطلاع شما برسانم که فوت حتی یک نفر در این جور حوادث مصیبت بسیار بسیار بزرگیه ، حالا شما چطور به این قضیه نگاه می کنید و نظر می دهید فهم شما رو می رساند چون جان ادمی خیلی خیلی محترم و عزیز است و مطمئن باشید اگر در رابطه با این بحران اخیر قصوری داشته باشی بد جوری دامنت رو می گیره منتظر باش
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چرا اینقدر دروغ میگید فوتیهای سیل کن بیش از 100 نفر بوده به کجا میخوان برسین با این ادعاهای تو خالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس