کد خبر 426951
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱

انتشار تصاویر دیدار هیات پارلمانی اروپایی با علی لاریجانی در خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایسنا باعث ممنوعیت ورود خبرنگاران پارلمانی خبرگزاری‌های مذکور به مجلس شد.

به گزارش مشرق، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی از صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز شد که روابط عمومی مجلس اقدام به حذف اسامی خبرنگاران پارلمانی خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایسنا کرد.

پیش از این و طی سال‌های گذشته از خبرگزاری‌های اصلی کشور (فارس، ایسنا، ایرنا، تسنیم، مهر، باشگاه خبرنگاران جوان و ایلنا) 3 خبرنگار به مجلس می‌رفتند اما امروز روابط عمومی مجلس اسامی 9 خبرنگار خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایسنا را حذف و مانع از ورود خبرنگاران این رسانه‌ها به پارلمان شدند.

براساس این گزارش، اداره اخبار مجلس روز شنبه 16 خردادماه آفیش برنامه دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا و هیأت همراه را برای اعزام عکاس و تصویربردار به تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها ارسال کرد.

رسانه‌ها نیز به دلیل اهمیت این دیدار، عکاسان خبری خود را برای پوشش تصویری به پارلمان اعزام کردند.

در میان عکس‌های منتشرشده در گزارش تصویری این دیدار، عکسی به چشم می‌خورد که خانم نماینده پارلمان اروپا با پوشش نامناسب در دیدار با علی لاریجانی حضور یافته است.

 

 

در پی انتشار عکس‌های فوق در خبرگزاری‌های ذکر شده، مجلس اعلام کرد که خبرنگاران این رسانه‌ها از 3 خبرنگار به یک خبرنگار تقلیل یابند، آن هم با این شرط که خبرنگار معرفی شده حق حضور در راهروی پارلمان را ندارد و فقط می‌تواند برای پوشش صحن به مجلس بیاید.

براین اساس و همانطوری که علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در اینستاگرام خود نوشت، تشریفات مجلس شورای اسلامی موظف به اجرای پروتکل است و باید نکات لازم را به هیأت‌های خارجی که در ایران حضور می‌یابند، برای رعایت پوشش اسلامی متذکر شوند. در واقع طبق اعلام یکی از وکلای ملت کوتاهی در این زمینه متوجه تشریفات مجلس است.

در عین حال انتشار این عکس‌ها در خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و ایسنا کاملاً بر اساس وظیفه حرفه‌ای این رسانه‌ها انجام شده اما باز هم پس از بروز مشکلی توپ انتقادات به زمین رسانه‌ها افتاده و مقامات به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود رسانه‌ها را متهم می‌کنند.

مسئولان نهاد قانونگذاری کشورمان در این زمینه به جای آنکه با تشریفات مجلس برخورد کنند رسانه‌ها را محدود و امروز از ورود خبرنگاران پارلمانی فارس، ایسنا و تسنیم به مجلس ممانعت به عمل آوردند.

به نظر می‌رسد باید پوشش نامناسب این خانم در دیدار هیأت پارلمانی اروپا با رئیس مجلس موجب ناراحتی و تأسف نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشور و رئیس پارلمان شود، نه انتشار عکس دیدار!

گویا مسئولان به جای اینکه حضور یک نماینده پارلمان اروپا در دیداری کاملاً دیپلماتیک با پوشش نامناسب و حتی حضور برخی اعضای این هیأت پارلمانی با «کوله‌پشتی» موجب ناراحتی‌شان شود انتشار عکس‌های این دیدار موجب ناراحتی‌شان شده است.

 

 

همانطوری که پیش‌تر هم اشاره شد، علی مطهری نماینده تهران در مجلس در مطلبی در پاسخ به مهدی کوچک‌زاده که خواستار اظهارنظر وی در این باره شده بود، در صفحه اینستاگرامش نوشت:

قطعاً در این قضیه «تشریفات مجلس» مقصر بوده است و بهتر بود «روابط عمومی مجلس» در اطلاعیه‌ای از مردم «عذرخواهی» می‌کرد و هنوز هم دیر نشده است.

آن طور که من تحقیق کردم خانم مورد نظر در ملاقات هیأت با آقای بروجردی روسری داشته و در نتیجه، آن قسمت‌هایی از بدن او که در ملاقات بعدی آشکار است پوشیده بوده است. بعد از این جلسه به سرویس بهداشتی می‌رود و هنگام خروج، روسری نداشته و کلاه مانندی بر سر داشته است. افراد تشریفات باید به او تذکر می‌داده‌اند که این کار را نکرده‌اند. این که کار این خانم خصوصاً با توجه به اینکه اساساً لباس او هم مناسب جلسه ملاقات رسمی نبوده و ساک و کیفی هم بر دوش و دست دارد، عمدی بوده یا سهوی، روشن نیست ولی به هر حال لازم است مسئولان سیاست خارجی کشور تذکر لازم را به هیأت مذکور بدهند.

مهمانان زن خارجی باید مسئله پوشش اسلامی را به عنوان یک قانون در کشور ما رعایت کنند و اتفاقاً آن‌ها احترام زیادی برای قانون قائل هستند و از طرف آن‌ها مانعی نیست، فقط برخی مسئولان تشریفات ما که موظف به اجرای پروتکل هستند گاهی روشنفکر یا دچار رودربایستی می‌شوند.

به گزارش فارس، پیش از این نیر مجلس شورای اسلامی از چند هیأت پارلمانی برای حضور در کشورمان دعوت کرده بود که برخی از این سفرها حاشیه‌های را در پی داشت.

آذرماه سال 92 بود که هیأت پارلمانی از اتحادیه اروپا به ریاست خانم «تاریا کرونبرگ» به دعوت مجلس شورای اسلامی وارد کشور شد و پس از دیدارهایی با مقامات کشورمان در دیداری خارج از برنامه‌ریزی و بدون اطلاع وزارت امور خارجه و البته مجلس، با نسرین ستوده و جعفر پناهی از محکومان فتنه 88 در محل سفارت یونان در تهران دیدار کردند.

 

 

در این دیدار که عملاً اختیار سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در آن زیر سؤال رفته است، جایزه «ساخاروف» که در سال 2012 به جعفر پناهی و نسرین ستوده از سوی پارلمان اروپا به خاطر تلاش‌های آنان در راه اعتلای حقوق‌بشر! اعطا شده، به این 2 نفر تحویل داده شد.

 

 

البته این تنها نتیجه این دیدار دو جانبه نبود، بلکه نسرین ستوده نیز هدیه‌ای را به رئیس هیئت اعزامی پارلمان اروپا (تاریا کرونبرگ) اهدا کرد که وی در نشست خبری خود پس از پایان سفر، آن را با افتخار به خبرنگاران نشان داد و گفت: «این را ستوده در زندان اوین با دستان خود ساخته است.»

نکته‌ای که خانم کرونبرگ در این نشست به آن اذعان کرد، این بود که این دیدار، خارج از برنامه‌ریزی رسمی این هیأت انجام شده است

به گزارش فارس، مدتی بعد یعنی بهمن‌ماه 93 بود که هیأت پارلمانی آلمان به دعوت مجلس برای سفری پنج روزه وارد تهران شدند و باز هم همان ماجرای دیدارهای خارج از برنامه‌ریزی و بدون اطلاع مجلس و وزارت خارجه انجام شد.

این هیأت در هنگام دیدار در تهران، علاوه بر مقامات مجلس، از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با محمدرضا عارف رئیس بنیاد باران نیز دیدار کردند. بنیاد باران وابسته به محمد خاتمی است.

 

 

همان زمان این ملاقات و برخی اظهارات بعدی خانم «روت» با واکنش رسانه‌ها و نمایندگان مجلس از جمله ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس مواجه شد و اینگونه دیدارها را دخالت در امور داخلی ایران عنوان کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همان زمان تأیید کرده بود مسئولیت سفرهای پارلمانی به عهده مجلس شورای اسلامی است و بقیه ارگان‌ها موظف به همکاری با مجلس هستند.

خانم «روت»‌ در آن دیدار از حصر خانگی 2 کاندیدای ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 ابراز تأسف کرده و گفته بود که «به عقیده من، حصر خانگی باید برداشته شود و اگر چنین شود، فکر می‌کنم مردم رضایت بیشتری خواهند داشت و من امیدوار بودم که این حصر برداشته شود.»


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس