بر اساس سیره و روش امام خمینی (ره) و اینکه ایشان بزرگترین الگوی سیاستمداران در جمهوری اسلامی است؛ قطعا رییس جمهور ملت ایران نیز از ساخت تندیس خود رضایت نخواهد داشت و با آن مخالفت می‌کند و نشان خواهد داد بر اساس سیره امام مقابل چاپلوسان می‌ایستد.

تملق و چاپلوسی که همه با آن مخالفند// آماده انتشار

گروه سیاسی مشرق - خبر کوتاهی که 22 خرداد در سایت‌ها منتشر شد، باعث تعجب و شگفتی شد. متن این خبر به این شرح بود: «جشن «روحانی تنها نیست» با حضور شماری از مسئولان در پارک ملت سرخه، زادگاه رئیس جمهوری برگزار شد.
در این جشن از تندیس تجسمی حسن روحانی رونمایی شد و قرار است این تندیس در یکی از میدان‌های شهر سرخه نصب شود. شهر سرخه در فاصله حدود 22 کیلومتری از شهر سمنان واقع شده و زادگاه دکتر حسن روحانی است.» (اینجا)

درباره این خبر باید گفت که در فرهنگ سیاسی نظام جمهوری اسلامی برخی بیماری­ها وجود دارد که به دور از شأن و منزلت نظام اسلامی است. برخی از این بیماری­ها مربوط به خواص جامعه و برخی دیگر مربوط به عوام است. یکی از بیماری­هایی که در بین برخی از خواص در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، بیماری تملق­گویی و غلو نسبت به مسئولین نظام است. این بیماری برای افرادی که به مسئولیت می‌رسند، تشدید می‌شود و بسیاری از افراد با تملق به دنبال منافع حزبی یا جناحی خود هستند. در این باره در ادامه بیشتر بحث خواهیم کرد.

ویژگی‌های تملق و متملقین

تملق‌گویان تقریبا دارای ویژگی‌های مشترکی هستند و هر جا بویی از تملق فهمیده می‌شود، می‌توان این ویژگی‌ها را مشاهده کرد. برخی از ویژگی‌های تملق و متملقین عبارتند از:

1. منفعت‌طلبی تملق­گویان: یکی از ویژگی­های تملق­گویان این است که بیشتر به دنبال منافع شخصی و گروهی خود هستند و به منافع اسلامی و انقلابی کاری ندارند. آنها برای پیشبرد اهداف خود حاضرند به هر تملقی نسبت به مسئولین دست بزنند تا اهداف خود را پیش ببرند.

2. ناپایداری نظرات تملق­گویان: بررسی زندگی و نظرات کسانی که به تملق از مسئولین می­پردازند، نشان می­دهد که این‌گونه افراد به لحاظ سیاسی دارای ثبات نظر و ثبات قدم نیستند و در هر دوره­ای سعی می­کنند به تملق مسئولین همان دوره بپردازند.

آیا روحانی با ساخت مجسمه اش مخالفت می کند؟

3. قالبی و کلیشه‌ای بودن تملق­ها: بسیاری از تملق­ها و اغراق­ها در فضای سیاسی کشور دارای یک قالب مشخص و کلیشه­ای است و این قالب برای مسئولین و مردم در جمهوری اسلامی شناخته شده است. به طور مثال، همین ساختن مجسمه یکی از ساده‌ترین کارهایی است که به ذهن هر متملقی می‌رسد.

4. گسترش غرور و تکبر در بین مسئولین: تمجید و ستایش نابجای مسئولین باعث به وجود آمدن غرور در بین آنان می­شود و در این حالت، شیطان نیز فرصت مناسبی به دست می­آورد تا نیکی نیکوکاران را از بین ببرد و آنان را به سمت فخر فروشی ببرد.[1]

مجسمه‌سازی در دوره مسئولیت، در جمهوری اسلامی سابقه ندارد

پس از انقلاب اسلامی تاکنون سابقه نداشته است که در هنگام ریاست جمهوری یک نفر، از وی تندیس یا مجسمه‌ای ساخته شود. این بدین معناست که مسئولین در زمان ریاست جمهوری مراقب هستند تا کمتر درباره آنها تملق شود. درباره احمدی نژاد که در زمان ریاست جمهوری او این کار انجام نشد و تاکنون نیز اقدامی در این رابطه انجام نشده است. درباره خاتمی، اما برخی از مسئولین شورای شهر در سال 92 قصد داشتند در تهران مجسمه‌ای از خاتمی در باغ موزه قصر رونمایی کنند که خاتمی به آنان روی خوشی نشان نداد و مشرق در (اینجا) به این واکنش اشاره کرده بود.

تملق و چاپلوسی که همه با آن مخالفند// آماده انتشاردرباره هاشمی نیز باید گفت که در سال 92 مجسمه‌ای از وی با ابعاد واقعی و به سفارش موزه شهید بهشتی ساخته شد که وی را به همراه برخی از بزرگان انقلاب در جلسه‌ای نشان می‌داد. این مجسمه بر اساس تصاویر و فیلم‌های قدیمی آقای هاشمی و مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است. در مورد هاشمی نیز باید گفت که به خاطر سوابق انقلابی وی و پس از پایان مسئولیت در ریاست جمهوری این کار انجام شده است و کمتر می‌توان شائبه تملق را در این‌گونه موارد مطرح کرد. این موارد مختص مجسمه‌سازی در دوره ریاست جمهوری رؤسای جمهوری پیشین بود و گرنه در قالب‌های دیگر، افراد زیادی سعی در تملق از مسئولین را داشته‌اند؛ از تشبیه رؤسای جمهور به شخصیت‌های بزرگ در تاریخ گرفته تا تملق در سخنرانی‌ها برای گرفتن مسئولیت.

آش آنقدر شور بود که اصلاح‌طلبان نیز واکنش نشان دادند

خبر نصب تندیس روحانی آنقدر متملقانه بود که برخی از اصلاح‌طلبان نیز نسبت به این امر واکنش نشان دادند. مثلا، احمد پور نجاتی در صفحه فیس بوکش از ساخت و نصب تندیس حسن تملق و چاپلوسی که همه با آن مخالفند// آماده انتشارروحانی در یکی از میدان‌های شهر سرخه سمنان انتقاد کرد.

این فعال اصلاح طلب بیان داشت که این‌گونه کارها همان اندازه که برای قدرشناسی اهل دانش و پژوهش و فرهنگ و هنر، ستودنی و لازم است، برای اهالی سیاست و قدرت به‌ویژه تا هنگامی که در کرسی صدارت و منصب اند و حتی هنوز در این جهان تشریف دارند، چندان خوشایند نیست.

او در پایان اعتراض شدیدی که به روحانی کرده دو پیشنهاد به وی داد:

  • اگر دروغ است این خبر را تکذیب کنید؛
  • اگر راست است به سرعت جلوی این کار ناپسند را بگیرید. (اینجا)

رئیس جمهور واکنش نشان دهد

مواجهه و اظهار ناخشنودی در قبال بیان سخنانی که شبهة اغراق دارند، در سیره و سخنان صریح مرحوم امام خمینی (ره) سابقه دارد. در دیدار نمایندگان نخستین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی با ایشان، مرحوم فخرالدین حجازی که نفر اول منتخب مردم شهر تهران بود، به نمایندگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرد و در بخشی از آن با بیانی بسار شیوا به تجلیل از امام پرداخت. وی سخنرانى خود را با جمله‌ی «بأبى أَنْتَ وَ امّی» آغاز کرد و بقیة سخنرانى را نیز به تعریف و تمجید از مقام والاى حضرت امام اختصاص داد. این سخنان مرحوم حجازی با واکنش حضرت امام مواجه شد. ایشان افراد را از بیان چنین تعاریف و تمجیدهایی برحذر داشتند و تذکر دادند که انحطاط و سقوط اخلاقی افراد از همین‌گونه رفتارها و تمجیدها آغاز می شود.
حضرت امام در آغاز سخنان آن روز خود تأکید کردند: «من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره‌ی من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مى‌برم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسان‌ها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى. من در عین حال که از آقاى حجازى تقدیر مى‌کنم که ناطق برومندى است و متعهد، لکن گله مى‌کنم که در حضور من مسائلى که ممکن است من باورم بیاید فرمودند. پیروزى ما مرهون اسلام است. نه مرهون من است و نه مرهون شما و نه مرهون هیچ قوه‌اى، مرهون اسلام است.»

بر اساس سیره و روش امام خمینی (ره) و اینکه ایشان بزرگترین الگوی سیاستمداران در جمهوری اسلامی است؛ قطعا رییس جمهور ملت ایران نیز از اینگونه چاپلوسی و تملق رضایت نخواهد داشت و با آن مخالفت می‌کند و نشان خواهد داد بر اساس سیره امام مقابل چاپلوسان برای سو استفاده‌های آتی، می‌ایستد.




[1] - http://didban.ir/fa/news/3202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • مسافر ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    انشاالله که مخالف هستن رییس جمهور
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مردم به سیره و روش و سلوک سیاسی رئیس جمهور نگاه میکنند نه به مجسمه/ مردم به مواضع و خط مشی او نمره میدهند نه به مجسمه/ با سخنرانی آتشین با مواضع غلوشده با مجسمه پروپاگاندا کسی محبوب ملت نمیشود اگر کسی محبوبیت و مقبولیت در بین ملت سترگ و فخیم ایران میخواهد باید خط مشی او طابق النعل بالنعل با خط مشی امام خمینی و امام خامنه ای باشد و منویات داهیانه رهبری را نصب العین خویش و آویزه گوشش قرار دهد و اوامر سیدعلی خامنه ای را امتثال کند و به معنی حقیقی کلمه تالی تلو معظم له باشد
  • برگه زردآلو ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    آقای رییس جمهور انقد به مردم سرخه و سمنان لطف و محبت کردن که مردم شریف اون خطه هم به این فکر افتادن اما ما بیچاره هایی که تو بقیه مناطق استان سمنان( شاهرود و بسطام)هستیم روز به روز داره اوضاعمون بدتر میشه به فکر تندیس بدبختی هامون هستیم مدتهاست هم آقای رییس جمهور هم جناب کاظم جلالی عزیز قول توزیع یکسان امکانات در استان رو دادن ولی همه بودجه و امکانات در مرکز استان و سرخه که از توابع سمنانه متمرکز شده اینجوریه که اونا از خوشحالی به فکر تندیس تملق افتادن مشرق جون
  • سپیده دانافر ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مشرق عزیز و دوست داشتنی ام دلم برات یک ذره شده بود کامنت من همچین آش دهنسوزی نبود ولی خواهشا در کامنت من دخل و تصرف نکن و اگر چاره ای جز دخل و تصرف نداریی اصلا به کل منتشرش نکن با سپاس/امشب چقدرمودب شدم/
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    فكر نميكنم جلوي اينكار رو بگيره
  • ایرانی ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اینجوری حالا دیگه مجبورند مخالفت کنند اما دیگه دیر است
  • احمد ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مطمئنا دولت روحانی اواخر دوره ریاست جمهوری اش سعی در رفاه مردم خواهد داشت تا مردم این روزهای سخت را فراموش کرده و به او رای دهند، مردم هوشیار باشند
  • اصللاحات ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    نه موافقیم نه مخالف اما: نه برای روحانی نه برای هیچ کس دیگر بد نیست و ضرری ندارد . در روزگاری که مردم تصویر کودکی که قادر به کنترل ... خود نیست را روی لیوان و تیشرت و بشقاب شاسی به شکل دو بعدی و سه بعدی و شصت جور دیگر ثبت می کنند می توان گذاشت به حساب بوم دوستی مردم سرخه ... خب چه ایرادی دارد ؟
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مگه چکار کرده که می خواند مجسمه اش بسازند!؟
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حرف سایت مشرق در مورد چاپلوسی با مزه است - اصول گرایان آخر چاپلوسی هستند
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر يك دهم از شيوه و روش امام خميني ( ره ) در جامعه اجراء شود وضعيت اينچنين نبايد باشد .
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    من همشهري هيچ يك از آقايان رده بالا نيستم و تقدير از مفاخر هر شهر با ساخت تنديس و ... به نظر نمي ايد كه كار منفي باشد البته به شرطي كه اين مجسمه بعد از دوران خدمت شخص مورد نظر پايين نيايد يا مفقود نشود. بنده هيچ ايرادي نمي بينم كه در رفسنجان و اردكان و سمنان مجسمه اشخاص معروف آن شهرها نصب شود.
  • حسن ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پس چطور می شود در شهر ارومیه برای امام جمعه سابق آقای حسنی که زنده هم هست هم به نامش خیابان نامگذاری می کنند و هم تندیس می سازنند مشرق لطفا منتشر کن و بعد هم پاسخ بده و پیگیر باش که ایشان شدیدا اصول گرا می باشد پس چه اشکالی که مقام کشوری روحانی صد بار بیشتر می باشد تندیس نسازنند
  • مشرق ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    چشم
  • حسن ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    پس چطور می شود در شهر ارومیه برای امام جمعه سابق آقای حسنی که زنده هم هست هم به نامش خیابان نامگذاری می کنند و هم تندیس می سازنند مشرق لطفا منتشر کن و بعد هم پاسخ بده و پیگیر باش که ایشان شدیدا اصول گرا می باشد پس چه اشکالی که مقام کشوری روحانی صد بار بیشتر می باشد تندیس نسازنند
  • اسی خطر ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    نون بازو خوردن خیلی سخته . . .
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برای مردم عادی بله اما برای یک مقام سیاسی خیلی مضحکه
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برای خنده مردم چیز بدی نیست
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    حسن چقدر کامنت میذاری ؟ براش بسازند صد تا هم بسازند اما نباید انتظار داشته باشه همیشه مجسمه اش آن بالا بماند ... اگر ساخت مجسمه خوب بود امام برای خود سفارش میداد و یا دیگران جرات ساخت مجسمه اش را به خود میدادند
  • سعید ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اگه قراره تندیس بسازن باید تندیس دکتر احمدی نژادو بسازن
  • سعید ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    مگر امام جمعه ی سابق ارومیه معیار تشخیص حق از باطله؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    متاسفانه شما رسانه ها هر روز با شعور ملت ایران بازی میکنید که توی انتخابات ، کاندید خودتون پیروز بشه ، ولو به تخریب رقیب
  • ناشناس ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اگر هم بخواهند کاری جهت رفاه مردم انجام بدهند نمیتوانند و با کاهش قیمت نفت کسری بودجه دارند و سال آینده هم مجبورند نرخ بنزین و سایر حاملهای انرژی را افزایش دهند و مردم رو در فشار قرار دهند .
  • ناشناس ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اصولا"بت ساختن از شخصیت ها در نظام اسلامی جایز نمیباشد !
  • محمدي ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    نهي از منكر خوبي بود در آستانه ورود به ماه مبارك رمضان.
  • عبدخدا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اره این اولین باره که مودب بودی
  • عبدخدا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اره موافقم مجسمه احمدی نژاد رو باید بسازن تا مردم قدر الانشون رو بدونند ؛ هی به اون مجسمه نگاه کنند و بگن چه خوبه که نیستش و شکرگزار خدا باشن که نیستش
  • تازه بودایی هندی مقیم ایران ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    به جان خودم من باید در زمینه ادبیات فارسی پیشت لنگ بندازم
  • عبدخدا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اتفاق مشرقی ها که دشمن روحانی هستند بهتر بود سکوت میکردند تا مجسمه ی روحانی نصب بشه ؛ اونوقت خوراک خوبی برای تخریب بود . فکر کنم حواستون نبود...
  • امید ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    چند بار در مورد خلق و خوی یک شهر خاص ایمیل زدم اما انتشار ندادید تا اینکه خودتون لب به اعتراف گشودید دمتون گرم تازه این اولین و آخرین نیست . به مرور زمان بیشتر خودشو نشون میده
  • زنگلاچو ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    اینقدر ناشکری نکن برو دعا کن زردآلو شدی ما که زنگلاچو ماندیم.ما دامغانیارو چی میگی اولش بودجه و امکانات میره سمنان ازش مالیات سنگین میگیرن بعدمثل اسپند دور سرمون میچرخونن میبرندشاهرود.
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    برای ایشونم نباید میساختن کار غلط یه کار غلط دیگه رو توجیه نمیکنه
  • امید ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام آقایون هم استانی من بچه سمنانم به اندازه شما یارانه می گیرم و نه بیشتر معضل بیکاری و کسادی بازار هم داریم و مسلما اجاره و بقیه هزینه های شهری ما از شما بیشتره من نمیدونم یه جوری وانمود می کنید که ما در بهشت زندگی می کنیم و شما در جهنم یکی از بستگان ما همون نزدیکی بسطام کشاورزی داره و از زمانی که یادم هست وضعشون از ما بهتر بوده و الان هم که ماشالله .... واقعیت همینه! اگه باور ندارید یه روز عصر بیایید میدان استاندارد از چندصد نفری از شاهرودیا و دامغانیا که سرکارشون تو سمنانه و دارن برمی گردن بپرسید. جهت اطلاع اگه یه سمنانی برا کار بیاد شاهرود دمار از روزگارش در میارن که فکر کنم نشان از همون عدالتیه که می فرمایید!!!!
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    ما هم الکی امیدواریم مثلا
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    تبریک به تو-تبریک به خودم-تبریک به حسن-تبریک به همه و...
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    مشرق تو که از کواکبیان میترسی چرا سایت زدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس