افشا‌گری‌های ویکی‌لیکس به فاصله کوتاهی پس از ریاض، پاریس را به هم ریخت، آن هم زمانی که فرانسه و عربستان در آخرین تلاش برای جا نماندن از معادلات جدید قدرت در خاورمیانه، در حال طرح‌ریزی بالاترین سطح روابط تاریخی هستند.

به گزارش مشرق، افشا‌گری‌های ویکی‌لیکس به فاصله کوتاهی پس از ریاض، پاریس را نیز به هم ریخت، آن هم زمانی که فرانسه و عربستان در آخرین تلاش برای جا نماندن از معادلات جدید قدرت در خاورمیانه، در حال طرح‌ریزی بالاترین سطح روابط تاریخی میان پاریس و ریاض هستند. اتفاقات 48 ساعت گذشته، از پهن کردن فرش قرمز برای پسر ماجراجوی پادشاه مرتجع سعودی در پاریس گرفته تا انتشار خبر جاسوسی آمریکا از تمام رؤسای جمهور اخیر فرانسه از جمله فرانسوا اولاند، گواهی بود بر اینکه فرانسه دیگر یک قدرت جهانی مانند دهه‌های پیشین نیست. همان‌گونه که تیری میسان، تحلیلگر و محقق مخالف فرانسوی از حدود یک ماه جلوتر پیش‌بینی کرده بود، دولت فرانسوا اولاند به‌طور خاص و کاخ الیزه – نماد حاکمیت فرانسه- به طور عام از معادلات جدید جهانی بویژه در خاورمیانه جا مانده‌اند. طی یک دهه اخیر اولاند و سارکوزی به شکل مستمر با اتخاذ سیاست‌های خلاف ارزش‌های جمهوری و منافع ملی که تنها در خدمت خواست‌ها و تمایلات چند صهیونیست ارشد یا سرمایه‌دار کلان بوده است، نظیر حمایت بی‌سابقه و علنی از رژیم‌های سلطنتی مرتجع خلیج‌فارس و آپارتاید اسرائیلی، نه‌تنها الگوی دموکراسی و سوسیالیسم فرانسوی را بی‌آبرو کردند بلکه باارزش‌ترین میراث‌های انقلاب کبیر فرانسه به عنوان هویت این کشور در جهان غرب یعنی روشنفکری از یک سو و جمهوریت از سوی دیگر را بر باد دادند. همین عامل باعث شده فرانسه همزمان با تضعیف قوه استعماری سخت خود در مناسبات و معادلات امپریالیستی غرب، قوه نرم خود را هم در هر دو اردوگاه شرق و غرب از دست بدهد و کاخ الیزه حتی در اتحادیه اروپا نقش رهبری‌اش را تضعیف‌شده ببیند.

رسوایی شنود آمریکا از رؤسای جمهور فرانسه

رسانه‌های فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از اسناد ویکی‌لیکس اعلام کردند آمریکا از 2 رئیس‌جمهور سابق فرانسه یعنی ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی و نیز رئیس‌جمهور فعلی، فرانسوا اولاند شنود کرده است. روزنامه لیبراسیون و وب‌سایت میدیاپارت گفتند این جاسوسی طی سال‌های 2006 تا 2012 صورت گرفته است. این مساله در اسنادی ذکر شده است که عنوان «فوق سری» دارند و شامل 5 گزارش از اداره امنیت ملی آمریکا هستند. آخرین مورد از این اسناد به تاریخ 22 ماه مه 2012 یعنی چند روز قبل از اینکه فرانسوا اولاند قدرت را به دست گیرد بازمی‌گردد. در اسناد فاش‌شده ویکی‌لیکس آمده است: سارکوزی قصد داشته تا روند مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را بدون مشارکت آمریکا دنبال کند و اولاند نیز در سال 2012 میلادی در نشست محرمانه کابینه فرانسه، نسبت به خروج احتمالی یونان از منطقه یورو ابراز نگرانی کرده است. یک سند دیگر به تاریخ 2008 می‌گوید سارکوزی خود را تنها کسی می‌داند که می‌تواند بحران مالی جهان را حل کند.

ژولیان آسانژ، پایه‌گذار و رهبر جریان افشاگر ویکی‌لیکس درباره این اطلاعات منتشر شده تاکید کرد مردم فرانسه این حق را دارند که بدانند دولت منتخب آنها هدف برنامه‌های جاسوسی خصمانه یک متحد فرضی قرار گرفته است. اسناد ویکی‌لیکس شامل خلاصه مذاکرات بین مقام‌های دولت فرانسه درباره بحران مالی جهان، آینده اتحادیه اروپا، روابط دولت اولاند و دولت مرکل و اختلاف بین دولت‌های فرانسه و آمریکا بر سر جاسوسی آمریکا از فرانسه است. این اسناد همچنین شامل شماره تلفن‌های مقام‌های کاخ الیزه و شماره تلفن مستقیم رئیس‌جمهوری فرانسه است. اما دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به رسوایی شنود از الیزه، اقدام دولت آمریکا در جاسوسی از پاریس را «غیرقابل قبول» خواند. در این بیانیه آمده است: «فرانسه چنین اقداماتی را که امنیت و حفاظت از منافعش را تهدید می‌کند، تحمل نخواهد کرد». مشاور اولاند نیز در واکنش به این اسناد گفت: «این اطلاعات را بررسی خواهیم کرد.» در طرف دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «درباره اصالت یا محتوای اسناد فاش‌شده نظری نمی‌دهیم». استفان لو فول، سخنگوی دولت فرانسه، قبل از نشست فوق‌العاده‌ای که به درخواست اولاند با مقام‌های ارشد امنیتی برگزار شد، تصریح کرد که جاسوسی بین متحدان یک مساله غیرقابل قبول است. این مساله سخت است که جاسوسی بین کشورهای متحد را بپذیریم، شاید این نوع فعالیت بویژه در ارتباط با جاسوسی از رئیس‌جمهوری و مردم فرانسه وجود داشته باشد. سخنگوی دولت فرانسه همچنین توضیح داد: «زمانی که در حال مبارزه با تروریسم هستیم، این مساله سخت است که تصور کنیم یا درک کنیم که انگیزه یک متحد برای جاسوسی از سایران متحدان، چیست. البته این مساله چیزی نیست که منجر به وقوع یک بحران بزرگ شود. امروز بحران‌های خطرناک به اندازه کافی در جهان وجود دارد.» به گزارش روزنامه فیگارو، پس از افشای اسناد سایت ویکی‌لیکس مبنی بر جاسوسی آمریکا از رؤسای جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند دستور نشست اضطراری شورای دفاع را صادر کرد. کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور تصمیم گرفت صبح چهارشنبه برای بررسی ماهیت اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌ها و تصمیم‌گیری در این باره شورای دفاع تشکیل جلسه دهد. از طرف دیگر دیروز یک منبع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کرد که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، سفیر آمریکا در پاریس را برای توضیح درباره این گزارش احضار کرد.

فرانسه، هم پیمان شیوخ

این در حالی است که محمد بن سلمان، وزیر دفاع جنگ‌افروز و پسر پادشاه سعودی طبق برنامه روز چهارشنبه در میان بحران شنودی که کاخ الیزه را فرا گرفته با فرانسوا اولاند دیدار کرد تا چندین توافقنامه در زمینه صنعت هوانوردی، انرژی اتمی، بهداشت و سرمایه‌گذاری را امضا کنند. اولاند پیش‌تر اعلام کرده بود قراردادهای فرانسه با ریاض، طیف وسیعی از زمینه‌های غیر‌نظامی تا نظامی را در بر می‌گیرد و در ماه ژوئن نهایی خواهند شد. همچنین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرده بود که حدود 20 طرح مشترک با عربستان سعودی به ارزش ده‌ها میلیارد یورو در دست بررسی است که بخش‌های تسلیحات، انرژی خورشیدی و هسته‌ای، بهداشت و درمان، ناوگان هوایی غیرنظامی و حمل‌ونقل را شامل می‌شود. مقامات فرانسوی می‌گویند حجم مبادلات تجاری میان پاریس و ریاض در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده و در سال 2014 به بیش از 10 میلیارد یورو رسیده است. اولاند در ماه مه به عنوان اولین رئیس‌جمهور اروپایی برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس به عربستان سفر کرد اما فرانسه درحالی به شریک راهبردی مهمی برای پادشاهی‌های حاشیه خلیج‌فارس تبدیل شده که سازمان‌های غیردولتی بارها درباره نزدیکی به کشوری همچون عربستان سعودی که سابقه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد و رفتارهای افراطی را حمایت می‌کند، هشدار داده‌اند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اسد ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    خواب بودید خیر باشه. این داستان از زمان قدیم هم از سران اروپا رسم بوده از همان زمانی که میتران رئیس جمهور بوده یا شاید قبل تر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس