مذاکرات هسته‌ای در ژنو از این حیث دستاوردی بزرگ تلقی می‌شود که ایران بالاخص توانست گروه 5+1 را متقاعد کند که یگانه راه برون رفت از بحران، رضایت دادن به راه‌حلی است که متضمن منافع هر دو طرف باشد و طبیعی است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان


اعتماد یکطرفه روزنامه دولت به شیطان بزرگ


روزنامه دولتی ایران برخلاف واقعیت‌های مذاکرات و توافق ادعا کرد توافق وین براساس اعتماد متقابل شکل گرفته است.

این روزنامه در یادداشتی نوشت: مذاکرات هسته‌ای در ژنو از این حیث دستاوردی بزرگ تلقی می‌شود که ایران بالاخص توانست گروه 5+1 را متقاعد کند که یگانه راه برون رفت از بحران، رضایت دادن به راه‌حلی است که متضمن منافع هر دو طرف باشد و طبیعی است که چنین وضعیتی نیازمند عنصر کلیدی «اعتماد» است. از این منظر ویدئوی منتشره از سوی وزیر خارجه کشورمان و تأکید وی بر خطرهای امنیتی کنونی جهان علیه «ما» (و نه من یا تو) اقدامی هوشمندانه و درست برای برجسته‌کردن منافع مشترک بود و حالا نوبت سایر نهادهای حاکمیتی است که با تقویت «عنصر اعتماد» تیم مذاکره‌کننده را در نوع روش دقیق و منطقی که انتخاب کرده است، یاری دهند.
برخلاف این ادعا، مقامات آمریکایی از باراک اوباما گرفته تا جان کری، وندی شرمن، سوزان رایس و... بارها به عنوان یک رویکرد استراتژیک تصریح کرده‌اند که مذاکره و توافق با ایران نه براساس «اعتماد» بلکه مبتنی بر راستی‌آزمایی است و آمریکا کمترین اعتمادی به ایران ندارد. به تعبیر دیگر آنها تصریح می‌کنند که در این توافق، به چشم متهم به ایران نگاه می‌کنند و خود را در جایگاه قاضی و مدعی‌العموم می‌پندارند و متأسفانه بخش‌هایی از توافق نیز این توهم را در آمریکایی‌ها گسترش می‌دهد.

اعتماد یکسویه به طرف دعوا که خود را در موضع مخاصمه می‌بیند، غفلت در برابر دشمن بیدار است و نتیجه‌ای جز شبیخونی که دکتر مصدق از آمریکایی‌ها دریافت کرد، به دنبال ندارد.

گفتنی است برخی مقامات آمریکایی از جمله اوباما طی روزهای اخیر اعلام کردند با وجود توافق گزینه نظامی روی میز است.


قاتق نان یا بلای جان؟


احتمال دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده، قاتق نان می‌شود یا بلای جان؟

روزنامه فرهیختگان- ارگان دانشگاه آزاد- با بررسی این سؤال نوشت: اگرچه میزان دارایی‌های بلوکه شده 100 تا 120 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما گفته می‌شود فقط 30 میلیارد دلار آن قابل استفاده است چرا که طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، بخشی از این دلارها، در قالب افزایش «خالص بدهی‌های خارجی بانک مرکزی» خرج شده است.

رامین پاشایی فام، مدیر عامل سابق بانک سپه می‌گوید: «بی‌شک اگر این ارز متعلق به دولت بوده و ناشی از صادرات نفتی یا مشتقات آن است به احتمال زیاد قبلاً همه این ارزها توسط دولت به بانک مرکزی فروخته شده است و معادل ریالی آن به خزانه واریز شده، بنابراین حتی در صورت در دسترس بودن، این ارز کمکی به منابع دولتی نخواهد کرد.»

داود سوری، کارشناس مسائل اقتصادی به فرهیختگان می‌گوید: «دارایی‌های بلوکه شده اگر به درستی مصرف نشود، همان مشکلاتی را ایجاد می‌کند که آثار آن از گذشته تا به امروز بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند.»

وی با بیان اینکه افزایش نقدینگی و تورم از مهم‌ترین خطرات دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده است، اضافه می‌کند: «تبدیل دلارهای آزاد شده به ریال از سوی بانک مرکزی نه تنها نقدینگی را افزایش می‌دهد که همین موضوع می‌تواند منجر به تورم شود.»

سوری تأکید می‌کند: «حل و فصل مشکلات جاری کشور با توجه به کسری بودجه دولت، خطر دیگری است که استفاده از این دارایی‌ها می‌تواند ایجاد کند، چرا که در این صورت امکان دارد دولت منابع ارزی را به ریال تبدیل کند که همین اتفاق می‌تواند مشکلاتی چون افزایش تورم را به دنبال داشته باشد.»

این استاد دانشگاه شریف اضافه می‌کند: «تشدید فشار از طرف وزارتخانه‌ها برای گرفتن بودجه نیز از موارد دیگری است که می‌تواند خطرآفرین باشد.»


ایران بعد از تحریم باید 2 برابر قبل نفت بفروشد!


رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران، سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران را سفری نمادین و بدون معامله و قرارداد توصیف کرد.

برن بک در مصاحبه با دویچه وله و درباره سفر زیگما گابریل (معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان) به تهران گفت: این توافق میان طرف آلمانی و ایرانی وجود دارد که در جریان این دیدار، هنوز معامله‌ای  انجام نمی‌گیرد، بلکه این سفر جنبه مقدماتی دارد و تا اندازه‌ای گونه‌ای سفر نمادین است تا نشان دهد که موفقیت در مذاکرات فقط روی کاغذ نبوده است بلکه همچنین بیان خود را در دیدارهای مشخص شخصی هم می‌یابد.

وی درباره تحریم‌ها گفت: مسئله اصلی که باید حل شود این است که مناسبات عادی بانکی و امکان انتقال پول دوباره برقرار گردد و در گام دوم تامین مالی از طریق اوراق اعتباری و در گام سوم «بیمه هرمس». در پایان این زنجیره، بانک‌های هم فرجام (کنسرسیال) قرار دارند که برای پروژه‌های بزرگ با هم همکاری می‌کنند تا متحدا از پروژه‌های بالاتر از یک یا دو یا سه میلیاردی پشتیبانی کنند. ولی این امر قطعا یک یا دو سال طول خواهد کشید تا خود را تثبیت کند.

برن بک خاطر نشان کرد:  اقتصاد ملی ایران تا اندازه زیادی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی وابسته است تا از جمله بتواند ارز مورد نیاز خود را تامین کند. برای ایران کاهش بهای نفت وقتی بخواهد دوباره به بازار جهانی بازگردد  طبعا یک تنگناست.  بنابراین ایران می‌باید دو برابر نفتی را در مقایسه با زمانی بفروشد که بهای نفت بشکه‌ای 100 دلار آمریکایی یا بیشتر بود، تا بتواند به سطح این درآمد برسد.


افکارعمومی ایران احتمالا علیه توافق هسته‌ای بسیج خواهد شد


«اگر شرایط اقتصادی در ایران پس از توافق هسته‌ای بهبود نیابد، افکار عمومی علیه این توافق برانگیخته خواهند شد و این توافق را از بین می‌برد».

ماکس‌فیشر روزنامه‌نگار آمریکایی در پایگاه اینترنتی ووکس نوشت: چطور اقتصاد ایران می‌تواند توافق هسته‌ای را از بین ببرد؟ توافق هسته‌ای ایران سبب اعمال محدودیت‌هایی سخت‌گیرانه بر برنامه هسته‌ای این کشور به منظور ممانعت از توسعه بمب هسته‌ای می‌شود.

براساس این توافق بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌ای نیز از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود ایران به تعهدات خود پایبند است. در ازای این اقدامات، تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش خواهند یافت و در صورتی که ایران مفاد توافق نامه‌ هسته‌ای را نقض کند، این تحریم‌ها بار دیگر بر تهران اعمال خواهند شد.

وی می‌افزاید: از این حیث، به نظر می‌رسد توافق به دست آمده، توافقی خوب است زیرا مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در آن گنجانده شده است. اما این مشوق‌های سیاسی می‌توانند تغییر یابند. اگر شرایط اقتصادی ایران بهبود نیابد اراده سیاسی و عمومی علیه این توافق‌نامه تغییر خواهد یافت. مشکلات اقتصادی ایران می‌تواند سبب از بین رفتن توافق‌نامه هسته‌ای شود و اقدامات کمی برای جلوگیری از وقوع این کار می‌توان انجام داد.

فیشر می‌نویسد: با توجه به این که بسیاری از ایرانی‌ها علاقمندند که توافق هسته‌ای سبب بهبود  شرایط اقتصادی کشورشان شود اما شاید این امر محقق نشود. اگر این نارضایتی و خشم شدت یابد به یک فاجعه علیه توافق تبدیل خواهد شد.

پایگاه اینترنتی ووکس همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران همچنان با مشکلاتی روبرو خواهد بود. رژیم تحریم‌ها طی سال‌های آتی تنها تعلیق خواهد شد نه این که به طور کامل از بین بروند. طی این دوره، اگر ایران مفاد توافق نامه هسته‌ای را نقض کند، تحریم‌ها بار دیگر علیه تهران اعمال خواهند شد. شرکت‌های خارجی که در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌دهند با بازگشت تحریم‌ها آسیب‌ فراوانی خواهند دید.

جفری لوئیس کارشناس کنترل تسلیحاتی اعلام کرد: «زمانی که دیدم ایرانی‌ها با خوشحالی به خیابان ریخته‌اند کمی عصبانی شدم. آنها باید انتظارات خود را کمی بهتر مدیریت کنند. زمانی که افکار عمومی ایران به تدریج دریابند که تحریم‌های اقتصادی یک شبه برداشته نخواهد شد ممکن است اشتیاق خود را به توافق هسته‌ای از دست بدهند و حتی در پی مخالفت با آن برآیند.

فیشر می‌نویسد: دلیل حمایت از سیاست‌مداران میانه‌رو در ایران این است که آنها وعده دادند دست‌یابی به توافق‌نامه هسته‌ای سبب کاهش فشارها بر اقتصاد ایران می‌شود. اگر این فشارها کاهش نیابد؛ ممکن است افکار عمومی ایران به مخالفت با میانه‌روها برخیزند. آنها ممکن است سبب روی کار آمدن تندروها در انتخابات سال 2016 شوند.



روی ما حساب کنید اما برای تخریب نیروگاه‌های هسته‌ای!


معاون صدراعظم آلمان در اصفهان مدعی شد انرژی هسته‌ای به درد نمی‌خورد.

زیگمار گابریل با  تأکید بر اینکه من مخالف انرژی هسته‌ای هستم گفت: اگر ایران روزی بخواهد نیروگاههای هسته‌ای خود را تخریب کند، همان افراد خودمان که نخستین نیروگاه ایران را ساختند را برای خراب کردن به این کشور می‌فرستیم(!)

وی در دیدار با استاندار اصفهان در هتل عباسی اصفهان افزود: تولید برق از انرژی هسته‌ای بسیار گران قیمت است و در 40 تا 50 سال گذشته در آلمان بر سر استفاده از انرژی هسته‌ای و مسائل زیست‌محیطی مرتبط با آن از جمله زباله‌های رادیو اکتیو دعوا است.

وی با بیان اینکه اکنون دو پروژه نیروگاه هسته‌ای در آلمان در دست اجراست اظهار کرد: این پروژه‌ها زمان بر و پرهزینه شده و بدون سوبسید دولت نمی‌توان برای آن کاری انجام داد.

وی خطاب به مسئولان ایرانی گفت: انرژی هسته‌ای را بدون ما توسعه دهید اما برای صرفه‌جویی انرژی روی ما حساب کنید.

استاندار اصفهان در پاسخ گفت: اما نخستین نیروگاه اتمی در ایران توسط آلمانی‌ها ساخته شد، که این جمله او با واکنش و خنده حاضران آلمانی همراه شد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان هفته گذشته به همراه هیئتی 60 نفره متشکل از دست‌اندرکاران امور اقتصادی تجاری و جمعی از مقامات سیاسی آلمان به اصفهان سفر کرد.


نقش گروه متصل به بانک مرکزی در گران کردن سکه پس از توافق


«سکه برخلاف توقع باز هم گران‌تر شد. گروهی که به بانک مرکزی متصل هستند این حباب قیمتی را ایجاد می‌کنند.»

روزنامه شرق در گزارشی به گران شدن سکه و طلا پس از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشت: تا امروز  هر چه دست پنهان بود مشغول بر هم زدن بازار ارز می‌شد، اما از زمانی که این بازار وارد دوره تثبیت خود شده است، دست‌های پنهان مشغول سودگیری از بازار طلا و سکه هستند. حدود دو هفته‌ای می‌شود که اونس جهانی طلا در مسیر ریزش قرار گرفته است. در این دوره کوتاه هر اونس طلا حدود 80 دلار ریزش کرد و برای اولین بار زیر هزار و صد دلار معامله شد. با این حال این کاهش قیمت در بازار طلای داخلی دیده نشد و حتی حباب مثبت  هم گرفت.

این روزنامه می‌افزاید: دو هفته پیش یعنی قبل از آنکه اونس طلا ریزش ناگهانی قیمت را تجربه کند، سکه طرح جدید حباب منفی داشت و زیر ارزش ذاتی معامله می‌شد. اما در طول این دو هفته بازار طلای داخلی نه فقط ریزشی متناسب با افت قیمت اونس جهانی طلا را ندید، بلکه در مسیر رشد قیمت حرکت کرد. به‌طوری که براساس قیمت‌های اونس جهانی طلا و دلار آزاد، حدود 25 هزار تومان حباب مثبت دارد، یعنی بالاتر از ارزش طلای به کار رفته در آن فروخته می‌شود.

شرق نوشت: بازاریان می‌گویند  روزی پنج هزار تومان بر حباب مثبت سکه افزوده می‌شود. آنان در پاسخ به این پرسش که چه کسانی این حباب را ایجاد می‌کنند، می‌گویند: «گروهی قوی و بزرگ که به نظر می‌رسد متصل به بانک مرکزی باشند این حباب را ایجاد می‌کنند.»

کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا می‌گوید: سکه حباب قیمتی ندارد. در حالی که در همین روز هر سکه طرح جدید 20 هزار تومان حباب داشت و هر چه می‌گذرد این حباب بزرگتر هم می‌شود. نیم سکه با وجود کوچک بودنش حدود 50 هزار تومان بیش از ارزش ذاتی فروخته می‌شود، یعنی 50 هزار تومان گران‌تر از ارزش طلایی که در ساخت آن به کار رفته است.

در آن سوی مرزها و در بازارهای جهانی، اونس طلا رکوردهای کم‌سابقه‌ای را بر جا می‌گذارد. طلا در ریزش‌های اخیر خود رکورد پنج ساله را شکست و به زیر هزار و صد دلار رسید و حتی تا هزار و 70 دلار هم ریزش کرد و دیروز بلومبرگ خبر داد طلا می‌رود تا در پایان دهمین روز کاهش قیمت خرید، طولانی‌ترین دوره افت قیمت از سال 1996 را تجربه کند. دیروز اونس طلا تا هزار و 88 دلار پایین آمد تا همچنان زیر هزار و صد دلار معامله شود. در واقع از زمانی که بانک مرکزی آمریکا خود را برای افزایش نرخ بهره‌ آماده می‌کند، قیمت طلا رو به کاهش گذاشته است.

** خراسان

هشدار درباره امضاي خاص برخي مديران دولتي

بر اساس ابلاغيه جديد يک نهاد نظارتي به تعدادي از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، اعلام شده است طبق گزارشات واصله، برخي مديران و مقامات مجاز اداري که داراي اختيارات انجام امور مالي هستند، از 2 نمونه امضاي مجاز در اسناد هزينه، قراردادها و چک هاي دولتي استفاده مي کنند که اين کار ضمن تضعيف سيستم کنترل داخلي، احتمال بروز فساد را افزايش مي دهد. اين نهاد نظارتي در ادامه نامه خود از همه دستگاه ها خواسته است در اسرع وقت نسبت به اصلاح رويه غلط فوق اقدام کنند.


دردسرهاي جديد شکايت «ترکسل» از ايران بابت اپراتور دوم

علي رغم گذشت سال ها از کنار گذاشته شدن شرکت ترکسل از راه اندازي شبکه دوم تلفن هاي همراه در ايران و پيگيري هاي قضايي طرفين براي اثبات حقانيت خود، بر اساس گزارش يک مقام مسئول به تعدادي از مديران ارشد اجرايي، اعلام شده است که طرف ايراني در تامين هزينه هاي دفاع وکلاي بين المللي از علت حذف شرکت ترکيه اي دچار مشکلاتي شده و در صورت صلاحديد مسئولان دولتي، اين مبلغ از منابعي چون صرفه جويي در بودجه هزينه ‌اي وزارت ارتباطات تامين و اختصاص داده شود.


** وطن امروز

شورایعالی امنیت ملی امانتدار باشد


خطیب نماز جمعه تهران از شورایعالی امنیت خواست متن جمع‌بندی برجام را به صورت دقیق بررسی کند. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی درباره توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5، تقدیر مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را دارای تعبیر برشمرد و افزود: امیدواریم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قدر خود را بداند و منتقدان نیز آزاد باشند تا نقد منصفانه خود را مطرح کنند، چرا که ملت بصیر ولی‌نعمت ما هستند و ما چیزی جدای از مردم نداریم.

بنابراین مذاکره‌کنندگان باید ابعاد کامل توافق و آسیب‌های احتمالی آن‌ را برای مردم بازگو کنند.  امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شورایعالی امنیت ملی عهده‌دار امانت بررسی متن توافق است، گفت: شورایعالی امنیت ملی ضمن بررسی دقیق توافق نگرانی‌های منصفانه صاحبنظران را چاره‌جویی کند.  به گزارش فارس، وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز عید سعید فطر خاطرنشان کرد: این توافق عده‌ای را بر آن داشت که گذشته دشمن را فراموش کرده و چهره کریه او را بزک کنند اما رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید فطر فرمودند ما با آمریکا 180 درجه فاصله دیدگاه داریم. صدیقی از ناسازگار بودن هویت دینی با بی‌دینی، ظلم با عدل، فریب با صداقت و... سخن گفت و ادامه داد: ریشه تقابل میان ما و استکبار؛ فطری، قرآنی و دینی است. وی با اشاره به رجز‌های آمریکا پس از توافق بیان داشت: غرب پس از توافق مدعی شده بود ما ملت ایران را تسلیم کرده و از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داشتیم در حالی که ملت ما در این 37 سال در برابر آمریکا با قدرت ایستادگی کرده و استکبار خواب تسلیم ما را به گور خواهد برد.

اصلاح‌طلبان در انتظار مک دونالد


غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در اجلاس دبیران استان‌های حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: مذاکرات به یک جایی رسید و تمام شد و مطمئن باشید عده‌ای درصدد هستند به بهانه توافق خیلی از سنگرها را خالی کرده و عقب‌نشینی کنند و عده‌ای این مذاکرات و توافق را سرآغاز عصر آشتی با آمریکا و گرایش به آمریکا تلقی می‌کنند.  وی افزود: برخی رسانه‌های اصلاح‌طلبان در صفحه اول خود مژده می‌دهند که شعبه‌های مک‌دونالد افتتاح خواهد شد. آنها معتقدند انقلابی که می‌خواهد در برابر ظلم و استکبار بایستد اینها را کنار گذاشته و حرف از آمدن مک‌دونالد می‌زنند. خطر اینجاست. وقتی صفحه اول برخی روزنامه‌ها را می‌بینیم خبری از مردم مظلوم یمن نیست و فقط از دوران جدید ارتباط با آمریکا می‌گویند.

کنایه طلا درباره آمارهای دلار!


نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در حال حاضر با یک سوال چهارگزینه‌ای مواجه هستیم و آن اینکه میزان پول‌های بلوکه‌ شده ایران از میان 4 رقمی که دولتمردان اعلام کرده‌اند، چقدر است؟!! حسین طلا در پی انتشار اخبار متفاوتی از رقم پول‌های بلوکه‌شده ایران گفت: خنده‌دار است که مسؤولان اقتصادی کشورمان نمی‌دانند میزان پول‌های بلوکه‌شده و پس‌انداز ایران به چه میزان است و آیا صحبت‌های اوباما مبنی بر 150 میلیارد دلار صحیح است؟ طلا درباره اینکه شاید اوباما با غرض‌ورزی و برای ایجاد تنش این صحبت را کرده باشد به فارس گفت: پس تکلیف صحبت‌های استاندار تهران مبنی بر بلوکه شدن 180 میلیارد دلار چیست؟ از طرفی شاهد این هستیم معاون ارزی بانک مرکزی مبلغ 6/89 میلیارد دلار را به‌عنوان پول‌های بلوکه‌شده مطرح می‌کند و از سوی دیگر طی نامه رئیس بانک مرکزی به ریاست محترم جمهوری صحبت از 26 میلیارد دلار است.

وی همچنین با استناد به صحبت‌های معاون وزیر سابق صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر وجود 100 میلیارد دلار پول‌ بلوکه‌شده ایران بابت فروش نفت، اظهار داشت: مردم باید بدانند چقدر از پول‌های کشورشان قرار است از بابت فروش نفت به کشور برگردد و چه میزان از این مقدار پول به‌صورت تهاتر با دریافت کالا از کشورهای طرف قرارداد مستهلک شده چون عدم اطلاع‌رسانی این امر مهم، موجبات ایجاد شائبه را تقویت خواهد کرد.  نماینده مردم تهران در انتها یادآور شد: در حال حاضر با یک سوال چهارگزینه‌ای و به‌عبارتی کنکوری مواجه هستیم و آن این است که: دولتمردان! میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟ گزینه صحیح را انتخاب کنید!
26 میلیارد دلار به گفته آقای سیف، رئیس بانک مرکزی
180 میلیارد دلار به گفته آقای هاشمی، استاندار تهران
100 میلیارد دلار به گفته آقای صافدل، معاون وزیر سابق صنعت
150 میلیارد دلار به گفته اوباما

** آرمان

دعاي اينستاگرامي خرازي براي ظريف

شنیده شد که صادق خرازي، نماينده سابق ايران در سازمان ملل عكسي از محمدجواد ظريف در صفحه اينستاگرام خود منتشر كرده است. صادق خرازي درباره محمدجواد ظريف نوشته است؛ من شهادت مي‌دهم جواد ظريف هرگز كوچك‌ترين هواي نفسي ندارد فقط و فقط به رفع موانع كشور مي‌انديشد خداوند جواد ما را حفظ كند. 
 
عرضه قرص ترامادول در عطاري ها

شنیده شد که رئيس مركز بهداشت شهرستان همدان با ابراز نگراني از عرضه قرص ترامادول در همدان، گفت: قرص ترامادول به عنوان مسكن و مخدر در عطاري‌هاي همدان به وفور وجود دارد كه نگران‌كننده است. بابك يوسفي در كميسيون فرعي مبارزه با قاچاق كالا و ارز شهرستان همدان، اظهار كرد: قرص ترامادول اعتيادآور بوده و شاهد عرضه اين ماده مخدر در عطاري‌هاي شهر همدان هستيم. 
 
يك راه عجيب براي كاهش آمار طلاق

شنیده شد که يك عضو كميسيون قضايي مجلس گفت: اطاله دادرسي در اختلافات زوجين يكي از راه‌هاي كاهش آمار طلاق در جامعه است چرا كه زوجين در صورت طولاني شدن روند رسيدگي معمولاٌ سازش مي‌كنند اما چنانچه قاضي موجب اطاله دادرسي شود تخلف كرده است و اين اقدام وي در دادگاه انتظامي قضات قابل پيگيري است. علي جليليان افزود: در صورت طولاني شدن روند رسيدگي به اختلافات زوجين در دادگاه‌ها، ۹۰ درصد موارد به سازش طرفين منجر مي‌شود. 
 
5/7ميليون نفر مشترك صندوق صدقات هستند

شنیده شد که معاون توسعه و مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد امام خميني (ره) گفت: هم‌اكنون در سطح كشور هفت ميليون و 500 مشترك صندوق صدقات كوچك، بزرگ و متوسط وجود دارد. مصطفي خاكسار قهرودي اظهاركرد: دارنده هر يك از اين صندوق‌هاي صدقات به نوعي مشترك كميته امداد محسوب مي‌شوند. وي با بيان اينكه از استقبال مردم در كمك به نيازمندان غافلگير شديم، يادآور شد: با توجه به وضعيت اقتصادي مردم، استقبال بيش از حد آنان در كمك به نيازمندان دور از انتظار اين سازمان بود. 
 
كنايه روحاني به صداوسيما

شنیده شد که رئيس‌جمهور در همايش ملي سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت با بيان اينكه سلامت مردم فقط با پزشك و بيمارستان حل نمي‌شود، بلكه مردم هم بايد به صحنه بيايند، گفت: سلامت كه فقط شستن سبزي و ميوه نيست. از آن بوق بي‌دليل در خيابان و رانندگي بي‌ملاحظه در جاده‌ها شروع مي‌شود. حجت‌الاسلام حسن روحاني سپس گريزي به سايت‌ها و روزنامه‌هاي منتقد دولت و رسانه ملي زد و ادامه داد: اجراي سلامت، از بداخلاقي‌ها در سايت‌ها و برخي روزنامه‌ها كه ان شا... در صداوسيما نيست، آغاز مي‌شود!رئيس‌جمهور سپس با خنده گفت: «چقدر بايد B12 مصرف كنيد كه اعصابتان راحت شود!» اين بخش از سخنان وي با لبخند وزير خارجه و تشويق حضار روبه‌رو شد. 
 
روايت خداداد عزيزي از اخلاق

شنیده شد که خداداد عزيزي كه به خندوانه رفته بود با خاطره‌اي شيرين خنده را روي لب‌هاي يك ملت نشاند. خداداد عزيزي كه ‌ميهمان خندوانه بود، در اين برنامه خاطره‌اي گفت از يك بازي خيريه براي كمك به كودكان سرطاني: «قرار بود با تيم هنرمندان بازي كنيم اما آن‌ها تقريبا غير از امير نوري همه‌شان سالني‌بازان قهاري مثل شمسايي بودند. نيمه اول 6 تا خورديم و حسابي شاكي بوديم، مربي‌مان آقاي پرويز مظلومي بود. در رختكن گفت: اگربازي را باختيم، اخلاق را نبازيم كه مهدي‌ هاشمي‌نسب گفت اگر مي‌خواستيد ببازيد چرا ما را آورديد، مي‌رفتيد آقاي الهي‌قمشه‌اي را مي‌آورديد! رفتيم تو زمين زديم و كشتيم و هر طور بود بازي را مساوي كرديم. من لحظه آخر يك پنالتي الكي از امير نوري گرفتم و بازي مساوي شد. اخلاق را باختيم اما نتيجه را نباختيم!»
 
پهلو گرفتن نخستين كشتي فرانسوي در ايران

شنیده شد که نخستين كشتي بزرگ كانتينري خط فرانسوي CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين بندر كانتينري ايران پهلو مي‌گيرد. انتخاب نوشت؛ مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان با اعلام اينكه پس از نهايي شدن توافق ايران و 1+5 و گشايش فضاي تعاملات تجارت بين‌المللي، نخستين كشتي بزرگ كانتينري خط فرانسوي CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين بندر كانتينري ايران پهلو مي‌گيرد، گفت: پس از نهايي شدن توافق ايران و ۱+۵ و گشايش فضاي تعاملات تجارت بين‌المللي، نخستين كشتي بزرگ كانتينري خط فرانسوي CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترين و پيشرفته‌ترين بندر كانتينري ايران پهلو مي‌گيرد. ابراهيم ايدني با بيان اينكه كشتي كانتينري ANDROMEDA با طول ۳۶۳ متر و 5/15 متر آبخور، گنجايش
 5/11 هزار TEU كانتينر را دارد، افزود: اين خط كشتيراني به كشور فرانسه تعلق دارد و سومين خط بزرگ كشتيراني دنيا محسوب مي‌شود. 
 
تبریک به اندازه ظریف!

شنیده شد که بازیگر سریال «پایتخت4» گفت: در شب جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به اندازه دکتر ظریف پیام تبریک داشتم. خبرگزاری صداوسیما نوشت؛ هومن حاج عبدالهی درباره بازی‌اش در «پایتخت4» افزود: در این سری به‌دلیل لطف خدا و قصه خوبی که نیما وارسته، خشایار الوند و محسن تنابنده نوشته بودند نقش رحمت پررنگ‌تر شده بود، البته همواره عرض نقش برای من مهم است و از آنجایی که اعتماد کامل به هوش و فکر محسن تنابنده دارم هیچگاه درمورد طول نقش با او صحبت نکردم. وی گفت: مذاکرات 1+5 و بازی‌های تیم ملی والیبال سبب شد نقش رحمت و تکیه‌کلام‌هایش بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، اما از سویی هم زمانی که به شیرینی‌فروشی می‌روم و می‌گویم یک ردیف هم ناپلئونی بچین همه به من می‌خندند.
 
آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و امنیتی

شنیده شد که برخی گزارش‌ها از عفو و کاهش مدت حبس تعدادی از زندانیان سیاسی و امنیتی حکایت دارد. فرارو نوشت؛ گفته می‌شود احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و علیرضا بهشتی‌شیرازی، به همراه تنی چند از زندانیان روز پنج‌شنبه ۱ مردادماه آزاد شدند. مهدیه محمدی‌گرگانی، همسر احمد زیدآبادی در فیس‌بوک خود نوشت: «احمد زیدآبادی برای مرخصی پنج روزه از گناباد به تهران آمده بود و به ما اطلاع دادند که او آزاد است». هرچند پس از انتشار این خبر تردیدهایی درباره آن مطرح شده است. برخی گزارش‌ها از احتمال کاهش دوره تبعید زیدآبادی حکایت می‌کند. همچنین تعدادی از زندانیان شامگاه چهارشنبه به عنوان مشمولان عفو عید فطر از زندان اوین آزاد شدند. برخی از این زندانیان در آستانه پایان دوران محکومیت خود بودند. از جمله این افراد علیرضا بهشتی‌شیرازی است که به طور عادی حدود یک ماه دیگر محکومیت وی به پایان می‌رسید. براساس گزارش‌های غیررسمی، ۱۵ نفر از زندانیان شامل عفو یا تخفیف مجازات شدند که از این تعداد یازده زندانی سیاسی از بند‌های هشت، ۳۵۰ و نسوان زندان اوین آزاد شدند و مدت محکومیت چهار نفر دیگر نیز کاهش یافت. علی ذاکری، ندا مستقیمی، نادر جانی، مهدی تدینی، مهدی دولتی، رهام برکچی‌زاده ازجمله آزادشدگان‌اند.

** شرق

پیگیری برخورد با تجمع معلمان در جلسه یکشنبه مجلس


ایلنا: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، با تأکید بر اینکه مجلس خانه واقعی ملت است و نباید با تجمع‌کنندگان برخوردهای قهری شود، درباره تجمع معلمان مقابل مجلس و موانع به‌وجودآمده در این تجمع گفت: اگر برای مواجهه با این تجمع اقدام نامناسبی صورت گرفته، حتما باید درباره آن عذرخواهی شود و اگر افرادی در تجمع یادشده بدون ارتکاب جرمی بازداشت شده‌اند٬ باید  هرچه‌سریع‌تر به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.  نماینده رشت در مجلس، افزود: ما در اولین روز کاری مجلس (یکشنبه) این مسئله را پیگیری خواهیم کرد، همان‌طور که در صحن علنی آقای ابوترابی‌فرد به وزیر کشور دراین‌باره تذکر دادند.

بررسی سؤال «مهر» رئیس‌جمهور و بازیافت آسفالت در کمیسیون انرژی


شرق: کمیسیون انرژی مجلس این هفته در جلسه روز یکشنبه خود، با حضور معاون پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران منابع آب و آبفای کشور، اثرگذاری پرسش مهر رئیس‌جمهور درباره فرهنگ‌سازی کاهش مصرف آب را بررسی می‌کند. همچنین کارگروه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی این کمیسیون در جلسه روز سه‌شنبه این هفته، مزایای بازیافت آسفالت را با حضور کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی خواهد کرد.

** ایران

احمد زیدآبادی و برخی زندانیان  سیاسی آزاد شدند


برخی گزارش‌ها از عفو و کاهش مدت حبس شماری از زندانیان سیاسی و امنیتی حکایت دارد.
به گزارش «فرارو»، گفته می‌شود احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و علیرضا بهشتی شیرازی، همراه تنی چند از زندانیان پنجشنبه یکم مردادماه آزاد شدند. مهدیه محمدی گرگانی، همسر احمد زیدآبادی در فیس‌بوک خود نوشت: «احمد زیدآبادی برای مرخصی پنج روزه از گناباد به تهران آمده بود و امروز به ما اطلاع دادند که او آزاد است.» همچنین شماری از زندانیان شامگاه چهارشنبه به عنوان مشمولان عفو عید فطر از زندان اوین آزاد شدند. برخی از این زندانیان در آستانه پایان دوران محکومیت خود بودند. از جمله این افراد علیرضا بهشتی شیرازی است که از سال ۸۸ در زندان بود و به طور عادی حدود یک ماه دیگر محکومیت وی به پایان می‌رسید.


براساس گزارش‌های غیررسمی، ۱۵ نفر از زندانیان شامل عفو یا تخفیف مجازات شدند که از این تعداد 11 زندانی از بند‌های 8، ۳۵۰ و نسوان زندان اوین آزاد شدند و مدت محکومیت 4 نفر دیگر نیز کاهش یافت. علی ذاکری، ندا مستقیمی، نادر جانی، مهدی تدینی، مهدی دولتی و رهام برکچی‌زاده از جمله آزادشدگان‌ هستند.


70 شخصیت اروپایی: «کنگره» توافق را تأیید کند


70 شخصیت سیاسی،  اقتصادی و نظامی اروپایی، با صدور بیانیه ای، ضمن حمایت از توافق هسته ای ایران و 1+5، خواستار تایید این توافق از سوی کنگره امریکا شدند. آنان از رهبران و مجلس قانونگذاری ایران نیز خواستند که به اجرای این توافق پایبند باشند.


به گزارش «ایران»، در متن این بیانیه که در «شبکه رهبران اتحادیه اروپا» منتشر شده، با اشاره به اینکه «تصویب توافق هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل، عصر جدیدی را در دیپلماسی جهان رقم زد» آمده است: « امروز قدرت های جهانی به طور بی سابقه ای بر سر موضوع پیچیده هسته ای ایران به اجماع نظر رسیدند و این، می تواند منشا حل و فصل مسالمت آمیز بحران های دیگر شود». در بیانیه همچنین از رهبران کشورهای اروپایی خواسته شد که «با عمل به تعهدات پذیرفته شده، همچون رفع تحریم ها، زمینه را برای همگرایی ایران با اتحادیه اروپا فراهم سازند». «دس براون»، وزیر دفاع سابق و رئیس شبکه رهبران اتحادیه اروپا، «جرج رابرتسون» دبیرکل سابق ناتو، «تونی برنتون» سفیر سابق انگیس در روسیه، «بوریس پانکین» وزیر خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی، «والکر روهه» وزیر دفاع سابق آلمان، «ولفگانگ اشتنگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، «اینگوار کارلسون» نخست وزیر سابق سوئد، «جاپ شوماخر» دبیرکل سابق ناتو و «اوف المان» وزیر امورخارجه سابق دانمارک؛ از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.


توصیه روحانی برای سلامت رسانه‌های بداخلاق


صبح پنجشنبه رئیس جمهوری در همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد سلامت سخنرانی کرد که این سخنرانی از «شبکه خبر» صدا و سیما «پخش زنده» شد. به گزارش «خبرآنلاین»، روحانی  در بخشی از سخنانش که به موضوع سلامت اختصاص داشت، با بیان اینکه «سلامت مردم فقط با پزشک و بیمارستان حل نمی‌شود، بلکه مردم هم باید به صحنه بیایند»، گفت: «سلامت که فقط شستن سبزی و میوه نیست، از آن بوق بی‌دلیل در خیابان و رانندگی بی‌ملاحظه در جاده‌ها شروع می‌شود.»


او سپس گریزی به سایت‌ها و روزنامه‌های منتقد دولت و رسانه ملی زد و ادامه داد: «اجرای سلامت، از بداخلاقی‌ها در سایت‌ها و برخی روزنامه‌ها که ان‌شاءلله در صدا و سیما نیست، آغاز می‌شود!» رئیس جمهوری سپس با خنده گفت: «چقدر باید B12 مصرف کنید که اعصاب‌تان راحت شود!» این بخش از سخنان وی با لبخند وزیر خارجه و تشویق حضار روبه‌رو شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    کیهان مشرق پیوندتان مبارک
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    سلامت مردم فقط با پزشک و بیمارستان حل نمی‌شود، بلکه مردم هم باید به صحنه بیایند... خخخخخخخخ
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    من در انتخابات روحانی را رای ندادم اما در انتخابات بعدی به ظریف هم رای نخواهم داد چرا که او اقتصاد را سر در نمیآورد
  • یک نفر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خاک بر سرتون که توافق هم شد و مملکت همون وضع بی پولی قبلی را دارد... همش وعده های...
  • ضد مشرق ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خجالت بکشید مشرق. لطفا دهنتان را ببندید و سکوت پیشه کنید. ای بی خردان مشرق چرا به خود نمیآیید. برخی علاقه به مخالفان بی عقلی مثل شما دارند. خاک بر سرتان
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    رسما دارید چرت میگید:::::::::::::::::::مذاکرات 1+5 و بازی‌های تیم ملی والیبال سبب شد نقش رحمت و تکیه‌کلام‌هایش بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، اما از سویی هم زمانی که به شیرینی‌فروشی می‌روم و می‌گویم یک ردیف هم ناپلئونی بچین همه به من می‌خندند.
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    ممنون از مشرق
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    روحانی در جلسه هیأت دولت: وقتی می‌گوییم برنده شدیم یعنی سه گل زده‌ایم و دو گل خورده‌ایم رئیس‌جمهور با بیان اینکه در موضوع مذاکرات هسته ای هم نقد منصفانه و هم بیان نقاط مثبت امری حائز اهمیت است، گفت:حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم. به نظر من بهتر بود آقای روحانی مذاکرات را به بازی شطرنج تشبیه میکرد نه مسابقه فوتبال به دو دلیل اول اینکه روی میز، شطرنج بازی مناسب تری است دوم اینکه در شطرنج تعداد مهره های گرفته شده مهم نیست بلکه نوع مهره ها ،موقغیت آنها در صفحه بازی مهم است . باید از آقای روحانی پرسید آن سه مهره ای که از دشمن حذف کردید و آن دو مهره ای که از دست داده اید چه بوده است ، موقعیت مهره های دیگرشما وحرفیتان چگونه است ؟ یادمان باشد خیلی وقتها با یک یا دو مهره وبا چینش مناسب دشمن ممکن است شکست بخورید !
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    بس نمی کنن این غربیای بی شرف؟ این همه حرص؟ این همه منفعت؟
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    مبارک باشه شما هم دعوتی !!
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    کاسب توافق!!
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    مطمئنم متن رو نخوندی!
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خاک بر سر خودت که از چیزی سر در نمی آوری!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس