کد خبر 434520
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

كتاب ابراهيم غمر نواده امام حسن مجتبي عليه‌السلام و جدّ سادات طباطبايي به قلم سيدمحمود ساماني و محمدمهدي فقيه بحرالعلوم از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت منتشر شد.ابراهيم غمر، از نوادگان امام حسن مجتبي عليه‌السلام، داراي نسبي والا و شخصيتي با فضيلت است. وي دانا به معارف دين و تربيت شده دامان حسن مثني و فاطمه دختر امام حسين عليه‌السلام است.

 به گزارش مشرق، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب ابراهيم غمر نواده امام حسن مجتبي عليه‌السلام و جدّ سادات طباطبايي را به قلم سيدمحمود ساماني و محمدمهدي فقيه بحرالعلوم و تدوين پژوهشكده حج و زيارت منتشر كرد.

اين كتاب در قطع رقعي، 132 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 3500 تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر در بهار 94 در راستاي ترويج فرهنگ اصل اهل بيت عليهم‌السلام و شرح حال چهره‌‌‌هاي تأثيرگذار جهان اسلام منتشر شده است.
انتشار كتاب جدّ سادات طباطبايی
ابراهيم غمر، از نوادگان امام حسن مجتبي عليه‌السلام، داراي نسبي والا و شخصيتي با فضيلت است. وي دانا به معارف دين و تربيت شده دامان حسن مثني و فاطمه دختر امام حسين عليه‌السلام است.

او از راويان شيعه و فردي ثقه و در نشر معارف اهل بيت عليهم‌السلام كوشا معرفي شده؛ با اين همه درباره ابراهيم تا آنجا كه مطلعيم كتابي نوشته نشده است.

در اين اثر كه در سه فصل كوتاه تنظيم شده، در فصل نخست به معرفي پدر و مادر ابراهيم، سپس كنيه، القاب، اوصاف و ويژگي‌هاي او و در پايان به راوي بودنش پرداخته‌ مي‌شود.

فصل دوم اثر به چگونگي شهادت و بيان مرقد و بازسازي‌هاي بقعه او اشاره دارد و فصل سوم نيز به نسل ابراهيم، كه بيشتر آنان سادات طباطبايي هستند، اختصاص دارد و مراكز و پراكندگي جغرافيايي حضور اين دسته از سادات عظام در سرزمين‌هاي گوناگون و برخي از مراقد و بقعه‌هاي آنان ذكر مي‌كند.

در فصل اول و ذيل عنوان كنيه و القاب ابراهيم مي‌خوانيم: مشهورترين كنيه ابراهيم، ابواسماعيل است. ابوالحسن و ابواسحاق نيز از كنيه‌هاي اوست. بارزترين لقب ابراهيم، غمر است كه به سبب زيبايي، سخاوت و فضايل اخلاقي به آن ملقب گرديد.

اين لقب هميشه پس از نام ابراهيم و به صورت ابراهيم‌الغمر آورده مي‌شود. ابن عنبه نسّابه، علت شهرت يافتن ابراهيم به غمر را چنين مي‌نويسد: لقّب الغمر لجوده؛ به دليل بخشش زيادش به غمر ملقب شد.

ابراهيم با داشتن القابي مشهور، از سادات علوي ديگر متمايز بود كه عبارت‌اند از: شبيه، صاحب صندوق و مظلوم. از ميان كساني كه به رسول خدا صلي الله عليه و آله شباهت داشتند، يكي ابراهيم الغمر است. شباهت زياد ابراهيم به پيامبر سبب شده بود كه از وي با عنوان ابراهيم الشبيه ياد شود.

ابونصر بخاري از او با عنوان كان اشبه الناس برسول الله صلي الله عليه و آله ياد مي‌كند و ابوالفرج اصفهاني، ابن طباطباي نسابه، خطيب بغدادي و فخر رازي تعبيري مانند بخاري را درباره ابراهيم آورده‌اند.

ابن ابي الحديد معتزلي پس از تمجيد از ابراهيم غمر، با اين عبارت ايشان را وصف مي‌كند: كان مقدّما في اهله، يقال: انه اشبه زمانه برسول الله صلي الله عليه و آله؛ ابراهيم غمر بزرگ خاندانش بوده و گفته مي‌شود شبيه‌ترين اهل زمانش به رسول خدا است.

مشهور است هنگامي كه مسلمانان دلشان براي رسول خدا صلي الله عليه و آله تنگ مي‌شد يا مي‌خواستند چهره رسول خدا را تجسم كنند، به ابراهيم غمر نگاه مي‌كردند و صلوات مي‌فرستادند. حتي افراد از راه دور مي‌آمدند و كنار خانه ابراهيم غمر مي‌نشستند تا او از خانه بيرون آيد و سيماي زيباي رسول خدا را در چهره او نظاره كنند.

ابراهيم غمر در ربيع‌الاول سال 145 هجري، در زندان منصور، خليفه عباسي به شهادت رسيد. مدت زنداني شدن وي به طور دقيق مشخص نيست. او نخستين شخصي از اولاد امام حسن مجتبي عليه‌السلام بود كه در بازداشت منصور جان سپرد.

گفتني است، تاكنون حدود يكهزار عنوان كتاب تخصصي در حوزه حج وزيارت از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت منتشر شده است كه متن كامل تمامي اين آثار به صورت رايگان در اختيار محققان و پژوهشگران، زايران و حجاج ايراني قرار گرفته است كه كاربران عزيز مي‌توانند براي دريافت اين كتاب‌ها در فرمت‌ها مختلف به كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج به نشانيlib.hajj.irمراجعه كنند. امكان دريافت نرم‌افزار تمامي اين آثار در تلفن همراه وجود دارد.

منبع:حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس