مهدفوتبال چین باشد یا انگلیس، دنیا این را می‌داند که فوتبال مدیون آمریکای جنوبی است، فوتبال دوست صمیمی آمریکای لاتین است و آستک، قناری‌های زرد، قرمزهای کوبا و مردمان سرزمین آفتاب جز هیجان و عشق و سادگی چیز دیگری به فوتبال هدیه نداده‌اند.

گروه ورزشی مشرق - ماه‌های تلخ و سیاهی بر فوتبال گذشته و این ورزش بزرگ و جهانی خدشه‌های جبران ناپذیر و خراش‌های عمیقی را بر پیکره خود حس می‌کند. فساد‌های مالی و اخلاقی به رگ‌های این بدن بیمار رسوخ کرد و دیگر شاید نشود کاری برایش انجام داد، عفونت شاید تمام بدنش را اشغال کرده باشد اما این آخرین امید فوتبال است، کوپا آمِریکا.


مهد فوتبال چین باشد یا انگلیس، دنیا این را می‌داند که فوتبال مدیون آمریکای جنوبی است، فوتبال دوست صمیمی آمریکای لاتین است و آستک، قناری‌های زرد، قرمزهای کوبا و مردمان سرزمین آفتاب جز هیجان و عشق و سادگی چیز دیگری به فوتبال هدیه نداده‌اند.

آخرین امید دوست‌داشتنیِ فوتبال +آمار

کوپا آمریکا از فردا کلید خواهد خورد و بار دیگر فوتبال دوستان سراسر دنیا را به وجد خواهد آورد، مدرنیسم اروپا در آن راهی ندارد و چمن‌های خوشرنگ آلمان و سکوهای زیبای اسپانیا و فیلمبرداری همیشه در حال پیشرفت فرانسه را در آن راهی نیست اما فوتبال در آن جریان دارد، در همان چمن‌های نیمه ترمیم شده، در همان استادیوم‌هایی که بدون نورپردازی و بدون سیستم صوتی قوی و بدون فیلمبرداری خوب، هنوز هم دیدنی و جذاب هستند. با ناب‌ترین موج‌های مکزیکی، با دیدنی‌ترین تکنیک‌های فوتبالی با کمترین میزان تمارض، با بیشترین میزان تعصب و عشق و علاقه.

به گزارش مشرق، پیکارهای قهرمانی جام ملت‌های آمریکای جنوبی موسوم به کوپا آمریکا در کشور شیلی با حضور 12 تیم آغاز می‌شود.

دوازده تیم حاضر در مسابقات در 3 گروه به این شرح به رقابت می‌پردازند:

گروه 1:‌شیلی، بولیوی، اکوادور، مکزیک
گروه 2:آرژانتین، جاماییکا،‌ پاراگوئه، اروگوئه
گروه 3:کلمبیا، پرو، ونزوئلا، ‌برزیل

آخرین امید دوست‌داشتنیِ فوتبال +آمار

رویدادی چندجانبه و بین‌المللی در جهان جذاب اما زخمی فوتبال که بین تیم‌های ملی مردان کشورهای عضو کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) برگزار می‌شود. در ادامه آماری خواندنی از این رقابت جذاب و دیدنی بخوانید:

**
اولین دوره این رقابت‌ها در سال 1916 برگزار شد و از سال 1984 تاکنون قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا به شمار می‌رود. شکل کنونی این تورنمنت با شرکت 12 تیم در سه گروه 4 تیمی در یکی از کشورهای عضو این کنفدراسیون است.

**
در دو دوره پر حاشیه بیشترین هیجان و فراز و نشیب در کوپا آمریکا ثبت شد، یکی به سال 1917 باز می‌گردد که طی آن تیم ملی اروگوئه قهرمان شد و دیگری به سال 1957 بر می‌گردد که طی آن تیم ملی آرژانتین به مقام قهرمانی رسید. در هر دو مورد یاد شده مشکلات زیادی در زمینه قضاوت داوران و دخالت دولت‌ها در نتایج بازی‌ها گزارش شد اما به غیر از این دو مورد در سایر رقابت ها مشکل خاصی نبود.

**
از آن‌جا که تعداد اعضای این کنفدراسیون فقط 10 کشور است در هر دوره 2 تیم از دیگر کنفدراسیون‌های عضو فیفا به این مسابقات دعوت می‌شوند. از 1993 تاکنون مکزیک همواره یکی از میهمانان این تورنمنت بوده ‌است.

**
در طول 43 دوره برگزاری این مسابقات تیم اروگوئه با 15 قهرمانی موفق‌ترین تیم مسابقات به شمار می‌رود. آرژانتین با 14 قهرمانی، برزیل با 8 قهرمانی، پاراگوئه و پرو با 2 قهرمانی و کلمبیا و بولیوی با یک قهرمانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

**
در گروه‌بندی این دوره، همگروهی آرژانتین با اروگوئه و همگروهی برزیل با کلمبیا بیش از سایر وقایع، زیر ذره بین کارشناسان و تحلیلگران بوده است. کلمبیا در سال‌های اخیر به کابوس فوتبال برزیل تبدیل شده و هواداران اردوی زردها، جز یک پیروزی تاریخی و قاطعانه چیز دیگری از مردان خود نمی خواهند.

**
در پایان مرحله گروهی کوپا آمریکا دو تیم برتر هر گروه به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند و دو تیم سومی که بهترین نتیجه را کسب کرده باشند نیز جواز حضور در مرحله حذفی را کسب می‌کنند.

**
این رقابت‌ها با انجام دیدار شیلی و اکوادور کلید می‌خورد و ورزشگاه ناسیونال شیلی در شهر سانتیاگو میزبانی فینال این مسابقات که در روز 4 جولای برگزار می شود را عهده دار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس