بر اساس این تصمیم سیاسی، قرار است ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای دائمی و غیر دائمی شورای امنیت افزایش طول دوران توافق هسته ای از «۱۰ سال» به «۱۵ سال» را مورد بررسی قرار دهند.

پیرزن دیپلمات نسخه «برجام» را می پیچد؟به گزارش مشرق، تلاش های یک هفته اخیر وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره تمدید ۵ ساله بند «بازگشت فوری تحریم های ایران» نشان از اقدام خطرناکی دارد که طرف آمریکایی علیه توافق هسته ای و قطعنامه شورای امنیت صورت داده است.

ماجرا از آنجا کلید خورد که سه روز قبل و در میان هیاهوی خبری و رسانه ای برآمده از جمع بندی نهایی و مشترک مذاکرات هسته ای وین، وندی شرمن برای نخستین بار از «تصميم سياسي» اعضاي دائم شوراي امنيت جهت تمديد ۵ ساله بند بازگشت فوري تحريم هاي ايران در قطعنامه جديد سازمان ملل خبر داده بود.

بر اساس این تصمیم سیاسی، قرار است ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای دائمی و غیر دائمی شورای امنیت افزایش طول دوران توافق هسته ای از «۱۰ سال» به «۱۵ سال» را مورد بررسی قرار دهند.

براساس متن برجام و مطابق قطعنامه شورای امنیت که اخیرا با رای مثبت ۱۵ عضو آن به تصویب رسید، باید تمامي تحریم های وضع شده وفق قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت لغو و نهایتا تا ۱۰ سال پس از روز توافق برجام نیز بايد برخي محدوديت هاي خاص برداشته شده و بررسي موضوع هسته اي ايران توسط شوراي امنيت سازمان ملل نيز خاتمه يابد.

لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا نیز درخواست طرف آمریکایی را پذیرفته است تا در نخستین دبه علنی طرف مقابل با واشنگتن همراهی تمام داشته باشد!

بدیهی است که در صورت عینیت یافتن چنین موضوعی، طرف مقابل «برجام» را به گونه ای علنی و به بهانه تصمیم سیاسی خود نقض کرده است. در این صورت عملا توافق هسته ای می تواند خاتمه یافته تلقی گردد.

بدیهی است که اعضای ۱+۵ فرصت زیادی برای عقب نشینی از این تصمیم خطرناک خود علیه توافق نهایی نخواهند داشت و در غیر این صورت عواقب و تبعات چنین تصمیمی بر عهده آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ خواهد بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    پیرزن ؟؟؟!!! ادب مرد به ز دولت اوست
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    چشم و دل ظریف روشن !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس