هفتاد هزار سند دیپلماتیک عربستان که برخی از آنان قید بسیار محرمانه دارد، در حالی در دسترس کاربران اینترنتی قرار گرفته است که برخی از آنان نقش عربستان در بحران های منطقه ای را برملا می‌کند.

به گزارش مشرق، هفتاد هزار سند دیپلماتیک عربستان که برخی از آنان قید بسیار محرمانه دارد، در حالی در دسترس کاربران اینترنتی و به عبارت بهتر در پایگاه معروف ویکی‌لیکس قرار گرفته است که برخی از آنان نقش عربستان را در بحران‌های منطقه‌ای را برملا می‌کند.

این اسنادها همزمان با سومین سالگرد پناهنده شدن جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس به سفارت اکوادور در لندن و درخواست حمایت در برابر تعقیب دستگاه قضائی آمریکایی فاش شده است.

برملا شدن نظام دیکتاتوری در عربستان

به گفته جولیان آسانژ اما تلگراف‌ها و نامه های عربستان که فاش شده است، از نظام دیکتاتوری سعودی پرده برمی‌دارد که نه تنها امسال یکصد نفر را گردن زد بلکه تهدیدی برای خود و همسایگانش به شمار می‌آید.

به عبارت بهتر وی به طور ضمنی به دخالت عربستان در مسائل همسایگانش اشاره دارد.

دخالت عربستان در مسائل مصر

یکی از این اسناد شامل درخواست وزارت خارجه عربستان از سفارت این کشور در قاهره است تا از به قدرت رسیدن نامزدهای اسلامگرا به ویژه محمد مرسی در مصر جلوگیری کند.

یک سند دیگر نیز که در تاریخ 2012 صادر شده است، از خشم و عصبانیت عبدالفتاح السیسی  وزیر دفاع وقت مصر از نهاد ریاست جمهوری در آغاز ریاست محمد مرسی حکایت دارد.

اما یک سند دیگر که مربوط به مصر است، حاکی از این است که سفارت سعودی در قاهره نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده و در آن اعلام شده است که اخوان المسلمین مصر تلاش نخواهند کرد که به ایران نزدیک شوند در حالی که یک سند دیگر نیز نشان می‌دهد «خیرت الشاطر» مرد شماره دو اخوان المسلمین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 به منظور آماده کردن خود برای ریاست جمهوری مصر عازم قطر شد.

اقدمات تحریک آمیز عربستان در عراق

یکی از مهم ترین اسناد  فاش شده مربوط به حمایت ریاض از سران و بزرگان برخی عشایر عراق است که به تحریک به اقدامات خشونت آمیز متهم هستند به اضافه اینکه این اسناد از تلاش امیر نایف برای تماس با برخی اطراف طایفه ای در عراق حکایت دارد.

علاوه بر این بخش دیگری از اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرده است، بیانگر حمایت ریاض از جنبش اسلامگرا در کردستان عراق و نیز حمایت مالی از سعد الحریری در لبنان است.

تلاش عربستان برای تسلط بر رسانه های عربی

ویکی‌لیکس در گزارشی با عنوان «خرید سکوت» به نظارت وزارت خارجه عربستان بر رسانه های عربی و کنترل آن اشاره کرده و نوشت: این کنترل تا جایی بود که رسانه‌های مزبور بریده شدن سر یکصد زندانی در عربستان را نادیده گرفتند.

به عنوان مثال یکی از اسناد از تلاش ریاض برای حمایت مالی از موسسات رسانه ای تاثیرگذار در تونس پرده برمی دارد و یک سند دیگر از سیاست عربستان برای مقابله با برخی رسانه‌ها حکایت دارد و یک سند دیگر نیز نشان می‌دهد که عربستان تلاش داشت پخش برنامه‌های شبکه العالم را از عرب ست حذف کند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس