محققان ایرانی در پژوهشگاه صنعت نفت مشغول ساخت حسگرهای زیست محیطی با عمر بالا، برای تشخیص آلاینده های زیست محیطی هستند.

 به گزارش مشرق، حمیده ثمری جهرمی، مسئول طرح «ساخت حسگرهای زیست محیطی» گفت: اکنون ما در حال ساخت حسگرهای زیست محیطی، به صورت پرتابل هستیم تا برای تشخیص آلاینده های زیست محیطی در مناطق عملیاتی که تحت آزمایش شرکت پایانه های نفتی و فلات قاره هستند، تست هایی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هدف ما بومی سازی دانش فنی نمونه های حسگرهاست، افزود: اکنون بخش آزمایشگاهی ساخت این حسگرها در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود و در نهایت چیپ حسگری یا عنصر تشخیص حسگر استخراج می شود. این حسگر های زیست محیطی به صورت دستگاه بخش الکترونیک و پرتابلی که شامل اجزای مختلفی همچون دیتالاگر، حافظه های جانبی، قسمت های کنترل رطوبت و دما هستند، ساخته می شوند.

ثمری جهرمی عنوان کرد: حسگر زیست محیطی، سامانه هوشمندی است که برای اولین بار در کشور ساخته شده و می تواند به صورت دیجیتالی و دقیق، غلظت گازها را در حد میلی ثانیه تشخیص دهد. این سامانه می تواند به صورت دینامیک غلظت گازها را مشخص کند.

وی با بیان اینکه اکنون قسمت سخت افزاری سنسور، ساخته شده و بخش نرم افزاری آن در حال طراحی و ساخت است، گفت: نرم افزار زیست محیطی اجازه می دهد تا عواملی که بر روی سنسورها اثر دارند را مورد ارزیابی قرار دهیم.

ثمری جهرمی گفت: نمونه تجاری سنسورهای زیستی، حداکثر دو سال طول عمر دارد که سنسورهای ساخته شده توسط ما، بیش از دو سال عمر می کنند. هدف ما این است که با بهینه سازی فناوری های جدیدی همچون فناوری نانو عمر این سنسور را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برتری حسگرهای ساخته شده در این آزمایشگاه نسبت به نمونه های خارجی این است که نمونه های ما در حد نانو و نمونه های دیگر در حد میکرو هستند، از این رو حساسیت سنسور ما افزایش می یابد و در زمان های کمتری پاسخ می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین نمونه های تجاری، نوری هستند و عملکرد آنها در تغییرات جزرو مد کاهش پیدا می کند، در صورتی که این سنسورهای ایرانی بر اثر جزرومد تغییری ندارند.

مسئول طرح افزود: این سنسورها برای تشخیص آلاینده های گاز، هوا، آب به عنوان مثال تشخیص لکه های نفتی و نشتی آن در دریا به کار می روند. همچنین حسگر زیست محیطی، دما و رطوبت مناطق عملیاتی را نیز در نظر دارد.

وی با بیان اینکه در این آزمایشگاه نزدیک به ۱۷ حسگر ساخته می شود، گفت: متقاضی این طرح شرکت ملی نفت است و اکنون تست هایی در شرکت نفت فلات قاره و شرکت پایانه های نفتی ایران به صورت پایلوت انجام شده است. تک تک این حسگر ها را در فاز هوا، اکسید نیتروژن، مونو اکسید کربن،بنزن، ترکیبات الی فرار ، ذرات معلق و...تست می کنیم.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس