کد خبر 432477
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

گزارشی از توزیع کتاب "ایران در گذر روزگاران" در کتابفروشی‌ها که طبق گفته مسئولان سابق و فعلی اداره کتاب ارشاد به دلیل محتوایش، موفق به کسب اعلام وصول برای چاپ دوم خود نشده بود.

به گزارش مشرق، "ایران در گذر روزگاران"، کتابی که اردیبهشت ماه سال گذشته با مجوز وزارت ارشاد منتشر شد و پس از کش و قوس های فراوان به دلیل محتوای ضدانقلابی و مصاحبه با افراد مساله دار به صورت غیر رسمی توقیف شد، دوباره در کتابفروشی های سطح شهر عرضه می شود.

اما این کتاب چرا جمع شد و چگونه در حال توزیع است؟
 

تحریف آشکار تاریخ، مصاحبه با ضد انقلاب و ضد اسلام

این کتاب، اثر مسعود لقمان با سیاهه‌ای از سوابق عجیب و غریب که مقدمه‌اش در سال 88 نوشته شده اما در بهار 93 اول بار به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه پیدا کرده است یکی از نقاط بحث برانگیز پرونده وزارت ارشاد است، در این کتاب گفتگوهای لقمان با 7 نویسنده که در پیشینه برخی از آنها، کارنامه‌های سیاه از سابقه صدور اعلامیه علیه نظام جمهوری اسلامی تا چاپ کتاب علیه اعتقادات صریح و منصوص دینی در آن دیده می‌شود.

یکی از افرادی که روایتگر تاریخ ایران در کتاب «ایران در گذر روزگاران» است؛ عباس میلانی نویسنده ساکن امریکا و  یکی از سرپرستان پروژه دموکراسی ایران در مؤسسه هوور است.

وی در سخنرانی که به مناسبت رونمایی آخرین کتابش «درباره شاه» با وارونه کردن تاریخ با  اشاره به اینکه «گمان شاه این بود که خطر عمده در وهله اول کمونیست‌ها و در وهله دوم ناسیونالیست‌ها هستند» در توهینی آشکار به امام(ره) می گوید: «(شاه) فکر می‌کرد اسلام پادزهری است برای کمونیست‌ها، غافل از آنکه در اسلام کسانی هستند که خلافت می‌خواهند.«

میلانی در گفتگویش با لقمان در همین کتاب اظهارات جالبی دارد، اظهاراتی که معلوم نیست چرا اجازه نشر گرفته است؛ میلانی در این گفتگو بی سابقه ترین دفاعیات تاریخ را از «رضا شاه» دیکتاتور انجام می‌دهد تاجایی که در ادعایی می گوید: «بر خلاف تصور عامه‌ی مردم، انگلستان نظر خوشایندی به رضاخان نداشت...» جالب این است میلانی از شدت علاقه به رضاخان و پهلوی ها و برای اینکه این رژیم فاسد را از هرگونه انتقادی نه مخالفت هم مبرا کند اظهارات تندی علیه مصدق انجام می‌دهد.

چاپ یواشکی کتاب همراه با توزیع آزادانه

یکی دیگر از افرادی که در این کتاب تاریخ تجدد ایران را بررسی کرده نویسنده کتاب موهن «مقدمه‌ای بر اسلام شناسی» یعنی علی میرفطروس است.

میرفطروس در این کتاب با مجوز رسمی وزارت ارشاد درباره تاریخ ایران سخنوری کرده است شخصی است که به تصریح خودش خواهان حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران شده و از گفتن این مطلب هم ابا ندارد که در دیدار نمایندگان پارلمان این رژیم نامشروع، تقاضای خفت بار حمله نظامی به ایران اسلامی را مطرح کرده است.

سوای از این مسائل، تحریف آشکار تاریخ مساله دیگری بود که سبب ساز انتقاد جدی کارشناسان به چاپ این کتاب شده بود.

 

بعد از دریافت گزارش در مورد این کتاب تصمیم می گیریم

در همان ایام بود که سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در خصوص این کتاب گفت: وقتی که خبر شما به دست بنده رسید، این مسئله را پیگیری کردم اما نکته اینجاست که در ماه 3 یا 4 هزار کتاب برای ما می اید مطمئنا همه کتاب ها را من نمی بینم؛ این مسئله را به مدیر اداره کتاب آقای شجاعی صائین منتقل کردم و از ایشان خواستم اطلاعات کتاب را به بنده بدهند.

 

چاپ یواشکی کتاب همراه با توزیع آزادانه

صالحی در پاسخ به این سوال که این کتاب صراحتا قصد تطهیر رژیم پهلوی را دارد گفت: من کتاب را به تفصیل نخوانده ام اما قسمت هایی که در خبرتان ارجاع داده بودید را نگاه کردم، با نگاهی که الان می گویید اگر درست باشد، قضیه متفاوت است اما اینکه اینگونه القا شود که ما به فرآیندها بی توجهیم و یا کتاب را به یک آدم بی اطلاع داده ایم و با تغییر دولت، کتاب‌ها بدون بررسی منتشر می‌شوند درست نیست. من از فرایند دفاع می کنم اما چون محتوا را کاملا بررسی نکردم نمی توانم الان نظری بدهم و باید بعد از بررسی نظرم را اعلام کنم.

 

مدیر سابق اداره کتاب ارشاد: درخواست اعلام وصولی برای این کتاب نیامده است(شهریور 93)

در همان گیر و دار ناشر این کتاب بعد از چاپ اول به دنبال چاپ مجدد بود و در خردادماه همان سال، برای اعلام وصول چاپ دوم درخواستی را به وزارت ارشاد ارسال کرده بود اما وزارت ارشاد جوابی به این درخواست نداده بود.

علی شجاعی صائین، مدیر سابق اداره کتاب وزارت ارشاد در شهریور 93  درباره اعلام وصول مجدد کتاب "ایران در گذر روزگاران" گفت: هنوز این کتاب اعلام وصول نشده است و با توجه به حاشیه های این کتاب اصلا مشخص نیست که کتاب اعلام وصول شود.

 

چاپ دوم کتاب ایران در گذر روزگاران با تاریخ خرداد 93

از آن ماجراها گذشت تا این که از گوشه و کنار خبر توزیع چاپ دوم "ایران در گذر روزگاران" رسید کتابی که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گاه به صراحت نگفتند که به نظر آنها مشکل دارد و یا نه؟ با تهیه این کتاب متوجه آن می شویم که محتوا تغییری نکرده است و همان موارد بحث برانگیز کما کان پا بر جاست و اگر بنا بود این کتاب منتشر شود پس اظهارات یک سال پیش مسئولین ارشاد در مورد مساله دار بودن محتوای کتاب و عدم اعلام وصول آن چه بود؟

چاپ یواشکی کتاب همراه با توزیع آزادانه

 

اما این تنها نکته چاپ دوم "ایران در گذر روزگاران" نیست. در صفحه مشخصات این کتاب، تاریخ چاپ دوم "خرداد ماه 93" ذکر شده است در صورتی که اشاره شد، این کتاب تا شهریور آن سال اعلام وصول نگرفته بود.


 چاپ یواشکی کتاب همراه با توزیع آزادانه

مدیر اداره کتاب ارشاد: تا آنجا که من می دانم هنوز چاپ دوم این کتاب منتشر نشده است

این مساله را از مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد پیگیری کردیم. محمد سلگی ضمن اعلام بی خبری از چاپ دوم این کتاب گفت: تا آنجا که من می دانم هنوز چاپ دوم این کتاب منتشر نشده است.

ناشر یا ارشاد کدام مقصرند؟!

حال باید دید که کتابی که اعلام وصولی از ارشاد نگرفته است چطور در خرداد 93 منتشر شده و در حال توزیع در سطح کتابفروشی ها است؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا شبهات سابق مسئولین معاونت فرهنگی ارشاد در مورد "ایران در گذر روزگاران" رفع شده که شاهد توزیع این کتاب هستیم و یا ناشر متولی امر را دور زده و به صورت غیرقانونی در حال توزیع کتاب خود است!

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس