کد خبر 431529
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

رفته رفته محتوای اسناد محرمانه عربستان که ویکی لیکس آنها را منتشر کرده مشخص می شوند و به نوشته یک رسانه صهیونیستی اغلب این اسناد مربوط به ایران و تلاش های ریاض برای ایجاد اخلال در ایران می شود.

به گزارش مشرق، هاآرتض در گزارش خود می نویسد که اغلب اسنادی که ویکی لیکس اقدام به انتشار آنها کرده مربوط به ایران است و در آنها به صراحت آمده که عربستان در پی براندازی حکومت در ایران است و در این راه از ابزارهایی همچون شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و توئیتر استفاده می شود. 

 در بخشی از اسناد محرمانه عربستان سعودی که مربوط به تلاش برای براندازی در ایران است آمده که باید از چهره های مخالف ایران که در کشورهای دیگر زندگی می کنند حمایت شود، آنها را به ریاض دعوت کرد و با حمایت از آنها این افراد را ترغیب به راه انداختن سایت های آنلاین در راستای هدف براندازی کرد.  

بخش دیگری از این اسناد مربوط به همکاری های ایران با برخی از کشورهای دیگر همچون روسیه برای دور زدن تحریم هاست. 

در بخش دیگری ازاین اسناد آمده که عربستان با دقت فراوان روابط ایران با دوستانش را زیر نظر دارد و بصورت مرتب در حال مکاتبه با دولت آمریکا در رابطه با فعالیت های ایران است.  

به گزارش مهر، ویکی‌لیکس با انتشار بیش از ۶۰ هزار پیام دیپلماتیک و سند محرمانه، این بار وزارت امورخارجه عربستان سعودی را هدف قرار داده و اعلام کرده که به زودی نیم‌میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس، روز جمعه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) بیش از ۶۰ هزار سند محرمانه دیپلماتیک و سیاسی وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. به گفته ویکی‌لیکس این نخستین گام برای انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودی‌ها است که به بیش از نیم‌میلیون سند می‌رسد. انتشار این اسناد به صورت تدریجی در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت.

جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که در پی افشاگری‌های عالم‌گیرش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، در این‌باره گفت: «اسناد سعودی‌ها پرده از ساز و کار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌ بینی‌ ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیس‌ اش را به جشن نشسته٬ در حالی که به مخاطره‌ای جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.»

ویکی‌لیکس اعلام کرده که گزارش‌های محرمانه سازمان‌های تحت فرمان و حمایت حکومت عربستان سعودی و ارتباطات میان سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان بخشی از حجم گسترده اسنادی خواهد بود که به زودی در دنیای آنلاین منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگی از اسناد در آستانه‌ افشا را تشکیل می‌دهند.

آنطور که در اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس درباره عملیات افشای اسناد سعودی آمده٬ این اسناد «امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل سعود و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    عربستان دشمن ایران و اسلام است. باید هرچه سریعتر شیعیان عربستان و بحرین را مسلح کنیم خیلی راحته
  • yaser ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    عربستان بدجوری خورده،فکر کنم در چند روز آینده شاهد حملات گسترده سایبری علیه ایران باشیم،این عربستان حاضره کل پرسنل شرکت های امنیتی دنیا رو اجیر کنه تا با حمله به ایران این گندای خودشو پاک کنه
  • محسن از اصفهان ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در خیانت و جنایت ال سعود هیچ شکی نیست. ولی چرا یک روزنامه ی صهیونیستی باید بر روی این مسئله که این اسناد بیشتر مربوط به ایران و در جهت از بین بردن منافع ایران است تأکید کند. چرا ویکی لیکس در این زمان اسنادی از عربستان را فاش کرده است؟ چرا در این سایت هیچ سندی بر ضد صهیونیستها وجود ندارد؟ چرا کشورهای دنیا که به راحتی سایت های مختلف را از کار می اندازند جلوی این سایت را نگرفته و با توجه به جاسوسی های صورت گرفته توسط این سایت آن را تعطیل نمی کنند؟ تنها جواب برای این سوال ها این است که تمام این افشاگری ها برنامه ریزی شده و مدیرت شده است. افرادی که برای بهره برداری از این سایت و اسناد فاش شده توسط ان در پشت صحنه حضور دارند، می دانند که در چه شرایطی باید اسناد را فاش کنند تا بتوانند اعداف خود را در کشور هدف به دست آورند. در زمانی که عربستان به روسیه تمایل نسبی پیدا کرده و این کار می تواند برای منافع کشورهای غربی بخصوص امریکا زیان آور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس