کد خبر 439818
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

وزیر بهداشت در یادداشتی تاکید کرد که جایگاه پرستاران در تیم درمان انکارناپذیر است و درعین حال گفت: رو در رو قرار دادن گروه‌های پزشکی و سایر گروه‌ها در جامعه را که اینک بر شدت آن افزوده شده، از روی حسن نیت نمی‌بینم.

به گزارش مشرق، و بنابر اعلام وب‌دا، در یادداشت وزیر بهداشت آمده است:« پزشک، پرستار و تمام اعضای گروه‌های پزشکی، واسطی بین پروردگار و مردم هستند تا هنگام نیاز انسان‌ها به کمک آنها بشتابند و جان بیماران را نجات دهند. در این میان، پرستاران نقشی بی‌بدیل بر عهده دارند؛ نقشی که اینک آن چنان که باید ایفا نمی‌شود.

متاسفانه امروزه پرستاران در بسیاری از موارد، کارهای مربوط به بهیارها را انجام می‌دهند و نوع بهره‌مندی از توان حرفه‌ای ایشان، گاه محدود به اموری می‌شود که باید بر عهده بهیار یا حتی کمک بهیار باشد.

بدیهی است که مراکز درمانی کشور به وجود بهیار و کمک بهیار نیاز دارند و اگر نسبت به تربیت این نیروها اقدام می‌شود، از یک سو برای رفع نیاز کادر درمانی است و از سوی دیگر برای ارتقای جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور.

پس این‌که عده‌ای با شایعه پراکنی تلاش می‌کنند چنین القاء نمایند که این نیروها جایگزین پرستاران می‌شوند، نه تنها صحت ندارد که مرتکب نوعی بد اخلاقی غیرحرفه‌ای شده‌اند.

رو در رو قرار دادن گروه‌های پزشکی و سایر گروه‌ها در جامعه را که اینک بر شدت آن افزوده شده، از روی حسن نیت نمی‌بینم و امیدوارم ایجاد تقابل بین بخش‌های مختلف نظام سلامت صرفاً از روی بی‌اطلاعی باشد، نه به دلایل دیگر.

باز هم تأکید می‌کنم در مورد پرستاران هم مانند سایر گروه‌ها، آن‌چه در چارچوب اخلاق، شرع و قانون تشخیص دهیم و در توان داشته باشیم به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

معاونت درمان و معاونت پرستاری وزارت بهداشت می‌توانستند همچنان که تعرفه‌های پرستاری بخش خصوصی را به شورای عالی بیمه ارسال کردند، در مورد سایر تعرفه‌ها، سیاسی کاری کنند و به جای بدهکار شدن، خود مطالبه‌گر دستگاه‌های دیگر باشند ولی واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی از ٨ سال قبل تاکنون هیچ بودجه‌ای برای اجرای مصوبه خود پیش‌بینی نکرده است و در طول ٨ سالی که وضع اقتصادی کشور به لحاظ درآمدهای نفتی بسیار مناسب بود، اگر مجلس و یا دولت وقت، علاقه‌مند به اجرای این مصوبه بودند، باید برای آن تأمین اعتبار می‌کردند.

با این حال از معاونان خود خواسته‌ام، تعرفه‌های خدمات پرستاری را برای سیر مراحل قانونی به شورای عالی بیمه ارسال کنند تا بیش از این شرایط سوء استفاده برای عده‌ای فراهم نشود؛ گروهی که مقاصد دیگری غیر از منافع مردم و کارکنان شریف حوزه سلامت و جامعه پرستاری را در ذهن دارند.

ایمان دارم که آینده مشخص خواهد کرد چه کسانی در پی استیفای حقوق مردم، پرستاران و تیم سلامت هستند و چه کسانی مسیر دیگری را دنبال می کنند.

نه امروز و نه هیچ وقت دیگر، کسی نمی‌تواند جایگاه اثرگذار پرستاران را در تیم درمان انکار کند اما این‌که برخی افراد فضای موجود را غبارآلود کنند تا به اهداف شخصی خود دست یابند، از همان دست بد اخلاقی‌هایی است که بخشی از مشکلات جامعه امروز ما از آن منشاء می‌گیرد.

در ماه رحمت الهی، از خداوند بزرگ و مهربان برای یکایک همکاران پر تلاشم در نظام سلامت آرزوی عاقبت به خیری دارم و یک بار دیگر تأکید می‌کنم، حل مشکلات تنها در سایه همراهی و همدلی و توکل به خداوند میسر می‌شود. امیدوارم همه ما با سعه صدر در مسیر خدمت به مردم گام برداریم.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس