کد خبر 432695
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن تشریح دلایل بروز گرد و غبار در تهران، اعلام کرد: بیش از ۱۰۰۰ واحد صنعتی در جریان گشت و پایش صنایع استان تهران مورد بررسی و پایش ماموران محیط زیست قرار گرفت.

 به گزارش مشرق، محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، ظهر امروز در حاشیه برگزاری نخستین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در سال 94گفت: بیش از 1000 واحد صنعتی در جریان گشت و پایش صنایع استان تهران مورد بررسی و پایش ماموران محیط زیست قرار گرفت. خشکسالی و کانون های گرد و غبار استانی در دشت ملارد و شهریار و همچنین خشک شدن تالاب‌های اطراف تهران باعث مشکلات عدیده ای از لحاظ وجود ذرات معلق در هوای تهران شده است.

وی با بیان اینکه موضوع گرد و غبار در حال حاضر اکثر سرزمین ملی را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: به نظر می رسد با توجه به وقوع پدیده وارونگی در فصل سرما که احتمالا منابع آلاینده دیگری نیز به این معضلات اضافه خواهد کرد، امسال باید پیش بینی بیشتر و بهتری در خصوص مدیریت آلودگی هوای تهران داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه سهم منابع ثابت در میزان آلودگی هوا کمتر در نظر گرفته می شود، افزود: به نظر می توان مدعی شد در نظریه جدید سهم منابع ثابت با مدل قبلی که مربوط به سال‌های گذشته است متفاوت گردیده و باید فاکتورهای جدیدی در این موضوع در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنایعی به صورت نقطه ای مستقر هستند که چندین برابر یک خودرو و دیگر منابع آلاینده متحرک، آلودگی ایجاد می نماید.

حیدرزاده اضافه کرد: پیامهایی که از طریق سامانه مردمی محیط زیست استان تهران دریافت می‌گردید گویای این موضوع بوده که برخی از صنایع شاخص های مربوطه زیست محیطی را بعد از ساعات اداری رعایت نمی کردند که این موارد ما را بر آن داشت تا طرح گشت و پایش شبانه صنایع استان تهران را برنامه ریزی و اجرا نماییم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: این برنامه در 3 مرحله از سال گذشته در سطح استان تهران به انجام رسید که در مرحله سوم از ابتدای اردیبهشت تا 19 خرداد و همزمان با هفته زمین پاک، 19 محور بر مبنای استقرار صنایع پایش گردید.

حیدرزاده بیان کرد: پایش بیش از 1000 مورد واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی، ارائه 80 مورد اخطاریه زیست محیطی رفع آلایندگی، 1 مورد پلمپ و 33 مورد نمونه برداری حاصل اقدامات صورت گرفته در این برنامه گشت و پایش ها بوده است.

وی اظهار داشت: در این رابطه 74 واحد صنعتی و تولیدی آلاینده جدید شناسایی شد که نام آنها در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از آغاز فاز جدید طرح گشت و پایش شبانه صنایع استان در بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

در این خصوص محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس این پایش های شبانه و تجزیه و تحلیل انجام شده، وجود کوره های زغال گیری و اقدامات غیر اصولی این واحد ها از منابع دیگر آلودگی هوای تهران است.

وی افزود: در کنار این سوزاندن زباله و ضایعات توسط واحد هایی که به طور غیر مجاز اقدام به جمع آوری این ضایعات می‌نمایند از دیگر موارد آلودگی هوای کلان شهر تهران است.

رستگاری با بیان اینکه سوزاندن ضایعات چوبی حاصل از باقیمانده فعالیت کارگاه های نجاری از دیگر موارد آلایندگی هوای تهران است، ادامه داد: بر اساس نتایج بدست آمده سوزاندن باقیمانده اراضی کشاورزی در اطراف تهران و سوزاندن لاستیک از دیگر منابع آلوده کننده هوای تهران در کنار منابع ثابت است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس