کد خبر 427292
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹

کوپاآمریکا 2015 به میزبانی شیلی فرصتی مناسب برای قاره آمریکای جنوبی است تا بار دیگر فرهنگ و تاریخ خود را به دنیا معرفی کنند. فریادی به به بلندای تاریخی کهن و قابل احترام که به اندازه‌ای قابل تامل از آمریکای شمالی و اروپا زخم خورده است.

گروه ورزشی مشرق - چهل و چهارمین دوره مسابقات جام ملتهای آمریکای جنوبی موسوم به کوپا آمریکا با حضور 12 تیم و در قالب 3 گروه از روز جمعه 22 خرداد آغاز می شود و تا 14 تیر ادامه خواهد داشت.

می‌توانید این تورنمنت بزرگ را در قالب یک رقابت ورزشی در آمریکای جنوبی خلاصه کنید و از تماشای بازی زیبای مسی و توس لذت ببرید اما سالهای سال است که هواداران حرفه‌ای فوتبال به این حقیقت دست یافته‌اند، حقیقتی غیر قابل انکار که فوتبال را هرگز در قفس پلاستیکی ورزش و هیجان خلاصه نمی‌کند و آن را در حوزه تاریخ، سیاست، اقتصاد و فرهنگ زیر تیغ تشریح و تفسیر می‌گیرد.

آمریکای جنوبی و لاتین در تاریخ باشکوه و غنی خود به اندازه کافی از استعمار و استثمار اسپانیا، پرتغال، یونان، انگلیس و در نوع نوین خود آمریکا زخم خورده است. فوتبال و موسیقی دو رفیق قدیمی و دلسوز برای آمریکای جنوبی محسوب می‌شوند که در طول تاریخ پا به پای زخم‌های کوچک و بزرگ این منطقه از کره زمین آمده و بر آنها مرهم گذاشته‌اند.

کوپا آمریکا فریادی به بلندای قرن‌ها سکوت
99 سال پیش این تورنمنت بزرگ کلید خورد، کوپاآمِریکا به میزبانی آرژانتین، کشوری که در آن زمان از پا تا فرق سر درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی بود و ثروت کشورش به بهانه‌های گوناگون به تاراج می‌رفت. در آن سال اروگوئه به قهرمانی رسید، آرژانتین به رتبه دوم بسنده کرد، برزیل سوم شد و شیلی به رتبه چهارم دست یافت. هیچ چیز بهتر از فوتبال نمی‌توانست در آن سال مردم آرژانتین را به اتحاد برساند و پرچمی واحد را در دستان مردم این کشور افراشته کند.

در بازی دو تیم شیلی و اروگوئه بود که برای اولین بار دو بازیکن سیاه پوست لباس رسمی یک تیم ملی را بر تن داشتند و حق بازی کردن پیدا کرده بودند، به همین مناسبت نیز بسیاری از سیاه پوستان برای تماشای بازی فوتبال به استادیوم آمده بودند و شعارهای زیادی علیه نژادپرستی سر دادند.

کوپا آمریکا فریادی به بلندای قرن‌ها سکوت
اولین باری که فوتبال در خاک آمریکای جنوبی رویت شد به سال 1867 باز می‌گردد، زمانی که کارگران انگلیسی کمپانی راه آهن بریتانیا تصمیم گرفتند به صورت رسمی یک باشگاه فوتبال تاسیس کنند و تیم داشته باشند. پس از آن فوتبال برای انگلیس به یک دردسر تبدیل شد و مردم آرژانتین و کشورهای همسایه آرژانتین نیز بهترین راه برای اعتراض به انگلیس را در فوتبال پیدا می‌کردند.

دو جنگ جهانی در قلب قاره سبز، قاره آمریکای جنوبی را بی نصیب نگذاشتند و فوتبال در همه این سالها راهی بسیار مناسب برای بیان عقیده و عقده‌ها بوده است، ضربات مهلک فرهنگی که مردم برزیل از پرتغال و مردم مکزیک از اسپانیا دریافت کرده‌اند شاید هرگز جبران نشود، ضرباتی که در کمترین حالت خود تغییر زبان و فرهنگ این کشورها را در پی داشته‌اند.

مشکلاتی که کمونیسم برای فوتبال برخی از کشورهای آمریکای جنوبی پیش آورد و شاید مشکلاتی که فوتبال برای کمونیسم ایجاد کرد از دیگر حواشی سالیان قرمز رنگ فوتبال در آمریکای جنوبی بود.

کوپا آمریکا فریادی به بلندای قرن‌ها سکوت
کوپاآمِریکا 2015 به میزبانی شیلی فرصتی مناسب برای قاره آمریکای جنوبی است تا بار دیگر فرهنگ و تاریخ خود را به دنیا معرفی کنند. فریادی به به بلندای تاریخی کهن و قابل احترام که به اندازه‌ای قابل تامل از آمریکای شمالی و اروپا زخم خورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس