کد خبر 428363
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲

یک تارنمای خبری ترکیه درخبری فوری اعلام کرد داعش کنترل شهر مرزی و استراتژیک تل العبید در نزدیکی ترکیه را از دست داده و نیروهای کرد سوریه و گروه جدید موسوم به بورکان الفرات در حال ورود به این شهر از بخش شرقی می باشند.

به گزارش مشرق، بیش از 10 روز است که داعش برای تصرف تل العبید که از موقعیت استراتژیک مهمی در نزدیکی مرز ترکیه برخوردار است، حملات سنگینی را در منطقه شروع کرده و هزاران سوریه ای به سوی مرز ترکیه متواری شده اند ولی به علت ممانعت نیروهای امنیتی ترکیه از ورود آنها، همچنان در آن سوی مرز و پشت سیم ها خاردار و خندق های ایجاد شده بسر می برند.

تارنمای خبری روزنامه ملیت عصر شنبه خبر داد با حملات سنگین نیروهای وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک سوریه و گروه معارض جدید بورکان الفرات داعش در تل العبید شروع به عقب نشینی کرده و انتظار می رود تا ساعتی دیگر کنترل کل شهر به دست نیروهای سوری بیفتد.

این تارنمای خبری نوشته است در حالیکه درگیری ها در شهر مرزی تل العبید از بامداد امروز تشدید شده، آوارگان سوری که از این شهر متواری و به مرز ترکیه پناه آورده اند همچنان سرگردان هستند.

بنابراین گزارش نیروهای کرد سوری از مردم خواسته اند تا به روستاهای خود که از کنترل داعش خارج شده است، برگردند.

از سوی دیگر شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه از منطقه گزارش داد بیش از دو هزار سوریه ای سه روز است زیر آفتاب و در هوای گرم در نقطه صفر مرزی در انتظار ورود به خاک ترکیه به سر می برند ولی نیروهای امنیتی ترکیه از ورود آنها به داخل خاک این کشور ممانعت می کنند.

این شبکه خبری با اشاره به اینکه هنوز پرچم های داعش بر فراز تل العبید دیده می شود و درگیری ها ادامه دارد، افزود: در دو نقطه مرزی دیگر ترکیه با سوریه نیز صدها تن از سوریه ای ها در پی تشدید درگیریها و پیشروی داعش به سوی مرز ترکیه آمده اند که گفته می شود نیروهای امنیتی با گشودن دروازه مرزی موقتی به شماری از آنها اجازه ورود به خاک ترکیه را داده است.

در این میان در نشست امنیتی روز گذشته در آنکارا موضوع پیشرویهای داعش در منطقه و احتمال رو در رویی ترکیه با موج جدیدی از آوارگان سوری تا حدود 200 هزار نفر، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست امنیتی به ریاست احمد داود اوغلو نخست وزیر و با شرکت رئیس ستاد فرماندهی ارتش و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و دیگر مسوولان امنیتی ترکیه برگزار شد.

رسانه های ترکیه گزارش دادند که در دو هفته گذشته با تشدید حملات هوایی نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا در منطقه حصکه سوریه وابسته به استان مرزی راس العین هزاران سوریه ای به سوی مرزهای ترکیه متواری شده اند.

از منطقه آکچاقلعه ترکیه وابسته به استان شانلی عرفا در این دوره حدود 15 هزار آواره سوری وارد خاک ترکیه شده اند.

مقامات امنیتی در مرز ترکیه با سوریه با اعلام اینکه پذیرای آوارگان بیشتری به خاک ترکیه نخواهد شد، به سوریه ای ها اجازه ورود نمی دهند و این موضوع هر از گاهی موجب بروز تنش و درگیری در منطقه مرزی می شود.

ان.تی.وی گزارش داده است که نیروهای امنیتی با تیراندازی هوایی سعی می کنند مردم را از نقطه مرزی دور کنند ولی سوریه ای ها با پرتاپ سنگ به نیروهای امنیتی ترکیه پاسخ داده و خواهان گشوده شدن مرز می شوند.

در دوهفته اخیر تحولات منطقه تل العبید سوریه در ترکیه خبرساز شده است.

روزنامه بیرگون ترکیه روز گذشته مدعی شد برق منطقه تل العبید سوریه که در کنترل گروه تروریستی تکفیری داعش قرار دارد، از خاک ترکیه تامین می شود.

این روزنامه به نقل از مسوولان شبکه توزیع برق در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه در آکچاقلعه از توابع شهرستان شانلی عرفای ترکیه مدعی شد در حالیکه در آکچاقلعه در طول روز چند نوبت شاهد قطع برق هستیم، برق تل العبید سوریه که در کنترل داعش است، بطور 24 ساعته تامین می شود.

روزنامه نوشته است، برق تل العبید درحالی تامین می شود که هواپیماهای ائتلاف بین المللی به دفعات این منطقه تحت کنترل داعش را بمباران می کنند.

بیرگون با عنوان فرعی قاچاقچی ها از حضور داعش در منطقه راضی هستند، نوشته است: در منطقه پیشتر نیز بخشی از مرزنشینان فعالیت قاچاق بین دو کشور را داشتند ولی اکنون این کار قاچاق با گذشته فرق می کند. اکنون تجارت انسان نیز درمنطقه رونق گرفته است و قاچاقچیان در قبال عبور دادن هر پیکارجوی خارجی مقادیر قابل توجهی دلار از داعش دریافت می کنند. بیرگون مدعی شده است حجم قاچاق روزانه در این منطقه بین 7 تا 13 میلیون دلار است.

درحالیکه هر روز در رسانه های مخالف ترکیه شاهد انتشار اخباری در خصوص عبور پیکارجویان خارجی و یا قاچاق سوخت توسط عناصر داعش به ترکیه مطرح می شود، مقامات ترکیه همچنان این خبرها را بدون انتشار سندی رد کرده و ضمن اذعان به عدم کنترل های کامل در مرز این کشور با سوریه تاکید دارند مرز طولانی 910 کیلومتری با سوریه با تلاشهای زیاد کنترل شده و تدابیر لازم اتخاذ می شود.

ترکیه در این راستا کشورهای غربی را به همکاری بیشتری با این کشور دعوت می کند.

این درحالیست که گروههای تروریستی اخیرا در خاک ترکیه آموزش دیده و برای انجام عملیات تروریستی به سوریه اعزام می شوند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس