نکته درخور توجه این که «سود اندک» شرب خمر از «گناه بزرگ» آن جدا شدنی و قابل‌تفکیک نیست تا تصور شود کسی که به گناه بزرگ شرابخواری روی می‌آورد، هم گناه کرده و هم سود برده است!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان و در ارزیابی سود و زیان برجام نوشت: گفته می‌شود- و قابل‌ قبول نیز هست- که توافق وین اگر چه یک «توافق مطلوب» نیست و با خواسته‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران فاصله‌ای زیاد و پر نشدنی دارد ولی در آن نقاط مثبتی هم دیده می‌شود و از این‌روی، پذیرش برجام را نمی‌توان یکسره به زیان کشورمان دانست بلکه مانند هر توافق دو یا چندجانبه دیگر، امتیازاتی داده شده و در مقابل امتیازاتی هم گرفته شده است.
 این استدلال که از سوی موافقان برجام و مخصوصا دولت محترم پشتیبانی می‌شود در حالی است که آنچه داده‌ایم نه فقط فعالیت هسته‌ای کشورمان را به نابودی می‌کشاند بلکه بسیاری از اصول و مبانی نظام را نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد.
 این واقعیت تلخ فقط با مروری گذرا بر متن توافق وین و قطعنامه 2231 که به عنوان تضمین برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است به وضوح قابل درک است. ضمن آن که حریف نیز با استناد به مفاد اسناد یاد شده، خواب تغییر ساختار نظام را می‌بیند و خوابی را که دیده است، بی‌پرده اعلام هم می‌کند ولی این نگاه طرف مقابل به توافق وین- مخصوصا آمریکایی‌ها- تاکنون از جانب موافقان برجام بی‌پاسخ مانده و به جای آن، انبوهی از اتهامات به سوی منتقدان داخلی- و‌نه‌آمریکایی‌ها- سرازیر شده و می‌شود.
به عنوان مثال، دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم همدان ضمن دفاع از توافق وین، درباره یکی از دستاورد‌های آن گفت: «بعد از 23 ماه تلاش و مذاکره توسط دیپلمات‌های ملت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانسته‌ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به کشور بازگردانیم»! ایشان توضیح ندادند آیا محدودیت‌های فراوان علیه کشورمان که فقط یک نمونه از آن دست‌اندازی به صنایع موشکی و دسترسی به مراکز نظامی و... است و تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال دارد، سایه شوم جنگ را از سر مردم برمی‌دارد و یا یکی از موانع حمله دشمن را؟! آنهم دشمنی که به صراحت اعلام کرده و می‌کند که براندازی جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک هدف استراتژیک در دستور کار خود دارد؟ و تاکنون نیز از هیچ کوششی برای رسیدن به این هدف استراتژیک کوتاهی نکرده است. و به قول مشترک و کارشناسانه حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، اگر توان حمله نظامی به ایران را داشت در انجام آن یک لحظه هم درنگ نمی‌کرد.ناتوانی حریف از حمله نظامی به ایران بارها در گزارش مراکز استراتژیک آمریکا به گونه‌ای مستند آمده است و این روزها مقامات بلندپایه آمریکایی نیز به آن اعتراف دارند.
و اما، این نکته که برجام در صورت پذیرفته شدن از سوی ایران نه فقط مانع حمله نظامی حریف نبوده، بلکه متاسفانه می‌تواند زمینه‌ساز آن نیز باشد، بیرون از موضوع یادداشت پیش روی است و در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. در این وجیزه سخن بر سر آن است که آیا وجود برخی از نقاط مثبت در برجام می‌تواند دلیل قانع‌کننده و موجهی برای پذیرش آن باشد؟
در این باره گفتنی است که اختلاط و آمیختگی «خوب‌و‌بد» و «نقاط مثبت و منفی» در یک مجموعه به دو صورت و  دو حالت متفاوت قابل تصور است و برای مواجهه و تصمیم‌گیری درباره هر یک از این دو حالت نیز راهکار متفاوتی در میان است.
به‌عنوان مثال و یک سند مورد استناد که علاوه بر «نقل»، دلایل عقلی را هم با خود دارد، می‌توان به آیه 219 از سوره بقره اشاره کرد. «یسئلونک عن الخمر و المیسر، قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس واثمهما اکبر من نفعهما.... از تو ای پیامبر درباره شراب و قمار سؤال می‌کنند، بگو در ارتکاب آن دو، گناهی بزرگ است و سودهایی برای مردم دارد و گناه آن دو از سودی که دارد بزرگتر است.»
خدای مهربان در این آیه شریفه- که به عنوان مثال آورده‌ایم و تفسیر آن برعهده عالمان خبره است- همراه با گناه بزرگ شرابخواری، برای آن سودی هم ذکر فرموده ولی این سود را در مقایسه با آن گناه بزرگ شانه به شانه و همطراز ندانسته و نهایتا حکم منع شرابخواری را صادر فرموده است.
نکته درخور توجه این که «سود اندک» شرب خمر از «گناه بزرگ» آن جدا شدنی و قابل‌تفکیک نیست تا تصور شود کسی که به گناه بزرگ شرابخواری روی می‌آورد، هم گناه کرده و هم سود برده است! و یا این که می‌تواند «سود» آن را از «گناه بزرگ» تفکیک کرده و جداگانه به کار گیرد! از این روی، شرب خمر، حتی یک قطره آن نیز «حرام»  و «گناه بزرگ» دانسته شده است.
دراین‌باره مثال دیگری که متفاوت از نوع اول است نیز درخور توجه است. فرض کنید یک میوه، مثلا یک سیب پیش‌روی دارید که بخشی از آن گندیده و فاسد شده است. در این صورت شما می‌توانید قسمت فاسد شده را جدا کرده و از قسمت سالم سیب استفاده کنید. به بیان دیگر، در این حالت «خوب» و «بد» اگرچه با هم بوده و در یک سیب، جمع شده‌اند ولی قابل تفکیک هستند و الزامی نیست که در صورت تمایل به خوردن سیب، ناچار به خوردن بخش فاسد آن نیز باشید!
توافق وین از نوع اول است که نقاط مثبت احتمالی آن از نقاط منفی جدا کردنی نیست. برجام یک معاهده دوجانبه است که براساس حقوق شناخته شده بین‌المللی -کنوانسیون 1969 وین- هیچیک از دو سوی این پیمان نمی‌توانند نسبت به یک یا چند ماده آن اعلام تحفظ کرده و به اصطلاح از «حق شرط» استفاده کنند. اعلام تحفظ - RESERVATION- صرفا در معاهدات بین‌المللی چندجانبه قابل پذیرش بوده و موضوعیت دارد ولی در معاهده دو جانبه مانند توافق وین که مجموعه گروه 5+1 به عنوان یک طرف توافق و ایران طرف دیگر آن تلقی و تعریف شده است، هر یک از دو طرف فقط می‌توانند به آن پاسخ «آری» یا «نه» بدهند، یعنی یا همه مفاد آن را یکجا و بدون استثناء بپذیرند و یا تمامیت آن را یکجا رد کنند.
و کوتاه سخن آن که هیچیک از دوستان موافق برجام نیز وجود  بندها و مواد منفی در این سند را انکار نمی‌کنند و مخصوصا پذیرفته‌اند که برخی از مفاد برجام و قطعنامه 2231 در صورت اجراء می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را با چالش‌ها و پی‌آمدهای خطرآفرین روبرو کند ولی برخی از دوستان موافق برجام، راه مقابله با این بخش از اسناد یاد شده را در اعلام تحفظ نسبت به آن می‌دانند که صد‌البته نشدنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    سلام و صلوات و فیوضات ذات باری تعالی بر حسین شیردل شریعتمداری
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    دولت قبل به جای جلیلی باید شریعتمداری می رفت مذاکرات ببینیم فقط بلده حرف بزنه یا مرد عمل هم هست
  • بیژن ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    درود بر این مرد نستوه ایرانی
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق از احمدی نژاد مدتی انتقاد نمی کنی ؟
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    سلام و رحمت خدا بر عمار انقلاب
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اگه شریعتمداری هم می رفت مذاکره مطمئن باش توافق به هر قیمتی رو سرلوحه کاریش قرار نمی داد
  • User ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    نقطه ی ضعف اصلی برجام اینه که در دولت دکتر روحانی و توسط دکتر ظریف محقق شد؛ وگرنه اگر در دولت قبلی و توسط آقای جلیلی صورت می گرفت از نظر حسین آقا عالی بود!!!
  • mohammad ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    غير از نفوس بد زدن زبان ديگرى را نمى داند
  • گمنام ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بزرگوار، نفوس خوب زدید، مانده کنج خانه ها را هم رخصت جستجو بدهند...
  • علی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    خدا نگهدارش باشه اما مثل اینکه فقط مشرق با ایشون کار میکنه وبقیه سایتها ........در هر صورت اصرار زیاد ایشان به حرفهای گذشته فقط بیشتر به راندن دوستان بیشتری از حسین اقا میشه لطفا اگه میشه بیشتر کشف واعلام خطاها در ایام سال توسط ایشان در ارگانها به نظرم اعتبار شان رابیشتر میکنه تا اینکه خودش ومشرق با منظور یابی منظور ایشون را تخریب کنند
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حرف مفت نزن ! ايشان ادعاي ديپلمات بودن نداره .دوستان شما كه مدعي ديپلماسي هستند لطف كنند بدون توهين به انتقادات مستدل و منطقي پاسخ بگويند
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    چه ربطي داشت ؟
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    باعث تاسف است كه اينچنين اظهار نظر ميكني . همين اقاي شريعتمداري تند ترين انتقادات را به اشتباهات دولت احمدي نژاد داشت
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اقاجون ! خودشون دارند ميفرمايند دو تا گل خورديم .صحبت اين است كه گلهاي دريافتي بيشتر از گلهاي زده است و به تعبير فوتباليستها شديم كيسه گل !
  • خداپرست ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    کاش یاد بگیری که استدلال منطقی دیگران را مثل خودشان پاسخ بدهی؛ نه اینکه اراجیف به هم ببافی. حرف حق برای امثال شما تلخ است و به همین دلیل به شما که یا جزو وطن‌فروشان هستید و یا جزو ابلهان، فشار می‌آید.
  • خداپرست ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هر کسی عیبی دارد. به قول شما آقای شریعتمداری "غير از نفوس بد زدن زبان ديگرى را نمى داند" و عیب شما هم این است که مثل کبک سر در برف میکنی و حقایق را نمیبینی
  • کلید ساز ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    چقدر نادان است مشرق که نمی فهمد همین چند روز پیش (ابتدای هفته دولت) آمریکا مهمات جنگ را جلوی سفارت انگلیس پیاده کردند اما شما هنوز در توهم توافقی؟
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    خحخخخ
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جیلی؟ کجا؟ وین؟ مذاکره؟ مگه نرفت؟
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مطمئن باش دستهای پنهان اجازه ورود امثال حسین و من و شما را سیاست نخواهند داد. کار دست ا ه است و به کسی که خودشان صلاح میدانند راه میدهند
  • رسول مشهدي ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    همينكه اين حاج حسين بهانه گير كه بقول خودش مو را از ماست بيرون ميكشد اعتراف ميكند برجام نقاط مثبتي هم دارد بدانيد كه برجام خيلي خيلي خيلي خوب است. در اين مدت كه ايشان سرپرست موسسه كيهان هستند بندرت پيش آمده از چيزي تعريف كنند.خيلي مبارك است . ديگر دلواپسان بگوش حاج حسين به برجام لبخند زدند.
  • سیاوش ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برای حسین شریعت ارزوی توفیق میکنم. فعلا فقط همین است که جرات میکند علیه دولت انتقاد درست و دقیق و حرفه ای بکند.
  • سلوقون ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برجام، نقاط مثبت ندارد الکی حرف نزنید اقای شریعتمدار. برجام یک دام بزرگ است
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برجام یک دام بزرگ ابرای ایران است روزی خواهید فهمید
  • یک ارتشی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    شما که جات راحته من جوان ایرانی باید تا 100 سال دیگه باج به استعمار بدهم برای لقمه ای نان آنهم اگر باشد
  • یک ارتشی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    شما که جات راحته من جوان ایرانی با این "برجام" باید تا 100 سال دیگه باج به استعمار بدهم برای لقمه ای نان آنهم اگر باشد
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مهمات؟؟؟؟
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مشرق چه ربطی داره
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    میکنه صبر کن
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بزرگترین منتقد محمود بود مشرق
  • یک سنی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اطلاعاتت را زیاد کن. احمدی نژاد به تاریخ پیوست. برو پی یکی دیگه
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    خخخخخخخ
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    شما که جات راحته من جوان ایرانی باید تا 100 سال دیگه باج به استعمار بدهم برای لقمه ای نان آنهم اگر باشد
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برجام هیچ نقطه مثبی نداره. آن چیزهای مثبتی هم شما مبینی طعمه هست. البته کیه که بفهمه. من برای کی حرف میزنم. ملت هوس باز و دشمن دوست و ساده لوح ایران با این سیاسیون ... شان ....
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    موافقم
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    یعنی انتخابات بعدی با مدیریت(فتنه) لندن برگزار خواهد شد
  • سید عباس قاسمی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حسن شریعتمداری عقب نشینی بزرگی کرده که نمیتوان فهیمد چرا چنین شده. وای بر ما که از گفتن حق بترسیم. نترسید سخن حق را بگویید. مرگ بر فریب و نیرنگ
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حرف تو چیه؟ برای چی همه جا مجیز میگی
  • سیاوش ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برای حسین شریعت ارزوی توفیق میکنم. فعلا فقط همین است که جرات میکند علیه دولت انتقاد درست و دقیق و حرفه ای بکند.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    عقب نشینی نکرده ترسیده. اخه شنیده شده سرها را زیر آب میکنند
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    افرین سید. اما بدان حزب الله عقب نشینی نخواهد کرد.
  • بابک ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ترس برادر مرگ است. حاج حسین اگر قرار بود بترسه سالها پیش پی عافیت و سازگاری با ..هها میرفت و دنیایش را اباد میکرد و خوش میگذارند اما
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ترس برادر مرگ است. حاج حسین اگر قرار بود بترسه سالها پیش پی عافیت و سازگاری با ..هها میرفت و دنیایش را اباد میکرد و خوش میگذارند اما
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    روزی 18 تا مطلب علیه برجام میزنه، یعنی ترسیده؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    هفت سر عایله دارند، میفهمی؟ نمیشود که با همه جنگ کرد. ملت هم خدایی دارند. تازه خودشان رای داده اند. اصلا به ما چه که مملکت رو ....
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    نفوذ نه نفوس
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ترس برادر مرگ است. حاج حسین اگر قرار بود بترسه سالها پیش پی عافیت و سازگاری با ..هها میرفت و دنیایش را اباد میکرد و خوش میگذارند اما
  • اسرافيل حسين خاني ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    آقاي شريعتمداري منتقد برجام هستن و اين خق واسشون محفوظه ولي از زبان رهبر معظم انقلاب نقل قول كردن غلطه و رهبري هم شديدا افراد رو از اين كار نهي كردن ... برجام در شرايط فعلي به نفع نظام و مردمه و شكي تو اين نيست ... بزرگترين نقطه قوت حفظ غني سازي واسه ايرانه و از راه تجاري سازي اين صنعت سود خوبي گير ايران مي ياد و در ضمن تحريمها هم برداشته ميشه ... يادتون باشه تندروهاي آمريكا هم دارن ميگن كه برجام يكسره باخته و از اينجا ميشه فهميد كه احساس سود و زيان واسه طرفين يكسانه .
  • خداپرست ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    ملت ساده لوح را خوب آمدی. بسیاری از مردم ایران بر اساس احساسات رفتار می‌کنند و تحت تأثیر جوسازی‌های رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرند.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جليلي ميتونست با امتيازات بيشتر از اين با اونها توافق كنه و الان هم رئيس جمهور باشه ولي حاضر نشد منافع مملكت و انقلاب رو فداي اهداف شخصي و حزبي كنه
  • کرامت سنج ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    انشاء الله یه روز می فهمه فقط خداکنه مملکت به باد نرفته باشد
  • مرتضی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    به نظرم توافق یک ریسکه ولی به امتحانش می ارزه
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    جناب شریعتمداری عرض میکنم شما باید ابتدا ۴۸ واحد دروس فیزیک هسته ای و حقوق بین الملل و ... را نزد استادانی و پروفسورهایی که در تیم هسته ای کنونی در جریان مذاکرات و برجام نقش داشتند پاس کنید بعد درباره توافقنامه نظر بدهید .اعضای رسیدگی به برجام در مجلس هم همینطور!!!
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    متاسفانه در برجام هیچ کدام از خطوط قرمز رعایت نشده است بعنوان مثال لغو تحریمها در زمان توافق به راستی آزمایی آژانس موکول شده و یا غنی سازی در حد 190 هزار سو رعایت نشده است و محدودیت 8 ساله در تست و شلیک موشکهای بالستیک و خرید و فروش سلاح هم در تضاد با امنیت ملی است .
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    کدام غنی سازی برای ایران حفظ شده ! آیا با 5000 سانتریفیوژ مدل IR1 مستهلک میتوان غنی سازی کرد ؟!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اگه ادعای دیپلمات بودن نداره پس چرا این همه به تیم مذاکرات گیر میده!حداقل باید یک رزومه داشته باشد یا نه؟
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    استادان حقوق بین الملل ! که رفتن بحث هسته ای رو حل و فصل کنند بحث موشکی و تسلیحاتی رو هم باز کردند و قطعنامه جدیدی هم در این مورد دریافت کردند !
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    این سخن که میگویند اگر توافق نمیکردیم جنگ میشد یک دروغ بزرگ است بلکه برعکس با بازرسی از سایت های نظامی و مصاحبه با دانشمندان و محدودیت ایجاد شده در صنایع موشکی راه حمله نظامی به کشور هموار میشود .
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    دکتر جلیلی از موضع عزت ، قدرت و مصلحت مذاکره میکرد و باج به شغال نمیداد .
  • خداپرست ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حداقل این آقای شریعتمداری فردی شناخته شده‌اس و اظهار نظر میکنه؛ که البته شما با نظر جالبتون ایشون رو از سخن گفتن در زمینه توافق منع کردین. حالا شمایی که معلوم نیس چه کاره مملکتی و حتی جرئت نوشتن اسمتو نداری، چطور به خودت اجازه میدی برای دیگران تعیین تکلیف کنی؟ افرادی با طرز فکر شما که مدام شعارهایی از قبیل آزادی بیان، دموکراسی و تحمل مخالف سر میدین، هر وقت کسی خلاف نظرتون حرف بزنه مثل ... میخواین دهنشو ببندین.
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • منتقد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    دوستت دارم با اون افکار زیبات... خدا از سر تقصیرات امثال من نگذره که جوونای این مملکت رو با افکار خرابمون به نابودی کشوندیم....
  • مجید آقا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بدون تردید کنگره آمریکا توافق با ایران را رد خواهد کرد و در ایران نیز هیچ مرجع قانونگذاری این توافق نامه را تأیید نخواهد کرد.دولت ایران و آمریکا هر دو از اول هم میدانستند که سرانجام این توافقنامه که حالا تبدیل شده است به بیانیه چیست! یعنی سرانجامش همان کاغذ پاره ای خواهد بود که دولت احمدی نژاد بیان میداشت اما از دل این کاغذ پاره به دنبال ایجاد امنیت برای اسرائیل بودند و تمامی مذاکرات بر مبنای همین مطلب صورت گرفت حالا چرا هیچکس از قانونگذاران در ایران و آمریکا به این کاغذ پاره وقعی نمی نهد؟ زیرا همه میدانند که اگر گلوله ای توسط نیروهای مقاومت به سمت اسرائیل شلیک شود همه چیز پایان می پذیرد و دولت آمریکا با تمام توان در کنار اسرارئیل و برعلیه ایران وارد عمل خواهد شد . هر دولتی که در آینده در ایران و آمریکا سرکار بیاید تنها منتظر شنیدن صدای شلیک همان گلوله خواهد ماند ولی شرکتهای اقتصادی هیچکدام احمق نیستند تا بیایند و در ایرا میلیاردها دلار سرمایه گذاری کنند و خود را به خطر بیندازند پس این دولت هیچ امیدی نداشته و ندارد بجز با کلمات بازی کردن و فریب مردم .
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برادر من چهارچوب و خطوط مشخص شده هنر ديپلمات اينه كه حداكثر منافع رو با حداقل هزينه بگيره .دوستان ادعاي ديپلماسي داشته و دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس