کد خبر 431663
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

با وجود آماده بودن بسترهای سخت‌افزاری اجرای نخستین پایلوت کشوری جداسازی شبکه‌های آب شرب و آب بهداشتی، به‌دلیل نبود استاندارد مشخص برای آب بهداشتی اجرای این طرح متوقف مانده است.

 به گزارش مشرق، جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب در کشور به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های تصفیه آب، ارتقای کیفی آب شرب با جداسازی مصارف غیرشرب از شرب و ارتقای تصفیه خانه‌های آب شرب با محدودسازی حجم تصفیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب با حذف مصارف شرب از سیستم لوله‌کشی خانگی (هدررفت‌های تجمعی بازگذاشتن شیر آب در زمان مصرف شرب و خوراکی) در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت.

اولین نقطه کشور که برای اجرای پایلوت جداسازی شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی مورد توجه قرار گرفت، بخشی از شهر مشهد به‌نام منطقه ثامن بود که قرار بود با جداسازی شبکه آب بهداشتی و تأمین آب بسته‌بندی برای شرب در این منطقه، این پروژه آغاز شود، اما تا امروز با وجود بسترسازی‌های سخت‌افزاری این طرح، خبری از اجرای آن نیست.

سید علیرضا طباطبایی مدیرعامل آب و فاضلاب شهر مشهد بهمن ماه سال گذشته در خصوص آخرین وضعیت اجرای پایلوت طرح جداسازی شبکه آب شرب و آشامیدنی در بخشی از شهر مشهد اظهار داشت: برای اجرای طرح جداسازی آب شرب در منطقه پایلوت در شهر مشهد، تاکنون اقدامات متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: مطالعه طرح منطقه پایلوت و بررسی گزینه‌های مختلف تأمین آب شرب مشترکین پس از جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب انجام شده و در نهایت آب بسته‌بندی به‌عنوان گزینه مطلوب برای تأمین آب شریب مصوب شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر مشهد با بیان "دو حلقه چاه شامل چاه فردوسی قرائی با حدود 50 لیتر در ثانیه و چاه میرزا کوچک‌خان با حدود 30 لیتر در ثانیه به‌عنوان تأمین کننده آب بهداشتی در محدوده پایلوت تعیین شده"، گفت: تاکنون اجرای شبکه انتقال آب بهداشتی از محل چاهها حدود 800 متر به‌قطر 500 میلی‌متر و اتصال به شبکه منطقه پایلوت انجام شده و آماده بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نصب کنتورهای ثابت، عملیات تله‌متری شیرآلات و چاهها اجرا شده است.

پیگیری خبرنگار ما از محل اجرای پروژه حاکی از این است که با وجود انجام اقدامات زیرساختی برای اجرای این طرح و با وجود آمادگی شرکت آبفای مشهد برای جداسازی شبکه آب شرب و بهداشتی در این منطقه، سازمان استاندارد جلوی اجرای این پروژه را گرفته است.

دلیل جلوگیری از اجرای این پروژه، نبود استاندارد مشخص برای آب بهداشتی در کشور عنوان شده است و هنوز وزارت بهداشت، وزارت نیرو و سازمان استاندارد در تعیین استاندارد مشخص برای جریان یافتن آب بهداشتی در خطوط لوله سراسری آب به اتفاق نظر نرسیده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس