کد خبر 428988
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷

پیشروی های نیروهای کُرد به سمت شهر تل أبیض و کنترل تمام راه های مواصلاتی بین این شهر و الرقه نگرانی ترکیه را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، منابع آگاه اعلام کردند که نیروهای پیشمرگه کرد روستاهای جندوای، عیدانیه، ابوجابر و عین سلکو واقع در شرق شهر تل أبیض را آزاد کردند. بر این اساس نیروهای کرد از طرف غرب شهر نیز به پیشروی های خود ادامه داده و بعد از آزادسازی ابوخرزه، ابوظهور، بدریه، خربه عبود، طرب و جوخدار به نزدیکی تل أبیض رسیدند.

به گفته فعالان، تروریست های گروهک داعش از شهرک سلوک واقع در ریف شمالی شهر الرقه عقب نشینی کرده اند، پیشروی سریع نیروهای کرد همزمان با حملات هوایی گسترده ائتلاف بین المللی و مهاجرت صدها خانواده سوری به سمت شهر الرقه و نوار مرزی ترکیه انجام می گیرد.

در همین راستا ترکیه پذیرش آوارگان سوری را که از نبرد میان کردها و عناصر داعش فرار کرده اند شروع کرده است. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ده ها نفر از آوارگان سوری از طریق نقطه مرزی «آکچا قلعه» وارد ترکیه شده اند.

پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نسبت به پیشروی نیروهای مسلح کرد به سمت تل أبیض سوریه که تحت کنترل گروهک داعش قرار دارد، ابراز نگرانی کرده و گفته بود: پیشروی کردها تهدیدی برای ترکیه به شمار می رود.

اردوغان نیروهای پیشمرگه کرد را به هدف قرار دادن ساکنان عرب و ترکمن متهم و تاکید کرد که کشورش از هفته گذشته تا کنون حدود 15 هزار سوری را پناه داده است. رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: هدف قرار دادن عرب ها و ترکمن ها نشانه خوبی نیست و می تواند تهدیدی علیه مرزهای ترکیه به شمار آید.

گفتنی است اردوغان بارها از حمایت غرب از نیروهای کرد در سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته است: نگرانی ها در مورد سلطه عناصر مسلح کُرد وابسته به حزب کارگران کردستان بر شمال سوریه روز به روز بیشتر می شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    ترکیه ی نژاد پرست از درون داره فرو میریزه. اردوغان مثل اینکه حالیش نیست که نصف جمعیت ترکیه کورد هستند
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    منتظر باش اردوغان کردها ضرب شصتی بهت نشون بدن که آرزوی بشار رو بکنی
  • ایرانی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    راه ارتباطی تروریست های داعش را باید قطع کرد.به این دلیل ترکیه نگران است. به نظر من این بهترین راه کار است، با تصرف مناطق شمالی سوریه به دست کردها ( که می توانند متحد ایران باشند) راه ارسال نیرو و تجهیزات از ترکیه به تروریست های داعش بسته یا حداقل مشکل می شود. این گونه ارتش سوریه می تواند شکست های خود را جبران نماید. باید ایران و سوریه از گروه های کردی حمایت نموده تا ترکیه نتواند به راحتی به تروریست ها کمک برساند. می توان با یک سیاست درست و اصولی کردهای منطقه را متحد خود بنمایم که در صورت سقوط بشار اسد همچنان در سوریه قدرت مانور داشته باشیم. به نظر من ایران باید از کردها حمایت نموده تا به حقوق خود در کشورهای دیگر دست یابند این گونه می توان کردها را به متحد خوب و قابل اطمینانی برای ایران بدل کرد.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    اردغان یک فرد دیکتاتور مذهبی خرافاتی است
  • صطفی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آقای ناشناس انتخابات نشان داد که با آرای قرضی کردها( HDP) حداکثر 12٪ شد بقیه کردها کجا بودند
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    همانطور که ایران از نزدیکی داعش به مرزهایش احساس خطر می کند ،ترکیه هم کردها رو بیشتر از داعش برای منافع ملی خود زبان بار می بیند..
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    نه ترکیه 40 میلیون کرد داره عزیز
  • رضا ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    HDP به عنوان یک حزب کوردی 12 درصد رای آورد.ولی کوردای زیادی در حزب اردوغان هستن که وارد مجلس شدن.همچنین یه کوردی دیگه که رای کمی آورد
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آتش برای همیشه در خرمن همسایه نمی ماند
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آرای قرضی؟ کی قرض داده بود حالا؟ بخشی از کردها به عدالت و توسعه و بخشی هم به جمهوری خواه خلق رای میدن. بعضیها هم مستقلا شرکت میکنن. HDP مساوی با تمام کردها نیست عزیزم.
  • محمد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آیا پیشروی نیروی های مشترک ارتش آزاد و کردها با پشتیبانی سنگین هوایی آمریکا خوشحالی داره؟! مشرق از تو بعید بود
  • سرو ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    (مذهبی نه )ولی مالیخولیائی است درفکرتشکیل امپراطوری عثمانی است
  • kourosh kabir ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    آخه باهوش اون 12 درصد کسایی هستند که فقط به ی حزب رای دادند نه تمام ملت کرد ترکیه شامل کسایی که به سن رای دادن نرسیدن و یا کسایی که رای ندادن یا کردایی که به احزاب دیگه رای دادن.... .به لحاظ مغزی معیوب نیستی؟؟!!
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    ببخشید داعش و اربابت اردوغان شکست خوردن و ما خوشحالیم.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 0
    کردستان بزرگ(به زعم یه عده)در حال تشکیل است،اونهم با حمایت آشکار نظامی آمریکا.باشد که پند گیریم ودر زمره غافلان نباشیم
  • علي ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ايران بايد از کردها حمايت کنه چون تشکيل اقليم کردستان سوريه قطعيه و ايران بايد اونا رو متحد خودش کنه و اين قدرت مانور ايران رو در برابر ترکيه بيشتر ميکنه و در صورت دخالت نظامي ترکيه در خاک سوريه ايران بايد با حمايت از گروه هاي مخالف ترکيه جنگ داخلي سوريه رو به استانبول و آنکارا بکشونه تا ترکيه در اثر جنگ داخلي کاملا تضعيف بشه.
  • رضا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چرا ترکيه از داعش حمايت ميکنه؟چون هر دو ايدئولوژى مشترکي دارن ترکيه ميگه تمام شهروندان من ترک هستند و غير از اين بايد نابود بشه داعش هم ميگه تمام شهروندان من سني هستن و غير از اين بايد نابود بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس