حادثه سیلاب در هفته گذشته براساس آمار رسمی تا کنون 16 کشته در استان‌های تهران و البرز داشته است. حادثه‌ای که تلنگر بزرگی به مدیریت بحران کشور زد.

 به گزارش مشرق، یک هفته از حادثه سیلاب در کن و سولقان می‌گذرد و براساس اخبار رسمی تا کنون 8 نفر در این سیلاب جان خود را از دست داده‌اند و آمار دقیقی نیز از مفقود شدگان وجود ندارد.

سیلابی که توانست در 7 دقیقه تمامی مدیران کشوری از جمله مدیریت بحران، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه های امدادی و خدمات رسانی را در شوک قرار دهد و و خسارت‌ها و ویرانی‌های فراوانی را به بار بیاورد.

سالانه هزینه‌های کلانی برای برگزاری مانورهای امداد رسانی در مواقع بحران و همایش‌هایی در این زمینه در کشور پرداخت می‌شود تا مدیران آمادگی نسبی را در بروز حوادث داشته باشند ولی بازهم شاهد آن هستیم که در بروز حوادث واقعی هنوز مسئولیت‌ها مشخص نشده است و هر دستگاهی ساز ناکوک خود را می‌زند.

هماهنگی و مدیریت واحد حلقه مفقوده‌ای است که در بحران‌ها وجود دارد، با توجه به اینکه پهنه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران حادثه خیز است و از 43 حادثه طبیعی 33 حادثه را تجربه کرده‌ایم ولی هنوز قانون مشخصی را در مدیریت بحران نداریم.

حادثه کن و سولقان نشان داد که مدیران با گذشت این همه سال هنوز تجربیات لازم را برای پیشگیری و پیش‌بینی حوادث ندارند؛ قطعا این آخرین بحران طبیعی نیست بلکه بحران‌های وسیع‌تری را در آینده خواهیم داشت که باید دولت تدبیر و امید، تدبیری برای پیشگیری و کاهش خسارت و تلفات انسانی کند.

مقصر دانستن دستگاه‌های مختلف و به حاشیه پرداختن در حوادث بهترین راه نجات صندلی‌های مدیریتی است که این روزها پس از حادثه کن و سولقان که از اظهار نظرهای متعدد مدیران مشخص است.

از بی‌تدبیری مدیریت بحران تا تأسف نمایندگان برای سوء مدیریت

بابت این همه سوءمدیریت در بخش‌های مختلف متأثریم

مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره حادثه سیلاب در شمال استان تهران اظهارداشت: پس از این حادثه از این همه سوء مدیریت و ضعفی که در بخش‌های مختلف داریم متأسف و متأثر شدم.

وی ادامه داد: این حادثه به نوعی ارزیابی و شاخصی است که دستگاه های ذیربط در مقابله با بحران چه مقدار توانمندی دارند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما متأثریم که با اینگونه حوادث و بحران‌های کوچک برخورد ضعیفی می‌شود و دستگاه‌ها و مجموعه های عریض و طویل دولتی و غیردولتی قادر به مقابله با آن نیستند.

هاشمی با اشاره به اینکه حادثه و سیلاب روز یکشنبه گذشته قابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است، گفت: روز گذشته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور و همینطور رئیس سازمان هواشناسی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و توضیحاتی ارائه کردند اما سوال اینجاست که اگر حادثه‌ای بسیار وسیع تر و غیرقابل پیش‌بینی در کشور اتفاق می افتاد چگونه می توانستیم آن حادثه را پوشش دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آمار روز گذشته نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، 14 نفر کشته، 12 نفر مفقود و 12 نفر دیگر نیز مجروح شدند که قطعاً این آمار به به افزایش است.

وی گفت: در این جلسه ما از رئیس سازمان هواشناسی و رئیس سازمان مدیریت بحران گلایه کردیم و تذکراتی نیز داده‌ایم.

هاشمی افزود: در حال حاضر، قانون سازمان مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی در حال بازنگری است و از پیشنهادهایی که ارائه شده برای این سازمان متأثریم چرا که جایگاه مدیریت بحران را ضعیف‌تر پیش‌بینی کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور حادثه‌خیزی مانند ایران که 90 درصد سکونت‌گاه‌های آن در معرض حوادث و بلایای طبیعی است و از 43 نوع حادثه 34 نوع آن را تجربه کرده‌ایم و همینطور 70 درصد از سکونت‌گاه‌ها در معرض خطر زلزله هستند چطور باید مدیریت بحران آن را ضعیف قلمداد کنیم.

هاشمی یادآور شد: علیرغم مصوبات، منابع و اعتباراتی که برای مدیریت بحران پیش‌بینی شده است ولی این سازمان در بضاعت ضعیفی بسر می‌برد و سازمان مدیریت بحران کشور، بحران‌زده است.

وی درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها اظهارداشت: این ساخت و سازها ناشی از ضعف مدیریت و عملکرد ما است که در واقع دستگاه‌های عالی از جمله شهرداری و شورای شهر به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: نظارت عالی دستگاه‌های دولتی نیز وجود ندارد و یا حداقل نظارت را داشته‌اند و نمایندگان مجلس نیز به شدت از این موضوع گلایه‌مندند و در گزارشاتی که ارائه خواهیم کرد به نقاط ضعف در این خصوص می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع سیلاب‌های کشور به صورت ناقص تهیه و اجرا شده است، گفت: تمام تلاشمان را خواهیم کرد که گزارش مستندی تهیه کنیم و به اطلاع شهروندان و مسئولین عالی برسانیم.

هاشمی یادآور شد: در یک حادثه‌ای تعداد اندکی جان خود را از دست می‌دهند و در مقابل مسئولان ارشد دولتی موضوع را پیگیری و گارد برخورد با کسانی که سهل‌انگاری کرده‌اند می‌گیرند ولی در این موضوع که تاکنون 15 کشته و تعدادی مفقودی داشته است هنوز هیچ‌یک از مسئولان عالی دولت از جمله رئیس جمهور، معاونین و یا وزرا عکس‌العملی را نشان نداده‌اند.

از بی‌تدبیری مدیریت بحران تا تأسف نمایندگان برای سوء مدیریت

حادثه سیلاب نشان داد در زمینه مدیریت بحران با چالشی جدی مواجه هستیم

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره دستگاه‌های امدادی و خدماتی در حادثه سیلاب هفته گذشته در شمال استان تهران رخ داد، اظهار داشت: اینگونه بحران‌ها نشان می‌دهد که در زمینه مدیریت بحران در کشور با چالش بسیار اساسی مواجه هستیم و این حوادث به مسئولین برای چاره‌اندیشی مقابل به بحران‌ها هشدار می‌دهد.

وی درباره موازی‌ کاری هایی که توسط دستگاه‌های مختلف در هنگام بحران انجام می‌شود، بیان داشت: در موضوعات قانون‌گذاری و اقدامات کارشناسی در مواقع بحران با چالش‌های جدی مواجه هستیم و هنوز یاد نگرفته‌ایم که در هنگام بحران چه اقداماتی باید انجام شود.

سالاری با اشاره به اینکه تا رسیدن به یک نقطه مطلوب برای مقابله با بحران فاصله زیادی داریم، گفت: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها باید با دستگاه‌های زیرمجموعه خود برای مقابله با بحران‌ها هماهنگی لازم را داشته باشند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، افزود: باید از ابتدا در حوزه مبانی نظری و قانون‌گذاری واحدها و سازمان‌های ذیربط در مقابله با بحران به یک فهم مشترکی برسیم.

سالاری گفت: سازمان‌های نظارتی و دستگاه‌های ذیربط حادثه سیلاب هفته گذشته در تهران را نباید فراموش کنند و باید نسبت به این قضیه آسیب‌شناسی شود.

وی به طوفان 120 کیلومتری سال گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به حوادث کوچکی که در تهران اتفاق افتاده است قطعا با وقوع زلزله مشکلات اساسی خواهیم داشت که باید هر چه سریعتر برای رفع آنها چاره‌اندیشی و اقدامات لازم صورت بگیرد.

سالاری یادآور شد: باید در اجرای پروژه‌های شهری، منطقه‌ای، ملی مطالعات و پیوست پدافند غیر عامل را اجرایی کنیم که اگر این موضوع لحاظ شود شاهد کاهش مشکلات در مواقع بحرانی هستیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای اقماری و در حاشیه‌های کلان شهرها مانند سولقان و سنگان تهدیدهای بالقوه‌ای را ایجاد کرده است که بر عمق فجایع می‌پردازد.

سالاری افزود: موضوع مقابله با بحران چندین مرحله دارد که یکی از آنها پیش‌بینی و پیشگیری است. در حال حاضر 57 شهر اقماری در کلان‌ شهر تهران وجود دارد که در حال بارگذاری است. با توجه به ساخت و سازهایی که در این شهرهای اقماری و حریم تهران صورت می‌گیرد شاهد بروز حوادث مختلف خواهیم بود.

سالاری خاطر نشان کرد: حادثه سیلاب نشان داد عملکرد خوبی در مدیریت بحران نداریم و به گفته شاهدان عینی مسئولین در حادثه حضور داشتند ولی اقدامی صورت نمی‌‌گرفت.

وی به عدم آموزش و آگاهی مردم در هنگام حوادث اشاره کرد و گفت: حادثه دیدگان و یا خانواده‌های آنها نمی‌دانند که چطور در هنگام بروز حوادث پیگیری‌های لازم از جمله مشخص شدن کشته‌ شدگان را باید پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر ما فاقد یک سیستم هشدار دهنده عمومی و اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه هستیم. در بحرانی کوچک مقیاس حدود 16 نفر جان خود را از دست دادند و مسئولان باید به فکر عواقب زلزله احتمالی در تهران باشند که قطعا با این وضعیت فاجعه بسیار زیادی اتفاق می‌افتد.

وی به تغییرات اقلیمی در کشور اشاره کرد و گفت: اینکه در سیلابی با 7 دقیقه بارندگی دچار چنین مشکلاتی شدیم یکی از دلایل آن تغییرات اقلیمی است که بحران‌ها را تشدید می‌کند لذا باید مسئولان هشیار باشند و نسبت به پیشگیری و پیش‌بینی اقدام کنند.

در صحنه سیلاب «مدیر» دیدیم اما «امدادرسانی» ندیدیم

دراین باره نیز مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: بحران و حوادث غیرمترقبه یک فرایند چند مرحله‌ای است.

نائب رئیس شورای شهر ادامه داد: مرحله اول پیش‌بینی کردن است و برخی از دستگاه‌ها مکلفند که وقوع حادثه را پیش‌بینی کنند همانند سازمان هواشناسی.

وی ادامه داد: مرحله بعد پیشگیری است تا خسارت وارده کمتر باشد و مرحله سوم مهار کردن و مقابله با بحران است تا خسارت وارده کمتر شود.

طلایی افزود: مرحله چهارم ترمیم و بازسازی است تا به شرایط اولیه بازگردیم و باید بین تمام این مراحل یک پیوست وجود داشته باشد و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی درست انجام شود.

نائب رئیس شورای شهر اضافه کرد: با کمال تأسف در حوادث تهران هیچکدام از این مراحل شکل نگرفته و به نوعی دچار غافلگیری شدند و به نوعی اصلی‌ترین مشکل، غافلگیری است.

طلایی در خصوص متولی این حوادث در تهران گفت: در داخل شهرها متولی شهرداری و در خارج از شهرها دهیاری‌ها، بخشداری و فرمانداری است.

وی به بازدیدی که از محور سولاقان داشت اشاره و کرد و گفت: در صحنه سیلاب مدیر دیدیم اما امدادرسانی و خدمات رسانی ندیدیم بجز سازمان آتش‌نشانی که در حال فعالیت بود، این در حالی است که این حادثه هیچ ربطی به شهرداری تهران نداشت.

نائب رئیس شورای شهر تهران به آمار مفقودی‌ها اشاره کرد و گفت: برخی اعلام می‌کنند که بین 20 تا 60 مفقودی گزارش شده در حالیکه کشف جسدها به 15 مورد رسیده است، باید بیشتر فعالیت کنند تا سریعتر موضوع جمع شود.

وی به آبراه‌هایی که در کنار مسیل ها زده می‌شوند تا آب را به سمت رودخانه هدایت کنند، گفت: همین حالا به جاده سولاقان مراجعه کنید، یک آبراه نمی‌بینید.

طلایی همچنان به احداث ساختمان‌های غیرمجاز در طول مسیر اشاره کرد و گفت: 700 واحد غیرمجاز فقط در یک نقطه ساخته شده است.

نائب رئیس شورای شهر تهران افزود: خارج از طرح هادی روستای سولاقان، ساخت و سازهای غیرمجاز زیادی صورت گرفته است.

پیش‌بینی 10 روز گذشته سایت بین‌المللی هواشناسی از طوفان تهران

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص سیلاب دو شب گذشته در شمال کشور و استان تهران اظهار داشت: اکثر دستگاه‌های خدماتی و امدادی اعلام کرده بودند که هواشناسی هشداری درخصوص سیلاب اعلام نکرده بودند.

وی ادامه داد: ظرفیت جاده چالوس 12 هزار خودرو است، ولی در حادثه سیلاب یکصد هزار خودرو در جاده حضور داشتند که 80 خودرو از بین رفتند و نهایتاً 16 کشته و 12 مفقودی داشتند.

شاکری یادآور شد: براساس آمار سایت بین‌المللی هواشناسی(10 روز گذشته) پدیده سیلاب پیش‌بینی شده بود و تمامی اطلاعات در آن درج شده است که هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: سال گذشته نیز طوفان‌هایی در شهر تهران اتفاق افتاد که هماهنگی بین مسئولان برای مواجه با آن وجود نداشت و برخورد خوبی نیز با مقصرین خسارات صورت گرفته ناشی از بحران انجام نشد.

شاکری با اشاره به مدیریت یکپارچه قنات‌ها باید اجرایی شود، گفت: از پرسنل نیروهای خدمات شهری، آتش‌نشانی شهرداری تهران که در این حادثه عملکرد خوبی داشتند نیز تشکر می‌کنیم.

از بی‌تدبیری مدیریت بحران تا تأسف نمایندگان برای سوء مدیریت

کوتاهی سازمان هواشناسی

حسین طلا نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه حادثه اخیر در تهران از چند جهت قابل بررسی و اهمیت است، اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر و به دلیل عدم مدیریت بحران مشکلاتی را در تهران شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در همین حادثه اخیر و سیل و طوفانی که مردم تهران را غافلگیر کرد، سازمان هواشناسی می‌بایستی اطلاع‌رسانی دقیقی را می‌داشت و در این زمینه سازمان هواشناسی کوتاهی کرده است.

طلا خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دستگاه‌هایی که در این زمینه می‌بایستی پس از اطلاع از وضعیت آب و هوا، وارد صحنه می‌شد شرکت آب منطقه‌ای بوده که در این زمینه نیز عملکرد خوبی از سوی این دستگاه شاهد نبوده‌ایم.

ضعف در عملکرد آب منطقه‌ای

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ستاد حوادث در استانداری نیز می‌بایستی در این زمینه ورود پیدا می‌کرد و اقدامات لازم را انجام می‌داد که در این زمینه نیز شاهد عدم حضور این ستاد در این حادثه بوده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به بروز سیل در منطقه کن، سولقان و سنگان تصریح کرد: بارندگی شدید به مدت 7 دقیقه باعث به وجود آمدن سیل شدیدی در این منطقه شده بود و آب از کانال رودخانه کن خارج و به مسیر خیابان ورود پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای مسافران و همچنین اهالی منطقه ایجاد کرده بود.

طلا تصریح کرد: با توجه به حادثه اخیر، عصر امروز مجمع نمایندگان تهران جلسه‌ای را با مسئولان مربوطه در حادثه اخیر (استانداری،‌فرمانداری، شهرداری تهران، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، اورژانس تهران) برگزار خواهند کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر چه شهرداری تهران از زمان وقوع حادثه در منطقه کن ورود پیدا کرد اما با توجه به حجم بالای کار و ساخت و سازهای غیرمجاز دراین منطقه شاهد بروز تلفات جانی و مالی در این منطقه بوده‌ایم.

وی گفت: در حالی چند روز از حادثه منطقه سولقان و کن می‌گذرد که همچنان تلاش دستگاه‌های مختلف برای پیدا کردن افراد ناپدید شده و اجساد ادامه دارد.

طلا خاطر نشان کرد: متاسفانه چند حادثه اخیر در شهر تهران نشان داد که دستگاه‌های ما آمادگی لازم در برابر بحران‌ها را ندارند و در این زمینه باید اقدامات لازم و تامین تجهیزات و آموزش در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

ساز و کاری در زمان بحران نداریم

محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به حادثه اخیر در شهر تهران و بروز سیل در منطقه سنگان و سولقان، اظهار داشت: نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که مجموعه مدیریت شهری و به ویژه پرسنل خدمات شهری در این زمینه فعالیت گسترده‌ای را برای کاهش مشکلات و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان در این زمینه داشتند.

وی تصریح کرد: مجموعه خدمات شهری شهرداری تهران طبق تجربیات گذشته توانسته است در حوادث اخیر نیز اقدامات خوبی را انجام دهد که می‌بایستی از تمامی دست‌اندرکاران در این زمینه قدردانی کرد.

حقانی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه ما زیرساخت‌های لازم را نداریم و نمی‌توانیم در برابر حوادث موفق عمل کنیم همین امر مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به بار می‌آورد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در حوادث تنها یک دستگاه مسئول نیست و می‌بایستی سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌ها به وظایف ذاتی خود عمل کنند که متاسفانه در برخی حوادث اتفاقاتی می‌افتد که شاهد عدم همکاری اینگونه دستگاه‌ها هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در زمان بحران، ساز و کار تعریف شده‌ای را نداریم،گفت: هر دستگاه در زمان بحران ساز خود را می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه باید در آینده زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات در بحران‌ها فراهم شود، گفت: در این زمینه استانداری، فرمانداری و شهرداری می‌تواند تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

حقانی تاکید کرد: در مواقع بارندگی شدید به هیچ وجه انهارمان کشش آب فراوان را ندارند و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه عرض و طول انهار ما در سال‌های گذشته تغییر پیدا کرده است و به تبع شاهد مشکلاتی به دلیل این تغییرات در شهر تهران بوده و هستیم.

وی گفت:‌ پوشاندن انهار در مناطق و محلات مشکلاتی را در مواقع بحران، سیل و بارندگی ایجاد می‌کند که باید به این نکات توجه شود.

بی تدبیری سازمان مدیریت بحران در زمان حوادث

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به وقوع سیل و طوفان در تهران و بویژه در مناطق سولقان و سنگان اظهار داشت: طبق گزارشی که به دست ما رسیده است عملکرد شهرداری تهران در ارایه خدمات قابل تقدیر بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته بارها و بارها به آن اشاره شده است عدم هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های مسئول در بحران است.

حکیمی‌پور خاطر نشان کرد: ستاد مدیریت بحران می‌بایستی طبق وظایفی که به عهده دارد به موقع وارد شود و بتواند با برنامه‌ریزی دقیق و مدون مشکلات را کاهش دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه پیش‌بینی سازمان‌های مسئول از جمله سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی در حادثه اخیر درست نبوده است اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی نادرست، پیشگیری درستی نیز صورت نگرفته است و همین امر باعث به وجود آمدن خسارت زیادی به شهروندان شده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: قطعاً ما در آینده نیز با چنین حوادثی روبرو خواهیم بود و می طلبد که از هم اینک دستگا‌ه‌های مسئول با برنامه‌ریزی و همکاری و بدون موازی‌کاری برنامه‌هایی را برای پیشگیری و کاهش حوادث در مواقع بحران داشته باشند.

حکیمی‌پور تصریح کرد: متاسفانه دید دستگاه‌ها و سازمان‌ها به شهرداری نگاه نادرستی است چرا که آنها به شهرداری به عنوان یک قلک نگاه می‌کنند و از شهرداری تنها طلب پول دارند.

وی اضافه کرد: شهرداری وظایف عدیده‌ای را به عهده دارد و اولین ماموریت آن نظافت شهری و خدمات شهری است و امیدواریم دستگاه‌ها و سازمان‌ها نگاه درستی به شهرداری داشته باشند.

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه و کارگاه چینی‌ها از عوامل سیل کن

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به بازدید اخیر خود از مناطق سیل زده سولاقان و سنگان و روستاهای اطراف آن اظهارداشت: در این بازدید از بخش‌ها و روستاهای مختلف مناطق اشاره شده بازدیدی صورت گرفت که قسمت عمده‌ای از روستاها دچار خسارت شدیدی شده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی در بستر رودخانه کن، این اتفاق و سیل شدیدتر شده و همین امر خسارت بیشتری را به اهالی منطقه وارد کرده است.

سروری به کارگاه اتوبان آزادراه تهران-شمال در مسیر رودخانه کن اشاره کرد و گفت: متأسفانه تجهیزات قابل توجهی از این کارگاه در بستر رودخانه قرار داشته است که یکی از علل تشدید سیل در این منطقه وجود همین کارگاه و وسایل آن در مسیر رودخانه بوده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: این کارگاه قسمت عمده‌ای از بستر رودخانه را به خود اختصاص داده است که متاسفانه به دلیل غفلت مسئولان پروژه، تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در مسیر رودخانه قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: از مهمترین علل تشدید بارندگی و در نهایت به وجود آمدن سیل را می‌توان به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و کارگاه آزادراه تهران-شمال در مسیر رودخانه کن اشاره کرد.

سروری در ادامه با اشاره به سنگریزه ها و همچنین بالا آمدن سطح آب در مسیر رودخانه گفت: متأسفانه به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز شاهد هستیم که آب رودخانه به شدت بالا آمده و همین عوامل مشکلات زیادی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک و با همکاری مسئولان و دستگاه‌های مربوطه مشکلات و موانع بوجود آمده در مناطق سنگان و سولاقان مرتفع شود و چنانچه این موارد برطرف نشود در آینده نزدیک باز هم مشکلاتی برای اهالی منطقه و تهران بوجود خواهد آمد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از دولت تدبیر و امید و به ویژه وزارت کشور خواست تمهیدات لازم برای رفع مشکلات در منطقه و همچنین رودخانه کن را داشته باشند.

سروری در پایان با اشاره به حضور به موقع شهرداری تهران و عوامل آن از جمله معاونت خدمات شهری و سازمان آتش‌نشانی در مناطق سنگان و سولاقان خاطرنشان کرد: علاوه بر حضور این عوامل، نیروهای شهرداری مناطق 5، 22، 21 و 2 نیز در محل حضور داشتند که البته همه این موارد می‌طلبد که در آینده ما نگاه ویژه‌ای را به مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم.

پرداخت هزینه سیل‌زدگان توسط سازمان مدیریت بحران کشور

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به سیل اخیر و خسارات‌ ناشی از آن در مناطق سولقان و سنگان اظهار داشت: طبق بازدیدهای صورت‌گرفته و گزارش‌های رسیده خسارات زیادی از لحاظ مالی و جانی به این دو منطقه وارد شده است.

وی تصریح کرد: در این گونه حوادث و در واقع در تأمین خسارات ناشی از آن، قاعدتاً سازمان مدیریت بحران کشور مسئولیت پرداخت خسارات را برعهده دارد.

چمران افزود: در حادثه اخیر، شهرداری تهران از همان ابتدا اقدامات لازم را برای کاهش خسارات و کمک به اهالی منطقه انجام داده است که در این زمینه قابل تقدیر است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به این حوادث در کشور و به‌ویژه در کلان‌شهری مثل تهران، گفت: دستگاه‌های متولی می‌بایستی تمهیدات لازم را در این گونه حوادث از قبل داشته باشند و با اطلاع‌رسانی صحیح و درست، هموطنان را آماده مواجه با این گونه حوادث و خسارات ناشی از آن بکنند.

به گزارش فارس اظهارات کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر نشان می‌دهد که هیچ ساز و کاری برای مدیریت بحران در کشور نداریم، بنابراین باید هرچه سریعتر تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس