عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران گفت: عده‌ای در آمریکا معتقد هستند که اگر به توافق با ایران نرسند، تحریم‌ها فرو می‌ریزد.

آمریکا معتقد است که اگر به توافق با ایران نرسد، تحریم‌ها فرو می‌ریزد
به گزارش مشرق، فواد ایزدی عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران در همایش ملی "استکبارجهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت"، با اشاره دیدگاه‌های مختلف در دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در زمان دولت بوش پسر گروهی که  بر سر قدرت بودند نگاه‌شان به ایران این‌گونه بود که ایران دشمن آنان است و حکومت جمهوری اسلامی ایران باید سرنگون شود و از ابزارهای مختلفی هم در این راستا از جمله تحریم استفاده کردند.

وی ادامه داد: این گروه معتقد بودند که نه تنها تحریم‌ها نباید کم شود، بلکه باید افزایش یابد تا مردم ایران خسته شوند و علیه حکومت جمهوری اسلامی قیام کنند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: گروه دومی نیز در آمریکا حضور دارند که در درون دولت آمریکا نیز هستند و مانند گروه اول هدفی غیر از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ندارند.

ایزدی ادامه داد: این گروه معتقد است روش‌های سنتی برای سرنگونی جمهوری اسلامی در ایران جواب نداده، بلکه باعث قدرتمند تر شدن جمهوری اسلامی شده است.

وی افزود: آنها معتقدند باید بر سر مسائلی که نمی‌توانیم درخصوص آن اقدام خاصی با ایران انجام دهیم، مثل دانش بومی هسته‌ای به مذاکره رو بیاوریم که در اواخر دولت قبلی مذاکراتی که در عمان صورت گرفت که آمریکا حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: گروه دوم در آمریکا معتقد است اگر به توافق با ایران نرسند، تحریم‌ها فرو می‌ریزد.

ایزدی گفت: 144 نماینده دموکرات پارلمان آمریکا در نامه‌ای به اوباما اعلام کردند اگر آمریکا کاری کند که منجر به فروپاشی مذاکرات شود و یا مذاکرات را ترک کند، ما دیگر نمی‌توانیم ایران هسته‌ای را در این حوزه مدیریت کنیم و موضوع دیگر اینکه اگر توافق نشود رژیم تحریم‌های چندجانبه علیه ایران فرو می‌ریزد.

وی تأکید کرد: این درحالی است که عده‌ای در داخل این‌گونه تبلیغ می‌کنند که ما مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود.

عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه آمریکا قطعاً تحریم‌ها را نگه می‌دارد، گفت: آنها معتقدند که تحریم‌ها باعث شده مجموعه‌ای در درون ایران علاقمند به کوتاه آمدن مقابل آمریکا تشکیل شود و معتقدم که آمریکایی‌ها می‌خواهند در کنار حفظ تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ما را تعطیل کنند تا ایران را به هدف نهایی‌شان که فروپاشی است پیش ببرند.

ایزدی به برخی تفکرات داخلی در خصوص تعامل با آمریکا اشاره کرد و گفت: این تفکر از دولت هاشمی وجود داشته و به این موضوع می‌پندارند که مشکلات جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم تعامل با آمریکاست و به همین خاطر طرف ایرانی سعی دارد تا امتیازات زیادی را بدهد، اما طرف آمریکایی به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پایان گفت: بر همین اساس ما نیاز به بازبینی در طراحی مذاکرات داریم، متأسفانه آقایان تنها به دنبال رسیدن به توافق هستند و بر همین اساس مواردی که ممکن است طرف مقابل قبول نکند را اصلاً مطرح نمی‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس