سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود تاکید کرد بازرسی‌ها به آمریکا اجازه خواهد داد تا در صورت نیاز به اقدام نظامی، با اطلاعات بیشتری دست به حمله به اهداف داخل ایران بزند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

بالاخره چقدر طلب‌کاریم!؟


رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی اختصاصی با نیویورک تایمز با تأکید چند باره بر اینکه ایران یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد، اظهار داشت: «150 میلیارد دلاری که ایران خواهد گرفت، پول بادآورده نیست، بلکه پول‌های خود ایران است که از طریق فروش نفت به دست آورده بوده و صرفاً به علت تحریم‌های بین‌المللی (در بانک‌های خارجی) مسدود شده بوده است.»

این سخنان به وضوح نشان می‌دهد که میزان مطالبه ایران از جامعه جهانی بدلیل تحریم‌های ظالمانه، حداقل یکصد وپنجاه میلیارد دلار است و اقرار اوباما بعنوان اصلی‌ترین دشمن ایران و عامل تحمیل محدودیت‌های متعدد و گسترده مالی، در نوع خود بی‌نظیر و بسیار حائز اهمیت است.

پیش از این نیز بسیاری از مقامات دولت، هنگامی که قصد داشتند ضرورت توافق با دشمن و کوتاه آمدن را توجیه کنند و برای مردم تبیین کنند که باید امتیازاتی بدهیم تا چیزهای ارزشمندی بدست بیاوریم، از طلب بیش از 120 میلیارد دلاری کشورمان و بعضاً تا 150 میلیارد دلاری از آمریکا و متحدانش سخن می‌گفتند.

اما در چند روز گذشته و پس از تنظیم متن اولیه بین ایران و 5+1 ناگهان برخی مقامات کشورمان همه حرف‌ها و عدد و رقم‌های گذشته را فراموش کردند و مدعی شدند کلاً طلب ایران 30 میلیارد دلار است! بعنوان نمونه ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: 23 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی(!) موجود است. 6 میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد. البته بانک مرکزی 5 میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد.

طیب‌نیا، وزیر اقتصاد هم آمار سیف را تأیید کرده و می‌گوید: حدود 35 میلیارد دلار از این دارایی‌ها در شرکت نیکو سرمایه‌گذاری شده است که مربوط به طرح‌های شرکت نفت است و حدود 22میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است. اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.

به جز این دو مقام اقتصاد، زنگنه، وزیر نفت هم در حاشیه نشست هیأت دولت به دلارهای بلوکه شده در حوزه نفت اشاره کرد که به گفته او تنها چهار میلیارد دلار است.

اما واقعیت مسأله چیست؟ یکسال قبل اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، به وال‌استریت ژورنال گفته بود: توان مالی تهران به دلیل تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل که موجب «بلوکه شدن 150 میلیارد دلار» از درآمدهای نفتی ایران در حساب‌های خارجی شده است، تحت فشار است.

به جز کمیجانی و مصاحبه سال قبلش، اخیراً هم استاندار تهران از رقمی بالاتر از همه ارقام رونمایی کرد و گفت: 180 میلیارد دلار از پول‌های کشور در خارج بلوکه شده است و از آنجا که امکان جابجایی پول نداریم، کالاها را 15 تا 20 درصد گران‌تر می‌خریم؛ در این بین منابع خارجی ارقام متفاوت‌تری را اعلام می‌کنند ارقامی که نوعاً بالاتر از ارقام اعلامی توسط مسئولان و مقامات ایرانی است.

حال باید از مسئولان دولتی پرسید بالاخره کدام رقم صحیح است؟ مبلغ اعلامی از سوی اوباما؟ مبلغ اعلامی از سوی رئیس کل بانک مرکزی؟ یا رقمی که قائم مقام وی سال گذشته اعلام کرده بود؟ و یا مبلغ اعلامی از سوی استاندار تهران؟!

در این بین سه فرض متصور است: نخست آنکه برخی در دولت کوشیده‌اند در ابتدا با بزرگنمایی مطالبات کشور، زمینه را برای حصول توافق به هر قیمتی- حتی به قیمت یک توافق بد- آماده کنند و حال که به ظاهر از گردنه توافق گذشته‌اند و نگران زنگ حساب شده‌اند، مطالبه واقعی را اعلام می‌کنند! دوم آنکه مبلغ طلب ما همان 180 یا 150 میلیارد دلار است اما براساس توافق حاصله همان 30 میلیارد و کمتر از آن آزاد می‌شود! پس لازم است برای جلوگیری از اعتراضات بعدی، اصل صورت مسأله تغییر کند! و سوم آنکه عده‌ای علیرغم اقرار صریح اوباما به 150 میلیارد دلار بدهی، می‌خواهند به او تخفیف بدهند!

مژده وزیر صنعت از توافق هسته‌ای!

 وزیر صنعت رسماً اعلام کرد قرار نیست با اجرای توافق هسته‌ای قیمت خودرو کاهش پیدا کند! مژده وزیر صنعت در حالیست که پیش از این گشایش همه گره‌های اقتصادی کشور، به انجام توافق ایران و 5+1 موکول شده بود اما اکنون نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه قیمت خودرو‌های داخلی پس از توافق هسته‌ای کاهش نمی‌یابد، می‌گوید: توافق نامه‌هایی با برخی کشور‌ها برای گسترش همکاری‌های تجاری آماده شده است که «بعد از رفع تحریم‌ها» امضا می‌شود البته وزیر صنعت اشاره‌ای نمی‌کند که زمان رفع تحریم‌ها چه وقتی خواهد بود و کدام کشور حاضر شده بدون اطلاع از زمان رفع تحریم‌ها و مهمتر از آن بدون اطلاع از اینکه چه تحریمی رفع شده، توافق نامه همکاری با ما تنظیم کند! نعمت‌زاده با اشاره به امضای توافق‌نامه میان ایران و گروه 5+1 گفت: به طور قطع حجم مبادلات تجاری کشور بعد از رفع تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. در این میان، مواد شیمیایی و پتروشیمی‌ها، مواد کانی مثل فولاد و مس و فلزات گرانبها و خودروسازی در اولویت قرار دارد. وزیر صنعت اما یک مژده محتمل هم می‌دهد. آن اینکه «اگر» نرخ ارز کاهش یابد، «ممکن است» قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد. پاسخ این مژده وزیر صنعت هم بلافاصله از سوی بانک مرکزی داده شد. معاون اقتصادی بانک مرکزی از اقدام این بانک برای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داده و در توضیح روش یکسان‌سازی در مقطع کنونی اینگونه توضیح داده: « رویه صحیح برای یکسان سازی نرخ ارز، نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار آزاد است»! مفهوم این سخن این است که بانک مرکزی در تلاش است نرخ رسمی ارز را که براساس قانون بودجه سال نود و چهار، 2850 تومان است افزایش داده و به نرخ بازار آزاد که بیش از 3200 تومان است، نزدیک کند! از همین جا می‌توان تأثیر توافق احتمالی هسته‌ای بر اوضاع اقتصاد و معیشت مردم را پیش‌بینی کرد.

گفتنی است پیش از وزیر صنعت، مدیر عامل ایران خودرو نیز خبر افزایش بهای خودروی داخلی را اعلام کرده بود و در اظهار نظری شگفت‌انگیز مدعی شده بود مردم توقع ارزانی بعد از توافق هسته‌ای را ندارند! هاشم یکه زارع در خصوص انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت خودرو بعد از بیانیه لوزان تصریح کرد: مردم به خودی خود توقعی در زمینه کاهش قیمت خودرو بعد از بیانیه لوزان و یا بعد از توافق هسته‌ای را ندارند ولی عده‌ای این توقع را ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما «به هیچ وجه برنامه‌ای برای کاهش قیمت خودرو نداریم» ولی در صورت رونق فضای اقتصادی کشور بعد از توافقات هسته‌ای و کاهش تورم شیب افزایش قیمت خودرو کندتر از سال‌های گذشته خواهد شد.

یکه زارع در پاسخ به این سؤال که آیا شما با اکثر خودروسازان که قیمت فعلی خودرو را ناعادلانه می‌دانند و خواهان افزایش قیمت خودرو هستند موافقید یا خیر گفت: اعتقاد نداریم که قیمت خودرو در حال حاضر ناعادلانه است و «باید از مقدار فعلی هم بالاتر» باشد.

روباه پیر پررو!

اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان خواستار آن شده است که بعد از حصول توافق، رفتار منطقه‌ای ایران تغییر کند! وی مدعی شده: به روحانی گفتم که ما می‌خواهیم تغییر رفتار ایران در سوریه و یمن و تروریسم در منطقه را ببینیم!

او البته ابراز امیدواری کرده که سفارت کشورش در ایران بازگشایی شده و روابط دیپلماتیک بین دو کشور عادی شود.

در مقابل هم رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین پست توئیتر خود از تماس تلفنی نخست وزیر انگلیس و تبریک وی بابت توافق هسته‌ای خبر داده است! در پیام توئیتری رئیس‌جمهور روحانی آمده است: «هم‌اکنون در مکالمه تلفنی، نخست‌وزیر بریتانیا، دیوید کامرون ضمن تبریک توافق هسته‌ای بر نقش سازنده‌ ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد. همچنین اظهار علاقه به بازگشایی سفارت، توسعه روابط دو جانبه در چارچوب منافع دو کشور و احترام متقابل و ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه»

و البته توضیح داده نشده که در مقابل زیاده‌خواهی کامرون و تعیین خط مشی وی برای سیاست خارجی کشورمان چه واکنش و پاسخی داده شده است؟

گفتنی است مطابق قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام راجع به روابط خارجی ایران و حمایت از گروه‌های آزاد‌ی بخش ملی نظیر حزب‌الله لبنان و جنبش انصارالله یمن، بر عهده رهبری است و گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر روباه پیر تغییری در سیاست‌های اصولی و قوانین آمره و لازم الاجرای کشورمان ایجاد نمی‌کند.

همچنین کاهش روابط با انگلیس و تعطیلی سفارت آن کشور در ایران، براساس قانونی بوده که مجلس شورای اسلامی از تصویب خود گذرانده است و جناب رئیس‌جمهور که خوشبختانه حقوق‌دان هم هستند حتما اطلاع دارند که ضرورت اجرای یک مصوبه قانونی و لازم‌الاجرا نمی‌تواند با مکالمات تلفنی و مراودات توئیتری متوقف و یا حتی کم‌رنگ شود.

خوب بود رئیس‌جمهور محترم کشورمان به نخست‌وزیر انگلیس یادآوری می‌کرد که سال‌ها پیش و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، دورانی که بریتانیای صغیر با یک تماس تلفنی، شاه و وزیر و نخست‌وزیر جابه‌جا می‌کرد، به اتمام رسیده و دیگر هیچ مسئول انقلابی و با غیرتی التزامی به حرف شنوی از آن‌ها ندارد.

فابیوس می‌خواهد هم از توبره بخورد و هم از آخور

وزیر خارجه بدنام فرانسه می‌گوید به دعوت محمد جواد ظریف به ایران سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه لوران فابیوس اعلام کرد وزیر خارجه ایران از او برای سفر به تهران دعوت کرده است.

فابیوس می‌گوید: به او گفتم به ایران می‌روم پس خواهم رفت.

وی می‌افزاید: تجارت بسیار مهم است. تجارت موجب رشد اقتصادی می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: «اما تصمیم راهبردی که رئیس جمهور (فرانسوا اولاند) و من برای حمایت از این توافق گرفتیم، به دلایل تجاری نبود. ما این تصمیم را به دلایل راهبردی گرفتیم، زیرا ما می‌خواستیم از گسترش سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم و می‌دانستیم که اگر به یک توافق محکم برسیم، می‌توانیم به این هدف خود برسیم.»

دعوت از فابیوس برای سفر به ایران در حالی است که وی به نمایندگی از رژیم صهیونیستی و آل سعود، تندترین و منفی‌ترین مواضع را علیه ایران در مذاکرات منتهی به توافق ژنو و وین اتخاذ کرد و نقش پلیس بد را برای ضعیف کردن موضع ایران در مذاکرات اتخاذ کرد و از این جهت دعوت نامبرده به تهران، بد سلیقگی و پاداش دادن به یک عنصری بدخواه علیه ملت ایران است.

دولت فرانسه به اعتبار القای ترس نسبت به توافق با ایران، میلیاردها دلار قرارداد فروش تسلیحات را به عنوان دستخوش با برخی رژیم‌های  مرتجع نظیر عربستان و امارات امضاء کرد.

یادآور می‌شود پاییز و زمستان سال 90 نیز که آمریکایی‌ها دور جدید عملیات روانی و تحریم‌ها علیه ملت ایران را کلید زدند، دولت فرانسه و برخی شرکت‌های فرانسوی اولین همراهان این روند خصومت بودند.

** خراسان


دستور دولت براي افزايش تعرفه‌هاي توقيف خودرو

در حالي که بر اساس مصوبه سال 91 دولت وقت، راهنمايي و رانندگي موظف شده بود در صورت انتقال خودرو به توقفگاه يا مقر انتظامي يا راهنمايي و رانندگي يا تعميرگاه، مراتب را از طريق سامانه 110 اطلاع رساني کند، بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به وزارت کشور، تعرفه هاي مربوط به توقف و حمل و نقل وسيله نقليه در پارکينگ ها بر اساس دستور پليس افزايش مي‌يابد.

ضمنا تاکيد شده است که بايد عبارت "سامانه هاي اطلاع رساني در اسرع وقت" جايگزين عبارت "سامانه (110)" در مصوبه دولت بشود .

** وطن امروز

کاخ سفید: حمله به ایران راحت‌تر شد


سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود تاکید کرد بازرسی‌ها به آمریکا اجازه خواهد داد تا در صورت نیاز به اقدام نظامی، با اطلاعات بیشتری دست به حمله به اهداف داخل ایران بزند.  در حالی که هنوز یک هفته از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش نگذشته، کاخ سفید می‌گوید یکی از حسن‌های بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات در مورد اهداف احتمالی و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود. به گزارش نسیم، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را روز جمعه در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد. براساس متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، ارنست در بخشی از اظهاراتش، با بیان اینکه با وجود توافق،‌ همچنان گزینه نظامی در مقابل ایران روی میز است، گفته است پس از توافق نیز «گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد، یا استفاده از گزینه نظامی.» وی افزود: «اگر توافق اجرایی شود و ایران برنامه خود را محدود کند... زمانی که سران این کشور تغییر مسیر داده، حقه بزنند یا علنا اعلام کنند می‌خواهند توافق را بر هم بزنند و به سمت سلاح هسته‌ای حرکت کنند، رسیدن به مواد هسته‌ای لازم برای ساخت بمب، از آنها یک سال زمان می‌گیرد.» ارنست ادامه داد: «نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.» وی افزود: «بنابراین، زمانی که وقت تصمیم‌گیری فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل درباره هدف‌گیری می‌رسد، به دلیل اطلاعاتی که طی این سال‌ها به لطف رژیم بازرسی‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم، آن تصمیمات به طرز چشمگیری مبتنی بر اطلاعات بوده و توانمندی‌های ما ارتقا یافته‌اند».

کامرون: منتظر تغییر رفتار ایران در سوریه و یمن هستیم!


دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره توافق هسته‌ای با ایران گفته منتظر تغییر رفتار ایران در سوریه و یمن است. نخست وزیر انگلیس گفت بعد از جمع‌بندی هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، طرف غربی خواهان تغییر رفتار ایران در موضوعات مربوط به سوریه و یمن است. به گزارش افکارنیوز، «دیوید کامرون» روز یکشنبه گفت بعد از حصول توافق، کشورهای غربی خواهان تغییر سیاست ایران در خاورمیانه هستند. به نوشته اسپوتنیک، کامرون در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «من با رئیس‌جمهور روحانی صحبت کردم و گفتم که ما خواستار دیدن تغییراتی در رویکرد ایران پیرامون مسائلی چون سوریه، یمن و تروریسم در منطقه هستیم و می‌خواهیم این تغییرات را در رفتار ایران ببینیم».

 قاسم سلیمانی در لیست تحریم‌ها می‌ماند


معاون وزیر خارجه آمریکا گفت نام ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در لیست تحریم‌های آمریکا خواهد ماند. به گزارش فارس، «وندی شرمن» در کنفرانس خبری وزارت متبوعش گفت برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه قاسم سلیمانی ارتباطی به تحریم‌های آمریکا علیه این فرمانده ایرانی ندارد و نام ژنرال سلیمانی در فهرست تحریم‌های ضدتروریسم ایالات‌متحده باقی خواهد ماند. معاون جان کری ابتدا به آورده شدن نام قاسم سلیمانی در لیست رفع تحریمی‌ها اشاره کرد و گفت شخصی که نامش در این فهرست آورده شده، در حقیقت مدیر یک معدن اورانیوم است که در فاز اول برداشته شدن تحریم‌ها، نامش از این فهرست حذف می‌شود. شرمن ادامه داد: «وی (قاسم سلیمانی) در فاز دوم (رفع) تحریم‌هاست که چند سال دیگر اتفاق می‌افتد. در حقیقت اگر همه قانع شوند، وی (قاسم سلیمانی) از فهرست تحریم‌های سازمان ملل خارج می‌شود ولی (نام وی) به خاطر تحریم‌های ضدتروریستی و نه به خاطر تحریم‌های هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده باقی خواهد ماند.» وندی شرمن با تکرار ادعاهای قبلی خود و دیگر مقامات مسؤول دولت آمریکا درباره سردار قاسم سلیمانی گفت: «همانطور که گفتم، ایالات‌متحده وی را به خاطر اقدام به حمایت از تروریسم تحریم کرده و معتقدیم وی حامی تروریسم است... در این باره، روند مربوط به سازمان ملل، روندی مجزاست و بر اقدامات هسته‌ای (دولت ایران و تحریم‌های مربوط به آن) تمرکز دارد.

** آرمان

مذاکره روسیه برای فروش هواپیما به ایران

شنیده شد که ماکسیم سوکولوف، وزیر ترابری روسیه، از مذاکره این کشور با ایران برای صادرات هواپیماهای مسافربری سوپرجت سوخو خبر داده است. سوپرجت سوخو تنها هواپیمای مسافربری روسی است که بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در این کشور ساخته شده و توسعه یافته‌ و گنجایش ۷۸ تا ۹۸ مسافر (به همراه خدمه) را دارد. قیمت این نوع هواپیماها حدود ۳۵ میلیون دلار است. پیش از روسیه، شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز از تمایل خود برای فروش هواپیما به ایران خبر داده بودند. به نوشته رویترز، شرکت‌های غربی نیز انتظار ورود به بازار هواپیمایی ایران را دارند، کشوری که اکثر هواپیماهای مسافربری آن فرسوده شده و به گفته مقامات ایران، هم‌اکنون نیاز به خرید ۴۰۰ هواپیما دارد. هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ و ایرباس ای۳۵۰ در لیست فروش این شرکت‌ها به ایران قرار دارند. بلومبرگ نیز گزارش داده که ایران برای خرید ۴۰۰ هواپیما به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که نه تنها برای شرکت‌های غربی، بلکه سوخوی روسیه و حتی شرکت‌هایی از چین، برزیل و کانادا نیز می‌تواند منبع درآمد باشد.
 
امام جمعه شیراز در واکنش به تعیین استاندار

شنیده شد که نماینده ولی فقیه در فارس در خصوص انتصاب استاندار جدید استان گفت: قضاوت در مورد ایشان را به پس از عملکردش در استان موکول می‌کنیم. آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نمازجمعه شیراز با بیان این‌که اگر عملکرد استاندار جدید منفی باشد، قضاوت ما نیز منفی خواهد بود، افزود: متاسفانه برخی دشمنان و دوستان ناآگاه سخنان نمایندگان مجلس را به برخورد قومیتی تشبیه کردند، در حالی‌که به هیچ عنوان موضوع قومیت مطرح نبوده و نخواهد بود. امام جمعه شیراز با اشاره به این‌که جایگاه نماز جمعه محل نصیحت و خیرخواهی است، گفت: در جایگاه نماز جمعه تعیین تکلیف نکردیم، چرا که شخص امام جمعه بیشتر از همه از قانون پیروی می‌کند و ما صحبت‌هایی که از این مکان ارائه می‌دهیم، جنبه نصیحت و خیرخواهی دارد. وی یادآور شد: هم‌چنان تاکید می‌کنم که عدم ثبات مدیریت در فارس یک معضل بزرگ است، چرا که ۲۲ ماه عمر مفید برای یک استاندار هیچ گونه دستاوردی نخواهد داشت. 
 
بغض کری در آخرین نشست مذاکرات

شنیده شد که معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی در آمریکا جزئیاتی از آخرین جلسه ایران و 1+5 را در سازمان ملل فاش کرد. وندی شرمن گفت: در نشست نهایی ایران و 1+5، پیش از کنفرانس مطبوعاتی، من این افتخار را داشتم که با وزیر خارجه همراه باشم. زمانی که تمام عکاسان و خبرنگاران از اتاق بیرون رفتند، تمامی حاضران از جمله وزیر خارجه ایران سخنانی را ایراد کردند. تمامی این نطق‌ها تکان‌دهنده بود، چراکه علنی نبود. شرمن که بغض کرده بود، افزود: جان کری آخرین نفری بود که صحبت کرد، او گفت «زمانی که 22 ساله بودم، به جنگ رفتم» اما سپس بغض کرد، همانطور که من چند دقیقه پیش بغض کرده بودم. کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمی خواهم به آنجا بروم».
 
کشف ۸۵ درصد تریاک دنیا در ایران

شنیده شد که قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۸۵ درصد تریاک دنیا در ایران خبر داد. فارس نوشت؛ علیرضا جزینی گفت: ۳۵ درصد کشفیات هروئین دنیا نیز در ایران صورت می‌گیرد اما با این حال می‌توانیم به طور قطع بگوییم ما در مصرف تریاک رتبه اول دنیا نیستیم چرا که تجارت مواد مخدر در ایران ۳ میلیارد دلار است اما در کشوری مانند روسیه این تجارت ۱۸ میلیارد دلار می‌شود. وی با اشاره به توقف صادرات مخدرهای صنعتی از کشور، افزود: سال گذشته حدود ۴۷ گذرنامه از ایرانیان به دلیل قاچاق مواد مخدر باطل شده است به طوری که کشور تایلند که مقصد قاچاق مخدرهای صنعتی از ایران به شمار می‌رفت، از کشور ما تشکر کرده است.
 
احضار چند عضو شورای شهر گرگان به دادگاه

شنیده شد که برخی منابع از احضار تنی چند از اعضای شورای شهر کنونی و یکی از شهرداران سابق گرگان به دستگاه قضایی خبر دادند. این منابع  به ایرنا گفتند: برخی افراد احضار شده به دستگاه قضایی در رابطه با توضیح پاره ای از مسائل حضور یافته‌اند.ایرنا نوشت؛ گفته می شود در این بین یک تا دو نفر نیز به عنوان متهم تفهیم اتهام شده‌اند اما اکنون با قرار وثیقه آزاد هستند. چند روز پیش نیز رئیس یکی از تشکل‌های اقتصادی استان گلستان بازداشت اما بعدا با قرار وثیقه آزاد شد. در همین ارتباط یک عضو شورای شهر گرگان خبر احضار خود به دستگاه قضایی را تایید کرد. وی توضیح بیشتری ارایه نداد.
 
اسماعیل گرامی‌مقدم بازداشت شد

شنیده شد که ایلنا نوشت؛ اسماعیل گرامی مقدم؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سخنگوی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب که پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به هند سفر کرده بود، پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط ماموران بازداشت شد. هنوز دلیل بازداشت و اتهام وی مشخص نیست.
 
لغو کنسرت رضا یزدانی در آبادان

شنیده شد که کنسرت آبادان رضا یزدانی در ۲۹ تیرماه سال جاری در سالن «سینما نفت» این شهر که قرار بوده به همت موسسه فرهنگی هنری «ترانه سرای پارس» روی صحنه برود صبح روز شنبه ۲۷ تیرماه لغو شد. یکی از مسئولان اجرایی ضمن تایید این خبر توضیح داد: «تمامی مجوزهای لازم برای اجرای این کنسرت اخذ شده بود و قراردادی هم با سالن «سینما نفت» آبادان منعقد کرده بودیم. متاسفانه شب گذشته طی نامه ای مسئول سالن «سینما نفت» اعلام کرد امکان اجرای برنامه در این سالن وجود ندارد و دلیل این امر هم اعلام نشده است.» کنسرت رضا یزدانی در شهر اهواز در روز ۲۷ و ۲۸ تیرماه به همت شرکت «ترانه سرای پارس» برگزار می شود.
 
مک دونالد در تهران نمایندگی می‌پذیرد!

شنیده شد که شرکت مک دونالد فرم ثبت نام الکترونیک نمایندگی اش در ایران را گشود. پارسینه نوشت؛ در پی توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 موج بازتاب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در حال ظهور است. بعد از بخش آگهی های گوگل که دو روز بعد از توافق، ایران را در لیست کشورهایی که باید به آنها سفر کرد، قرار داد، اینک شرکت مک دونالد-تولید کننده فست فود و ساندویچ های معروف که به نماد آمریکا شهرت دارند- هم رسما اعلام کرد که در تهران نمایندگی می پذیرد و فرم ثبت نام الکترونیک نمایندگی اش در ایران را گشود.
                 
انتصاب سفیر جدید اسپانیا در ایران

شنیده شد که هیأت وزیران اسپانیا «ادواردو لوپز بوسکتس» را به عنوان سفیر جدید این کشور در ایران منصوب کرد. بوسکتس 58 ساله دارای مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه والنسیا و کارشناسی ارشد سیاست بین المللی از دانشگاه بروکسل است. وی پیش از این در نمایندگی های دیپلماتیکی اسپانیا در کشورهای کلمبیا، ایران، الجزایر و ناتو فعالیت کرده است.

** شرق

ظریف و صالحی فردا به مجلس می‌روند


خانه ملت: محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در جلسه علنی روز سه‌شنبه ٣٠ تیرماه از روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ١+٥ و توافقات فی‌مابین به نمایندگان خانه ملت گزارش ارائه خواهند داد.

احمد توکلی: استیضاح آخوندی رأی نمی‌آورد

ایلنا: احمد توکلی با بیان اینکه استیضاح‌های پی‌در‌پی به مصلحت کشور نیست، گفت: درباره استیضاح آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی احتمال می‌دهم این استیضاح رأی نیاورد و آخوندی ابقا شود. نظر من نسبت به استیضاح وزیر راه و شهرسازی مثبت نیست و اغلب نمایندگان هم بر روی این مسئله اتفاق نظر ندارند. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: البته از اینکه می‌گوییم استیضاح به مصلحت کشور نیست نباید این‌گونه برداشت شود که عملکرد همه وزرا مورد تأیید ماست بلکه انتقادات جدی به عملکرد برخی وزرا وارد است، اما شرایط به گونه‌ای است که امر استیضاح پیاپی وزرا صلاح نیست.

اسماعیل گرامی‌مقدم بازداشت شد


ایلنا: اسماعیل گرامی مقدم؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و سخنگوی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به هند سفر کرده بود، پنج‌شنبه‌شب گذشته پس از بازگشت به کشور در فرودگاه امام خمینی(ره) توسط مأموران بازداشت شد. هنوز دلیل بازداشت و اتهام وی مشخص نیست.

مسعود باستانی آزاد شد


شرق: مسعود باستانی، پس از پایان دوران محکومیت، ظهر دیروز از زندان آزاد شد. این روزنامه‌نگار پس از حوادث سال ١٣٨٨ به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود و اکنون با سپری‌کردن دوران حبس، با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. وثیقه باستانی به دلیل محکومیت به جریمه نقدی بوده است.

** ایران

مظاهری: دارایی‌های ما در چین بدتر از بلوکه است

رئیس کل اسبق بانک مرکزی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی را ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: «دارایی‌های ما در چین به عنوان دارایی‌های بلوکه شده منظور نمی‌شود بلکه چیزی بدتر از آن است.» طهماسب مظاهری به «تسنیم» گفت: «بر اساس قرارداد دولت قبل با چینی‌ها بخشی از دارایی‌های ما در اختیار دولت چین است». وی تأکید کرد: «این دارایی‌ها بلوکه نیست و در طبقه‌بندی بلوکه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما بدتر از بلوکه است.» مظاهری ادامه داد:« غربی‌ها بلوکه می‌کنند و اعلام می‌کنند که بلوک کردیم. وقتی هم که توافق کردند آزاد می‌کنند. چینی‌ها پول را می‌گیرند و پس نمی‌دهند. اسمش را هم امانتداری می‌گذارند.» مظاهری افزود:« حداکثر اینکه یک مقدار جنس بنجل به قیمت بسیار گران می‌دهند آنهم با شرط و شروط از جمله شرط حق حساب و کمیسیون به دلال‌های خودشان.»


یافته‌های تازه از ارتباط تجاری زنجانی و ضراب

رسانه‌های ترکیه از یافته‌های وزارت گمرک و تجارت این کشور درباره ارتباطات تجاری میان رضا ضراب، بازرگان ایرانی تبار مقیم ترکیه و بابک زنجانی خبر داده‌اند. به نوشته «بی بی‌سی» فارسی،این گزارش که یازده ماه پیش نهایی شده ولی به تازگی به مطبوعات ترکیه راه یافته، تأیید می‌کند که روابط مالی و تجاری گسترده و پیچیده‌ای میان شبکه‌ای از شرکت‌های متعلق به رضا ضراب و بابک زنجانی و نزدیکان آنها وجود داشته است. بازرسان برای تهیه این گزارش، مبادلات مالی ۴۳ شرکت متعلق به ضراب با ایران، امارات عربی متحده، روسیه و چین را در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. یکی از یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد یکی از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۴۲ کیلوگرم طلا به یکی از شرکت‌های وابسته به بابک زنجانی فروخته است. از سوی دیگر، یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به نام «رویال شیپینگ» در ماه مه ۲۰۱۲ از طریق شعبه بانک ملت در استانبول، پنج میلیون و یکصد هزار لیر به حساب یکی از شرکت‌های وابسته به زنجانی واریز کرده است.

این گزارش همچنین از واریز مبالغ قابل توجهی ارز از سوی شرکت‌های وابسته به رضا ضراب به کشورهای امارات متحده عربی، ایران و روسیه خبر داده است. از سوی دیگر، مسئول سابق امور حمل و نقل رضا ضراب از تجارت 18 میلیارد لیر طلا میان شرکت‌های متعلق به رضا ضراب با افرادی در ایران طی سال‌های 2012 تا 2014 خبر داد. به گزارش «ایران»، «آدم کاراهان» در گفت‌و‌گو با «جمهوریت» ادامه داد:«هر روز، غیر از روزهای تعطیل، در دو نوبت، یک تن طلا را از فرودگاه خارج می‌کردیم که مجموع طلاهای خارج شده طی یک سال به 200 تن رسید. طلاها به دبی می‌رفت و تبدیل به پول می‌شد و بعد به ایران انتقال می‌یافت. ارزش این طلاها 18 میلیارد لیر بود که 4درصد سهم سیاسیون، 4درصد هم سهم ضراب بود و بقیه، به صاحب اصلی طلاها که او را نمی‌شناختم، داده می‌شد... مشکلاتی را که در جریان کار پیش می‌آمد مقامات دولتی ترکیه، حل و فصل می‌کردند.»

دو دستگی جامعه کلیمیان امریکا درباره توافق هسته‌ای

جامعه کلیمیان امریکا در موضع‌گیری درباره به‌دست آمدن توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، دچار دو دستگی شده‌اند. به گزارش «صدای امریکا»، در حالی که برخی از لابی‌ها که طی دو سال گذشته مخالف مذاکرات بوده‌اند، این روند را برای نفوذ بر نمایندگان کنگره امریکا که باید نظر مخالف یا موافق درباره توافق بدهند تشدید کرده‌اند، لابی‌های موافق با توافق هسته‌ای با هزینه چندین میلیون دلاری تبلیغاتی برای پیش بردن نظر خود به میدان آمده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امان از این اقتصاد
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امریگا بداند در صورت حمله ی نظامی به اهداف ایران وتأسیسات هسته ای ما آنچنان جوابی خواهد شنید که هیچوقت فراموش نکنند ودر تاریخ این کشور آن را ثبت نمایند 0 بطور قطع ویقین هیچ پایگاهی از این کشور در دنیا سالم نخواهد بود ، وتمام تأسیسات نظامی آنان محو نابود می گردد ، هر جا امریکائیها منافع داشته باشند همگی نابود واز بین خواهد رفت وایران کاری می کند تا پنجاه ویا صد سال دیگر نتوانند جبران کنند .
  • مهدی شجاع ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    سخنگوی کاخ سفید خیلی مستراح خورده که ایران را تهدید به جنگ می کند . آخه مردک میمون نما تو در حدو اندازه ای نیستی که از این حرفها می زنی . بی شرف وبی وجدان اگر دستم به شما برسد که دهانت را پاره خواهم کرد ؛ آشغالهای غربی کثافت زیاد رجز نخوانید به قیافه ی شما ها نمی آید ،شاید شما برای کشورهایی مثل عرق ف سوریه ، افغانستان وجاهای دیگر بتوانید رجز بخوانید وحمله ی نظامی کنید اما خودتان خوب می دانید که مرتکب این خریت نخواهید شد .
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    یکی بزنه تو دهن این بزغاله (فابیوس).
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این آمریکا ی پررو از اول تا آخر مذاکرات تهدید کرد بعد توافقم تهدید میکنه! کسایی که میگن آمریکا درست میشه تحویل بگیرن. چه قدر تحقیر؟ آقای رئیس جمهور منتظر جواب محکم شما به این تهدیداتیم. رودر روی خودشون بهشون بگید که حرف اضافه موقوف!!!
  • شهاب ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    قربون سلیمانی که اسمش توی تحریمها موند و ترسش در دل دشمنان
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امیدوارم نتیجه برداشته شدن تحریم ها واردات بی حد و بی اندازه نباشه و کشورمون بیش تر از این تبدیل به مصرف کننه نشه دولت باید برنامه ریزی کنه جلوی تهاجم فرهنگی که به وسیله محصولات خارجی وارد کشور رو میشه رو بگیره
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جوابیه امریکاجون به اون دسته الافایی که ریخته بودن بیرون ..... رقصه راه انداخته بودن
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    دقیقا
  • محمود ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    فکرکنم این امریکایه جنایتکار میخواد تفرقه بندازه وقتی ماخودمون میگیم 26میلیارد دلار طلبکاریم چرامیگی 150میلیارد دلار نکنه نامردا جنس بردن نسیه مایادمون نبوده تودفتر بنویسیم
  • مهدی هستم ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    ما قاسم سلیمانی ها در کشور داریم بزار آمریکایی ها سرشنان را تخم بیرون بیاورند بعد میفهمند خخخخخخخخ کوچولوها
  • سرباز گمنام امام زمان عج ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    سردار سلیمانی ،،،،،،‌با تحریم ، بی تحریم همون سردار رشیدمونه و افتخار هر آزادی خواه یکی به جاش ارنست و امثالهم بگه ، : کاری نکنید اسرائیل رو از تون بگیریم که مثل قضیه آر کیو 170 بیافتین به پامون که ولش کنیم و این حرفا مرگ بر امریکا و فرزند نا مشروعش اسرائیل مرگ بر امریکا و فرزند نا مشروعش داعش مرگ بر امریکا و فرزند نا مشروعش القاعده مرگ بر امریکا و فرزند نا مشروعش لیبرال . . .
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    گمشو فابیوس کثافت خونخوار برو به جهنم حروم زاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس