کد خبر 432371
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱

سایت ویکی‌لیکس با انتشار سندی متعلق به آوریل 2012، اقدام شیخ الازهر در اجازه گرفتن از عربستان قبل از موافقت با برپایی نشست تقریب مذاهب را برملا کرد.

به گزارش مشرق، برخلاف اظهارات احمد الطیب شیخ الازهر در بیانیه سابق خود مبنی بر اینکه الازهر یک نهاد اسلامی علمی مستقل است که بر اساس شرع عمل می کند، نشر یک سند مربوط به آوریل 2012 در سایت ویکی لیکس در مورد اجازه گرفتن شیخ الازهر از عربستان قبل از برگزاری کنگره تقریب مذاهب را مغایر با استقلال الازهر عنوان کرد.

در این سند افشا شده از طریق ویکی لیکس، سعود الفیصل وزیرخارجه سابق عربستان خطاب به رییس شورای وزیران عربستان می گوید که شیخ الازهر در دفتر خود در ژانویه 2012  به وی ابلاغ کرد که ایرانی ها شیخ الازهر را برای برگزاری نشست تقریب مذاهب تحت فشار می گذارند، اما شیخ الازهر نمی خواهد بدون هماهنگی با دولت عربستان در خصوص این مساله، تصمیم بگیرد.

الازهر این امر را تکذیب نکرده، بلکه دکتر عباس شومان سرپرست الازهر در اظهاراتی، بخش مربوط به درخواست ایرانی ها برای برپایی نشست تقریب مذاهب و اجازه گرفتن از عربستان را مورد تایید قرار داد و ادعا کرد که شیخ الازهر درخصوص مسایل اسلامی با کشورهای دیگر هماهنگ می کند تا دیدگاهی را که با دیگر کشورهای اسلامی متناسب نیست، اجرا نکند.

همچنین براساس مفاد این سند، وزیر خارجه عربستان از پادشاه این کشور خواسته تا شیخ الازهر را با دعوت به عربستان مورد لطف قرار دهد.

با درنظر گرفتن حوادثی که از نیمه سال 2012 تا اوایل سال 2013 رخ داد، شواهدی وجود دارد که این سند را تایید می کند؛ در 21 آوریل 2013 احمد الطیب در سفر به عربستان با سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان دیدار کرد و در ریاض از یک تریبون سعودی موافقت خود را با درخواست برپایی نشست تقریب مذاهب اعلام کرد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    ازاسنادمنتشرشده چنین برمی ایدکه ریشه تمام شرارتها وجنگهاواختلافات وشیطنتهایی که درمنطقه خاورمیانه ایجادشده آل سعودوهابی می باشد.برای اصلاح امورمنطقه بایدغده سرطانی صهیونیسم ووهابیت راریشه کن کرد.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    عربستان شاخ شیطان ست که باید این شاخ شکسته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس