کد خبر 330167
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸

او پنج بار نخست وزير شد؛ اگر چه كابينه‌هاي وي غالباً عمر كوتاهي داشتند، امّا خطي كه قوام در مديريت سياسي جامعه ايران از اولين سال قرن جاري هجري دنبال كرد، مهمترين بستر را براي نفوذ امريكا در اقتصاد و سياست و فرهنگ جامعه ايراني باز كرد.

گروه تاریخ مشرق- احمد قوام، معروف به «قوام السلطنه» از جمله سياستمداراني است كه نام و سرنوشت او به دوران پهلوي اول و دوم گره خورده است‌.

او پنج بار نخست وزير شد؛ اگر چه كابينه‌هاي وي غالباً عمر كوتاهي داشتند، امّا خطي كه قوام در مديريت سياسي جامعه ايران از اولين سال قرن جاري هجري دنبال كرد، مهمترين بستر را براي نفوذ امريكا در اقتصاد و سياست و فرهنگ جامعه ايراني باز كرد.

63 سال قبل وی برای واپسین مرتبه و در پی استعفای دکتر مصدق در 24تیرماه 1331، فرمان نخست وزیری را دریافت نمود، اما این بار وقت با وی یار نبود و در پی قیام ملی ملت ایران در 30 تیر 1331 به رهبری آیت الله کاشانی، مجبور به استعفاشد. مصدق از باب خویشاوندی و نیز اعتقاد به اینکه وی درکشتار 30 تیر نقشی نداشته است، او را از محاکمه و محکومیت مصون نگاه داشت.

(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)

{$sepehr_album_15547}

"پرونده‌ای برای قیام 30تیر/11"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    1 0
    خدا همه خائنین به ایران و ایرانی و همه مزدوران بیگانه را لعنت کنه
  • مصطفی ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    نقش احمد قوام در حفظ یکپارچگی ایران در غائله آذربایجان انکار ناپذیره...پیر سیاست بود، و البته حب وطن هم داشت...مشرق جان لطفن جانب انصاف رو رعایت کنید.
  • روزبه ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    انصاف هم بايد داشت همين قوام تونست با سياست بازي روس ها واستالين رو فريب بده و مانع قدرت گرفتن پيشوري و تجزيه شدن كشور بشه
  • احمد ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    باز خدا خیرش بده پای امریکایی ها را برای موازنه قدرت در مقابل شوروی سابق و برادران رو س به ایران باز کرد.هر جور فکر میکنم باز امریکایی ها از این چینی ها خیلی بهترند.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    اگر همین احمد قوام نبود شوروی اذربایجان رو ضمیمه ی خود کرده بود قوام با سیاست خود ترومن را وادار کرد که با بمب اتم استالین رو تهدید کنه اون زمان امریکا تنها دارنده ی بمب اتم بود.
  • محمد زاهدي ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    قوام بسيار قوي تر،شجاع تر ومقتدر تر از محمد مصدق بود.مروري كوتاه بر كار كرد او،نمايانگر اين امر است.
  • ابوالفضل ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 1
    مشرق چرا تاریخ رو تحریف میکنی؟ چرا از خدمات قوام نظیر حفظ آذربایجان و کردستان در تمامیت ارضی ایران چیزی نمیگی؟ چرا نمیگی قوام مطرود رضا خان بود و توسط او به زندان افتاد؟ چرا از ترس محمد رضا از قوام نمینویسی و اینکه در شرایط سخت و طاقت فرسا این قوام بود که ایران رو نجات داد. چرا نمینویسی که این قوام بود که برای اولین بار تونست دولت ائتلافی رو متشکل از همه جریان های سیاسی ایجاد کنه. دوستان بیننده مشرق لطف کنید یه کمی اطلاعاتتون رو ببرین بالا و همینجوری مثبت و منفی ندین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس