کد خبر 444483
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: مردم باید بدانند تغییرات اقتصادی پس از توافق اخیر هسته‌ای اگر بخواهد اتفاق بیفتد، یک باره و یکجا نخواهد بود.

به گزارش مشرق، غلامرضا مصباحی مقدم در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه باید واقع بین باشیم و بدانیم که تاکنون هیچ اتفاق جدیدی در عرصه اقتصاد نیفتاده است، گفت: افزود: همه ما منتظر چهار تا شش ماه آینده هستیم تا مراحل قانونی در ایران و کشورهای طرف مقابل طی شود. دولت باید فرض را بر این بگیرد که همان امکانات قبلی را در اختیار دارد و امکانات جدیدی را به دست نیاورده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واقع بینی اقتضاء می کند، دولت خود را بدهکار نکند و خوشبینی مفرطی را وعده ندهد و با احتیاط قدم بردارد. مصباحی مقدم گفت: مردم باید بدانند تغییرات اقتصادی هم اگر بخواهد اتفاق بیفتد، یک باره و یکجا نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که بهبودی هم در وضعیت اقتصادی حاصل شود، مردم باید کاملاً حساب شده و پخته عمل کنند و دچار دستپاچگی نشوند، زیرا ممکن است که سرمایه شان را هم از دست بدهند.

مصباحی مقدم با اشاره به برنامه برخی شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران از یک سال پیش و افزایش درخواست‌های آنها برای ورود به کشور پس از توافق وین، گفت: اگر منظور از ورود این شرکت‌ها به کشورمان استفاده از بازار ۸۰ میلیونی برای ورود کالاهای مصرفی شان باشد باید جلوی آن گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید زمینه سرمایه گذاری مشترک طرف خارجی با شرکت های ایرانی فراهم شود، زیرا این مسئله هم موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و هم انتقال فناوری به داخل کشور خواهد شد، ضمن اینکه با کشورها و شرکت‌هایی که ما را تحریم کرده بودند، باید با احتیاط بیشتری برخورد و مصالح و منافع کشور در نظر گرفته شود.

مصباحی مقدم تأکید کرد: اگر جریان ورود شرکت‌های خارجی کشور یک طرفه شود، این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.

پرسش اصلی کارشناسان از تصمیم اقتصادی دولت

عضو شورای عالی بورس هم با حضور در این برنامه، توافق وین را دستاوردی بزرگ و تاریخی دانست و گفت: تا اجرای کامل توافق، توقعات اقتصادی در داخل کشور باید مدیریت شود.

حسین عبده تبریزی افزود: توافق صورت گرفته ابعاد بسیار زیادی دارد که خوشبینی ما را افزایش می دهد و ما را به مناسبات جهانی بازمی‌گرداند.

وی گفت: فرض دولت این است که این توافق اجرایی شود و براساس آن، در حال برنامه ریزی است، البته در این میان باید واقع بین بود.

عبده تبریزی، کنترل تورم در کنار توافق اخیر را دستاوردهای اصلی دولت در دو سال اخیر دانست و افزود: اینکه منابعی را که پس از اجرایی شدن توافق به دست می آوریم، چگونه هزینه می کنیم؟ سؤال اصلی کارشناسان از دولت است و طبیعی است که این منابع در حوزه مصرف هزینه نخواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت برنامه ای برای اینکه مسکن، ارز و طلا محلی برای سرمایه گذاری شود، ندارد و این مسئله در هیچ جای دنیا هم نیست؛ اگر چه اقتصاد ما در شرایط کنونی از این بیماری بیرون آمده و بازار از سوداگری در این بخش‌ها خارج شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس