کد خبر 438402
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

رییس گارد ساحلی آمریکا گفت:‌ وقتی سخن از برنامه ریزی برای شمالگان به میان می‌آید، ایالات متحده از سایر کشورها به ویژه روسیه عقب می‌افتد.

به گزارش مشرق، رییس گارد ساحلی آمریکا گفت: ما با روسیه در مورد منطقه شمالگان هم رده نیستیم.

منطقه شمالگان مملو از ذخایر گاز، نفت، مواد معدنی و ذخایر ماهی و آبزیان است. آمریکا تخمین می‌زند که مقدار قابل توجهی از این ذخایر در این منطقه دست نخورده باقی مانده است که شامل 15 درصد از منابع نفتی، ‌30 درصد از ذخایر گاز طبیعی و حدود 20 درصد از گاز مایع است.

آمریکا در شمالگان تنها دو یخ‌شکن دیزلی بزرگ و یک یخ شکن متوسط دارد درحالیکه هیچ ابزار نظامی در این منطقه برای خود مستقر نکرده است البته همین چند وسیله نقش چند وجهی در استراتژی آمریکا در شمالگان ایفا می‌کنند به طوریکه اجازه می‌دهند تا تجارت و اکتشاف در حجم وسیعی صورت گیرد و ناوهای نظامی با ایمنی کامل از میان یخ‌های قطب شمال عبور کنند.

اما، روسیه شش یخ شکن اتمی در منطقه دارد. روس‌ها همچنین 10 یخ شکن دیزلی هم دارند. در 2017، مسکو قرار است یک ناو جدید اتمی را هم در منطقه شمالگان مستقر کند.

اما یخ شکن دیزلی آمریکا به نام "پولار استار" تنها قابلیت عملیاتی دارد و یخ شکن دیگر به نام "پولار سی" مدت‌هاست که از کار افتاده و پهلو گرفته است. گارد ساحلی آمریکا هم یک یخ شکن متوسط دارد که آنقدرها کارایی ندارد.

آمریکا درحالی تنها به این تعداد معدود و از رده خارج شده کشتی‌ها و یخ شکن‌های خود در منطقه شمالگان دلخوش کرده که روسیه با تمام قوا در حال بهبود ناوگان دریایی خود در این منطقه مملو از ذخایر طبیعی است.

حمل و نقل دریایی در شمالگان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مسیر دریای شمالی روسیه به طور حتم رقیبی برای کانال سوئز خواهد بود. این مسیر در 35 روز، اروپا را به آسیا متصل می‌کند و باعث رشد فزاینده اقتصادی می‌شود. در حالیکه سفر دریایی از کانال سوئز 48 روزه است.

علاوه براین، روسیه به دنبال بهتر کردن وضعیت نظامی خود در منطقه شمالگان است و برای این منظور،‌ در حال ایجاد 10 پایگاه امداد و نجات،‌ 16 بندر، 13 محل فرود هواپیما و هلیکوپتر و 10 ایستگاه رادار دفاع هوایی در ساحل شمالگان است.

همچنین، روسیه فرماندهی مشترک استراتژیک شمال را با یگان شمالی خود و با هدف حضور دائم نظامی در منطقه ایجاد کرده است. این فرماندهی به احتمال زیاد پنجمین ناحیه نظامی روسیه خواهد بود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس