کد خبر 426350
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

در حالي كه همه نگاه ها متوجه سقوط رمادي و چگونگي آزادسازي اين شهر است نيروهاي مردمي و دولتي عراق به صورت غافلگيرانه اي از كنترل كامل خود بر شهر استراتژيك بيجي در شمال اين كشور خبر دادند تا نشان دهند بدون توجه به جنجال ها و فشارها بر اساس اولويت هاي خود در حال انجام عمليات در مناطق مهم تر هستند.

به گزارش مشرق، روز يكشنبه فرماندهان مردمي عراق اعلام كردند كه شهر شمالي بيجي را به كنترل خود در آورده اند. شيخ «قيس الخزعلي» دبير كل «عصائب اهل الحق» عراق كه  يكي از مهمترين نيروهاي مردمي اين كشور در جنگ با داعش است روز يكشنبه (١٧ خرداد) با اشاره به اينكه پرچم عراق بر فراز ساختمان فرمانداري بيجي بر افراشته شد، به پايگاه خبري «السومريه نيوز» گفت: «ما به همه مژده آزادي كامل شهر بيجي را مي‌دهيم. نيروهاي مشترك ارتش عراق و بسيج مردمي با پشتيباني نيروي هوايي كشور، امروز موفق به آزادسازي كامل بيجي شدند و طي آن شمار زيادي از تكفيري‌هاي داعش كشته و خسارات زيادي به تجهيزات نظامي آنها وارد شد».

اين پيروزي در حالي صورت مي گيرد كه در طول چند روز گذشته عمده نگاه ها پس از سقوط رمادي به دست داعش متوجه اين شهر بود و همگان انتظار داشتند آزادسازي اين شهر در اولويت قرار بگيرد اما اعلام آزادي بيجي نشان داد كه اين شهر به دليل نزديكي به موصل و داشتن منابع نفتي از اهميت زيادي براي نيروهاي عراقي برخودار بود .

بيجي در استان صلاح‌الدين عراق و در نزديكي مركز اين استان قرار دارد و بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت عراق را در خود جاي داده است. اين پالايشگاه ٥٠ درصد از نيازهاي نفتي عراق را تأمين مي‌كند كه اختلال در پالايشگاه بيجي تنها بر استان صلاح الدين و اطراف آن تأثير نمي‌گذارد بلكه بر كل عراق تأثيرگذاراست. به همين دليل اين پالايشگاه يكي از اهداف مهم شبه نظاميان داعش از زمان سقوط موصل در اواخر بهار سال گذشته بوده است و حتي بخش هايي از پالايشگاه، بارها بين نيروهاي دولتي و مردمي عراق و تروريست هاي داعش دست به دست شده بود كه آخرين بار در اواخر فرودين ماه سال جاري به صورت كامل به كنترل نيروهاي عراقي درآمد .

از طرف ديگر، نزديكي شهر بيجي به موصل بيش از پيش بر اهميت اين شهر افزوده است و آزادسازي آن مي تواند نقش مهمي در هر گونه برنامه ريزي دولت مركزي براي حمله به موصل داشته باشد. علاوه بر اين پيروزي در بيجي در حالي كه در چند روز گذشته گزارش هاي زيادي از پيشروي تروريست هاي داعش منتشر شده بود مي تواند در بازيابي روحيه عراقي ها موثر باشد .

با اين حال به نظر مي رسد اولويت قرار گرفتن بيجي به جاي رمادي و تلاش نيروهاي عراقي براي محاصره آرام مركز استان الانبار به مذاق آمريكايي ها خوشايند نبوده است. روزنامه السياسه چاپ كويت با اشاره خشم آمريكايي ها از نبود شتاب براي حمله به رمادي، به نقل از يكي از اعضاي كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق نوشت: « انتقاد امريكايي‌ها از عبادي شدت يافته است چون سه هفته از اعزام نيروهاي عراقي به الانبار گذشته است و با وجود بالا بودن شمار نيروهاي اعزامي، ‌هنوز تصميم قاطعي براي عمليات در الرمادي اتخاذ نشده است . »

با وجود اين به نظر نمي رسد كه نيروهاي دولتي و مردمي عراق برنامه سريعي براي بازپس گيري رمادي داشته باشند و گزارش ها و اظهارات فرماندهان عراقي حاكي از آن است آزادسازي سريع مركز استان الانبار در اولويت آنها قرار ندارد و بيشتر به دنبال محاصره آن هستند .

هادي العامري رهبر بسيج مردمي عراق (حشد الشعبي) هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه تلگراف انگليس با اشاره به اينكه «ايده حملات  سريع براي بازپس‌گيري رمادي تنها حرف است و اجازه نمي دهد خون جوانان عراقي را به هدر رود» تاكيد كرد كه در مرحله كنوني محاصره كامل رمادي و قطع راهاي خروجي و ورودي در دستور كار قرار گرفته است.

منبع: الوقت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    تو 12 ماه گذشته سایت شما بیش از پنجاه بار بیجی و پالایشگاهش رو ازاد کرده و دوباره داعش گرفته . تقریبا هرکی زودتر بیدار شه اختیار شهر رو در دست میگیره
  • رحمن ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    کار درستی است حتی می توانید از گرفتار شدن داعشی ها با حفظ محاصره به نقاطی دیگر در مسیر موصل حمله کنید .بهر حال رمادی باید محاصره کامل شود و ارتباطش با موصلو مرز عربستان و اردن کاملا قطع شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس