رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان، برخی از اصلی‌ترین خطوط قرمز نظام در چالش هسته‌ای پیش‌روی را برشمردند و سوال این است که در این میان، چه کسانی مخاطب ایشان بوده‌اند که ترسیم خطوط قرمز یاد شده برای آنان ضرورت داشته است؟

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشت: حرف اول: پنج‌شنبه گذشته، آقای دکتر روحانی در ضیافت افطار با استانداران و معاونان‌ وزرا، که همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام بود، شرایط کنونی کشورمان را با دوران امام حسن(ع) مقایسه کرد و بی‌آن که برای این مقایسه، دلیل و سند و نمونه‌ای ارائه کند از صلح آن حضرت به عنوان الگویی یاد کرد که می‌تواند برای این روزهای کشورمان نیز کارساز و گره‌گشا باشد.
آقای رئیس‌جمهور گفت:  «امام حسن(ع) تصمیمی گرفتند که مقام معظم رهبری از آن با عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند. زمانی که امام مجتبی(ع) تصمیم به صلح گرفتند، یکی از یاران امام علی(ع) پیش ایشان آمد و گفت؛ ای‌کاش من مرده بودم و این منظره را نمی‌دیدم. امام در پاسخ وی گفت؛ وقتی دیدم اکثریت مردم این - صلح با معاویه- را می‌خواهند، نخواستم چیزی که مردم نمی‌خواهند بر آنها تحمیل شود... امام مجتبی(ع) آن تصمیم سخت را اتخاذ کردند و ما هم باید راه و مسیر امام مجتبی(ع) را دنبال کنیم»!
درباره اظهارات جناب روحانی گفتنی است:
الف: در این که صلح امام حسن علیه‌السلام با توجه به شرایط آن زمان، عاقلانه‌ترین و شجاعانه‌ترین تصمیم بوده است، جای کمترین تردیدی نیست ولی با عرض پوزش مقایسه آقای رئیس‌جمهور در هر دو بخش «مفهوم» و «مصداق» نابجا و از نوع قیاس‌مع‌الفارق است.
در دوران امام حسن علیه‌السلام تقریباً تمامی سرداران سپاه ایشان، با تطمیع و تهدید معاویه، اردوگاه حضرت را ترک کرده و به دشمن پیوسته بودند و از سوی دیگر مردم در آن زمان نیز به دلیل بی‌بصیرتی و فریب‌خوردگی، دست از حمایت امام مظلوم‌ما(ع) کشیده و یا جانب بی‌تفاوتی برگزیده بودند. آیا شرایط کنونی ایران اسلامی با آن‌ دوران کمترین شباهتی دارد؟ کدامیک از فرماندهان و سرداران سپاه و ارتش و بسیج -نستجیر‌بالله- خود را به دشمن فروخته و میدان را به نفع حریف ترک کرده‌اند؟! آنان که اگر اجازه ولی امر مسلمین و فرمانده کل ‌قوا را واجب نمی‌دانستند، تاکنون هزاران بار بر دشمن تاخته بودند و به قول حضرت آقا، برای جنگیدن با دشمنان لحظه‌شماری می‌کنند و چه وصف‌الحال است این بیت که در حماسه بی‌نظیر 9 دی زیرتصویر حضرت آقا نقش بسته بود؛
این گردبادهای به غیرت درآمده
تسلیم رهبرند که طوفان نمی‌کنند
و از سوی دیگر باید از جناب روحانی پرسید حضرتعالی از کدام مردم سخن می‌گویید؟ مگر حضور حماسی و ایثارگرانه ملت را در تمامی روزهای حادثه شاهد نبوده‌اید؟ و مگر عبور آنها از عقبه‌های سخت و نفس‌گیر را مشاهده نفرموده‌اید؟!
آمیختگی‌ شور و شعور توده‌های میلیونی مردم در تشییع اخیر شهدای غواص را چگونه با دوران امام حسن(ع) قابل مقایسه می‌دانید؟! کاش می‌دانستید چه غلغله‌ای است از مراجعه جوانان برای اعزام به جبهه‌های نبرد علیه تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و ...؟! و کاش می‌دیدید راضی کردن آنها به بازگشت و ... تا چه اندازه‌ برای فرماندهان سپاه و ارتش و بسیج سخت و دشوار است و...
خدا بر درجات امام راحلمان(ره) بیفزاید که می‌فرمودند «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده‌های میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع) هستند.»
ب: بسیار بعید است که جناب رئیس‌جمهور از واقعیت جامعه امروز ایران و شیفتگی توده‌های مردم به اسلام و انقلاب بی‌خبر باشند. بنابراین مقایسه مورد اشاره و نتیجه‌گیری از آن را با چه منظوری پیش‌ کشیده‌اند؟ مردم این مرز و بوم که از ایستادگی و مقاومت خود اطمینان دارند و مقایسه جناب رئیس‌جمهور را اشتباه فاحش می‌شمارند و از سوی دیگر، دشمنان بیرونی هم، ملت مسلمان و مقاوم ایران را می‌شناسند و آقای رئیس‌جمهور می‌داند که آنها نیز تحلیل ایشان را باور نخواهند داشت. پس چه ماجرایی در پیش است که دکتر روحانی را به ارائه این تفسیر و مقایسه غلط کشانده است؟
با عرض پوزش از رئیس‌جمهور محترم، مقایسه یاد شده به این تردید دامن می‌زند که ایشان در چالش هسته‌ای چاره‌ کار را تن دادن به باج‌خواهی دشمن دیده‌اند و برای توجیه آن، پای امام حسن علیه‌السلام را به میان کشیده‌اند! همین جا گفتنی است که مراجعه به تاریخ، اگر برای «شبیه‌سازی»! باشد، نه فقط خطا، بلکه خطرناک است اما چنانچه این مراجعه برای «شبیه‌یابی» باشد، نام آن عبرت‌گیری و درس‌آموزی خواهد بود، که متاسفانه باید گفت؛ مقایسه جناب رئیس‌جمهور بی‌آنکه بخواهند یا بدانند، از نوع اول است.
کاش آقای روحانی فقط یک مرور گذرا بر متن پیمان صلح امام حسن(ع) نیز  داشتند و آن را با توافق‌نامه‌‌های ژنو و لوزان مقایسه می‌کردند و سپس درباره صلح آن امام بزرگوار اظهارنظر می‌فرمودند.
حرف دوم: آقای دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، پنج‌شنبه شب گذشته در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدن‌کاران نمونه استان قم به روند مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و ضمن تقدیر از تلاش تیم مذاکره‌کننده کشورمان و یادآوری حمایت کم‌نظیر رهبر معظم انقلاب از آنان گفت؛ «متأسفانه برخی افراد احساس وظیفه‌ شرعی به آنها دست داده و در جلساتی سخنانی می‌گویند که بسیاری از این سخنان غلط است».  آقای لاریجانی خطاب به منتقدان گفت؛ «شما اگر خودتان مشکل دارید، لازم نیست پشت سر رهبری مخفی شوید».
آنجا که آقای لاریجانی از برخی نقدهای توأم  با اهانت یاد می‌کنند، حق با ایشان است، ضمن آن که اینگونه نقدها دامنه وسیعی ندارند و مخصوصا بعد از تذکرات حضرت‌آقا نمونه قابل ملاحظه‌ای از آن گزارش نشده است. و در هر حال، این سخن دقیقی است که تمجید رهبر معظم انقلاب از تیم هسته‌ای باور و اعتقاد ایشان است و تخطی از آن نه شرعی است و نه عاقلانه و صد البته، شایسته ملامت و اعتراض. اما در اظهارات جناب لاریجانی دو نکته دیده می‌شود که می‌تواند گمراه‌کننده باشد.
الف: رئیس ‌محترم مجلس شورای اسلامی می‌فرمایند منتقدان «پشت سر رهبری مخفی می‌شوند»! که باید گفت؛ استناد به نظرات رهبر معظم انقلاب در نقد بخش‌هایی از روند مذاکرات هسته‌ای، فقط هنگامی ناشایسته است که اینگونه استنادها با واقعیات همخوانی نداشته باشند مانند آن که نظری به حضرت آقا نسبت داده شود که نظر و دیدگاه ایشان نباشد و یا خدای نخواسته از استناد به نظرات حضرت ایشان، به عنوان یک بهانه برای اهانت به تیم محترم مذاکره‌کننده استفاده شود که هر دو حالت ناپسند و درخور ملامت خواهد بود. اما، نظرات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، می‌تواند و باید ملاک ارزیابی مواضع و عملکرد تیم و یا روند مذاکرات باشد و در این صورت استناد به آن نه فقط مذموم و ناپسند نیست بلکه نشانه پیروی از رهبر انقلاب است و متهم کردن منتقدان به پنهان شدن پشت سر رهبری که در اظهارات آقای لاریجانی آمده است، درخور ملامت و اعتراض است و بسیار خطرناک و گمراه‌کننده. زیرا مفهوم و ترجمان دیگر این بخش از اظهارات آقای لاریجانی- بی‌آن که بخواهند- این است که هیچکس حق ندارد از نظرات رهبر معظم انقلاب به عنوان ملاک و میزان برای ارزیابی مواضع و عملکرد این و آن و از جمله مسئولان نظام، استفاده کند! نتیجه این دیدگاه، بی‌آن که ایشان بخواهند دور کردن منتقدان و در مقیاس وسیع‌تر، دور کردن مردم از فصل‌الخطاب دانستن نظرات و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب خواهد بود.
ب: آقای لاریجانی خطاب به منتقدان می‌گوید «رهبر انقلاب صراحتا فرموده‌اند که حرف من در همه جا یکی است و هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای افرادی متدین، متعهد، شجاع و غیور هستند، پس مشخص است که حرف‌های شما با سخنان رهبری یکی نیست»!
رئیس محترم مجلس در این بخش از اظهارات خود نیز- باز هم به طور ناخواسته- مرتکب خطای فاحش دیگری شده است. زیرا تعهد و دیانت و امانت‌داری تیم هسته‌ای که رهبر معظم انقلاب با اصرار کم‌نظیری بر آن تاکید ورزیده‌اند، نشانه و شاخصه‌های سلامت تیم است و نه میزان و شاخص برای ارزیابی نتیجه مذاکرات و اگر اینگونه نبود، ترسیم خطوط قرمز از سوی حضرت آقا ضرورتی نداشت. بنابراین نمی‌توان و نباید، این دو موضوع جداگانه را در هم آمیخته و با استناد به سلامت و امانت‌داری تیم هسته‌ای، نتیجه گرفت  هرگونه توافقی که از جانب آنان به دست می‌آید قابل قبول بوده و همان «توافق خوب» خواهد بود!
حرف سوم: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان، برخی از اصلی‌ترین خطوط قرمز نظام در چالش هسته‌ای پیش‌روی را برشمردند و سوال این است که در این میان، چه کسانی مخاطب ایشان بوده‌اند که ترسیم خطوط قرمز یاد شده برای آنان ضرورت داشته است؟
الف: به یقین و بدون کمترین تردید می‌توان گفت تیم هسته‌ای کشورمان تنها مخاطب حضرت آقا نبوده‌اند. چرا که ایشان در همان جلسه می‌فرمایند؛ «آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عینا همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان ذیربط می‌گوید».
ب: تیم‌های مذاکره‌کننده حریف یعنی کشورهای 5+1 هم نمی‌توانند، تنها مخاطب رهبر معظم انقلاب باشند، زیرا این خطوط قرمز در جریان مذاکرات به اطلاع آنها رسانده شده است.
ج: اکنون به وضوح می‌توان نتیجه گرفت که تمامی ملت و مخصوصا صاحبنظران و کارشناسانی که در تیم هسته‌ای کشورمان حضور ندارند نیز مخاطب سخن حضرت‌آقا بوده و هستند و ایشان اصرار داشته‌اند که این طیف هم از خطوط قرمز ترسیم شده باخبر باشند. اما، چرا؟! آیا پاسخ غیر از این است که صاحبنظران بیرون از تیم هسته‌ای نیز ملاک و میزان لازم برای ارزیابی روند مذاکرات را در اختیار داشته و بتوانند «خوب» یا «بد» بودن توافق احتمالی را تشخیص بدهند؟
پایان سخن این که تنها ملاک و میزان برای ارزیابی توافق احتمالی، انطباق کامل آن با معیارهایی است که حضرت آقا در قالب «خطوط قرمز» ترسیم کرده‌اند و بهانه‌هایی نظیر، همخوانی شرایط امروز کشور با دوران امام حسن علیه‌السلام - که قیاس مع‌الفارق است- و توصیه به کنار آمدن با دشمن که اولا از ساحت مقدس حضرت امام حسن(ع) به دور است و ثانیا انحراف از مسیری است که آن حضرت پیموده‌اند، نمی‌تواند نگاه مردم را از «توافق خوب» دور کند. و برخلاف آنچه جناب لاریجانی مطرح کرده‌اند، استناد به نظرات حضرت آقا برای ارزیابی روند مطلوب مذاکرات و توافق احتمالی پس از آن، نه فقط پنهان شدن پشت سر رهبری نیست، بلکه پیروی جانانه از نظرات حضرت ایشان است و...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 82
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    سلام و صلوات خداوند مهربان و حکیم در این روزها و شب های مبارک بر حسین شریعتمداری از خداوند ملتمسانه مسئلت میکنم دشمنانش را دچار اسهال حاد و پیوسته و مستمر ولاینقطع کند و بر عزت دوستانش بیفزاید
  • حامد گلشن ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    1 0
    نظرات خوب و منطقی اما کو گوش شنوا
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    احسنت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آقای روحانی نظرتان راجع به شهیدنواب صفوی و میرزا رضا کرمانی چیست
  • مرگ برامریکا ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تحلیلی دقیق ومنطقی..
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ادبیات مقام‌های دولتی بویژه شخص رئیس‌جمهور در یک ماه گذشته مملو از کدهایی بوده است که هدف از آنها ایجاد نوعی توجیه ایدئولوژیک برای توافقی است که ظاهرا خود می‌دانند یارای دفاع از محتوای آن را ندارند و نخواهند داشت. به راستی اگر یک توافق خوب و برد - برد در کار است، چه نیازی است که ماجرای صلح امام مجتبی (ع) به میان کشیده شود؟
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اشکال بزرگ تری در حرف آقای حسن روحانی وجود دارد. برفرض که ما به خاطر مصالح مملکت, توسط آقای روحانی به توافقی در خصوص انرژی هسته ای و تحریم ها برسیم. آیا این زشت نیست که بگوییم ما با آمریکا صلح کرده ایم. درحالی که آنها رسما دشمن ما هستند و خواهند بود. در تمام عالم برعلیه ما هزینه سرسام آوری می کنند. پس حرف آقای حسن روحانی مبنی بر صلح آن هم برای بخش کوچکی از مشکل تاریخی با امریکا و آن هم برای مدت مثلا 5 سال خنده دار نیست؟ کدام صلح؟
  • بسیجی ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    حاج حسین با استلال های منطقیت نون ضد انقلاب ها را آجر کردی حقته فحش بخوری دمت گرم الحق عمار رهبری هستی
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    الله اکبر تکبیر تکفیر یا اسراییل مرگ بر غرب الله اکبر تکبیر.......منتشر کنید شما که نظرات مخالف و چالشی رو منتشر نمی کنید
  • حسین ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    بابا این دیگه کیه اصلا چی میگه وسط خداییش خیلی فکر میکنه حالیشه
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    امان از وادادگی در برابر کد خدا و بهانه کردن صلح امام حسن برای اینکار!!! کاش کمی بجای حرف در عمل هم به اقتصاد مقاومتی باور داشتند حضرات تدبیری!
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آقای شریعتمداری لطفا اینقدر تند نروید , نکند خدای ناخواسته کدخدا و دوستان ناراحت بشوند و روح مذاکرات لطمه ببیند.و رییس‌جمهور با ادب کشور دوست و همسایه آمریکای نازنین قاتل مسافران هواپیمایی ایرانی , ناراحت بشود و ناگهان با یک بمب کوچک تمام سیستم امنیتی کشورمان را نابود کند .
  • جواد ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مجبوریم تحمل کنیم ایندوسال باقی مانده احمدی پلنگ.کجایی که خسته شدیم
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اوف اوف! حاج حسین ترکونده...
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    بدون كوچكترين اهانتي ،‌متين و مستدل جواب داده . خدا خيرش بده
  • ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اين استناد اقاي لاريجاني شاه بيت موافقان مذاكرات است . و هميشه با بيان اين استناد كه رهبر معظم انقلاب تيم مذاكره كننده را امين مي دانند بردهان منتقدان ميكوبند.
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    براسيتي آقاي لاريجاني ! بيان صريح ، شفاف و چندباره خطوط قرمز از سوي رهبر در ديدار هاي عمومي به چه منظوري است ؟
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    دمت گرم حاج حسین، مقاله هات مثه آب خنک برای تشنگانه
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خوب چرا روحاني آمريكا رو با معاويه شبيه نمي دونند كه تازه زير قولش زد آيا اين درست است كه يك طرفه قضيه كه بتوان بهره برداري سياسي كرد بيان نمود درود بر آقاي شريعتمداري
  • فرزان فر ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    همه این حرفا درست ولی در همه زمان و در همه جا عدالت زندگی اجرا می شود . حرف وقت دل را به خدا دادیم و کارهایمان خدایی بود نتیجه اش در انتها با بابرکت بود هر چند در ظاهر اولیه به نظر برد با دشمن بود مانند کربلا و یا دفاع مقدس و هر وقت مسیر حرکتمان از الگوهای الهی به دور بوده ایم چیزی جز خسران ندارد .این حقیقت تاریخ هست . با دوستی که دل در گرو محمدرضا شاه داشت صحبت می کردم . به او گفتم شاه خوب بود ؟ گفت بله . گفتم به آخر کارش نگاه کن که با چه ذلتی و در غربت مرد و تشییع جنازه امام نگاه کن که ملیونی بود . این عدالت پنهان زندگی است
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    شما بیاید از این به بعد بشوید مفصر شغل خوبی برای شما
  • هادي هفتكلي ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آقاي روساي جمهور و مجلس اگر پاسخي مستدل دارند بيان كنند.اينكه موضع دو رييس اينقدر در تداوم و طول هم است نيز شايان توجه است.دمت گرم حاج حسين.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    متاسفانه مشکل شما از ما بهتران اینه که اسلام درست و انقلاب امام را فقط شما خوب فهمیدید و بقیه ملت ......
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر وفای به عهد باشد و اگر خیانت در امانت نباید ، مشکلات کشور حل می شود
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مگه تا حالا يك كلمه حرف حساب زده كه الان ميخواد سه كلمه بگه
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    کدامیک از فرماندهان و سرداران سپاه و ارتش و بسیج -نستجیر‌بالله- خود را به دشمن فروخته و میدان را به نفع حریف ترک کرده‌اند؟! آنان که اگر اجازه ولی امر مسلمین و فرمانده کل ‌قوا را واجب نمی‌دانستند، تاکنون هزاران بار بر دشمن تاخته بودند و به قول حضرت آقا، برای جنگیدن با دشمنان لحظه‌شماری می‌کنند و چه وصف‌الحال است این بیت که در حماسه بی‌نظیر ۹ دی زیرتصویر حضرت آقا نقش بسته بود؛ این گردبادهای به غیرت درآمده تسلیم رهبرند که طوفان نمی‌کنند
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    حسین دست بردار به فکر فقر بی کاری- گو سایر معظلات باش. این بهانه غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران است. و افراد داخل هم ساز آنان را کوک می کنند.
  • جواد ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    در بسياري موارد ( حتي نزديك 100 درصد ) اقاي لاريجاني همواره در سخنان و استدلالها و توجيهات خود از بيانات و فرمايشات آقا استفاده ميكنند وحتي در سخنراني اخير نير بارها از اسم و كلام ايشان استفاده نمودند. حالا چطور شده است كه ايشان ، ديگران را متهم به مخفي كاري پشت رهبري مي كنند ؟؟؟ !!!
  • رحیم کمالی ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    بعد از ربط دادن آب به تحریم ، ایندفعه پای امام حسن (ع) رو کشیده وسط . آخه شرایط آن حضرت کجا و شرایط ما کجا ! خدا به دادمون برسه
  • محسن ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    بخوانید مسئولین عزیر سخنان حاج حسین بابصیرت. و مردم و نیروهای مسلح را برای رسیدن به اهدافتان که جانانه فدایی نایب امام زمانشان هستند با زمان امام حسن ع مقایسه نفرمایندو بدنبال جدا کردن مردم از مسائل مهم کشور نباشند؟ بدانند که مردم در مواقع حساس پلک زدنی امامشان را تنها نخواهند گذاشت .
  • ناشناس ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    هر کس در هر جایگاهی که هست باید مخاطبشو نقد کنه . نقد رئیس جمهور و رئیس مجلس به عهده مقام معظم رهبریه . آقای شریعتمداری تو در جایگاهی نیستی که برای گنده تر از خودت تعیین و تکلیف کنی و هر روز یک بیانیه بدی. برو همون روزنامه نگاریتو بکن به کار مملکت هم کار نداشته باش ، چون کسی از شما نظر خواهی نکرد . صلاح مملکت خویش خوسروان دانند .
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مثل اینکه توافقم داره انجام میشه و 2 سال سنگ اندازی سایتها نتیجه بخش نبوده .
  • محمد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ( سه کلمه حرف حساب شریعتمداری برای روحانی و لاریجانی و خطوط قرمز ) بهش بگین حاجی به همین خیال باش
  • محمد ک ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خداییش حرف حق رو گفته . منی که اصلا ایشون رو قبول نداشتم تا آخرش خوندم و لذت بردم
  • محمد علی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    رهبری معظم انقلاب دو سه سال قبل فرمودند(با وجودی که تحریمها همان زمان به صورت گسترده عملیاتی شده بود) شرایط کشور ما بدر و خیبر است و این یعنی باید به اقتضائات بدر و خیبر ،سیاست تهاجمی و فعالانه داشته باشیم لکن عده ای در همان زمان القا کردند که شرایط کشور ما شعب ابیطالب(ع) است و می خواستند طبق این شبیه سازی مغالطانه ، انفعال و وادادگی را در برابر دشمن در برابر این ملت ولایی و از عقبه های به مراتب سختر با فتح و نصرت برگشته ،دیکته کرده تا این مملکت همنوا با رهبر عالیقدر خود زیر بیرق عاشورا نفس می کشند و تا از آفاق معلای شهادت ،خورشید فتح و نصرت خود را به عینه و به گستردگی ابدیت نظاره می کنند و تا وقتی که بانگ صبح دم خود را از مأذنه های ملکوت با صلای توحیدی کروبیان به گوش جان می شنوند هرگز نمی گذارند صلح تحمیلی زمان امام حسن مجتبی ارواح العالمین له الفداء تکرار شود و یقینا اگر دشمن فشار آورد عاشورا در مقیاس این ابناء کوثر زلال سید و سالار شهیدان(ع) رقم خواهد خورد.پایان مطلب را با جملاتی از امام راحل مزین می کنیم که شاید به عنوان یکی از زیباترین بیانات ایشان در موضوع استکبارستیزی است: «اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ی کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.»
  • مرات ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    سلام بانظرات قبلی 360درجه فرق داره
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اقاي لاريجاني شما به عنوان نماينده قم براي مردم شريف قم چه كرديد؟ فرودگاه قم كه وعدع افتتاح ان را داده بوديد چه شد؟ اقاي لاريجاني در جمع صنعتگران لطفا از مشكلاتشن بگوئيد.
  • محسن ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آخر اگر صلح امام حسن برای آن حضرت فداکاری بود برای مردم آن زمان علی الخصوص خواص خیانتکار که جز ننگ چیز دیگری نیست که ریحانه پیامبر را تنها گذاشتند و می خواستند اورا دست بسته تحویل معاویه بدهند!!!
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خودتو مسخره کن
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عجب دعایی بود
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آنها افراطی بودند !!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اشتباه مثب دادم اشکال شما هم اینه که همیشه فکر می کنید بی شمارید اما نه دی نشون داد هیچی نیستین
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    آقا ی شریعتمداری درباره صلح امام با صدام وقبول قطعنامه چه تحلیلی دارند؟ آیا مردم از امام وانقلاب برگشتند وامام یاوری نداشت که با صدام صلح کرد؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    شما حالت خوبه؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    کل تحریما رو هم بردران این مشکلات حل نمیشه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تو هم گنده تر از منطقت حرف زدي .دوستان شما تو روزنامه های زنجیره ای هرچقدر بخوان جلوي امارهي فسادشون صفر بذارند ايرادي نداره .يا ابروي صدها دانشجوب وبرسيه بازي كنند ايرادي نداره ؟
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اتفاقا چون نگران فقر و بيكاري هست اين سخنان را گفته
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اره دوستاي افساد طلب تو حرف حساب ميزنن
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    کی گفته نقد رئیس جمهور و رئیس مجلس مختص رهبریه !؟ همه حق نقد دارن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    حرف حق جواب نداره
  • علی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    دراین بحبوحهء بی احترامی به دین .انقلاب وعزت مردم بزرگ ایران هرازچند گاهی صدای دلنواز این شیپور خوش نوای دفاع ازدین وانسانیت وولایت مرهمیست بر زخم دل از درد خستهء مومنین. (خدا حفظت کند حاج حسین شریعتمداری)
  • خداپرست ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تو که با نوشتن این کامنت ثابت کردی هیچ فهمی از مسائل نداری؛ نظر نده. امثال شما هر وقت در مقابل حرف منطقی و مستدل کم میارن، اراجیف به هم می‌بافن.
  • خداپرست ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    امیدت به آمریکا باشه. ما که خودمون فقط توی خواب این همه پیشرفت علمی کردیم، و توی بیداری نمی‌تونیم مملکت خودمون و اوضاع اقتصادی رو درست کنیم.
  • هو الوکیل ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خطاب ما به رئس جمهور محبوبمانه که آیا صلح امام حسن(ع)پایدار ماند و اجرائی شد؟در متن صلحنامه امام حسن انتقال قدرت به خود ایشان یا برادر گرامیشان امام حسین(ع)پس از مرگ معاویه آمده بود که عملا توسط معاویه نقض شد ویزید به حکومت رسید و نتیجه شهادت مظلومانه امام حسین(ع)بود
  • جلیل باقرزاده اصلانی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اندکی صبر لازم است تا ملت غیور و باعظمت ایران اسلامی نشان دهند که حرف حساب چیست .
  • رضی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    یک دوره ای هم جناب آیت الله مهدوی کنی رحمه الله علیه هم درخصوص شرایط روز به صلح امام حسن استناد کردند.
  • مهاجر ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    چند سالته ناشناس ، پاك كردن ديوارها از جملات امام، نظير «تا من هستم نخواهم گذاشت منافقين اسلام اين مردم بي پناه را از بين ببرند» و ساير جملات منشور روحانيت در سال 68 جزو قطعنامه 598 بود . امام اين جملات را بعد از 598 گفته بودند. اگر مولا رهبري امت را در دست نداشت ،تاكنون گفتمان امام و انقلاب توسط برخي متعهدين با غرب، صد كفن پوسانده بود. اكنون به اشتباه خود پي برده اند و از زبان برخي فصل الخطاب مولا را از سكه مي اندازند...!!
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تو حالیت نیست به دیگران انگ نزن و توهین نکن
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    تو اگر حالیته جوابش را بده
  • علي م ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    دوست عزيزمفسر صحيحه نه مفصر حتما خودتو ، به يك املا نويس نشون بده بعدبيا نظربده مجبورنيستي
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    پس چرا منتظر میمونید حرفی بزنه و شما خودتو پاره کنی ؟!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    به فکر اونها هم هست اگر گوش شنوایی باشه
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خود رهبری میفرمایند باید نقد کرد حالا تو میگی فقط رهبری باید نقد کنه برو بشین سرجات بذار باد بیاد
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    استناد نکردند بلکه روشنگری کردند تا به بعضیها بفهمانند که صلح امام حسن چطور اتفاق افتاد
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مسئولین جلو رهبری زیبا حرف میزنند اما در عمل طور دیگری عمل میکنند
  • حجت ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عالی
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    نشستی کنار می گی لنگش کن؟ توافق بده بستانه می فهمی بده بستان؟!
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مگه میشه ؟ مگه داریم؟
  • ناشناس ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    سه تا ناشناس که پاسخ دادین جملگی دهناتونو ببدین
  • ناشناس ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    برو یره . عرفانت زده بالا ، از تو چشات در نیاد ؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    قیاس ایشان با عمار یک قیاس مع الفارق می باشد!!!
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    برادر عزیز حرف حساب جواب ندارد اما در میان خواص بی بصیرت که درک درستی از مردم و قدرت نظام ندارند خریداری ندارد و راحت ترین راه که همان صلح با معاویه است را انتخاب میکنند
  • محسن ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ای کاش دید مسولین اینقدر وسیع باشه وحق پذیر باشن که این نقدهای منصفانه ومنطقی روبرای عبرت گیری ودرجهت بکار گیری منافع ملی استفاده کنند خدایا ملت جامعه ومردم کشور عزیز واسلامیم ایران رو از هرگونه انحراف و دسیسه های دشمنانش مصون بدار.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    به ناشناس 13:2 ادب سرمایه مرد است که تو متاسفانه فاقد آن هستی !!!!!!!
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    به شما هم میگیم به همین خیال باشید افساد طلبان
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خودشون دارن میگن صلح امام حسن (ص) با معاویه تو میگی توافق
  • حمید ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ناشناس 12:56 چرا ما دهنمون رو ببندیم تو دهنتو ببند که پادوئی اسرائیل برات افتخاره
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    حالا تو بفهم : توافق بده بستان است درست اما مال ما فقط بده است و بستانی در کار نیست همانطور که در این دوسال بوده
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اگر مراد از مردم اونایی هستند که بعد از توافق لوزان با ماشینای شاسی بلند و گرون قیمت در تهران به شادی پرداختند، خب فرمایش جناب روحانی درسته. اما اگر مردم جمعیت میلیونی هستند که روز قدس زبان روزه زیر افتاب و گرمای 45 درجه تابستان میان راهپیمایی و علیه مستکبرین و دنباله رو اشان شعار میدن طبیعتا فرمایش جناب شریعتمداری درسته
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    چرا خیلی دور میری ! ترور دانشمنان هسته ای کار کی بوده ؟
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    فقط برای طرف ایرانی بده بستانه؟ طرف خارجی چیزی از جیب خودش میده؟؟؟؟؟؟
  • بسیجی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عمووو بده بستانه ولی فعلا ما اونا همش ستاندند خو اگه بلد نیستید چرا هی بر طبل مذاکره کوبیدید... ماجرای صلح امام حسن ع ماجرای خیانت خواص و به دنبال ان مردم کوفه بود...
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    واقعا حاج حسین یک تنه سنگر را حفظ کرده اند... خدا قوتشان دهد وباقی نیز یاد بگیرند
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    فکر کنم ناشناس 8:05 آلن ایر باشه. ادبیاتش خیلی شبیه اونه
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    نظارت مخالف شما جز توهین فحش افترا هست؟ من که سال 88 یادم نرفته به شما باشه نظرات خود را به زور به خورد مردم می دهید سال 88 می خواستند با یه کودتا به قدرت برسند
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    قطعنامه 598 رو پذیرفتیم ولی یک وجب از خاکمون رو نذاشتیم دست صدام بمونه
  • بسیجی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    نهایت ابله بودن یه نفر چقدره؟اگه شما ماجرای صلح امام حسن را به بچه هم بگی می فهمه از چه قراره
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ناشناس 12:53 ، اگه ناموست رو كسي ببره ، حاضري با طرف بده بستان كني و به توافق برسي ؟ اونم رو ناموس خودت ؟! بده بستان يعني يك چيزي بدي و يك چيزي بگيري ، نه اينكه همه چيزتو بدي و بعد از همون داده خودت يك مقداري رو با صدتا شرط و شروط بهت برگردونند
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    بقیه ملت هم فهمیدند ولی شما ضد انقلاب های فتنه گر نفهمیدید سال 88 یادتون رفته نه ...! اخی چقدر کم حافظه اید
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    چيه دوست داري نظرت رو چاپ كنند و بعد از بازديدكنندگان فحش بخوري ؟! دلت ميخواد جلب توجه كني بابا جون ؟!
  • بسیجی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    مشکل ما عدم توجه به توان داخلی و....
  • بسیجی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    شماها بزور جام زهر به ایشان دادید
  • صالح ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    درودبرشریعتمداری که یکی ازسخنگویان جبهه حق است .یاعلی حق نگهدارت
  • ناشناس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • عمو هیتلر ظالم ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    ماشالا.جناب نروژِی،غیر از ادبیات فارسی،ادبیات عرب شما هم بسیار قوی است.کشته مرده ی اون جمله های عربیتم.یه منفی نوش جونت :)
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    دعای شما در صورت استجابت سبب افزایش فوق العاده بیماری های گوارشی عفونی در جامعه می شود که نتایج آن دوستان خدا را هم تهدید می کند لطفا در دعای خود تجدید نظر بفرمایید
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    این ضعیف ترین استدلالی است که می شد ارائه داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس