کد خبر 442662
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸

اکنون پیش‌نویس یک قطعنامه روی میز شورای امنیت است – و می‌گویند امروز درباره آن رای‌گیری خواهد شد- که قبل از هر چیز برجام را به طرز مضحکی نادیده می‌گیرد و نقض می‌کند.

هنوز جوهر توافق خشک نشده مضحکه شد
به گزارش مشرق، هنوز جوهر توافق وین خشک نشده است که آمریکایی‌ها دبه کردن را آغاز کرده‌اند. اگر این توافقی مبتنی بر راستی‌آزمایی است نه اعتماد، همین حالا، در حالی که به زحمت یک هفته از زمان توافق می‌گذرد، امکانی برای راستی‌آزمایی این موضوع وجود دارد که برجام عاقبت به خیر نخواهد شد. شرکای آمریکا در داخل ایران، خیلی زود باید خلسه ناشی از توافق را کنار بگذارند. این یک امر اختیاری نیست، جبر ناشی از شراکت با طرفی چون آمریکاست.

اکنون پیش‌نویس یک قطعنامه روی میز شورای امنیت است – و می‌گویند امروز درباره آن رای‌گیری خواهد شد- که قبل از هر چیز برجام را به طرز مضحکی نادیده می‌گیرد و نقض می‌کند.

1- این قطعنامه هم برجام و هم زمان‌بندی اجرای آن را تایید می‌کند. با صدور این قطعنامه برجام نه یک توافق چندجانبه میان ایران و چند کشور دیگر، بلکه بخشی از تعهدات بین‌المللی ایران خواهد بود. سوال این است: در این صورت دیگر طی شدن فرآیند قانونی در ایران عملا چه معنایی دارد و آیا توافق بر سر صدور چنین قطعنامه‌ای چند روز پس از اعلام توافق، معنایی جز بازیچه قرار دادن فرآیند قانونی بررسی برجام در داخل کشور دارد؟

2- در حالی که بنا بود متن این قطعنامه به‌گونه‌ای نوشته شود که به قطعنامه‌های غیرقانونی پیشین شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت نبخشد، نه فقط از آن قطعنامه‌ها یاد می‌کند، بلکه آن قطعنامه‌ها را رزرو نگه می‌دارد تا هر زمان که غربی‌ها خواستند رژیم تحریم‌ها را احیا کنند، همه تحریم‌های مندرج در آنها را یکجا از سر بگیرند؛ بنابراین تنها اتفاقی که در اینجا نیفتاده خاتمه بخشیدن به آن قطعنامه‌هاست.

3- متن برجام می‌گوید اجرای کامل آن ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین خواهد کرد. قطعنامه شورای امنیت این وعده برجام را ساده و آسان پس می‌گیرد و در پاراگراف 8 اجرایی می‌گوید حتی اگر برجام کاملا اجرا شود، باز هم این موضوع به حل مساله ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صرفا کمک خواهد کرد، نه بیشتر. به زبان ساده‌تر، مطابق این قطعنامه، پس از 10 یا 15 سال از اجرای برجام، باز هم گفتن این جمله ساده از سوی آژانس که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، از ایران دریغ خواهد شد.

4- زمان پایان قطعنامه 10 ساله است. اولا وندی شرمن همین دیروز گفته است کشورهای 1+5 توافق کرده‌اند بلافاصله پس از این 10 سال دوباره قطعنامه دیگری صادر کنند و محدودیت‌ها را تمدید نمایند و ثانیا حتی اگر در انتهای این 10 سال واقعا این قطعنامه پایان یابد، این امر با زمان‌بندی ظاهری 8 ساله محدودیت ظرفیت غنی‌سازی در برجام در تناقض است. بیایید خوش‌بینانه فرض کنیم زمان محدودیت غنی‌سازی در برجام پس از 8 سال پایان یافته است؛ با وجود این قطعنامه، ایران همچنان قادر به اینکه قدم از قدم بردارد نخواهد بود.

5- پاراگراف 2 اجرایی قطعنامه می‌گوید: زمانی که آژانس تقاضا می‌کند که بتواند همه مسائل باقیمانده را که در گزارش‌های آژانس مشخص شده، حل کند، ایران باید همکاری کاملی داشته باشد. این بند ایران را ملزم می‌کند با هر درخواست آژانس برای حل مسائل باقیمانده همکاری کامل کند. این امر حتی به شروط مقرر در برجام از جمله مکانیسم‌های یک‌سویه حل اختلاف مشروط نشده و عملا دست آژانس را برای هر نوع درخواستی از ایران – صرف‌نظر از توافقی که 1+5 کرده - باز می‌گذارد.

6- یکی از عبرت‌آموز‌ترین بندهای این قطعنامه، مکانیسم بازگشت‌پذیری تحریم‌هاست. در پاراگراف 11 اجرایی آمده است در صورتی که هر یک از اعضای برجام گزارشی مبنی بر یک عدم پایبندی قابل توجه ارائه کند، شورای امنیت پیش‌نویس یک قطعنامه جدید برای تصمیم درباره بازگشت یا عدم بازگشت تحریم‌ها را ظرف 30 روز به رای می‌گذارد.

پاراگراف 12 اجرایی می‌گوید اگر در مهلت 30 روزه مقرر، درباره قطعنامه‌ای رای‌گیری نشود، تحریم‌ها به طور خودکار بازخواهد گشت مگر اینکه کشور مدعی قبل از 30 روز اعلام کند مساله حل شده است. در واقع در اینجا یک مکانیسم کاملا خودکار برای بازگشت تحریم‌ها تعبیه شده که خطری جدی برای امنیت ملی ایران در آینده خواهد بود. فقط در یک جمله، با این مکانیسم، عملا هر یک از اعضای برجام می‌تواند بازگشت تحریم‌ها را گروگان گرفته و در هر حوزه‌ای  از ایران باج‌خواهی کند.

7 - اما فاجعه‌بارترین بخش‌های این قطعنامه هنوز باقی مانده است. این فاجعه از تحریم‌هایی آغاز می‌شود که این قطعنامه بر برنامه موشکی ایران تحمیل می‌کند. در پاراگراف 3 ضمیمه B آمده است: «از ایران خواسته می‌شود هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تایید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد». این یک تحریم موشکی کامل برای کشوری چون ایران است که عملا همه انواع موشک‌های آن بالستیک محسوب می‌شود. برجام قرار بود مشکل هسته‌ای ایران را حل کند نه اینکه آن مشکل را مبهم بگذارد و مشکلی بزرگ‌تر برای برنامه موشکی ایران -که رکن توان دفاعی ماست- به‌وجود بیاورد.

8 - در پاراگراف 5 ضمیمه B این قطعنامه یک تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران نیز به مدت 5 سال - چه برای صادرات و چه برای واردات- وجود دارد. این نیز به نوبه خود بدین معناست که اگر در این مدت فی‌المثل ایران از سوی داعش یا هر کشور خارجی مورد تهدید قرار گرفت، حتی حق نقل و انتقال سلاح برای دفاع از خود را هم ندارد!
اینها که آوردیم یک خلاصه بسیار ساده و گذرا از متن قطعنامه‌ای است که ظاهرا برای تایید برجام صادر می‌شود اما در واقع کار را از موضوع هسته‌ای بسیار فراتر برده و حوزه‌های نظامی و متعارف و بلکه امنیت آینده ایران را به مخاطره می‌اندازد. جالب این است که این پیش‌نویس متن ابداعی آمریکا نیست بلکه یک متن مذاکره شده است که ظاهرا تیم ایرانی با بند بند آن موافقت کرده است. توجیه دوستان هم این است که نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست و ایران می‌تواند بدون نگرانی از اینکه متهم به نقض توافق شود، از اجرای قطعنامه سر باز بزند. ظاهرا دوباره به دوران کاغذ‌پاره دانستن قطعنامه‌ها منتها این بار از سوی دولت آقای دکتر روحانی بازگشته‌ایم! فقط این نکته ساده را باید تذکر داد که این قطعنامه برخلاف قطعنامه‌های پیشین، متنی است که دولت درباره آن مذاکره کرده و آن را پذیرفته است بنابراین کاغذپاره دانستن آن به سادگی اسلافش نخواهد بود.

ابتدایی‌ترین کار اکنون - حتی اگر عده‌ای می‌خواهند از توافق وین حراست کنند - این است که صدور این قطعنامه متوقف شود. در غیر این صورت، بعید است عمر توافق هسته‌ای به چند ماه برسد.

وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 86
  • کمال ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آقای دلواپس حوصله خواندن مطالب توو..... راندارم.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حالا ساده لوحانی که حتی 1 بار متن کامل رو نخوندن میرن جشن میگیرن برای چه برای اینکه همه چی دادیم و هیچی نگرفتیم؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حالا شماها نگران قطعنامه نباشید - بگذار اینقدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه دونشون پاره شود
  • مجید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ما دیگه نمی دونیم چیکار کنیم
  • محمد ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    باسلام چه شود
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    شما چرا در دوره قبل توافق نکردید که اینطور بشه؟؟
  • حمید ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خوب به توچه ربطی داره 0اگه می تونستی درستش کن باهمین کاراتون مردمو مشغول می کنید وپدرشون به این بهانه درآوردید0بی حیایی هم حدی داره
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    لفظ فاجعه براي يك گوششه. اين همه امتياز نقد مي دهيم در قبال وعده نسيه غربي ها و براساس متن توافق براحتي هم مي توانند بزنند زيرش !!!
  • رها ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بسیار عالی ممنون از روشنگریتون
  • علی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    برادر جان شما زیاد حرص نخور.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    طوری میگویید که مثلا ما قبلا تحریم نبودیم ولی حالا تحریم شدیم. هر طرف که به تعهداتش عمل نکرد اوضاع میشود مثل قبل. ضمنا کنگره آمریکا هم مضحکه شده.
  • ایرانی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    من به این توافقات خوشبین نیستم هنوز یک هفته نشده دبه در اوردن چه برسه به چند ماه دیگه . موافق توافق نیستم آقا نخواستیم مرگ بر آمریکا
  • مرتضی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    «ابتدایی‌ترین کار اکنون - حتی اگر عده‌ای می‌خواهند از توافق وین حراست کنند - این است که صدور این قطعنامه متوقف شود. در غیر این صورت، بعید است عمر توافق هسته‌ای به چند ماه برسد.»
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بنده خدا در سرفصل ساز و کار حل و فصل اختلافات ایران برجام (و نه قطعنامه جدید شورای امنیت) ایران رسما ساز و کار بازگشت پذیری قطعنامه های تحریمی قبلی و عدم لغو آن را پذیرفته است.(به متن برجام رجوع شود) جالب آنکه در متن قطعنامه پیشنهادی بیان شده که سرمایه گذاری ها و قراردادهای جدیدی که با قطعنامه های جدید و البته قبلی های شورای امنیت در تعارض باشد مشمول محدودیت ها و تحریم های دوباره شورای امنیت خواهد شد.
  • ناشناس ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خدا به دادمون برسه!!!!!
  • معین ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخ خنده ی تلخ من از گریه غم انگیز تر است
  • دخترخوب ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    من متن توافق رو نخوندم ولی متن بالا رو خوندم اگه همه حرفای آقای محمدی راست باشه بنظرم اصلا توافق نشه بهتره!سرصنعت موشکی مون که با کسی بحث نداریم...داریم؟؟؟؟
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    میشه بگین این آقا کیه؟
  • احسنت ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    احسنت
  • محمد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    در معامله ای از روسیه یا چین بخواهیم قطعنامه را وتو کنند تا مجددا مفاد آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • ابوالفضل ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اشکال نداره ، وقتی از نظر نظامی محدود شدیم و داعشی ها اومدن و سرت رو بریدن و ناموست رو بفروش رسوندن اونوقت حوصله ات زیاد میشه
  • محمد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مرگ بر امریکای جنایت کار و ترسو
  • مجتبی ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    من خودم متن پیشنویس قطع نامه رو خوندم. این قطعنامه دارای مکانیزم ماشه ست یعنی به طور خودکار تحریم ها رو بر میگردونه.
  • مرتضیsk ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    چه بازی خوبیه که به هر ایرادی از دولت تدبیر و توافق نامه ها و غیره بگیری اَنگ دلواپس ، تندرو ، کـاسب مـاسب میزنن یکم بیشتر حوصله کن که آخرش خربزه آبه !
  • مرتضیsk ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا بی راهه می زنی از دنیا عقب موندی ؟ چشاتو وآ کن ببین سربلندی کشورتو در این قطعــنومه میبینی یا نه ؟؟
  • مرتضیsk ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    تو راست میگی ، اِمریکا باید حرص بــخـوره که منافع ملیش در خطره نه ایران !
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بس که بی سواد و هوچی و پوپولیست هستی
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    شما یا اینقدر سواد ندارید که بفهمید در متنم چه نو.شته یا اصلا متن را نخوانده اید
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    میشه بگی تو کی هستی؟ میشه بگی اصلا چرا دهن گنده تو باز کردی؟
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به قول مهران مدیری که می گفت(بگذار بادش بخوابه) از جشن گرفتن به زانوی بغل کردن می رسن دلیلش کاملا واضحه (بفهم بفهم اونا با ماهیت حاکمیت انقلابی جمهوری اسلامی مخالفن)
  • مرتضیsk ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    هروقت متوجه شدی فرق بین "تعلیق " تحریما با "لغو" آنها چه فرقی داره ، اونوقت از تعهدات طرفین و اینجور کلمات اسم ببر ضمناً کنگره اِمریکای جنایتکار خودش یک تنه از سردمداران تحریمای ظالمانست چجوری بنظرت مضحکه میشه ؟
  • محمد ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حرف باد هوا است ، این برگه ها هم کاغذ پاره ای بیش نیست ، حفظ وضعیت موجود هم ،هنر نیست ،، چارهای نیست با این هم کنار می اییم ،نگران نباشید . از این ستون تا اون ستون ، فرج است .
  • محسن ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آهای آدمای خوشحال برای چی جشن گرفتین؟ توافقنامه ای که متنش رو نخونده فهمیدید و جشن گرفتین رو توضیح میدین؟
  • خان محمد علی آقا ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حالا چیزای بدترش مونده ، صبر کنید و ببینید
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مصداق كسي هستي كه بر قلب هايشان حجاب هست ..
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امان از سادگي امثال تو
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اولا بايد خون گريه كرد .. ثانيا بايد اماده و مهيا بود .. دوران مهم و خطيري شروع شده
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اخه چي بگم به امثال شما .. دقيقا داريم بيچاره ميشيم اونوقت شماها سرتونو كردين زير برف منتشر نكن اينو دوست داشتم بگم فقط مخالف وحدته :|
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اخه ادم حسابي اوضاع مي شود مثل قبل چيه .. الان خيلي راحت ميتونن بزنن زيرش و هزار تا بامبول در بيارن و بگن ايران بمب هسته اي ميسازه يا خلاف توافق عمل ميكنه اينم گزارش و دلايل ساختگي ش مثل چيزي كه سر عراق اومد و بعد خيلي راحت با اجماع بين الملل به كشورت حمله كنن .. اونوقت همين امثال تو بريد تو خيابون برقصيد
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    خدا امثال تو رو نگه داره اقاي محمدي .. به والله امثال ايشون نبودن ما كه سواد عادي داريم چيكار ميكرديم
  • محمد ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    باید خودمان را آماده کنیم برای فته ای بزرگ تر از 88 باید به وطن فروش ها گفت الله مولانا ولا مولا لکم
  • حمید22 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اخه میگن توافق بشه طلا با مرغ سوخاری کاپشن امریکایی و ................ از اسمون می باره
  • 22 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    یکی بهم گفت اگه توافق بشه کاپش امریکایی وسایل لوکس و .... از اسمون میباره
  • علی110 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    وقتی زیر ساخت هسته ای رو از بین بردی 20 سال طول میکشه به نقطه قبل برگردی
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    دختر خوب. کجای کاری ؟! قطعنامه های قبلی شورای امنیت درباره "کشورهایی است که صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را بر هم زده و یا تهدیدی علیه آن محسوب می‌شوند." بوده که ماتاکنون نپذیرفته بودیم ولی در این برجام ما قبول کرده ایم که بله ما تهدیدی بر صلح و امنیت بوده ایم که حالا تقاضای برداشتن آن قطعنامه هارا داریم! این یکی از اون گاف هائیه که دادیم.نیما
  • محمد ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظر من بعد از اینکه سر صنعت هسته ای را زیر آب کردن دارن خودشان را آماده میکنن خیز بردارن برای سیستم های موشکی ما که با خون دل خوردن های شهدای چه دوران جنگ وچه زمان نچندان دور رشد داشته هر عاقلی میفهمه که اینها دنبال حل مسئله نیستن بلکه دنبال فشار وسیاسی کاری هستن .توی برنامه ماه عسل اون خانم قلی خانی را دعوت کرده بودن که 5 سال درزندان آمریکائی ها بود به بهانه اینکه شوهرش دوربین های دید درشب برای ایران وارد کرده و اون خانم هم به توافق خوش بین نبود
  • چرمی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    کشوری که تسلیحات نداشته باشه چطوری از خودش دفاع باید کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    حتما خخ
  • نیما ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    برادر محمد برجام طوری نوشته شده و آقایان هم قبول کرده اند که این دو عضو سازمان ملل که دارای وتو هستند در این موضوع وتوشون اثر نداره و شاید وزیر خارجه روسیه هم که در جلسه اختتامیه نبود بهمین خاطر بوده (البته شاید و احتمالا").نیما
  • نصیر ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مهدی محمدی کارشناسی هست که داخل مناظره ها رقیب روبرو از شدت فقر استدلال مجبور به شعر و شعار گویی و تعنه زدن به احمدی نژاد و...متوسط میشه اکثر نظرات ایشون در مذاکرات هسته ای امروز ثابت شده
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    زشته برادر من...یاد بگیریم تا یکی میاد نقد کنه با لفظ دلواپس لجن مالش نکنیم...
  • جمع کثیری ازفرهنگیان ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بایدبه احترام عزت واقتداردولت کبیر و سرافراز و مقتدر روحانی بگوییم منافقان کوردل واجنبی برای حفظ منافع شخصی شان بفکرحیله ای نو باشندکه این حیله هابرای ملت بزرگ مادیگرکارسازنیست.
  • صادق ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بعضی ها به چه چیزی دل خوش کرده است به آن محدویت های 8سال و15و25 سال ویارجز خوانی ها وزیاده خواهی های اوباما وکری وسخن گویی کاخ سفید ویا تهدیدات وزیر دفاع ان. یا قطع نامه شورای امنیت که با آن خوش قولی های آمانو وآمریکا که زبانزد خاص وعام بوده است. یا نرمش نمایندگان صهیونیستی امریکا.. ویا باج خواهی هیئت اقتصادی آلمان بکدام یکی دلخوش کردند. بعضی سایت ها خبرگزاری موضوع را جهت دار مینویسند گویی هیچ اتفاقی نیفتاده چند نفر هم طرفدار انها با آب وتاب بهم تبریک میگویند. در صورتیکه این موضع اصلا تبریک ندارد بلکه گریه دارد خداوند به حاج حسین شریعتمداری عمر طولانی بدهد که ایشان تمام این وقایع را با بصیرت و با آگاهی زیاده خواهی های دشمنان مکار را گوشزد وپیش بینی میکرد
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ناشناس 16:25 مودب باش
  • مهدی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    دردولت قبلی باغنی سازی 20درصدو20هزارسانتریفیوژمردم جشن گرفتندولی الان با غنی سازی3/5درصدوتعداد1000سانتریفیوژایا جشن گرفتن داره
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اقا كمال ! لطفا وقتي حوصله خوندن نداري نظر هم نده به تعبير ديگه دهنتو ببند
  • نسل سومي ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اي خوش خيال ،‌اي مرفه بي درد ، اي لامروت ،حوصله خوندن نظرات تو راهم نداريم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    پذيرش قطعنامه تحت بيانيه وزرات خارجه با استفاده از عنوان دولت جمهوري اسلامي ايران در حالي كه نتيجه مذاكرات هسته اي در دولت يازدهم به تصويب محلس نرسيده واقعا چه معنايي ميتونه داشته باشه ؟
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    جمع كثير؟؟؟؟ خخخخخ
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    تو كي هستي ؟
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا انگار کسایی که میان کامنت میذارن دکترای انرژی هسته ای دارن.اصلا یه بار متن توافق رو خوندید که اینقدر راحت قضاوت میکنید؟!در ضمن اگه عرضه داشتید زمان دولت قبلی توافق میکردید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس