کد خبر 444675
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹

تخلفات صنفی در کلیه اصناف در نهایت به تعزیرات حکومتی ارجاع میگردد، اما در این صنف باز هم با لابی همان داروخانه داران شاغل در مشاغل نظارتی دولتی، هرگونه ورود تعزیرات به تخلفات در امر فروش دارو را ، دخالت در امور پزشکی تلقی و آن را کاملاً محدود نموده اند.

گروه اجتماعی مشرق؛ رشد تصاعدی انواع تخلفات در حوزه دارو، از توزیع گسترده داروهای تقلبی و قاچاق گرفته تا انحصارات موجود از واردات تا فروش دارو و در عین حال نگاه سطحی رسانه ها به این تخلفات و محدود کردن کل ماجرا به چند دلال ناصرخسرو باعث شد به مرور برخی عوامل ساختاری مولد فساد بپردازیم.
در چند سطر ذیل پشت صحنه هایی نه از جنس انواع گزارش های دوربین مخفی بیست و سی از دستفروشانی با چند پاکت قرص و یا کارگاههای زیرزمینی تعویض برچسب داروها، بلکه از جنس قوانین و آیین نامه ها و دستان کثیفی متصل به بدنه دولت و با پوشش نظارت آشکار می گردد.

یکی از ابزارهای لازم برای تایید کیفی عملکرد اصناف،وجود نهادهای نظارتی در قالب اتحادیه ها دستگاههای نظارتی دولتی وسازمان تعزیرات حکومتی میباشند.

از آنجا که شغل داروخانه داری از حساسیتی بالا برخوردار است ودر صورت نبود نظارت باتوجه به تخصصی بودن این حوزه و بی اطلاعی عموم مراجعین از جزئیات کالای خریداری شده بستر انواع رفتارهای متقلبانه فراهم میگردد درقانون تاسیس داروخانه استخدام یک نفر باتحصیلات داروسازی به عنوان مسئول فنی جهت نظارت بر عملکرد سرمایه گذار پیش بینی شده است. درابتدا الزام به ایجاد رکن مسئول فنی در هر داروخانه و نظارت دائمی وی بر عملکرد سرمایه گذار شرایط بسیار مطلوبی را بر داروخانه ها حکمفرما نمود .اما تفاسیر غلط سازمان غذا و دارو از قانون تاسیس داروخانه ها و اعمال نظرهای سلیقه ای این سازمان در چند دهه ی اخیر شرایط نامطلوبی را برداروخانه ها حکمفرما کرده است.

1-درگام اول: دربرداشتی خلاف روح آئین نامه تاسیس داروخانه ها این سازمان به مسئولان فنی داروخانه ها اجازه داد که خودشان بعنوان سرمایه گذار داروخانه تاسیس کنند و در عین حال از الزام استخدام فردی دیگر در جایگاه مسئول فنی معاف باشند و درعمل خودشان بر خودشان نظارت داشته باشند از اینجا بود که شاهد ظهور روز افزون سرمایه گذارانی بودیم که باید برسلامت فعالیت اقتصادی خودشان هم نظارت میکردند،همچنین سازمان غذا و دارو جهت بالا بردن انگیزه حضور تحصیلکردگان دارو سازی درامر دارو فروشی بسترهای قانونی جهت تامین سرمایه تاسیس داروخانه را ازطریق وام بانکی فراهم می نمود.

2-درگام دوم سازمان غذا و دارو به بهانه تخصصی بودن امر فروش دارو و وجود تحصیلکردگان بیکار بامدرک دکترای داروسازی با اعمال آیین نامه هایی بدون پشتوانه قانونی و مغایر با اصل28 قانون اساسی زمینه ورود سرمایه گذاران غیر داروساز علاقمند به حوزه فروش دارو و همچنین فعالیت داروخانه های جدید با دورکن مجزای سرمایه گذار و ناظر را از بین برد.

لازم به ذکر است درحال حاضر سازمان غذا و دارو (بخوانید انجمن داروسازان)جهت حفظ انحصار خود بر بازار دارو و بالا بردن ارزش پروانه های واگذار شده به دارو سازان فعلی زمینه ورود حتی تحصیلکردگان جدید داروسازی به حوزه فروش را نیز بااختلال جدی مواجه کرده است. به گونه ای که فارغ تحصیلان مقطع دکترای دارو سازی پس از اتمام تحصیلات باید بیش از یک دهه نیز در داروخانه ها اقدام به فروشندگی و نسخه خوانی کنند تا بتوانند استحقاق سرمایه گذاری در حوزه دارو فروشی را کسب نمایند. انحصار ایجاد شده و بسترهای سوداگرانه که درادامه اشاره خواهد شد باعث بالارفتن غیر منطقی قیمت پروانه تاسیس داروخانه و رسیدن آن به مبالغ چند صد میلیون تومانی گشته است .

جالب است بدانید فعالیت های اخیر انجمن داروسازان باعث به تعطیلی کشیده شدن 35 داروخانه ی درمانگاه خیریه(که دارو را رایگان و یا نهایتا نصف قیمت آن هم تحت نظر مسئول فنی به نیازمندان عرضه میکردند)فقط در شهر مشهد شده است .

3-موضوع نظارت در کلیه اصناف بعد از واحد صنفی در مرحله اول بر عهده اتحادیه ها با ظرفیت های پیش بینی شده در قانون می باشد که در این شغل به علت حذف اتحادیه ،جایگاه آن را انجمن داروسازان با اهداف خاص و بدون ظرفیت های نظارتی اتحادیه اشغال نموده است که به هیچ وجه نمی تواند وظیفه نظارتی اعمال نماید.

4-جایگاه بعدی نظارت در دیگر واحد های صنفی، ادارات دولتی ناظر برعملکرد اتحادیه ها می باشند که در این صنف به معاونت غذا و دارو واگذار گردیده، اما از آنجا که طی سالهای اخیر اکثر کارکنان داروساز این اداره نظارتی ،خود موفق به دریافت پروانه کسب داروخانه گردیده اند و کارمند عالی دولتی و ناظردولتی همزمان فعال اقتصادی بخش خصوصی در همان حیطه ی نظارتی خود می باشند، عمل نظارت بی معنی گشته است ، مثلا بازرس امور دارو که خود داروخانه دار است بایستی از داروخانه همکار و رئیس خود بازرسی نموده و گزارش آن را به همان رئیس تقدیم نماید.

5-تخلفات صنفی در کلیه اصناف در نهایت به تعزیرات حکومتی ارجاع میگردد، اما در این صنف باز هم با لابی همان داروخانه داران شاغل در مشاغل نظارتی دولتی، هرگونه ورود تعزیرات به تخلفات در امر فروش دارو را ، دخالت در امور پزشکی تلقی و آن را کاملاً محدود نموده اند.

6-گزارش بسیاری از تخلفات در مشاغل دیگر توسط کارگران همان واحدهای صنفی به نهادهای نظارتی داده میشود ، اما متاسفانه در این صنف علی رغم وجود تشکلات کارگری ثبت شده در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، معاونت غذا و دارو هیچگونه تعامل مثبتی با آنان نداشته و نه تنها ساماندهی پرسنل داروخانه ها که جزء وظایف ذاتی و قانونی تشکل های کارگری میباشد بلکه موضوع آموزش پرسنل(بخش خصوصی)را که به استناد ماده 107 قانون کار بایستی از مسیر تشکل های قانونی و تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای انجام شود و استاندارد آموزشی آن با رعایت اصل سه جانبه گرایی با حضور ریاست و اساتید محترم دانشکده داروسازی ، کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای و نمایندگان قانونی پرسنل فنی داروخانه ها در سال 1372 با کد بین الملل تدوین گردیده و در دیگر کشورها حتی کشورهای اروپایی نیز مورد پذیرش می باشد متاٌسفانه در خاستگاه آن ایران با ممانعت مواجه گردیده و پس از سالها مخالفت با اصل آموزش اخیراً آن را به انجمن داروسازان واگذار نموده تا بدون رعایت استاندارد مدون به صورت سلیقه ای و بعنوان رفع تکلیف اجرا نموده و پرسنل داروخانه که تنها شاهدان تخصصی و حاضر در صحنه تخلفات میباشند را با همین نگاه های کاسب کارانه به کنار گذاشته اند.
در نهایت انجمن داروسازان توانسته اند با حمایت اعضائی که در کلیه فعالیت های اقتصادی مرتبط با حوزه دارو اعم از توزیع( داروخانه- شرکت های توزیعی) تولید ( کارخانجات داروسازی) واردات و نظارت ( معاونت غذا و دارو ) و قیمت گذاری دارند، بستری امن جهت هم افزایی در فعالیت های اقتصادیشان ایجاد کنند.

به عنوان مثال :

الف) حضورشان در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت باعث شده تا در مقابل راٌی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیر قانونی بودن حق فنی که برای دومین بار در سال 1393 صادر گردیده استنکاف صریح نموده و با یک دهن کجی بروکراتیک نام آن را از حق فنی به تعرفه خدمات تغییر دهند و نهایتا آن را در کتاب تعرفه خدمات پزشکی ثبت و مبلغ آن را هم از 16000 ریال بابت هر نسخه به 20000 ریال افزایش دهند.( حق فنی، عنوان مبلغی است که بعد از فعالیت داروسازان کارمند دولت در حوزه فروش دارو برای اولین بار در سیستم بهداشت جهانی در کشورمان ابداع شد و به علت نداشتن پشتوانه قانونی شامل تعرفه های بیمه ای نمی گردد و نقدا از بیمار اخذ می شود. )

ب) حضور اعضای انجمن دارو سازان ( که در عین حال فروشندگان نهایی دارو می باشند ) در کمیته نرخ گذاری و روش تعیین قیمت مصرف کننده دارو به گونه ای میباشد که شرکت های توزیع کننده علی رغم محاسبه سود قانونی، قادرند در بسیاری از اقلام داروهای پرمصرف از 10 تا 50 درصد جایزه خرید تعیین نمایند که باعث ایجاد حاشیه سود بالا در فروش دارو میگردد و البته این حاشیه سود بالا هرگز سبب تخفیف دادن به بیمار نشده است .این موضوع باعث زیاد شدن فروش بدون نسخه OTC و بالا رفتن مصرف سرانه دارو در کشور ( دومین کشور بعد از چین) شده است. داروهای مسکن مثل استومینوفن کدئین به عنوان پول خرد به مردم عرضه می شود و کپسول آموکسی سیلین بدون نسخه آنقدر زیاد بین مردم توزیع شد که باعث مقاومت باکتریایی ایرانیان به این آنتی بیوتیک گردید و سفیکسیم بعنوان پر فروش ترین آنتی بیوتیک ایران جایگزین آن شده است، لازم به توضیح است که به داروخانه دار در مقابل خرید هر بسته کپسول 84000 ریالی سفیکسیم ( سال 93) یک بسته دیگر جایزه تعلق میگیرد( جایزه 50 درصدی) و این روال به گونه ای می باشد که شرکت پخش رازی در آخرین رکورد زنی تیر ماه سال 1394 در مقابل خرید یک بسته 84 عددی داروی پرمصرف نووستات ( پایین آورنده کلوسترول ) سه بسته 84 عددی جایزه تقدیم داروخانه مینماید .

و بدین ترتیب انجمن فوق با حضوری همه جانبه در تمامی نهادهای مرتبط توانسته اند علی رقم موارد فوق شغل داروخانه را یک شغل صرفاً عام المنفعه،کم درآمد و بدون نیاز به تعزیرات حکومتی جلوه دهند ،در صورتی که هر روزه در انجمن داروسازان فقط پروانه کسب داروخانه بین 500 میلیون تا 5/1 میلیارد تومان بدون پرداخت یک ریال مالیات معامله میگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • علی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 0
    واقعا خیلی جالبه من با مدرک داروسازی باید 15 سال نسخه خوانی کنم تا بتونم مجوز تاسیس داروخونه بگیرم ، بعد اونوقت رئیس اجمن با 20 30 مصابه میکنه که دیگه نمیصرفه و میخواد تعطیل کنه خوب اگه نمیصرفه پس چرا مجوز تاسیس داروخونه تو تهران تا یک میلیارد خرید و فروش میشه
  • احسان ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    "جالب است بدانید فعالیت های اخیر انجمن داروسازان باعث به تعطیلی کشیده شدن 35 داروخانه ی درمانگاه خیریه(که دارو را رایگان و یا نهایتا نصف قیمت آن هم تحت نظر مسئول فنی به نیازمندان عرضه میکردند)فقط در شهر مشهد شده است ." خواهشا در مورد این بند بیشتر اطلاع رسانی کنید. واقعا ظلم عجیبی به قشرآسیب پذیر جامعه در نتیجه زیاده خواهی این گروه وارد شد و هیچ جا هم منتشر نشد.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    "شرکت پخش ر*** در آخرین رکورد زنی تیر ماه سال 1394 در مقابل خرید یک بسته 84 عددی داروی پرمصرف نووستات ( پایین آورنده کلوسترول ) سه بسته 84 عددی جایزه تقدیم داروخانه مینماید ." مگه میشه ، مگه داریم ؟!!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    علی جان: خوب لابد فروش دارو نیاز به تخصصی داره که شما توی دانشگاه یاد نگرفتی :)
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آخه وقتی دیوان رای به غیرقانونی بودن حق فنی میده دیگه عوض کردن اسمش و اخذ دوباره مبلغ چه معنی داره
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    حالا میفمم چرا مغاونت غذا و دارو همیشه جلوی رای دیوان رو میگره
  • سروش ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام. فکر نمی کنم ، این اولین جایی باشه که سازمانها و ارگان ها ، از این کارا میکنن توی مملکت. بازار خودرو ، بازار مسکن ، نونوایی ها و .... تقریبا همشون مشکل یکسانی دارن. مشکل ریشه ای تر از این حرفاست.
  • سروش ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    راستی ... منبع این خبر کجاست؟
  • امیرحسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من که هر وقت اسم داروخانه میاد یاد گرونی دارو و قیمت های مغایر با برچسب های روی پکیج ها میفتم تا حالا جندین و جند بار شده که رسید دارو ها قیمتش توفیر چشم گیر داشته با اون چیزی که من خریدم و اگر از روی حدس نمی فهمیدم چند قلم دارو فلان قیمت نمیشه ازم میگرفتن! این اتفاق تا حالا چندبار برام افتاده و به نظر نمیاد از روی حواس پرتی کارکنان داروخانه باشه
  • امیرحسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من که هر وقت اسم داروخانه میاد یاد گرونی دارو و قیمت های مغایر با برچسب های روی پکیج ها میفتم تا حالا چندین و چند بار شده که رسید دارو ها قیمتش توفیر چشم گیر داشته با اون چیزی که من خریدم و اگر از روی حدس نمی فهمیدم چند قلم دارو فلان قیمت نمیشه ازم میگرفتن! این اتفاق تا حالا چندبار برام افتاده و به نظر نمیاد از روی حواس پرتی کارکنان داروخانه باشه
  • افکار ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام من خیلی از این بند و آیین نامه ها سر در نمیارم تنها چیزی که میدونم گرونی بی حد و حصر دارو هاست واقعا از حضور در داروخانه حس منزجر کننده ای بهم دست میده با ظاهر و پوششی که انگار میخوان برن کوه و دشت برای تفریح و اصلا انگار داخل داروخانه ها جزو مملکت ایران نیست و حجاب انتخابیه سوای اینا برخورد های نا مناسبی هم دارند واقعا برای خودشون امپراطوری درست کردند
  • هموطن ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    به عنوان یک جوان همیشه این مشکل رو داشتم که برای خرید دارو به داروخانه برم امکان نداشته تو داروخانه ای برم و دختر و یا زن جوانی با پوشش بسیار نامناسب نبینم برای جلوگیری از درگیری با پرسنل روی شیشه می نویسن که اگر بی احترامی کنید شلاق داره زندان داره اما وقتی کسی نباشه نظارت کنه قیمت ها درسته و یا دارو ها اصله یا نه قطعا کسی به رفتارشون هم نظارت نداره واقعا دلم میسوزه برای کسانیکه سروکارشون به دکتر و دارو و دارخانه ها میفته واقعا بی وجدان شدند
  • رضا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام بالاخره افت توان ریالی و مالی کشور خودشو اینجا ها نشون میده که دولت دست به دامن هر کسی میشه که لااقل دارو تولید بشه و گرنه معلوم نبود چی مشد حالا بازم سران کشور بگن تحریم ها باعث رشدمون شده
  • رضا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام بالاخره افت توان ریالی و مالی کشور خودشو اینجا ها نشون میده که دولت دست به دامن هر کسی میشه که لااقل دارو تولید بشه و گرنه معلوم نبود چی مشد حالا بازم سران کشور بگن تحریم ها باعث رشدمون شده
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آقا سروش، حرفت رو تاحد زیادی قبول دارم و قطعا بخشی از راه حل همین آگاهی بخشیه ولی فرق اساسیه این موضوع با مواردی که شما مطرح کردی اینه که در اینجا گروهی از بخش خصوصی با سو استفاده از قدرت دولتی برای خودشون انحصار ایجاد کردن نه دولت برای دولت
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آقا رضا این مسئله بر میگرده به 25 سال پیش و خیلی قبلتر از تحریم ها درضمن این حاشیه سود بالا در فروش مربوط به بخش تولید دارو نیست چون اونا باید با نمونه خارجی رقابت کنند بلکه حاشیه سود عینا میرسه به فروشنده
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    چرا مثبت نفی و پاسخ کار نمیکنه؟!
  • افکار ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    چرا سانسور میکنید؟ من از تکرار یک اتفاق برای خودم گفتم که تا حالا تو چند داروخانه به اندازه مثلا 10 هزار تومن خرید داشتم یهو فاکتورم اومده 23 تومن بعد که شک کردم و پرسیدم طرف بهم گفته اشتباهی یک قلم رو چند بار زدم اونم نه دوبار و سه بار رفتار زننده ای هم دارند ظاهر نامناسبی هم دارند مگه تو داروخانه ها جزو ایران اسلامی نیست؟ دقت کردید چقدر ظاهرشون متفاوته با مردم ؟
  • افکار ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    چرا سانسور میکنید؟ من از تکرار یک اتفاق برای خودم گفتم که تا حالا تو چند داروخانه به اندازه مثلا 10 هزار تومن خرید داشتم یهو فاکتورم اومده 23 تومن بعد که شک کردم و پرسیدم طرف بهم گفته اشتباهی یک قلم رو چند بار زدم اونم نه دوبار و سه بار رفتار زننده ای هم دارند ظاهر نامناسبی هم دارند مگه تو داروخانه ها جزو ایران اسلامی نیست؟ دقت کردید چقدر ظاهرشون متفاوته با مردم ؟
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    در شرایطی که توی کشور ما داروخونه به جای پول خرد استامینوفن میده به مردم، همراه داشتن حتی یک برگ از این دارو بدون نسخه پزشک توی ترکمنستان و خیلی کشورای دیگه جرمه حتی خیلی از رانندهای ترانزیتی ما به همین دلیل به مشکل خوردن و بازداشت شدن
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    یادش بخیر تا چند سال پیش توی داروخونه که میرفتی با انواع تصاویر آموزشی از بدن انسان و ... مواجه میشدی اما حالا کل در و دیوار داروخونه ها پرشده از تبلیغ محصولات زیبایی و جنسی
  • محمد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    راستی در چندتا کشور دیگه بابت فروش دارو "تعرفه خدمات" یا همون حق فنی سابق اخذ میشه؟!
  • محمد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    راستی در چندتا کشور دیگه بابت فروش دارو "تعرفه خدمات" یا همون حق فنی سابق اخذ میشه؟!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    25 سال به نام حق فنی از مردم پول گرفتن ، حالا بعد از 3 بار رای دیوان نسبت به غیر قانونی بودنش تاز اسمش و عوض کردن پس میریم تا 25 سال دیگه
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    واقعا دکتر داروساز باید 10 سال دوره ببینه تا تازه بشه دارو فروش ؟!
  • علی رضایی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    حالا این داستانا چه ربطی داره به اصل 28 قانون اساسی
  • رضا ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام بالاخره افت توان ریالی و مالی کشور خودشو اینجا ها نشون میده که دولت دست به دامن هر کسی میشه که لااقل دارو تولید بشه و گرنه معلوم نبود چی مشد
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آخه مگه یک داروخونه چقدر سود داره که فقط مجوز تاسیسش باید قیمت میلیاردی داشته باشه
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اینکه مسئول دولتی سازمان غذا و دارو همزمان خودش داروخانه داشته باشه مصداق دوشغله بودن نیست؟!
  • سید احسان ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    فکر میکنم تا وقتی که مسئولین مثل مردم عادی زندگی نکنن این مسائل اصلا به چشم نیاد یا اگرم متوجه این موارد بشن با نگاه اینکه این ها مشکل هستند باهاشون برخورد نمیکنند نمیدونم مسئولین مریض بد حال دارند؟ سروکارشون به این عزیزان دارو خانه چی افتاده؟
  • محمد ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    "دربرداشتی خلاف روح آئین نامه تاسیس داروخانه ها این سازمان به مسئولان فنی داروخانه ها اجازه داد که خودشان بعنوان سرمایه گذار داروخانه تاسیس کنند و در عین حال از الزام استخدام فردی دیگر در جایگاه مسئول فنی معاف باشند و درعمل خودشان بر خودشان نظارت داشته باشند " این دیگه چه قانونیه؟ یعنی اگه مثلا منم کارشناسی بهداشت محیط داشته باشم دیگه لازم نیست کسی از وزارت بهداشت به کارگاه بسته بندیم نظارت داشته باشه
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آخه اینکه سرمایه گذار داروخانه خودش متخصص داروسازی باشه چه ربطی داره به اینکه دیگه مسئول فنی لازم نداشته باشه مسئول فنی قراره به تخلفات این آقا نظارت داشته باشه مگه کارخانه ای که مدیرعاملش دکتر باشه میتونه بگه دیگه مسئول فنی لازم نداره!!!!
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اتفاقا داروخانه های بازرسان محترم همیشه از پر حاشیه ترین دارو خانه ها هستند
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اگه قانون دوشغله ها جدي گرفته ميشد ديگه هيچ بازرسي بر كار خودش نميتونست نظارت كنه اين بي معني ترين نوع نظارته
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    حالا كه غير قانوني بودن حق فني قطعي شده تكليف ٢٥ سالي كه گرفتن چي ميشه
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    حالا كه غير قانوني بودن حق فني قطعي شده تكليف ٢٥ سالي كه گرفتن چي ميشه
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    جالبكه معاونت غذا و دارو از كم تغيير ترين قسمتهاي وزارت بهداشته از دولت مهرورز تا تدبير با جناب ديناروند
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    دیوار آهنی و انحصار همیشه فسادزا بوده
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    عجبیه که وزیر بهداشت فعلی با این داعیه مبارزه با تخلف این چنین از حوزه مسئولیت خودش غافل مونده
  • یک حقوق دان ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من به عنوان یک کارشناس حقوق واقعا از اینکه یک کارمند دولت از رای دیوان استنکاف صریح میکنه و برکنار هم نمیشه متعجبم
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    1 0
    داروخانه ها آنقدر در تبليغات محصولات جنسي افرط كردن كه جرات نميكنم با پسر كوچكم به داروخانه برم در حاليكه زمان كودكي خودم داروخانه ها پر از پوستر هاي آموزشي بودن
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    چه طور مردم عادی میتونن بیمارستان و یا کارخونه داروسازی تاسیس کنن ولی اجازه تاسیس فروشگاه دارو اونهم با وجود مسئول فنی ندارن
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    منتظر حرکت انقلابی وزیر بهداشت در برخورد با این همه قانون گریزی هستیم
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    واقعا تلخ بود منتظر مطالب بیشتر در مورد این موضوع هستم
  • امیرحسین ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    تا کی باید شاهد این انحصار در عرضه دارو باشیم در حالیکه طبق قانون هر فردی حق داره داروخانه تاسیس کنه مشروط به استخدام مسئول فنی حالا فقط مسئول فنی حق داره داروخانه تاسیس کنه بدون نیاز به ناظر
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    پس در حال حاضر چه کسی بر سلامت و تقلبی نبودن داروهای عرضه شده در داروخانه ها نظارت می کند؟!!
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    یک میلیارد تومان تنها برای پروانه داروخانه؟!!!!!!!!!! مگه روزی چقدر فروش دارن
  • ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    دهه هفتاد معاونت غذا و دارو شرایطی رو ایجاد کرده بود که هرکی مدرک دارو سازی میداشت درجا بهش پروانه میدادن و تازه وام بانکی برای خرید داروخانه هم تامین میکردن خود این آقا و دوستان این طوری دارو خانه دار شدن بعد حالا صحبت از صف 15 ساله میشه
  • ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    80درصد سود در فروش هر بسته
  • ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    پروانه نونوایی به عنوان یک واحد تولیدی بیش از 10 میلیون نمی ارزه و هر کسی میتونه بگیره تازه همون نونوایی هم ازش هزار و یکجور بازرسی انجام میشه و با سود مشخص فعالیت میکنه اتفاقا داروفروشی اصلا با اینایی که گفتی قابل مقایسه نیست
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    منم همینطور
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    ایران و ایران و ایران
  • ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    خود صاحب داروخانه
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    با این حرفا نمیتونین چیزی از ارزش زحمات داروخانه داران بکاهید
  • تیزبین ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    اطلاعات بسیار جالبی است پروانه داروخانه یکمیلیاردتومان است واقعآ دارونیازبه درمان دارد.
  • سیاوش ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    بنظر من اسم دانشگاه داروسازی را بذارن دانشگاه دارو فروشی واسم داروخانه رابذارن فروشگاه دارو . پس حق فنی یا خدمات دیگر برای چیست چون تمام مشاغل فنی هستند پس آنهاهم باید حق فنی بگیرند مثل قصابی . کله پزی. خیاطی و.....
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    ولي به هر حال شغل حساسيه و نبايد بدون ناظر باشه
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    مگه به جز تحویل دارو چه خدمتي در داروخانه انجام ميشه كه بابتش حق فني ميگيرن
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    چند درصد فارغ التحصیلان داروسازي دارو فروش ميشن
  • علی ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    شما که از آی پی ت معلومه داری در مورد داروخونه های امرکا حرف میزنی. من 8 ساله تو داروخونه های ایران کار میکنم این چیزایی که شما میگی رو ندیدم
  • جمال ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    واقعا چه اجحافی در این حوزه به مردم شده , اونهم افراد بیمار که برای درمان به آب و آتش می زنند
  • ناشناس ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    رفتم ازداروخانه یک قوطی قرص (سی لاکس) گرفتم روش حق فنی یا به اصطلاح (خدمات دارویی) گرفتن بار دیگه ازعطاری گرفتم همون قرص راارزان تر حساب کرد تعجب کردم چرا عطاری حق فنی نگرفت خوشحال شدم باخودم گفتم اینکه داروی ساختنی یا نسخه خوانی نداشت چراآقای دکتر داروساز یا داروفروش خدمات دارویی میگیره
  • ناشناس ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    رفتم ازداروخانه یک قوطی قرص (سی لاکس) گرفتم روش حق فنی یا به اصطلاح (خدمات دارویی) گرفتن بار دیگه ازعطاری گرفتم همون قرص راارزان تر حساب کرد تعجب کردم چرا عطاری حق فنی نگرفت خوشحال شدم باخودم گفتم اینکه داروی ساختنی یا نسخه خوانی نداشت چراآقای دکتر داروساز یا داروفروش خدمات دارویی میگیره
  • محمود ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    دارو ودر مان کشور دست چه افراد بی رحمی افتاده که منافع خود را بر منافع مردم ترجیح می دهند
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    سلام اگر واقعا چنین اتفاقهایی در یک مکانی که مربوط به مرکز درمانی هست پس چرا مسئولین رسیدگی نمیکنند یکی گرانی دارو وکمبود دارو حتی داروی تولید داخل وازهمه مهمتر بد حجابی بعضی وقتها بااین مسائل از مسلمان بودن خودمان خجالت میکشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس