کد خبر 443707
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

جنجالی‌ترین پرونده روی میز سینمای ایران، به تصمیم‌گیری عالی‌ترین مقام اجرائی کشور گره خورده است. رابطه اهالی سینما و روحانی همچنان مبهم است.

به گزارش مشرق، ماه رمضان امسال حسن روحانی رئیس جمهور، در ضیافت افطار میزبان هنرمندان و از جمله سینماگران بود.دیداری که به هیچ یک از هنرمندان حاضر در جلسه فرصت سخنرانی ندادند. پیش از این روند برگزاری این جلسات به این شکل بوده است که عموماً چند هنرمند به نمایندگی از جامعه خود به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و انتقادات خود در برابر عالی‌ترین شخصیت اجرایی دولت‌ها می‌نشستند و مطالبات خود را بیان می‌کردند.

در دولت گذشته روابط جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و محمود احمدی‌نژاد و همچنین علاقه رئیس جمهور وقت به موضوع طرفدار‌جمع کن سینما کمک کرد که اتفاقی جالب برای سینمای کشور و مدیریت سینما رخ دهد. 9 جلسه شورای عالی سینما با حضور احمدی نژاد و 7 سینماگر در فاصله‌ی زمانی دی ماه 89 تا مردادماه 92 برگزار شد.

مختصات روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به ویژه آنکه با همراهی و حمایت علنی بخش بزرگی از سینماگران همراه بود؛ انتظارها برای توجه بیش از دولت پیش به مقوله‌ سینما را به شدت بالا برده بود.اما با گذشت 2 سال از تشکیل دولت یازدهم، جلسه شورای عالی سینما همچنان مسکوت است.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ظاهرا موافق برگزاری جلسه شورای عالی سینما است. ایوبی در مصاحبه‌ای عنوان کرده است: استفاده از ظرفیت شورای عالی سینما یکی از برنامه‌های مهم سازمان سینمایی است و قطعاً از چنین ظرفیتی استفاده مفیدی را خواهیم کرد.

داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده نمکی و محسن علی اکبری از اعضای شورای عالی سینما سابق بودند و فروردین ماه سال گذشته بود که مسعود جعفری جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی با حکم وزیر ارشاد به عنوان اعضای جدید شورای‌عالی سینما منصوب شدند.

اما بعد از گذشت دوسال حسن روحانی رئیس جمهور، ظاهرا هنوز وقت نکرده است که در جلسه شورای عالی سینما حضور یابد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره می‌گوید: بخشی از برگزاری جلسات شورای عالی سینما به ما مربوط می‌شود که این بخش حل است، اما بخش دیگری مربوط به رییس جمهور است که ایشان باید برای برگزاری این جلسات وقت داشته باشند.

اما امروز بار دیگر نام حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در محافل سینمایی مطرح شده است و با جنجالی‌ترین مساله روز سینمای کشور گره خورده است.

چهارشنبه هفته گذشته تنها ساعاتی از نمایش تازه‌ترین ساخته احمدرضا درویش در سینماهای کشور نگذشته بود که سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تأمین نظر برخی از مراجع عظام تقلید به تعویق می‌افتد».

تعلیق اکران «رستاخیز» با دستور سازمان سینمایی و از اعتبار افتادن پروانه نمایش فیلمها، باعث دلگیری بخشی از اهالی سینما شد. امروز تقی علیقلی زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» با ارسال متنی به رئیس جمهور، ضمن گلایه از برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این فیلم آورده است:

«اقدام تاسف بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توقف اکران عمومی فیلم سینمایی «رستاخیز»، موجب حیرت و پرسش های فراوان درخصوص این اقدام مغایر با تدبیر و روندهای قانونی، حقوقی و شرعی گردیده و دامنه آن در افکار عمومی داخلی و خارجی در حال گسترده شدن است.

سازندگان فیلم «رستاخیز» ضمن رعایت خویشتن داری، با ارسال نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، خواستار رسیدگی فوری ایشان به این موضوع شدند.

یقینا مقام محترم ریاست جمهور که مسئولیت حفظ و صیانت از اجرای قانون اساسی (این میثاق گران سنگ انقلاب اسلامی) را برعهده دارند و تربیت یافته مکتب اهل بیت (ع) و ملبس به جامه مقدس فقاهت و شریعت محمدی (ص) هستند، نسبت به این تصمیم خسارت بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی عاجل خواهند کرد.»

جنجال «رستاخیز» همچنان ادامه دارد و حالا با نامه تهیه‌کننده فیلم وارد فاز دیگری شده است. عالی‌ترین مقام اجرائی کشور، به یکی از ملتهب‌ترین موضوعات امروز سینمای ایران ورود می‌کند؟


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس