تا پایان ماه رمضان، در این سری از معرفی‌ها با عنوان "بسته رمضانیه"، سعی خواهد شد، در قالب کتاب، نرم افزار و ویژه نامه ها با موضوعات طب اسلامی و مناسبت های مذهبی، علاوه بر رعایت فضای کلی ماه رمضان، مناسبت‌های ملی و مذهبی و هم‌چنین مخاطب کودک، نیز مد نظر قرار گیرند.

گروه فرهنگی مشرق - ماه رمضان براى خداجویان سالك ، فرصتى است بى همتا، كه اگر به خوبى مورد استفاده قرار بگیر ، به تعبیر قرآن كریم كه مى فرماید: «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. خداوند سبحان، در این ماه بافضیلت، میهمانى ویژه اى را براى تربیت روح ترتیب داده است ، به گونه اى كه مى تواند در حیات معنوى انسان تحوّلى پدید آورد كه او را به سعادت ابدى برساند و كامیابى همیشگى را برایش تضمین كند. نكته مهم در این مسیر، آن است كه انسانى كه تصمیم دارد به دنیاى این ضیافت گسترده وارد شود ، بداند: به كجا مى رود؟ معناى میهمانى الهى چیست و چگونه باید وارد آن شود؟ چه باید انجام دهد و چگونه مسئولیت خویش را ادا كند؟ و چگونه از آن بیرون آید؟ شناخت همه اینها ضرورى است تا انسان از این میهمانى ، به نحو شایسته بهره مند گردد.

تا پایان ماه رمضان، در این سری از معرفی‌ها با عنوان "بسته رمضانیه"، سعی خواهد شد، در قالب کتاب، نرم افزار و ویژه نامه ها با موضوعات طب اسلامی و مناسبت های مذهبی، علاوه بر رعایت فضای کلی ماه رمضان، مناسبت‌های ملی و مذهبی و هم‌چنین مخاطب کودک، نیز مد نظر قرار گیرند.

فقه و احکام در ماه رمضان

آموزش مصور احکام


کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی
 
كتاب «آموزش مصوّر احكام»، طبق فتاوای حضرت آیت‌الله  خامنه ای (مد ظله العالی)، درباره‌ مجموعه‌ مسائل و استفتائات پیرامون احكام تكلیف، طهارت، وضو، غسل، تیمّم، نماز، مسجد و روزه با توضیحات تصویری، جدول و اینفوگرافیك است كه به كوشش مؤسسه‌ فرهنگی- هنری اطلس تاریخ شیعه (كانون نشر احكام) تهیه و تنظیم شده است و توسط انتشارات  انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) برای نخستین‌بار با سبكی متفاوت و جذاب برای كلیه گروه‌های سنی چاپ و منتشر می‌شود. این کتاب دارای جدیدترین مسائل شرعی و استفتائات از محضر مقام معظم رهبری می باشد و در انتهای آن اصطلاح نامه‌ای با معانی سلیس و روان از واژگان دشوار فقهی قرار دارد.


رساله مصور

کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی

 
این کتاب در دو جلد توسط موسسه اطلس تاریخ شیعه، با همکاری کانون نشر احکام، در مجموعه ایی کامل  و بی بدیل، تهیه و منتشر شده است که مسائل و استفتائات پیرامون "احکام روزه" در جلد دوم این کتاب، با توضیحات تصویری، جدول و اینفوگرافی (راهنمای تصویری)، طبق آخرین فتاوای هفت تن از مراجع تقلید می باشد.


احکام روزه مصور
 
این کتاب شامل قسمت های متنوعی است که افزون بر شیوة تازه در طراحی و تصویرگری غنی و نوشتاری جذاب و امروزین در کنار بیان احکام مورد نیاز مخاطبان ، به نکات پیرامون احکام نیز پرداخته است که می توان به داستان های مرتبط با موضوع، از این دست یادسپاری هایی در ذیل مسائل استفتائات اشاره کرد. رساله مصور روزه در قطع خشتی و به صورت چهار رنگ به چاپ رسیده است. شماری از عنوان های کتاب از این قرار است: اقسام روزه، بررسی موارد اضطراری در روزه، سئوالات رایج در این زمین ، سیگار، چشیدن غذا برای روزه دار، مسواک زدن، نخ دندان ، تزریق آمپول سرم و خون، تنگی تنفس و استفاده از اسپری، خوردن قرص های ضروری، ریختن دارو به چشم، شستشوی معده و آندوسکوپی، نیز روزه معتادان، تنقیح مایعات، درست کردن غذا برای روزه خواران، دستگاه بخور و روزه دار، استنشاق دود ماشین و بخار آب حمام، روزه بیماران، روزه مسافران، روزه نوتکلیفان، روزه استیجاری، کفاره و قضای روزه ، کفاره بر سید، راه های ثبوت اول ماه ، عید فطر و زکات فطره و... . برای خرید کتاب، به اینجا و یا  اینجا، مراجعه کنید.

کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی

احکام مصور عید فطر

 
این کتاب در 48 صفحه با قطع بیاضی (جیبی) و چهار رنگ به چاپ رسیده است. در این کتاب به احکام شب و روز عید فطر پرداخته شده است. برخی از موضوعات این کتاب، عبارتند از: تفاوت نظر مراجع در عید فطر، افطار با گمان به حلول شوّال، زکات فطره، علت نا مگذاری زکات فطره، مشمولان زکات فطره، نان خور، تعریف نا نخور ، زکات فطره دانشجویان، فطره نامزد شرعی، فطره فرزند متولد نشده، وظیفه میزبان در شب عید فطر، مهمان چند ساعته، مهمان بعد از غروب شب عید، پرداخت فطره توسط مهمان و ... اشاره کرد. در کتاب احکام عید فطر، فتواهای علما و مراجع تقلید شیعه از جمله امام خمینی (ره)، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و آیت الله صافی که درباره عید فطر و احکام این عید اسلامی صادر شده بود، گنجانده شده اند.


کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی


احکام روزه


 
کتاب «احکام روزه» در تابستان سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات فقه روز (وابسته به مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی) منتشر شد. این کتاب، مجموعه‌ی مسائل مهم و مبتلابه روزه مطابق با فتاوی مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که در ۱۳۶ صفحه و در قطع رقعی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب علاوه بر استفتائات موجود در کتاب «اجوبة الاستفتائات»، حاوی استفتائات جدید نیز می‌باشد.





احکام رمضان



کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی
 
ارایه روشی جدید در بیان احكام روزه و سایر احكام مربوط به ماه مبارك رمضان است. در این اثر ابتدا به بحث درباره فلسفه روزه كه همانا كسب تقوی، سلامت جسم و جان و تساوی فقیر و غنی است، پرداخته شده و سپس اهمیت روزه، كیفیت نیت روزه، معیار زمان امساك، وقت افطار و اقسام روزه‌های واجب، مستحب، مكروه و حرام بیان گردیده است. آنگاه مبطلات روزه و معیار بطلان نماز در صورت عمدی و غیرعمدی بودن این مبطلات بیان شده و برخی از ضرورت‌های مربوط به روزه مانند ضعف كارگران، پایین بودن تحمل نوجوانان، ضعف بنیه برخی از سالخوردگان، روزه‌داری در ایام امتحانات، روزه‌داری بیماران و زنان باردار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در ادامه نویسنده به كیفیت انجام قضای روزه و كفاره آن اشاره كرده و احكام روزه مسافر را بیان كرده و به تناسب ماه مبارك رمضان احكام تلاوت قرآن، احكام عید فطر و احكام زكات فطر را بیان كرده است. برای آشنایی با کتاب به اینجا، و در صورت تمایل به خرید به اینجا، مراجعه کنید.

احکام روزه نشر معارف


کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی
 
مجموعه کتاب های پرسشها و پاسخهای دانشجویی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دفتر نشر معارف، انتشار پیدا کرده است. آنچه این کتابها را از انواع مشابه برجسته می سازد طبقه بندی موضوعی ، توجه به شبهات و سوالات روز ، پاسخگویی بلیغ وبر اساس نظرات علما و مراجع عظام می باشد. متن کامل  مجموعه ارزشمند کتب دانشجویی از اینجا، قابل مشاهده، می باشد. البته این مجموعه، به صورت نرم افزار نیز تولید و عرضه شده است. که برای تهیه نرم افزار پرسش و پاسخ های دانشجویی، میتوانید به اینجا و یا اینجا، مراجعه کنید. بیش از 12 عنوان از این مجموعه، به پرسش و پاسخ های فقهی، و احکام، اختصاص یافته است. جلد هفدهم این مجموعه به روزه و احکام آن اختصاص دارد که به صورت پرسش و پاسخ و با قلمی روان، تهیه و منتشر شده است. برای مطالعه متن کامل کتاب، به اینجا، و برای خرید اینترنتی کتاب، به اینجا، مراجعه کنید.

مهمانی خدا: آموزش احکام روزه برای نوجوانان

کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی

 
این کتاب، توسط انتشارات موسسه جامعه القرآن کریم،  برای مقطع سنی نوجوانان و بصورت گلاسه تمام رنگی همراه با تصاویری زیباست که در فهم بهتر مطالب آن به نوجوان کمک میکند. میتوانید این کتاب را از اینجا، تهیه کنید.

آداب ماه رمضان

ماه خدا، پژوهش جامع درباره ماه مبارک رمضان

کتاب های خوب برای میهمانان ضیافت الهی

 
این کتاب، گزارشی جامع و منظم درباره ویژگی‌ها، فضایل و آداب ماه مبارک رمضان و روزه‌داری است که براساس تعالیم قرآن و احادیث نقل شده از پیامبر(ص) و معصومان(ع) تهیه و تدوین شده است. این پژوهش پنج بخش دارد که بخش نخست به ارایه روایاتی اختصاص دارد که عظمت، ویژگی‌ها و برکات ماه رمضان و نیز چگونگی بهره‌‌برداری از برکات این ماه را بازگو می‌کند. بخش دوم با عنوان آمادگی برای میهمانی خدا، مجموعه روایاتی درباره شناخت این ضیافت و اسباب و دعاهای آمادگی برای این ماه پربرکت همراه بیان مراتب روزه‌داری و کیفیت تقویت آثار روزه با اصلاح غذاست. مجموعه روایاتی درباره آداب، ادعیه و نوافل مربوط به ماه خدا، آداب ویژه شب‌های ماه رمضان، آداب روزهای ماه رمضان و اعمال دهه آخر، موضوع بخش سوم کتاب را تشکیل می‌دهند. بخش چهارم به توصیف ویژگی‌ها، فضایل و آداب شب قدر اختصاص دارد و در بخش پنجم نیز روایات مربوط به آداب خروج از ضیافت الهی و ماه رمضان وجود دارد ، نویسنده در این بخش به بیان آداب وداع با ماه رمضان و نیز آداب شب و روز عید فطر با بهره‌گیری از احادیث پرداخته است.

*مصطفی امیری، دانش آموخته حوزه علمیه قم




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس