کد خبر 168214
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تشذیح جزییات جدید پروژه انتقال آب از شمال به تهران، بودجه‌ی مورد نیاز برای اجرای این طرح را هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش مشرق ،خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی مرحله‌ی مطالعات اولیه خود را پشت سر گذاشته و براساس این طرح 500 میلیون مترمکعب از آبی که به دریای خزر وارد می‌شود ساماندهی خواهد شد.
 
وی درباره‌ی جزییات طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی نیز عنوان کرد: پس از تخصیص اعتبار به این پروژه، براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرای آن حدود پنج سال به طول می‌انجامد، چرا که دراین طرح یکصد و 50 کیلومتر تونل برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون درحال اتمام مرحله‌ی مطالعاتی و اخذ مصوبه‌ی تخصیص آب هستیم.
 
وی افزود: در این طرح مجموعا 180 میلیون مترمکعب برای مازندران و 320 میلیون مترمکعب برای استان‌های البرز، قزوین و تهران به عنوان آب شرب ساماندهی و تامین خواهد شد، به‌گونه‌ای که 180 میلیون مترمکعب در سال برای انتقال آب از شرق به غرب استان تهران، 130 میلیون مترمکعب از ارتفاعات سه هزار به سمت رودخانه الموت به رودخانه کرج و 180 میلیون مترمکعب نیز از رودخانه چالوس و سرداب‌رود ساماندهی خواهد شد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که طرح انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی در مرحله مطالعاتی قرار داشته و در صورت تخصیص از سوی وزارت نیرو مراحل تهیه طرح به پایان رسیده و مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح کرد: از آنجا که انتقال آب از البرز شمالی به جنوبی طرح سنگینی است و در حدود 50 کیلومتر lمسیر انتقال آب پیش‌بینی شده است، به دنبال آن هستیم که از سازوکار خرید تضمینی آب استفاده کنیم و در صورتی که این طرح به تصویب برسد بتوانیم با دعوت از سرمایه‌گذاران آن را به اجرا برسانیم به گونه‌ای که براساس سازوکار خرید تضمینی با سرمایه‌گذاری، آب تولیدی از سوی وزارت نیرو خریداری می‌شود. اما باید در مرحله‌ی نخست از سوی وزارت نیرو این طرح تخصیص داده شده و به تصویب برسد.
 
ارتقایی با بیان این‌که در این طرح سالانه 500 میلیون مترمکعب ساماندهی خواهد شد، درخصوص وضعیت اعتباری این طرح به ایسنا گفت: بودجه‌ی مورد نیاز برای اجرای این طرح هزار و 300 میلیارد تومان است و بستگی دارد که بخش خصوصی تا چه حد از آن استقبال کند و بر همین اساس می‌خواهیم با منابع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌ها انجام شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به این‌که دو طرح کانال دوم ورامین و ساماندهی آب‌های جنوب تهران پیش از طرح انتقال آب از البرز شمالی و جنوبی انجام شده است و هر دوی آنها آماده اجرا هستند اولویت برای سرمایه‌گذاری با این طرح‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    0 0
    ببینید میتونید شمال رو هم خشک کنید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس