کد خبر 431214
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹

حرف‌ها تازه نیست، اما بوی کهنگی هم نگرفته‌اند. وقتی قلم‌ها سال‌ها پیش رشادت‌های غواص‌ها را به رخ صفحات کشید، تا جوهرشان خشک نشده، فراموش شدند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - آمدنشان بهانه‌ای شده است تا هر کس شعری بخواند، قلمی بزند و تصویری به یادگار قاب کند.

اما حرف‌ها، حرف‌های تازه نیست. حکایت داغ دل دارد. حکایت انتظاری سی ساله را دارد که بار دیگر این روزها این داغ و این انتظار جانی دوباره گرفته است.

حرف‌ها تازه نیست، اما بوی کهنگی هم نگرفته‌اند. وقتی قلم ‌ها سالها پیش رشادت های غواص ها را به رخ صفحات کشید، تا جوهرشان خشک نشده، فراموش شدند.

حالا غواص ها به شهر برگشته اند تا کتابها را دوباره لابه لای همان صفحات قدیمی ورق بزنیم. حال و روز غواصانی را جویا می شویم که فردا میهمان شهرند، فردا شهر میهمان دارد...

"جمجمه‌ات را به من قرض بده برادر"

جمجمه ات را به من قرض بده عنوان کتابی است که به قلم مرتضی کربلایی از سوی انتشارات عصر داستان روانه بازار کتاب شد.

این کتاب روایت دسته‌ای غواص مأمور شناسایی است که به بهانه‌های مختلف از یکدیگر می‌برند و به یک دیگر دل می ‌بندند؛ روایت‌هایی متفاوت که با سفر در زمان بازگو می‌شود. کتاب داستان علت‌ها و معلول ها نیست، قصه خواهش آدمی است که به هرجا می¬ خواهد می‌بردش، گاهی به میل، گاهی به زور؛ و قصه جنگ و انسان‌‌های درگیر جنگ. جنگی که انگار هرگز رخ نداده ا‌ست و وجه‌های خیال‌انگیز و زیبایی ‌شناسانه دارد؛ و راهی است برای شناخت انسان از خودش. انگار خوابی است و خیالی که رخ داده و آدم‌های درگیر این جنگ، کند و کاو می‌کنند در احوالات خودشان. در این میان روابط آدم‌ها بعضی اوقات نرم نرم از خطوط قرمز هم عبور کرده است و به عشقی افلاطونی مبدل می‌‌شود.

نویسنده در این اثر با بستر قرار دادن یکی از رویدادهای بزرگ و سرنوشت ساز جنگ؛ عملیات والفجر هشت، به کند و کاو در موضوع جنگ و حضور رزمندگان ایرانی در این عملیات پرداخته است. نویسنده در این رمان تلاش کرده از زاویه جدیدی به جنگ نگاه کند و برای همین در همان نگاه اول، نوع نگاه خود به مضامین آشنای دفاع مقدس را تغییر داده و نگرش تقریباً نا آشنایی را در این ادبیات در پیش گرفته است؛ رفتارهایی از جنس متفاوت با آنچه در سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ رایج و معمول بوده است.

در این کتاب گروهی غواص مأمور شناسایی عملیات والفجر هشت هستند. افراد گروه در پذیرفتن سردسته جدید تردید دارند و در پی بروز بعضی اختلافات گاه از دسته جدا می‌شوند. در طول داستان هر یک از افراد متناسب با مأموریتی که می‌یابد به شخص اصلی قصه تبدیل می‌شود و گذشته خویش را همراه با پیش بردن داستان، باز می‌گوید. با شروع عملیات سرنوشت افراد دسته رقم می‌خورد. شاید حرکت در زمان گذشته و آینده از مهمترین تمهیدات رمان باشد. خاصه اینکه خرق محدودیت زمان و سفر به آینده بی آن که اثر را به سبک علمی ـ تخیلی سوق دهد، در چارچوب شیوه‌های روایی کلاسیک ایرانی قرار می‌دهد.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند با انتشارات عصر داستان وابسته به بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و با شماره تلفن 88933934-021 تماس بگیرند.

"غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند "

کتاب حاضر چشم‌اندازی به رشادت‌های 72 غواص کربلای اروند دارد. روایت این حماسه، دقیقا منطبق با واقعیتی است که در شامگاهان چهارم دی‌ماه سال 1365 در منطقه عملیاتی کربلای 4 اتفاق افتاد. این داستان‌واره برگرفته از خاطرات بازماندگان آن حماسه عاشورایی از جمله جانباز "کریم مطهری"، "آزاده حاج محسن جامه‌بزرگ"، "حمید تاجدوزیان"، و سه تن از یادگاران بازگشته از اسارت گردان غواصی لشگر انصارالحسین (ع) است.

در واقع سردار حمید حسام  نخستین نویسنده‌ای است که پس از گذشت سال‌ها از دوران دفاع‌مقدس و حماسه فراموش نشدنی شهدا و رزمندگان قلم به دستش گرفته است و غواص‌های عملیات «کربلا4» را دست‌مایه داستان خود در حوزه خاطره‌نگاری جنگ‌تحمیلی قرار داده ‌است.این کتاب 16 سال پیش منتشر شده است.

روز گذشته نیز سردار گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس از انتشار و تجدید چاپ این کتاب از سوی نشر صریر خبر داده است.

"حماسه یاسین"

حماسه یاسین عنوان کتابی است که توسط حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد به نگارش درآمده است. نویسنده در پیشگفتار این کتاب که تاریخ نگارشش به سال 1374 برمی گردد، هدف خود را انتقال فرهنگ دفاع مقدس عنوان می کند تا انتقال این فرهنگ با ارزش به دست ابوهریره های زمان نیافتد.

نویسنده این کتاب که ساکن مشهد بوده است، در دوران دفاع مقدس، عضو لشکر 21 امام رضا(ع) است. شروع این کتاب، زمانی را توصیف می کند که نویسنده و عده ای از اعضای گردان تخریب لشکر که در مشهد به سر می برند، از سوی مسئولان لشکر احضار می شوند و به خاطر مأموریتی جدی و فوری مرخصی ها را لغو می کنند زیرا که باید به منطقه اعزام شوند.

او و دوستان همرزمش پس از وداع بسیار پر سوز با امام رضا (ع)، راهی منطقه می شوند و همگی از امام رضا (ع) در خواست شهادت، و به گفته خودشان میان بری به سوی خدا،‌ دارند. پس از استقرار در مقر تخریب،‌ یک گروه 50 نفری از آنها برای آموزش غواصی در محلی (که در گذشته مرغدانی بوده است) در کنار رود کارون مستقر می کنند و تمرینات بسیار طاقت فرسایی در آب برای غواصی انجام می دهند. از میان این 50 نفر و بقیه زبدگان لشکر، 2 گردان منتخب برای آموزش های پایانی انتخاب می شوند. گردان های یاسین و نوح.

بیشتر مطالب این کتاب مربوط به وصف تمرینات و حالات روحانی و تفریح ها و بگو بخندهای رزمندگان گردان یاسین است. سید محمد انجوی نژاد از معدود کسانی است که از این گردان در عملیات های کربلای 4 و کربلای 5 زنده می ماند و باقی یا اسیر  و یا شهید می شوند.

نویسنده لحظه لحظه آن دوران شیرین خود را به تصویر می کشد و دوستی ها و عبادت ها و تمرین های خود و بچه های گردان را به تصویر می کشد.

آنها اکثر شب ها در آب های کارون مشغول تمرین غواصی و پیمودن مسافت های طولانی می شوند و بعضی شب ها هم که از تمرینات غواصی خبری نیست با وجود همه خستگی های خود از عبادت شبانگاهی و راز و نیاز دست بر نمی دارند.

در این کتاب حالات و گفته های هر شخص قبل از عملیات و در زمان تمرینات از سوی نویسنده نقل می شود و به قرینه در عملیات نحوه شهادت هر کدام از دوستانش به زیبائی به تصویر کشیده می شود. خداحافظی های با معنای دوستانش،‌ سخنان با حکمت هر کدام قبل از شهادت لبخندهای جانسوز شهدا در هنگام شهادت،‌ همگی حالاتی است که واقعاً‌ زنده و زیبا توصیف می شود.

خواننده این کتاب در حین مطالعه باید اسامی را دنبال کند زیرا هر کس برای خود ماجرایی مثال زدنی و زیبا به دنبال دارد. در پایان این کتاب عکس چند تن از شخصیت های گردان یاسین گنجانده شده است که سن و سال هر کدام انسان را به تعجب وا می دارد.

حماسه‌ی یاسین نوشته حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 61942-021 تماس بگیرند.

"مردان دریایی"

"مردان دریایی" عنوان کتاب دیگری است که خاطرات عملیات افتخار آفرین والفجر8 را به روایت سردار شهید محمود دوستانی دزفولی، فرمانده گروهان غواص گردان بلال لشکر 7 ولی عصر(عج) به تصویر می‌کشد. سید حبیب حبیب پور نویسنده این کتاب است.

این کتاب خاطرة عملیات بزرگ و افتخارآفرین والفجر 8 در بهمن 1364 است که به همت رزمندگان پرتوان اسلام در منطقة فاو کشور عراق انجام گرفت. این کتاب خاطرات عملیات افتخار آفرین والفجر8 را به روایت سردار شهید محمود دوستانی دزفولی، فرمانده گروهان غواص گردان بلال لشکر 7 ولی عصر(عج) به تصویر می‌کشد.

شهید دزفولی  پس از عملیات و بازگشت به زادگاهش (شهر دزفول) خاطرات خود از این عملیات را در قالب سه نوار کاست در نشستی در منزل شهید غلامرضا عارفیان و به اصرار پهادی عارفیان، عبدالامیر مطیع رسول و محمدحسین درچین، بازگو کرد تا گوشهای از آن همه ایثار و شهادت را برای نسل آینده به یادگار باقی بگذارد.

از آنجا که شهید فرمانده گروهان غواص بوده و در بسیاری از جزئیات مراحل مختلف از آموزش تا عملیات حضور فعال داشته است، توانسته است به خوبی مخاطب را با حال و هوای رزمندگان اسلام آشنا سازد. سوز و گدازی که در بیان او در تأسف از شهادت دوستان و همرزمانش یافت می‌شود.

این کتاب از سوی نشر شاهد روانه بازار نشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 88835143-021 تماس بگیرند.

"شب بارانی"

"شب بارانی" مروری بر عملیات والفجر 8- فتح فاو است که توسط سید مسعود جزایری به زیور طبع آراسته شده و توسط اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه در سال 1383 به چاپ رسیده است.

در این کتاب پس از مقدمه، شش بخش آمده شده است. بخش اول درآمدی بر جنگ و دفاع مقدس، بخش دوم آشنایی با منطقه از جمله عراق و منطقه عمومی و عملیاتی فاو، بخش سوم عملیات فاو و طراحی عملیات، چگونگی عملیات فریب، شروع عملیات اصلی را شامل می‌شود.

همچنین در بخش چهارم روایت‌های چندگانه، بخش پنجم بازتاب‌ها و واکنش های سیاسی، بخش ششم پس از فاو را در بر می‌گیرد که در انتهای این کتاب نیز ضمایم شامل تعدادی از اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های مربوط به عملیات والفجر 8 اورده شده است.

این کتاب از سوی انتشارات سپاه منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره 88896876-021 تماس بگیرند.

"گردان غواص"

این کتاب سومین جلد از مجموعه کتابهای گنجینه است که از سوی انتشارات گرا در کرمان منتشر شده است.


"گردان غواص" در بردارنده خاطرات  گردان " 410 غواص" است. این کتاب که توسط غواصان این گردان روایت شده توسط عباس میرزایی گردآوری شده است و در آن پس از مقدمه به تشکیل گردان 410 پرداخته و سپس داستان های کوتاهی توسط راویان روایت شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره09139965240 تماس بگیرند.

"احمد آقا"

"احمد آقا" عنوان کتاب دیگری است که به خاطرات سردار شهید حاج احمد عبداللهی جانشین فرمانده گردان 408 غواص می پردازد. وی در تاریخ 23 دی 1365 در سن 30 سالگی و در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

این کتاب نیز از زبان همسر و همرزمان وی روایت شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است:

"کامرند مخابرات بود. یکی از همکارانش شهید شد. عس شهید را قاب گرفت و به دیورا آویزان کرد. کمی بعد، همکار دیگرش به شهادت رسید. عکس او راهم کنار عکس اول به دیوار آویخت.

مدت‌ها این روند ادامه داشت. تعداد قاب عکس شهداء به عدد پنج رسید. شبی با شنیدن سر و صدا از خواب بیدار شدم. احمد عکس خودش را در قاب گذاشته بود. وقتی متوجه شد نگاهش می کنم، آن را در مقابل چشمانم گرفت و در حالی که می خندید، پرسید: "به نظرت چطوره؟"

به او الهام شده بود شهید می شود و طولی نکشید که همان قاب عکس، کنار پنج قاب عمس دیگر قرار گرفت.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره09139965240 تماس بگیرند.

"لشکر خوبان"

کتاب «لشکر خبان» دربرگیرنده خاطرات مهدی‌قلی رضایی از رزمندگان واحد اطلاعات و عملیات در هشت سال دفاع مقدس بوده و با همراهی معصومه سپهری به تدوین خاطرات خود پرداخته است. این کتاب ۷۸۰ صفحه‌ای را که البته حاوی تصاویری از حضور رضایی در جبهه‌ها نیز هست، چندی پیش انتشارات سوه مهر منتشر کرد.

کتاب لشکر خوبان در ۲۷ فصل تدوین شده است. راوی در ابتدا پس از شرح نحوه حضورش در جبهه که یکی از شیرین‌ترین بخش‌های کتاب به شمار می‌رود، به شرح حضورش در عملیات فتح‌المبین و مسلم ابن عقیل می‌پردازد و در ادامه پس از بیان چگونگی ورودش به واحد اطلاعات عملیات به شرح عملیات‌های شناسایی که در آن حضور داشته، پرداخته است که از وقوع عملیات بدر تا مرصاد را در بر می‌گیرد.


رضایی در این کتاب به کوشش ذهن تیز و حافظه قوی خود جزییاتی شگفت‌انگیز و جذاب از عملیات‌های موسوم به شناسایی را در دوران دفاع مقدس روایت کرده و صحنه‌هایی را توصیف می‌کند که در کمتر اثری از این دست می‌توان دید. این خاطرات اما از سوی دیگری نیز قابل توجه است. رزمندگان دفاع مقدس در واحد اطلاعات عملیات به اصطلاح چشم رزمندگان بوده‌اند و مسئولیت هدایت نیروهای خط‌شکن را بر عهده داشته‌اند و در اوج گمنامی و غربت به شهادت رسیده‌اند و لشکر خوبان راوی این صحنه‌هاست.



معصومه سپهری، تدوینگر این کتاب در بخشی از مقدمه خود بر چاپ چهارم این اثر می‌نویسد: کوشیدم در بیان حوادث و دقایقی که به وصف شهدای واحد اطلاعات عملیات می‌پرداخت، جزئیات واقعی ا از نظر دور ندارم و تا جایی که در توان دارم این شخصیت‌ها را درست بشناسم و بنویسم. آن روزها و هنوز هم اعتقاد دارم خاطرات هر رزمنده فرصتی است، برای زدودن غبار از نام و یاد فرزندان شهید این ملت که به راستی تاریخ از وصف آنها ناتوان است… با این اوصاف نگارش کتاب زمان زیادی برد. در ارتباط مداوم، فصل‌های نوشته شده را به آقای رضایی می‌دادم تا ضمن مطالعه در صورت مغایرت با منظور ایشان، مورد اصلاح قرار گیرد. بخشی از سئوال و جواب‌ها نیز در همین نسخه‌ها انجام می‌شد که از همه آنها استفاده می‌کردم و هنوز موجودند.

مقام معظم رهبری در تقریظی که بر این کتاب داشته اند، نوشته اند:

«بسم الله الرحمن الرحیم
ـ این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم بی‌آنکه از ریزه‌کاریها و نقشهای معجز‌آسای تشکیل دهنده‌ی آن و رنگ آمیزیهای بی‌نظیر جزء جزء آن، به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه کاریهای حیرت انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آنچه درباره‌ی عملیات بدر و والفجر ۸ و کربلای ۵ و کربلای ۴ و بیت المقدس ۲ و ۳ در این کتاب آمده از بخشهای برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدتها در کوههای غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندیهای سخت، و نیز آنچه به یگانها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط میشود و نیز بخشهای دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود.
فروردین ۹۲»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی  در حاشیه یکی از دیدارهایشان فرموده بودند: «این کتاب لشکرخوبان پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ی رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را می‌خواندم بارها و بارها متاثر شدم.»

«لشکر خوبان» کتاب خاطرات آقای مهدیقلی رضایی از واحد اطلاعات عملیات لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس است که توسط معصومه سپهری به رشته‌ی تحریر در آمده و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. علاقه مندان می توانند جهت تهیه این کتاب با شماره تلفن61942-021 تماس بگیرند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس