کد خبر 441832
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳

او 5 بار نخست وزير شد؛ اگرچه كابينه‌هاي وي غالباً عمر كوتاهي داشتند، امّا خطي كه قوام در مديريت سياسي جامعه ايران دنبال كرد، مهمترين بستر را براي نفوذ امريكا در اقتصاد و سياست و فرهنگ جامعه ايراني باز كرد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ احمد قوام، معروف به «قوام السلطنه» از جمله سياستمداراني است كه نام و سرنوشت او به دوران پهلوي اول و دوم گره خورده است‌.

او 5 بار نخست وزير شد؛ اگرچه كابينه‌هاي وي غالباً عمر كوتاهي داشتند، امّا خطي كه قوام در مديريت سياسي جامعه ايران ازاولين سال قرن جاري هجري دنبال كرد، مهمترين بستر را براي نفوذ امريكا در اقتصاد و سياست و فرهنگ جامعه ايراني باز كرد.

قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه درکنار احمد شاه قاجار

63 سال قبل وی برای واپسین مرتبه و در پی استعفای دکتر مصدق در 24 تیرماه 1331، فرمان نخست وزیری را دریافت نمود، اما این بار وقت با وی یار نبود. قوام در دوران کوتاه زمامداری خویش، تلاش فراوان کرد که با تهدید و تطمیع مخالفان را خاموش سازد که در این امر موفقیتی نیافت.

قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه

در پی قیام ملی ملت ایران در 30 تیر  1331به رهبری آیت الله کاشانی، مجبور به استعفا شد. مصدق از باب خویشاوندی و نیز اعتقاد به اینکه وی در کشتار 30 تیر نقشی نداشته است، او را از محاکمه و محکومیت مصون نگاه داشت.

قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه درسال های دهه 20


قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه درکنار محمدرضا،غلامرضا واشرف پهلوی

قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه درکناراشرف پهلوی

قوام

احمد قوام معروف به قوام السلطنه پس ازدریافت حکم نخست وزیری دردیدار با هندرسن سفیر وقت آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ارش IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 1
    این چرندایات چیه تیتر زدین دست به کشتار زد؟ قوام مگه وزیر جنگ در اختیار او بوده ؟ شاه و دربار و اشرف و انگلیس بدلیل ترس از قوام دست به حذف کردن او و بدنامی در پایان عمرش زدند. ۱۰نفر اونم با میتینگ و تحریک کاشانی کشته شدن که عکس های ممدرضا در حال بوسه زدن به صورت کاشانی از عمق فاجعه و پایان کار قوام السلطنه فقیدی که زحمات شایانی برای مردم و مملکت کشید بود کاملا جوابی برای خواننده تاریخ کشورش هست. حق مردان وطن پرست این ادبیات زننده نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس