کد خبر 430740
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

این رویکرد سازمان ملل باعث نگرانی رهبران انصارالله شده است و اینکه این سازمان تبدیل به «ابزاری» برای آل سعود شود هشدار داده اند.

سایه عملکرد ضعیف سازمان‌ملل بر مذاکرات صلح یمن
به گزارش مشرق، مذاکرات صلح ژنو برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به بحران یمن در حالی به میانجیگری سازمان ملل در جریان است که تاکنون این سازمان بین المللی نتوانسته نقش مستقل و بی طرفی ایفا کند و همین مسئله با نگرانی و انتقاد رهبران انصارالله مواجه شده است .

عربستان سعودی که از حملات هوایی خود علیه یمن به نتیجه نرسیده است سعی می کند از طریق اعمال فشار و نفوذ بر سازمان ملل بر اهداف خود دست یابد و عملکرد چند روز گذشته این سازمان بین المللی نشان می دهد که تا حدودی نقش بی طرفی خود را از دست داده و تبدیل به ابزاری برای عربستان سعودی شده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در روز اول این مذاکرات که بدون حضور هیات اعزامی صنعا برگزار شد، هیچ اشاره ای به نقش غیرسازنده و تجاوزات آل سعود نکرد و صرفا خواستار عقب نشینی نیروهای انصارالله شد. وی همچنین از محکوم و یا حتی اشاره کردن به کارشکنی عربستان سعودی برای رسیدن هیات اعزامی به صنعا خودداری کرد .

هواپیمای سازمان ملل که حامل هیات اعزامی صنعا برای مذاکرات ژنو بود به دلیل اینکه مصر از ورود آن به حریم هوایی خودداری می کرد با بیش از ٢٤ ساعت تاخیر به مقصد خود در سوئیس رسید. رهبران انصارالله عملکرد سازمان ملل در این باره مورد انتقاد قرار دادند و از سازمان ملل خواست تا با صدور بیانیه‌ای علت این تاخیر را به همگان اطلاع دهد اما سازمان ملل از انجام این کار خودداری کرد.

‌محمد البخيتي‌، عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن روز سه شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت: «چشم‌پوشي سازمان ملل از سنگ‌اندازي عربستان در راه رسيدن هيئت انصار‌الله به ژنو تأسف برانگيز بوده و دلگرم‌كننده نيست زيرا اگر سازمان ملل در اين امور ساده، جدي و قاطع نباشد، چگونه مي‌تواند در نقش خود به عنوان يك ميانجي به درستي و با قاطعيت عمل كند؟».

از سوی دیگر، محمد عبدالسلام، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده انصارالله با غیرمنطقی خواندن اظهارات بان کی مون مبنی بر عقب نشینی انصارالله از مناطق تحت کنترل گفت که «کسی وجود ندارد که امنیت را بدون ارتش و کمیته‌های مردمی در شهرها حفظ کند».

منابع آگاه همچنین از نقض بی طرفی سازمان ملل در جریان مذاکرات خبر دادند که تحت فشار ریاض، خواستار قطع ارتباط اين جنبش با ايران، عقب‌نشيني كميته‌هاي انقلابي از شهرهاي يمن، تحويل سلاح و عدم پاسخ آنها به حملات عربستان شده است. يكي از اعضای هیت اعزامی صنعا که خواسته هویتش فاش نشود به خبرگزاری فارس گفت: «مذاكرات صلح يمن در ژنو، مذاكراتي به ظاهر تحت نظارت سازمان ملل و در واقع تحت سيطره عربستان است و از بعد سياسي هيچ اعتباري ندارد ».

این رویکرد سازمان ملل باعث نگرانی رهبران انصارالله شده است و اینکه این سازمان تبدیل به «ابزاری» برای آل سعود شود هشدار داده اند. عبدالملک حوثی رهبر جنبش انصارالله شب سه شنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به اینکه ریاض تلاش می کند تا «خواسته های خود را در دستور کار مذاکرات صلح سازمان ملل قرار دهد» هیات اعزامی ریاض را متهم کرد که می خواهد سازمان ملل و اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده این سازمان در امور یمن را به خدمت خود درآورند .

رهبر جنبش انصارالله اظهار داشت: «بگذارید سازمان ملل در این ماموریت بی طرفانه عمل کند و تلاش های خود را برای به کنترل درآوردن نماینده این سازمان ملل را متوقف کنید . »

نداشتن مشروعیت و پایگاه مردمی هیات اعزامی ریاض از یک طرف و عملکرد ضعیف سازمان ملل در ایفای نقش مستقل و بی طرفانه خود بیش از پیش احتمال موفقیت مذاکرات ژنو را کاهش داده است.

منبع: الوقت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس