داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب کنار گذاشته شده است.

وقتی
گروه بین‌الملل مشرق -«نیمی از فعالان سیاسی کرد ترکیه همکار میت هستند» این سخنی است که آلتان تان، نماینده اسلام‌گرای شهر دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق‌ها بیان می‌کند. در این نوشتار قصد داریم کمی ریزتر به اقدامات حکومت ترکیه علیه کردان این دیار بپردازیم.

آیا قصه نفوذ حکومت ترکیه در بین فعالان و جریان‌های کرد ختم می‌شود یا این‌که این ماجرا کمی خشن‌تر ادامه پیدا می‌کند؟ در این‌جا گفته‌های خود را کمی مستندتر می‌کنم. قضیه به ایام تبلیغات انتخابات پارلمانی برمی‌گردد. زمانی که احزاب سیاسی با شدت تمام در حال برگزاری میتینگ‌های مختلف تبلیغاتی بودند.

«انفجار مهیبی در محل سخنرانی دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاتوس دیاربکر باعث کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن بیش از 90 هوادار حزب دموکراتیک خلق‌ها شد و سخنرانی دمیرتاش نیز نیمه‌کاره ماند. فضای دیاربکر بسیار متشنج اعلام شده است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد». این خبری است که جمعه 5 ژوئن دقایقی بعد از این حادثه در رسانه‌ها مخابره شد.

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
انفجار میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر صدها کشته و زخمی برجای گذاشت


صلاح‌الدین دمیرتاش، در سفری مهم به دیاربکر ترکیه در میتینگ بزرگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در این شهر حضور پیدا کرده بود. این میتینگ که در میدان استاتوس دیاربکر برپا شده بود از ساعت‌ها قبل محل تجمع شمار بسیار زیادی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. در ساعت 17:50 به وقت محلی ترکیه انفجاری در 60 متری محل اصلی سخنرانی در داخل سطل زباله رخ داده که بلافاصله اعلام شد این انفجار به دلیل برخی مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق بوده است. 5 دقیقه بعد از این انفجار، انفجار بسیار بزرگی در نزدیکی محل انفجار قبلی رخ داد که باعث زخمی شدن ده‌ها فرد حاضر در محل برگزاری میتینگ شد.

انفجار زمانی انجام می‌گیرد که صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در محل میتینگ حضور داشته است. حاضرین در میدان استاتوس بعد از این انفجار به خیابان‌ها ریخته و درگیری‌هایی با پلیس دیاربکر انجام می‌گیرد. پلیس نیز برای مقابله با مردم تعداد زیادی خودروی زرهی ضدشورش به محل اعزام می‌کند.

دقایقی بعد از این انفجار، مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق دلیل آن اعلام می‌شود. اما چند ساعت بیش‌تر نگذشته بود که تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در سخنانی اعلام می‌کند که انفجار دیاربکر به هیچ عنوان ناشی از خرابی تأسیسات برقی نیست و بدین ترتیب احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه افزایش می‌یابد.

 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
4 کشته و 414 زخمی

تحقیقات دادستانی نیز بر احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه تأکید کرد. یک روز بعد از این حادثه اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود عنوان کرد که این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است ولی به نظر من این انفجار آن هم در 2 روز مانده به انتخابات بر انتخابات سایه انداخته و تاثیر منفی بر آن خواهد گذاشت. انتخابات را تحت هر شرایطی برگزار خواهیم کرد، تدابیر امنیتی را در این 2 روز افزایش خواهیم داد.
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
اردوغان: این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است!!

اظهار نظر اردغان در قبال این حادثه جالب توجه بود. او سعی کرد که این حادثه را امری طبیعی وانمود کند؛ چرا که بارها تکرار شده است!
دو روز بعد از این حادثه نخست‌وزیر ترکیه از دست‌گیری عامل بمب‌گذاری دیاربکر خبر داد. وی عنوان کرد که در ارتباط با بمب‌گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر یک فرد مظنون به بمب‌گذاری دستگیر شده است. در حال حاضر به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت این فرد خودداری می‌کنم.

 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
داووداوغلو: به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت فرد مظنون خودداری می‌کنم

شش روز بعد از این حادثه عامل بمب‌گذاری فردی از اعضای داعش معرفی می‌شود. "اورهان گوندر" 20 ساله و از علوی‌های کرد ترکیه که متولد آدی یامان ترکیه است و تقریباً 6 ماه پیش از این حادثه با عبور غیرقانونی از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شده و به عضویت داعش درآمده است.

 بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
یکی از اعضای داعش عامل بمب‌گذاری در میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر

گفته می‌شود که وی پس از این بمب‌گذاری قصد بازگشت به سوریه را داشته است و در شهر غازی عنتاب با اعضای داعش در سوریه تماس برقرار می‌کند. نیروهای سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و نیروهای مبارزه با ترور ترکیه از روی این تماس وی را شناسایی کرده و در شهر غازی عنتاب او را دستگیر کرده‌اند.

داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته است و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی ترکیه به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب نیروهای امنیتی پلیس ترکیه کنار گذاشته شده است. روند بررسی این حادثه همچنان به صورت محرمانه تداوم می‌یابد.
 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
تعقیب اورهان گوندر روز 5 ژوئن (روز بمب‌گذاری) توسط نیروهای امنیتی ترکیه قطع شده است

بعد از انتشار اطلاعات جدید در خصوص بمب‌‎گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر ترکیه، مرال دانیش بشتاش، معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها در اظهاراتی عنوان کرد که از ابتدا تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی ترکیه به صورت جدی پیگیری نشد. شواهد و مدارک موجود از بین برده شده است. تصمیم به "محرمانه دنبال شدن" پرونده، توسط حکومت ترکیه نه برای جمع‌آوری مدارک بلکه برای از بین بردن مدارک اتخاذ شده است. اخبار جدید مبنی بر عدم تعقیب عامل بمب‌گذار توسط نیروهای امنیتی ترکیه نشان داد که چه مرجعی این بمبگذاری‌ها را طراحی کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: بمب‌گذاری مراکز حزب دموکراتیک خلق‌ها در استان مرسین و آدانا نیز به نوعی سرپوش گذاشته شد. عامل بمب‌گذاری مرسین و آدانا همان منبعی بود که بمب‌گذاری دیاربکر را بر عهده داشت. هدف تمام این حملات به خطر انداختن امنیت انتخابات و تحت تأثیر قرار دادن حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. عامل اصلی بمب‌گذاری با اقدامات از پیش طراحی شده ناپدید شده است. بعد از این که فرد مورد نظر از میان برداشته شد، نام وی را رسانه‌ای کردند. اخبار جدیدی که در خصوص بمب‌گذاری دیاربکر ترکیه منتشر شده است به صورت واضح مشخص کرده است که این بمب‌گذاری از کدام منبع سرچشمه گرفته است. (1)
 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها: عامل اصلی بمب گذاری با اقدامات از پیش طراحی‌شده ناپدید شده است

داستان از جایی جدی می‌شود که رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها اظهاراتی در این باره به زبان می آورد. دمیرتاش اعلام می کند که بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، از داخل بخش های اطلاعاتی و امنیتی دولت ترکیه کمک‌هایی به عامل بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها صورت گرفته است.

چند روز بعد از اظهاراتی که بیان شد، وی در اظهار نظری جدید آن چیزی را بیان می‌کند که ما در ابتدای این نوشتار به دنبال این فرضیه بودیم. وی بیان می‌کند که ما تمام جزئیات بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاسیون دیاربکر را بررسی کرده ایم. اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود. وی مهم ترین هدف از این بمب‌گذاری را به وجود آوردن یک جنگ داخلی در ترکیه اعلام می کند.
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
دمیرتاش: اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: اطلاعاتی که در خصوص این بمب‌گذاری منتشر شده است اطلاعاتی است که خبرگزاری‌ها تلاش کرده‌اند و به آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. مسئولین کشوری نیز بعد از انتشار اطلاعات در خبرگزاری‌ها مجبور به اظهار نظر می‌شوند. در این بمب‌گذاری وزارت کشور ترکیه مسئولیت دارد. وزارت کشور ترکیه باید اطلاعاتی که در دست دارد را با دادستانی و ما در میان بگذارد. چون روند حقوقی پرونده را محرمانه دنبال می‌کنند ما وارد این پرونده نشدیم ولی به‌زودی به این پرونده ورود پیدا خواهیم کرد. به بررسی این پرونده امیدوار نیستم چون اگر حتی روابط پشت پرده این بمب‌گذاری نیز مشخص شود دولت بر آن سرپوش خواهد گذاشت. (2)

حال به اظهار نظر آلتان تان برمی‌گردیم که ادعا کرده بود که بیش از 50 درصد فعالان حرکت‌های سیاسی کردی ترکیه با میت در ارتباط هستند. وی ادعا کرده است که بعد از تجربه 44 ساله در داخل ساختارهای کردی و اسلامی ترکیه و فعالیتی که در این ساختارها داشته‌ام می‌توانم ادعا کنم هیچ ساختار کردی، اسلامی، اجتماعی و حتی ترکی نیست که به‌صورت مستقل از دولت کار کرده باشد. وی گفته است که ای کاش جناب هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) لیست سیاست‌مداران کرد و اسلام‌گرایی که به این سازمان و دولت ترکیه خدمت می‌کنند را ارائه دهد که اگر این کار صورت گیرد اسامی افرادی که در داخل شبکه های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه هستند از آن چیزی که تخمین می زنیم بسیار فراتر خواهد رفت.

وی در ادامه اظهارات خود تاکید می‌کند که بسیاری از افراد وابسته به سازمان اطلاعات ملی ترکیه به داخل کنگره جوامع کرد (KCK) و شورای رهبری پ.ک.ک نفوذ کرده‌اند. اتفاقاتی که در داخل حرکت‌های سیاسی کرد در حال شکل گیری است از دید همگان مخفی نگه داشته می شود. حتی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه عملیات دستگیری های گسترده چند سال پیش کنگره جوامع کرد (KCK) را مخفی نگه داشته اند. کسانی که درون حرکت های سیاسی کرد و در عین حال در داخل سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه کار می کنند 50 درصد کل فعالان حرکت های سیاسی کردی را تشکیل می دهد. مثلا "عرفان دون دار" وکیل اصلی عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک کارمند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) است. (3)
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
وکیل اصلی عبدالله اوجالان کارمند میت است

با توجه به توضیحاتی که در بالا گذشت، تردیدی نیست که سازمان اطلاعاتی ترکیه برای به انجام رساندن مقصود خود از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند. اگر با همکاری به مقصود خویش برسد، همکاری خواهد کرد و اگر کاری بالاتر از آن نیاز باشد، در انجام آن تردیدی به خود راه نخواهد داد. اقدامات منطقه ای این سازمان دلیلی بر این مدعا است.

منابع
(1) http://kurdpress.ir/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=86675
(2) http://www.rojname.com/index.kurd?ziman=farsi
(3) http://farsi.rasthaber.net/?p=16861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسن ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    مطمئنا بمب گذاری به دستور اردوغان انجام شده تا بهانه ای برای دخالت بیشتر در سوریه باشد
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اردوغان پست فطرت می خواهد انتقام شکست در انتخابات را به کمک داعش با ارتکاب جنایت و اعمال وحشیانه بگیرد.
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    برای اردوغان خبیث بواسطه مشارکت در جنایتهای داعش و مزدوران دیگر آبرویی باقی نمانده آنها باید تاوان خون بیگناهان در سوریه و عراق را بدهند
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اساسا قصد جلوگیری از این انفجار را نداشته اند
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    وای به روزی که اکثریت کردهای ترکیه به این نتیجه برسن که تنها راه جنگیده با دولت ترکیه است. اون موقع است که اردوغان و داعش و رفقاشون فقط باید دنبال بمب شیمیایی باشن در مقابل کردها.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    اردوغان برای بدست آوردن قدرت هر کاری می کند. اردوغان زمانیکه در رای گیری با حزب چپ تقریبا برابر بود با تکیه بر رای کردها به تخت رسید و حالا همان افراد را قلع و قمع میکند. چی میکند این سلطان
  • اسی خطر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    چیزی نیست شوخی پدر و پسر بوده . . .
  • محمود ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    اردوغان باید بهای خیانت به مردم خودش و جنایت علیه سوریه را بپردازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس