کد خبر 433867
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸

در حالی بانک مرکزی در گزارشی از افزایش حدود ۱۴ درصدی اجاره‌بها در بهار امسال خبر داده که بررسی میدانی حکایت از آن دارد که اجاره‌بها در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش 50 درصدی اجاره بهای مسکنبه گزارش مشرق، یکی از عوامل اصلی افزایش اجاره بها، کاهش نرخ سود بانکی بود که کارشناسان از مدتها پیش نسبت به  تأثیر آن روی بازار مسکن هشدار داده بودند و تأکید کرده بودند که موجران این بار به جای دریافت رهن بیشتر، اشتیاق فراوانی برای افزایش قیمت اجاره از خود نشان دهند و آن را سودآورتر از سود بانکی بدانند.

در این باره تسنیم گزارش داد: بانک مرکزی اواسط خردادماه گزارشی درباره وضعیت اجاره‌بهای مسکن منتشر و در آن اعلام کرد :«طی اردیبهشت 94 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به اردیبهشت سال 93 به ترتیب 9/11 و 9/13 درصد رشد داشته و  نرخ رشد اجاره‌بها طی ماه‌های اخیر، همسو با تحولات نرخ تورم از روند کاهشی برخوردار بوده است.»

در این شرایط برخی مشاوران املاک مناطق معتقدند، کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری در کنار وضعیت نامناسب اقتصادی سبب شده تا مالکان در سال 94 تمایلی به دریافت مبلغ قرض‌الحسنه یا همان رهن نداشته و دریافت اجاره‌بها حرف اول و آخر آنها باشد. یکی از مشاوران املاک گفت : وضعیت مالکان بهتر از قبل شده؛ زیرا قراردادهای اجاره را با افزایش حدود 20 تا 50 درصدی و حتی بیشتر تمدید کرده‌اند.

 یکی دیگر از مستأجرانی که برای تمدید قرارداد اجاره به بنگاه آمده است نیز می‌گوید: چاره‌ای جز قبول شرایط مالک و تمدید قرارداد نداریم. وی که خود را احمدی معرفی می‌کند، می‌گوید: ‌چند روز پیش مالک با بنده تماس گرفت و گفت، می‌خواهد دو میلیون تومان به مبلغ رهن و 150 هزار تومان به مبلغ اجاره اضافه کند.

مستأجری که خود را ایوبی و کارمند معرفی می‌کند، با گلایه از افزایش بی دلیل اجاره‌بها در کشور گفت: هیچ کس به فکر قشر مستأجر کشور نیست، دلیل آن نیز واضح است؛ چون هیچ کدام از مسؤولان و دست‌اندرکاران برای یک هزارم ثانیه مستأجر نبوده‌اند که درد این قشر را بفهمند. آنها در ساختمانهای آن چنانی سکونت داشته‌اند و نمی‌دانند صاحبخانه، بنگاه املاک و اسباب‌کشی چیست.

اما بررسی میدانی حاکی از آن است که درتهران این افزایش نرخ اجاره بیش از دیگر کلانشهرها مشهود است، هرچند که دربسیاری از کلانشهرها نیز موجران  با استناد به آمار وهمچنین نرخ تورم  از مستأجران اجاره بهای بیشتری را طلب می‌کنند. طبق گزارش ایسنا نیز اجاره بهای آپارتمان 100 متری در تهران به طور میانگین حدود سه میلیون تومان در ماه است.

به عقیده کارشناسان این حوزه در حال حاضر با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم و بالا بودن اجاره بها تلاش مسؤولان در این حوزه برای ثبات قیمت اجاره در کشور امری ضروری است و تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش یابد و سرمایه داران با اعتماد وارد این بخش شوند، روند فعلی در این بازار ادامه دار خواهد بود.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    دولت کلاهش رو بزاره بالاتر!
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    شما چه سودی میبرید که هر روز مینویسید کرایه ها 50 درصد گرون شده؟؟؟ میدونید که همین کارتون باعث افزایش بهای اجاره میشه؟؟؟ 4 نفر میان میخونن فردا میوفتن به جون مستاجراشون که تو اخبار گفته 50 درصد گرون شده ؟؟؟ امیدوارم هر تفکری پشت این نوع خبرهاتون هست شرش گردن خودتون رو بگیره.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    آقا من پارسال 2 تومن اجاره مي دادم امسال گفته 3/200 شما بگيد ميشه چند درصد
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    چشم شما روشن که اجاره خانه ها گران شد ابنوس من شاهکار
  • میانه ای ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    سال پیش در شهر میانه از آذربایجان شرقی واحد 80 متری 12 میلیون پیش و 400 تومن اجاره کرده بودم امسال 15 میلیون پیش و 580 تومن اجاره تمدید کردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس