جانشین مسئول اطلاعات لشکر 19 فجر در عملیات‌های کربلای 4 و 5، یکی از یگان های شناسایی‌ موفق در زمان جنگ را شناسایی لشکر فجر خواند و گفت: دو ماه قبل از عملیات، شناسایی‌ خود را شروع کرده و در منطقه‌ای که تماما برای غواصان مین‌گذاری شده بود، 17 مانع را شناسایی کردیم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار ابراهیمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس اظهار داشت: در طول دوران دفاع مقدس حدود 12 عملیات بزرگ اجرا شد که در آن لشکرها و گردان‌های مختلفی از تمام نقاط کشور حضور داشتند و نیروهای بسیج، سپاه و ارتش در آن‌ها به ایفای نقش پرداختند تا بتوان به دستاوردهای لازم دست یافت.

این یادگار دفاع مقدس تصریح کرد: مسئول اطلاعات لشکر 19 فجر در دوران دفاع مقدس سردار مجتبی مینایی‌فرد بود و من جانشین ایشان بودم اما ایشان در حین عملیات کربلای 4 مجروح و به پشت جبهه اعزام می‌شوند و از آن پس من مسئولیت اطلاعات لشکر را در عملیات‌های کربلای 4 و 5 به عهده گرفتم.

ابراهیمی به شهدای غواصی که تازه تشییع شده‌اند، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برخی گمان می‌کنند که تمام این شهدا گمنام هستند در حالی که برخی از آنان دارای نام و نشان هستند لذا 270 شهیدی که اخیراً‌ در تهران تشییع شد هم گمنام و هم دارای نام هستند.

وی با بیان این که در عملیات کربلای 4 لشکرها و یگان ارتش و سپاه و بسیج حضور داشتند، افزود: از استان فارس نیز لشکرهایی چون لشکر 19 فجر، 33 المهدی، تیپ امام حسن مجتبی(ع)، ناو تیپ کوثر، مهندسی الهادی(ع)، گردان 28 صفر زرهی، جهاد سازندگی، تیپ 55 هوابرد، تیپ 37 زرهی در این عملیات به ایفای نقش پرداختند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس تصریح کرد: در عملیات کربلای 4 اولین یگانی که وارد منطقه عملیاتی شد و بقیه یگان‌ها پشت سر او وارد منطقه عملیاتی شدند، لشکر 19 فجر بود که پرچم امام رضا(ع) را در منطقه 5 ضلعی شلمچه نصب کرد.

جانشین مسئول اطلاعات لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 4 و 5 در پاسخ به دلایل انجام عملیات کربلای 4 و 5 تشریح کرد: والفجر 8 یکی از سخت‌ترین عملیات های آبی خاکی بود بود که رزمندگان سپاه اسلام آن را انجام دادند و توانستند بعد از عبور از اروند، وارد فاو شوند. فاو در آن زمان برای دشمن از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود به چند جهت وجود نفت، سایت موشکی و راه زمینی که از کشورهای خلیج فارس به این منطقه وجود داشت زیرا کمک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به عراق از این ناحیه صورت می‌گرفت و همچنین کشتی‌های ما از این طریق نمی‌توانست وارد آب شود به همین دلیل در کشور مشکل گندم پیدا کرده بودیم.

سردار ابراهیمی خاطرنشان کرد: پس از ورود به فاو، رژیم بعث همیشه حرکاتی انجام می‌داد تا ما تلفاتی داشته باشیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این بار ما حرکت کنیم و دشمن را سر جای خود بنشانیم، این بود که مقدمات کربلای 4 رقم خورد.

این یادگار دفاع مقدس با اشاره به این که عملیات کربلای 4 دقیقاً 14 ماه بعد از عملیات والفجر 8 آغاز شد ادامه داد: لشکرها به چند قسمت تقسیم شدند. ارتشی‌ها در جزیره مجنون، آبادان و خرمشهر دشمن را سرگرم کردند و سپاه و بسیج هم تلاش اصلی و پشتیبانی این عملیات را عهده‌دار بودند.

وی با بیان این که در والفجر8 از اصل غافلگیری استفاده کرده و تجربه موفقی بود گفت: در کربلای 4 هم بر این اصل بودیم به طوری که لشکرهای سپاه و بسیج از اسلحه و لباس ارتش استفاده کردند و حتی ماشین‌های خود شبیه ارتش ساختند تا دشمن گمان نکند که سپاه وارد خط شده است.

جانشین مسئول اطلاعات لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 4 و 5، یکی از یگان های شناسایی‌های موفق در زمان جنگ را شناسایی لشکر فجر خواند و افزود: دو ماه قبل از عملیات وارد شلمچه شدیم و شناسایی‌های خود را شروع کردیم و در منطقه ای که  تماماً برای غواصان مین‌گذاری شده بود، توانستیم 17 مانع را توسط غواصان خود شناسایی کنیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس با تاکید بر این که 2 ساعت بعد از آغاز عملیات کربلای 4، فهمیدیم که این عملیات لو رفته و تانک‌های دشمن یکی یکی بچه‌های ما را شکار می‌کردند از جمله غواصانی که اخیراً پیکر مطهرشان شناسایی شد. این‌ها بر روی خاک دشمن بودند که به اسارت درآمدند و بعد از اسارت آنان عملیات کربلای 4 کنسل شد و متوجه شدیم که دشمن از قبل از اجرای این عملیات مطلع بود و برای رزمندگان ما کمین‌گیری کرده بود. اما با این حال لشکر فجر اعلام کرد که می‌تواند ادامه دهد ولی دستور عقب‌نشینی صادر شده بود.

سردار ابراهیمی ادامه داد: در آن زمان شرایط بسیار سختی بود و همه ما دست خالی بودیم و به زحمت توانستیم تعدادی از شهدا و مجروحان عملیات را انتقال دهیم اما تعدادی در شلمچه ماندند و این باعث شد دشمن فکر کند که ما شکست خوردیم لذا شروع به برگزاری جشن و پایکوبی کرد و تعدادی از فرماندهان خود را به مرخصی فرستاد و این بهترین فرصت برای ما شد که بعد از کسب اجازه امام توانستیم عملیات کربلای 5 را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: عملیات کربلای 5 دقیقاً 15 روز بعد از عملیات کربلای 4 انجام شد که با تمام عملیات‌های دیگر متفاوت بود و برخلاف تمام عملیات‌های ما که اکثراً شب برگزار می‌شدند این عملیات در روز انجام شد.

جانشین مسئول اطلاعات لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 4 و 5 با بیان این که عملیات موفق شویم گرچه بهترین فرماندهان ما در این عملیات به فیض شهادت نائل شدند، تصریح کرد: اگر عملیات کربلای 4 رخ نمی‌داد عملیات کربلای 5 هم به وجود نمی‌آمد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس عملیات کربلای 5 را شکست سنگینی برای عراق و هم دستانش خواند و افزود: بعد از این عملیات سرنوشت جنگ تغییر کرد و قدرت‌های استکباری که قبلاً به صورت مخفی از صدام حمایت می‌کردند، حمایت‌های خود را علنی کردند و اعضای شورای امنیت برای جلوگیری از فروپاشی رژیم بعث قطعنامه 598 را نوشت و مجوز سلاح‌های شیمیایی را برای عراق گرفت و برای اولین بار نیروی دریایی و هوایی آمریکا با نیروهای سپاه اسلام درگیر شد.

و ی تصریح کرد: از آغاز سال 66 ما با آمریکایی‌ها می‌جنگیدیم و بعد از این عملیات بود که کشتار جمعی حجاج در بیت‌الله‌الحرام رخ داد.

سردار ابراهیمی گفت: با وجود این که در آن زمان کمیت و کیفیت تجهیزات و سلاح‌های ما قابل قیاس با دشمنان ما نبود، اما رئیس جمهور وقت شوروی گفته بود که نیروی زمینی سپاه ایران قوی‌ترین نیروی نظامی منطقه است.

وی در پایان با تاکید بر این که عملیات کربلای 5 سرنوشت جنگ را رقم زد تصریح کرد: کربلای 4 و 5 باعث شد که قطعنامه‌ شورای امنیت نوشته و پذیرفته شود، گرچه جام زهر بود، اما عراق را به عنوان شروع‌کننده جنگ معرفی کرد.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس