کد خبر 426986
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸

'عبدالله محقق' نوشت: پیوستن جوانان تاجیک به صف جنگجویان داعش در سوریه و عراق بار دیگر نشان داد که خطر افراط گرایی؛ جوانان را تهدید می کند و به رغم تلاش مقامات کشور نتیجه کار آنها هنوز نامشخص است.

به گزارش مشرق، تاج نیوز با اشاره به اینکه گفته می شود، ممنوعیت فعالیت سلفی ها باعث شده است که جوانان بیشتری به این راه کشیده شوند از 'عبدالله محقق' کارشناس مسائل سیاسی و دینی پرسیده است چرا با توجه به منع شدن فعالیت سلفی هنوز هم آنها فعالند و با وجود گسترش مبارزه علیه انان، چه عاملی این جریان را باز هم فعال نگاه داشته است؟ عبدالله محقق در پاسخ گفته است که گسترش عقیده و اندیشه باطل سلفی ماهیت فراملی و فراکشوری دارد زیرا پشتیبان اصلی و ایجادکنندگان سلفی ها ؛ جهان کفر و قدرت های بزرگ و تروریست ها می باشند و عامل داخلی، یعنی برخی از واعظان خودفروخته هم برای ریشه دوانی عوامل خارجی شرایط لازم را فراهم می آورند . البته برخی از حامیان سلفی ها در برخی نهاد های کلیدی تاجیکستان حضور دارند که شخصیت آنها تا امروز ناشناخته باقی مانده اند و آنها از سلفی ها به طور غیررسمی پشتیبانی می کنند.

محقق افزوده است که مقامات دولتی، نهاد های امنیتی و انتظامی و دادگاه عالی جمهوری تاجیکستان موضع خود را نسبت به رویه ارتجاعی و تندروی سلفیه مشخص نموده و به مبارزه با جریان خطرناک و تکفیری سلفیه برخاسته اند اما نهاد های دینی از جمله رئیس مرکز اسلامی و کمیته دین تاکنون موضع رسمی خود را نسبت به سلفیه اظهار نداشته اند و از این رو بسیاری از جوانان؛ ایدئولوژی سلفیه را همان اموزه های اسلام می پندارند .

این کارشناس دینی و عضو سابق مرکز اسلام شناسی نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان در پاسخ به این سووال که مبارزه با سلفیه در زمان حاضر بیشتر است یا سال های گذشته؟ می گوید که این مبارزه در گذشته فعال تر از اکنون بوده زیرا علمای سنتی این خطر را درک نموده، با رهبری رئیس سابق شورای علماء مرحوم شیخ امان الله نعمت زاده تلاش های زیاد داشتند اما بعداز درگذشت شیخ امان الله نعمت زاده مشعل مبارزه با سلفیه در مرکز اسلامی و شورای علمای تاجیکستان خاموش گردید.

عبدالله محقق با انتقاد از مسئولان و اساتید دانشکده اسلامی تاجیکستان که تا امروز حتی یک مقاله تحلیلی و علمی برضد سلفیه و جریان های تکفیری ننوشته اند و بلکه بعضی از آنها خود دارای تفکر و افکار باطل سلفیه هستند ؛ می گوید: آنها نه تنها خود اقدامی نمی کنند بلکه هرمسلمانی را که برضد رویه باطل سلفیه سخن بگوید، از میدان به در می کنند.

عبدالله محقق عزم و اراده مقامات دولت تاجیکستان در مبارزه با سلفیه را جدی دانسته و بر این باور است اگر همین مقامات فعال نبودند ، امروزه مزدوران تکفیری کشور را مکان تاخت و تاز و میدان قتل و کشتار خود ساخته بودند.

وی ادامه داده است که 'حلیم اف' فرمانده سابق نیروهای ویژه وزارت کشور تاجیکستان که چندی پیش به داعش پیوست و برخی از روحانیون اغواگر در سفر به امریکا از موسسان اصلی سلفیه درس گرفته اند.

عبدالله محقق کارشناس دینی و عضو سابق مرکز اسلام شناسی نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان در گفت وگو با تاج نیوز همچنین گفته است که وقتی تعلیم و تدریس علوم اسلامی برای نوجوانان محدود و رفتن آنها به مسجد ممنوع است زمینه رشد عقیده سلفیه و شکل گیری افکار و جریان های تکفیری کاملا مهیا گردیده است و نوجوانان به سامانه های اجتماعی و اینترنتی و شبکه های ماهواره ای که اکثر آنها ماهیت اغواگری سلفیه دارند، مراجعه می نمایند و حرکت های تروریستی و تکفیری هم از این فرصت استفاده نموده، هزاران جوانان تاجیک را مغزشویی نموده و به سوی خود جذب نموده که این برای امنیت دولت ؛ ملت و فرهنگ تاجیکستان بسیار خطرناک می باشد.

منبع: تاج نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس